tilbage

Land Rover Forum  

128312: Problemer med LT 77 gearkasse (23-11-2012 21:39:30)
Anders Johansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.253.176)
Jeg har problemer med en LT 77 gearkasse jeg har lagt i min Defender, den vil kun skifte gear opad, ikke nedad. Nogle idéer til hvordan jeg fikser det? På forhånd tak.
128313: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (23-11-2012 22:02:02) (svar på 128312)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Lyder som den har fået noget forkert olie, hvis den ellers er i orden.
Hvis olien har for høj viscositet (for tyk) kan den ikke skifte ned af.

Hilsen
Ole
128314: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (24-11-2012 07:03:32) (svar på 128313)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.21.186)
OK ??? Hvilken olie skal der så i hvis den ikke rigtig vil i 2. når den er kold ? ;-)
128315: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (24-11-2012 09:05:55) (svar på 128314)
Poul Hult #0475, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.169.217)
Hej Carsten,
Jeg har været ude for at når jeg kørte hurtig hoppede gearet ud under kørslen på transfersgearkassen. Har også prøvet det med en lt77 gearkasse, hvor den var svær at sætte i gear. Begge tilfælle blev problemet ordnet ved at skifte olie. Med min disco 1 kom den til at køre længer på literen. Fra ca 10 til 12-13 km/l
En LT 77 gearkasse skal bruge Castro TQ eller Dexron III så er dine problemer måske løst

mlrh poul
128343: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (24-11-2012 21:56:28) (svar på 128314)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Det er ikke enkelt at svare på.

Det med at gå smidigt i gear er ikke LT77'erens stærke side.

Teknikken er at når den skal gå i gear bliver synkromesh-ringen klemt ind i mod konussen for at accelerere den (incl. mellem-aksel og kobling) op.

For at det skal lykkedes så skal olien i mellemrummet mellem konus og synkromesh-ringen klemmes ud/væk så olien ikke længere smører og der bliver en god friktion.

Hvis olien er for tyk/fed/har for høj viskositet kan olien ikke blive klemt ud af mellemrummet hurtigt nok. (og hvis den er for tynd går det for hurtigt).

Efterhånden som synkromesh-ringen(e) bliver slidt bliver det sværere at klemme olien ud, fordi de riller/ujævnheder der er bliver slidt væk, på samme måde, som når et dæk slides bliver det også dårligere til at få bid i sær i pløre.

Der foreskrives en Dexron olie til LT77 gearkassen, men de fås med forskellige viskositeter.

Når den nu er svær at få i gear ved kold gearkasse, så er det værd at se på viskositeten ved 40°c (og evt. -40°c)
Ved 40°c skal den ikke over 35 cSt, men kan findes fra under 30 cSt til over 40 cSt. T Hansen har endda en olie på over 43 - waauu den er dårligt nok flydende hvis det bliver rigtigt vinter!


Det er også værd at se på viskositetsindekset, som siger noget om hvor meget olien ænder tykkelse fra kold til varm. Et tal på 170 er OK og 200 er godt.

For nu at svare på dit spørgsmål så:
Hvis der er en T Hansen, en Millermatic UN ATF eller den har kørt de km den skal eller der er en ukendt olie på så ville jeg prøve med f.eks. Castrol TQ, Mobil 1 Synthetic ATF eller Formular Shell ATF.

Ellers ville jeg nok prøve en Q8 Auto 15ED (ikke at forveksle med en Auto 15)

Hilsen
Ole

128346: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (25-11-2012 06:53:52) (svar på 128343)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.21.20)
Det var sgu et grundigt svar... :-D
128365: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (25-11-2012 19:50:23) (svar på 128343)
Christian Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.72.152.135)
Super info. Jeg har lidt problemer med min LT77 med at skifte gear til tider, så et olieskift kunne måske være på plads.
Men jeg har lidt svært ved at finde de enkelte olietyper der bliver nævnt. Den eneste jeg kan finde er Castrol TQ, men den står som med en temmelig høj friktion. Men den skulle kunne gøre tricket?
128371: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (26-11-2012 09:52:01) (svar på 128365)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hvis i leder efter den bedste olie til LT77 gearbox, så finder der en som overtrumfer alle konkurrenterne med et enkelt lysår eller to…!

Redline oil MTL.

Glem alt om at bruge ATF i en manual gearbox - det er et "fix" fra producentens siden som følge af der på daværende tidspunkt ikke fandtes en egnet MTF/MTL gearoil - det gør der så nu…!




128393: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (26-11-2012 20:46:20) (svar på 128371)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Redline oil MTL

Den olie kender (kendte) jeg ikke.

De beskriver meget fint gearskifte-problematikken og tydeligvis anstrengt sig for at lave en olie, som løser de problemer der er bl.a. på LT77 gearkassen.

Hvis de barer nogenlunde holder hvad de lover, så er dét olien.
Den har super gode specifikationer, faktisk lidt bedre end Q8's auto 15ED.

Eneste ting jeg ikke forstår er at de har en masse lovprisninger, men jeg kan ikke få øje på at den overholder nogen af gearkasse-fabrikanternes spec.



Hilsen
Ole
128384: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (26-11-2012 18:43:18) (svar på 128365)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Castrol TQ er et godt sted at starte.
128392: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (26-11-2012 20:39:37) (svar på 128384)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.26.33)
Kan i ikke lige smide nogle links til pris-fornuftige forhandlere af disse vidunder-dråber...
128395: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (26-11-2012 21:19:58) (svar på 128392)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Fornuftig pris? Det er billigere at bruge en god olie end at renovere en gearkasse.

http://www.motorsportshop.dk/pl/Redline_olier_Gearolie_376.aspx

Og nej, jeg sælger ikke olie, men jeg har renoveret nogen gearkasser og så sjovet er det heller ikke.
128397: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (26-11-2012 21:26:26) (svar på 128392)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.56.154.14)
Difflock Evolution 1 olie fra Difflock.com (England) kan også anbefales,se evt.tråd 92967 930022 93082 Stadig min foretrukne ,Johnny
128398: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (26-11-2012 21:54:16) (svar på 128392)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Jeg har før anbefalet Redline Oil MTL som erstatning som ATF olie i manual gearbox (LT77 el. R380) endda også som erstatning for MTF94. Ærgerligt den anbefaling ikke har opnået størrelse udbredelse.

Der findes naturligvis alternative (fullsynthetic manual synchromesh transmission Fluid) MTF-olier - AMSOIL MTF - Difflock Evolution 1 - Penrite Manual Gear Oil 70/75 (LT77/R380) - Royal Purple Synchromax dur bestemt også.

Jeg køber min RedLine oil hos http://www.opieoils.co.uk - På hjemmemarket kan man købe olien hos http://www.motorsportshop.dk samt hos http://www.classicare.dk - Udover dem kan RedLine Oil købes hos http://www.mekonomen.dk - idet den svenske ejer af mekonomen importerer til hensidens landet og dermed kan skaffe.. men er sindsyge dyre at handle med.. :(

Leif Andersen reg.fyn har nogle erfaringer med Redline Oil MTL i evt. kan trække på.

http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=45&pcid=7

just my two pennies worth
128399: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (26-11-2012 23:18:46) (svar på 128398)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.216.62)
Jamæn det er da ærgerligt direktør Jensens anbefaling, at bruget andet end det af Land Roverfabriken foreskrevne og til lejligheden hos Texaco blandede MTF94 til R380 gearkasser ikke er slået igennem. Kunne det mon tænkes merbemeldte gearkasse er defekt, eks. en løs skiftegaffel?
128400: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (26-11-2012 23:33:58) (svar på 128399)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
jøsses ikk´også - Verner - for dit vedkommende kan det nok ikke klares med en "løs skiftegaffel" der skal nok udskiftes "more vital main component part" ;)
128401: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (26-11-2012 23:51:05) (svar på 128400)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.253.10)
Og for dit vedkommende, skal du nok huske GPS, helst en marine, næste gang du går ud over vandet.
128402: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (27-11-2012 06:03:56) (svar på 128401)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.26.33)
Så så, drenge... Rooolig nu..
Hvis i skal komme med små stikpiller, er i nødt til at fortælle hele historien - Ellers spilder i vores tid. ;-D
128455: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (28-11-2012 21:31:18) (svar på 128398)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.60.235)
Hej Det har jeg da i hvert fald, og de er positive.
Efter at have prøvet en del forskellige olier på min godt slidte LT 77´er må jeg sige; det virker, væsentligt nemmere at skift gear både op og ned samt en ca. 50% reduktion af støjen fra min slidte bundgears aksel. Har deltaget i et arrangement hvor folk der aldrig havde kørt LR før skulle prøve dette, flere sad og prøvede at få den i gear blot for at finde ud af at det var den skam allerede, hvorefter de udbryd; den her er godt nok meget nemmere at få i gear end de andre ( deltagende LR´er). Køb og kør i bare på Redline Oil MTL. MVH Leif
128478: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (29-11-2012 19:09:12) (svar på 128455)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.24.248)
Det lyder som en drøm... Er der nogen der lige ka' huske i hovedet, hvor mange liter der skal på sådan en LT177 ?
128480: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (29-11-2012 19:46:39) (svar på 128478)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Der står 2.2lt. i grønspættebogen, men jeg har kun kunne presse 2lt. i min LT77 - på den anden side er det meget rart med lidt extra, det jo en Landy… ! (evt, med slyngsmøring..) bemærk venligst at Redline Oil komme i (US.)Quarts = 0.946lt.

En LT177 ved jeg ikke hvormeget tager :-O (læs som en joke… !)
128489: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (29-11-2012 21:49:41) (svar på 128480)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.24.248)
UPS... Tastefejl... :-S

3 Quarts bliver indkøbt. ;-)
128493: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (29-11-2012 22:21:35) (svar på 128489)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.24.248)
Og www.motorsportshop.dk er faktisk billigere end de udenlandske. :-D
128500: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (30-11-2012 09:42:48) (svar på 128493)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Glæd dig… husk en tilbagemelding..! det gøre jo ikke noget at skeptikerne evt. bliver omvendt… det vil være godt for deres hårdt prøvet gearbox

læs evt, også http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=92878#92878
128735: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med LT 77 gearkasse (07-12-2012 05:54:36) (svar på 128500)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.21.153)
Jeg har skiftet til den nye gearolie for et par dage siden og må desværre sige at det ikke har haft den store effekt.. :-(
Den "knurrer" stadig når den skal i 2. - Og mest når den er kold...