tilbage

Land Rover Forum  

128499: Inverter 12/230V (30-11-2012 09:35:07)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.89.67)
Hej Forum. Er der nogen som har set, gerne prøvet en god stærk og påfaldende billig inverter 12-230 V. gerne >500 W.

Jeg har fundet vedlagte 12/24-230~350w incl USB.

Jeg har før set en med indbygget lader 230-12 V. hvis der var behov for at hælde strøm på.

Mit behov kan øges henimod 16A230V ~ 3600W, men jeg tvivler på min bank kan følge med.

Er der nogen som vil genopfriske betragtninger/behov for splitcharge, forbrugsbatteri etc. Bilen = TD5 2005. Venligst Peter
128501: sv: Inverter 12/230V (30-11-2012 09:45:37) (svar på 128499)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Hansen kan tilbyde 600 W (http://www.thansen.dk/product.asp?c=7998811262&n=1199147588&pn=-1257887404)

Skal du vitterligt op på 3,6 kW ( = 300 Ampere ved 12 V !! ). så er det mest realistiske nok f.eks. en Honda generator... men så har du en ekstra 'brummer' og skal vel kaste 10-15 kkr efter projektet.

/Jens
128502: sv: sv: Inverter 12/230V (30-11-2012 09:58:42) (svar på 128501)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.89.67)
Nu er det primært for ikke at afskære mig for en mulíghed, hvis min bil alligevel kan ønske sig et elspil i julegave er en kortvarig belastning på 300 amp 12 V. ikke så fjernt. Vh
128503: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (30-11-2012 10:01:42) (svar på 128502)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
300 A kortvarigt er ikke urealistisk ved start eller el-spil. Men så trækker du jo direkte på batteriet og ikke via 12-230 V inverter.

/Jens
128507: sv: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (30-11-2012 13:41:29) (svar på 128503)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.89.67)
Min nuværende inverter er ved at stå af. 450w+peak (den leverer nu kun ca 200w før den slår fra (ca 8 år gammel)). Den har drevet små apparater som ladning af tlf, pc, skægtrimmer, føntørrer (til hår forståes), større hifi, lys, vinkelsliber 125mm, boremaskine, mindre rundsav, mindre bænksliber Dremmelsliber loddekolbe stiksav. Flot

- Den søger en erstatning, som kan ca det samme men som ikke nødvendigvis er afvisende for at stå for kædesav, kompressor, hækkeklipper, kaffemaskine, løvblæser, bajnetsav, samt pizzabestilling. Derfor søger jeg efter muligheden for en lidt større ting

Jeg har en udemærket generator af indiansk afstamning, den er bare lidt larmende på standby, jeg bliver derfor lettere svedig når den skal bestemme tempoet, desuden er den tung. vh peter
128508: sv: sv: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (30-11-2012 14:21:57) (svar på 128507)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Pizzabestilling?
Hvor mange watt trækker det?
128521: sv: sv: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (30-11-2012 21:14:08) (svar på 128507)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.123)
Du skal nok ryste op med lidt flere penge...

Her et bud på en halv løsning...

http://www.mobil-energi.dk/104/Invertere%20-%20Modificeret%20sinus/12VDC-230VAC%201000W%20Modificeret%20sinus%20inverter?category_id=325&product_id=3777

Mange af de nævnte el-drevne maskiner findes også i 12 V eller 24 v...
128522: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (30-11-2012 21:25:36) (svar på 128521)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.123)
... og her er et bud på den hele, professionelle løsning:

http://www.varerum.dk/el-udstyr/omformer-inverter.html?gclid=CNOY_YfB97MCFeN4cAodpVIA-w&p=1


Hvis du kører megen tomgang med motoren, skal du skifte motorolie oftere. Bedst er nok, om du kan køre 'HIGH IDLE', dvs. ca. 2000 rpm for at din generator leverer tilstrækkelig strøm.
128539: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (01-12-2012 13:15:09) (svar på 128502)
Lars Nygaard, reg. Bornholm, ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Og så, bare sådan for at komme med den OPTIMALE løsning, så du er sikret både spil og masser af strøm, så er her en løsning, som du måske skal snakke lidt med banken om først :-D

http://www.exmod.co.uk/defender130.html

Glædelig (h)jul...

Lars, solskinsøen
128504: sv: Inverter 12/230V (30-11-2012 10:02:24) (svar på 128499)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.58.222.145)
jeg har prøvet dem fra harald nyborg. de er brugt til værktøj, køleskan mm. fungere fint.
128516: sv: sv: Inverter 12/230V (30-11-2012 18:12:56) (svar på 128504)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.24.248)
Jeg tvivler meget på at der findes en inverter der ka' levere 3600 watt.
1000 Watt's ka' der imod godt findes...
128517: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (30-11-2012 18:21:01) (svar på 128516)
Lars Nygaard, reg. Bornholm ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
der findes masser af invertere, der kan klare jobbet og lidt til - et eksempel kunne være dem her fra Australien, hvor man er langt mere vant til, at tingene skal kunne drives fra en 4-hjulstrækker ude i bushen

http://www.invertershop.com.au/4000-watt-power-inverter-12-volt-dc.html

Bedste hilsner
Lars, solskinsøen
128519: sv: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (30-11-2012 18:59:26) (svar på 128517)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.24.248)
Okay ?? Det må jeg nok sige... Men hvad er det lige man skal bruge 3-4000 watt til "ude i marken" ? Var det ikke en bedre og billigere løsning med en benzin/diesel-generator ?
128525: sv: sv: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (30-11-2012 21:44:28) (svar på 128519)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.191.141.137)
Man kan sagtens trække 300 A ud af sine batterier men der jo altså en grund til at der findes Start batterier og forbrugsbatterier. Altså kan du ikke blive ved med at trække 300 A ud af dit batteri det vil begynde at koge og udvikle giftige og letantændelige gasser.

Hvis du har et alm. 12 volt 63 Ah batteri kan du altså trække 63 ampere i en time. Det er rent teoretisk og hvis du overbelaster det bliver det ret hurtigt tid til et nyt batteri. Altså skal du nok satse på at købe en flok lastbil batterier, og så kan bilens generator ikke rigtig trække det alligevel da den jo nok kun kan levere 60 ampere, og har nok at se til med blæsere lys radioer m.m.

I min firmabil har jeg en 1000 W inverter til alm brug, og en generator når jeg skal bruge kompressor eller vinkelsliber. Det er den støjsvage Honda type og det spiller fint. Der sidder en lader som kan oplade batteriet når den holder hjemme om natten. Når jeg kører sidder der et skille relæ som begynder at oplade batteriet når bilens batteri er opladet. Det er et 63 Ah batteri som holder gang i inventerer men det er faktisk lige på grænsen vil jeg sige hvis man altså gerne ville kunne stoppe motoren.

Har tidligere haft en af de 1000 W fra HH og synes den virkede fint sålænge det ikke var fint elektronik, så skal den nemlig helst have en rigtig sinus kurve.
128530: sv: sv: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (30-11-2012 23:35:01) (svar på 128519)
Lars Nygaard, Reg.Bornholm, stadig ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Helt enig i betragtningen om en generator - det vil måske også være billigere, både i indkøb og sikkert også forbrug, da batteriernes levetid ved voldsomt forbrug bliver yderligere begrænset og sikkert vil kræve hyppigere skift :-))) men der BLEV jo spurgt på en inverter - derfor mit svar ;-) iøvrigt kan jeg sagtens se fordelen ved inverteren ihvertfald i forhold til vægt - støjen er måske mere ligemeget, hvis den alligevel er til at drive værktøj, der så larmer...

Lars - solskinsøen
128541: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (01-12-2012 14:49:32) (svar på 128530)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.251.244)
Skal du bruge strøm til at drive eks en 220V. luftkompressor, skal der op mod det dobbelte til i amp. som kompressoren fordrer, da denne skal "chokstartes" ved hjælp af indbygget kondensator. Glem alt om split-ladning ved sådanne opgaver; for at bilens generator, kan blive nødvendigt
med to generatorer, kan holde trit med den nødvendige spænding, skal motoren være igang og, som andre påpeger i rask tomgang, ellers falder spændingen og inverteren sætter ud. www.solarzellen-shop.de kan desværre kun præstere en inverter i 12V til 3000W. men tilgengæld til nice-price. Er med indbygget laderegulator.
128616: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (04-12-2012 09:07:31) (svar på 128541)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.89.67)
Hej igen.
Det er godt at se de forskellige løsningsmodeller. Der vil nok gå et godt stykke tid før jeg bestemmer mig.
Jeg vil gerne have uddybet nogle ting.
@Paul, Hvordan fungerer "High Idle" er det en manuel knap eller overvågning af strømforbruget?
Hvis jeg går efter en mindre inverter, kan man så forestille sig at suplere med en indbygget 230 generator via PTO drev?
(@ Lars jeg har set bilen incl det hele, feks også motor drift uden nøgle, men det er jo 110V og der er lidt for meget construction over bilen efter min smag)
Hvordan mener i at jeg skal forholde mig til strømbeskyttelse HPFI, sikringer, andet. Er det en blindgyde som ender på dybt vand?
Er der en som vil linke til lidt løsnings forslag med flere batterier, start, forbrug, evt flere forbrugs batterier? Der kan jo godt arbejdes med korte maks belastninger med efterfølgende genopladning, feks 15 min med kædesav.
Mit umiddelbare ønske om en inverter løsning beror på at der altid er tilgængelig strøm, jeg er villig til at gå et stykke for en stærkere løsning via ekstra batteri og investering i inverter, jeg kan godt se at den billigste her & nu peger på 2-3 * 1000 W fra Harald Hugtand, men det udelukker muligheden for større 230V motorer, elkoger - andet.
Vh Peter
128617: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (04-12-2012 10:04:27) (svar på 128616)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.63)
High Idle er noget, som sidder på busserne i US, hvor de lader motoren køre i 'hurtig tomgang' for at drive AC anlægget...


På en TD5 burde det kunne lade sig gøre, at installere et lignende system, da maskinen er ECU-styret. Men lige hvordan, det ved jeg ikke.

Jeg har High Idle på min OneTen 2,5 DNA: håndgas!
128618: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (04-12-2012 10:12:56) (svar på 128617)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.253)
måske man bare sku finde en 380v ac generator for feks. en defekt bygge generator og montere denne på pto'et.
de kan fås i alt fra 3000-50.000++++ watt.
største problem bliver nok at holder den rette frekvens på motoren da den jo bestemmer frekvensen på spændingen ud af generatoren.
128620: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (04-12-2012 10:28:07) (svar på 128618)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.89.67)
Hej Jacob.
Jeg tænker lidt på det samme. Der kunne måske også støves noget brugbart op den vej.

Hvis der tilfældigvis er nogen som arbejder med UPSanlæg, som kan bidrage med noget smart både isenkram og viden hører jeg gerne. Vh Peter

Mht frekvensen er jeg spændt på at høre om omdrejningsregulering af TD5.
Gerne en lidt finere en end Gulmursten på højre pedal. Vh Peter
128619: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Inverter 12/230V (04-12-2012 10:17:46) (svar på 128617)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.89.67)
@ Paul. Der har jeg omdrejningsregulator og håndgas i min Serie 1.
Lars lagde jo et link til en 2006 bil som tillader drift uden nøgle, den kan vel programmeres til alt hvis jeg får spurgt en proff.