tilbage

Land Rover Forum  

Index
128479: Nye gearolier (29-11-2012 19:42:21)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Inspireret af tråden om LT77 problemer vil jeg høre om der også er gode erfaringer med nyere olietyper til LT95?
Den går iflg manualen på 20/50 olie.
Jeg synes dog gearskift på min 101 går lidt trægt men det er måske bare en kombi af gammel gearkasse og slitage?!
Den går dog bedre når den er varm!
Index
128481: sv: Nye gearolier (29-11-2012 19:54:15) (svar på 128479)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Med fare for en ny "svinder" - byder jeg ind med Redline OIL MT-90 el. Difflock Evolution 2. (den første ville være mit valg…!)

læs evt. http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=86659#86659
Index
128482: sv: sv: Nye gearolier (29-11-2012 20:39:53) (svar på 128481)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Ifølge bogen SKAL der 20/50 olie på, og jeg spurgte Ashcroft Transmissions om hvad der skulle på min LT85, da der også her på forum var forskellige opfattelser, og de var enige med bogen i at der SKAL 20/50 på.

Men der er forskel på kvaliteten af olier, og forskellig opfattelse af hvad der er god kvalitet.

Jeg ville til enhver tid følge anvisninger, og måske endda købe præcis det mærke der står, og ikke den billigste dunk med teksten 20/50.


MVH Asger
Index
128485: sv: sv: sv: Nye gearolier (29-11-2012 21:23:15) (svar på 128482)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Min LT95 i min 109 Stage 1 har altid fået 15/40 ligesom motoren -efter ordre fra Glencoyne og manualen. Den går den ihvertfald ikke trægt af ;)

Mvh
Michael
Index
128487: sv: sv: sv: sv: Nye gearolier (29-11-2012 21:39:42) (svar på 128485)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
LT95 og LT85 gearkasserne er konstrueret anderledes en LT77(S) gearkasserne så derfor skal de også køre med en andre olier.

Som Ole Jensen antyder i en anden tråd, så er det med, at man valgte at bruge automatgearkasseolie (ATF) en nødløsning.

Man havde fået lavet nogle synkromesh-ringe med dårlig geometri eller måske rettere, så er den bygget til lavt moment og høje omdrejninger - ikke just det man forbinder med en Land Rover, men man manglede en 5 trins gearkasse og den lå lige på hylden!

Hilsen
Ole
Index
128494: sv: sv: sv: sv: sv: Nye gearolier (29-11-2012 22:38:28) (svar på 128487)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.29.112)
Som du selv er inde på, så er LT77 en anden konstruktion end LT85 og 95.
Men at ATF-olien er en nødløsning er jeg ikke enig i. At man valgte ATF til femtrinsgearkasser skyldes disse er med pumpe, hvor olien pumpes rundt via blandt andet hule aksler. Ideen med anvendelse af ATF var, den er viskositetsstabil, den er lige flydende om polarnat eller tropesol og derfor rundt i gearkassen og smører straks ved opstart. ATFolien er brugt i de fleste femtrinsgearkasser også lastbilgearkasser, uanset fabrikat. Hvad de fleste glemmer er, at den skal skiftes hver 20000Km. Et forhold der har taget livet af mange LT77ere. At der så siden femtrinsgearkassernes fremkomst i 70erne er kommet bedre olier, er så en anden sag. Kører selv med 80W GL4- gearolie + Delta D1 tilsætning i min LT77 som kører på lånt tid da den også er og "synger", sansynligvis grundet manglende olieskift fra tidligere ejere.
Index
128505: sv: Nye gearolier (30-11-2012 10:19:00) (svar på 128479)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
LT95 står i ældre olietabeller til 20/50, og i de noget senere udgaver til 15/40 altså samme olie som man fodre motoren med, men det kan give et trægt gearskift med 20/50 når det er køligt, er det et problem skal den bare have 15/40

Man kan fint skifte viskositet efter årstid og temperatur som man kan på sin motor det er der ingen problem i, man skal bare ikke bruge andet end de to ovennævnte typer.

LT95 er konstrueret til disse to olietyper og ikke andet.
Index
128510: sv: sv: Nye gearolier (30-11-2012 14:28:53) (svar på 128505)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
En gearkasse vil aldrig være konstrueret til en bestemt olietype, det kan godt være man designmæssigt har haft en specifik olietype i tanke, men det ved man så først, om det holder, efter en fieldtest…!

En specifik olietype vil muligvis være designet til en specifik gearkasse, men det hænger sandsynligvis nok sammen med at der er konstateret et specifik problem med netop den gearbox. Som man så prøver at afhjælpe en special designet oile.

Et godt eks. på det er MTF94 som kom frem da PG1 gearboxen viste sig ikke at kunne håndterer Rover´s første smøreolie anbefalinger (japanerne selv brugt motor-oil 10W-40, det lavet Rover så sjovt nok om på..!?) senere blev man klog nok til at man også ændret anbefalingerne på R380 når man nu havde oile der var mere velegnet end DII. (den samme fejl havde Rover iøvrigt tidligere prøvet med LT77 ;).. )

ATF er som tommefinger regel graduret som motoroil 5W-30, idet at 70w index først blev tilført gearoil index tabellen efterfølgende da MTF kom frem. Derved har AFT generelt et omkring Viscosity Index på 172 (Castrol TQ DIII) derved er viskostet forskellige i for vinter/sommer. r som tommefinger regel graduret som motoroil 5W-30, idet at 70w index først blev tilført gearoil indextabellen efterfølgende. Derved har AFT generelt et omkring Viscosity Index på 172 (Castrol TQ DIII) derved er viskostet forskellige i for vinter/sommer.

MTF94 kan ikke helt vellykket bruges i en LT77 i den kolde sæson her hjemme, da den giver et knotten/trægt gearskift, i en evt. varmer temp-zone end herhjemme går ok. At den så er blevet overtrumfet af andre moderne transmission olier indenom over tid, det er så en helt anden sag.

Der er til stadighed en teknologik udvikling vedr. smøreolier for år tilbage produceret man ikke specifikke transmission olier til manual syncro gearkasser, men der opstod et tydeligt behov idet langt fra alle gearoil er velegnet til brug i syncro-box. Og i dag er der heldigvis mange MTF-oiler som klart kan erstatte gamle olie anbefalinger.

At vedholdne benytte motorolie i manual syncro-gearbox er ret beset at fornægte at der har været en teknologiks udvikling. Min personlige opfattelse, er at Landy-folket er generalt konservative vedr. smøreolier og at den konservatisme er forankeret i uvidenhed.

På min indre nethinde se jeg et billedet af gamle mænd med udateret viden samt gamle biler med gammelt oile, det er naturligvis skrevet med en pæn portion ironi og lune for jeg ønsker bestemt ikke at fornærme nogle personligt, men der er jo til gengæld også en portion harmoni over det billedet ;)

De første anbefalinger til LT95 var sjovt nok single grade SAE 80 gearoil, det blevt så ret hurtigt erstattet af 15W-40 el. 20W-50 i relation til evt. temp-zone. Men alle ved jo at en 20W-50 overgår til sirup tilstand under 0 C.deg, og helt gel tilstand under -10 C.deg. så det kan ikke komme som nogle overraskelse at det giver en vis træghed under opstart både motor og gearkasse ved vintertid. Og når de første smøreanbefalinger fra LR vedr. LT95 var SAE 80 gearoil kan man ikke just sige at kassen er designet specifikt til motoroile (det er nok bare igen et "fix")

At SAE 80 gearolien blev erstattet med motorolie har at gør med at det høje svovl indehold i mineralsk gearolie ikke er foreneligt med bulk syncro-ring i messinglegering. En motorolie har til gengæld et lavt svovl indh. til gengæld har motoroil et lavt indh. af EP kontra gearoil som igen er en svaghed (moderne motoroil har et meget lavt. ZDDP kontra gamledags olie) omvendt kan et for højt EP nedsætte funktionen af bulk-ringen i syncroén. Så det er ikke både og - med gamledags mineralsk olier - det er pest eller kolera.

Det er her moderne transmission olie (MTF/MTL) komme over til undsætning som det 7# kavaleri - her har man en designet balance mellen EP - friction modifier - anti wear - oil viscosity - som er afstemt syncro bulk-ring samtidig med en højer holdbarhed og det giver godt skift og længer service interval, hvis man har mod på det.

Men det måske ikke helt dumt at man sætter sig lidt i tingene vedr. smøreolier før man giver sig igang med at eksperimentere og det er jo altid en personlig afvejelse om man tør afvige af de rekommanderet olietyper.

Mine gearkasser er et levende bevis på at man godt kan forbedrer sin Landy selv om den ikke er fra det enogtyvende århundrede.
Index
128512: sv: sv: sv: Nye gearolier (30-11-2012 15:21:22) (svar på 128510)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Det var dog et lækkert og begavet indlæg. :)

Og hvor ville det være fedt at vi kunne gemme det her på siden, i kategorien: Teknik: Gearkasseolie.

Det må jeg jo så nøjes med at gøre på min egen PC.

Mvh
Kenneth Poulsen - der desværre er IT-spasser - mere for dem siger; "så gør dog selv noget"..............
Index
128514: sv: sv: sv: sv: Nye gearolier (30-11-2012 17:08:10) (svar på 128512)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.246.24)
Lækkert og begavet? At Land Rover gik over til en anden olie på tidlige RRC-gearkasser? Fordi man var blevet klogere? Nej, det var såmæn af den simple grund at den/de første årgange af RRC var med begrænset spær i transferkasse, derfor var man også tvunget at påfylde en olie der passede til sådant. Det forlod man så og derfor kom der anden olie på. Bare for at nævne et af "hullerne" i det begavede indlæg. At man konstruerer en gearkasse og så bagefter prøver sig frem Mth. olie? At 20/50 er som sirup i let frost? Underligt nok fylder ikke mindst autoriserede værksteder den olie på, som bilfabrikanten henviser, gør man ikke det risikerer de en garantisag, som de nødigt vil udsættes for.
Indlægget egner sig knapt til toilet og godnatlæsning, det er der formange postulater til, ikke mindst for de af os, som har en faglig baggrund i autobranchen.
Index
128515: sv: sv: sv: sv: sv: Nye gearolier (30-11-2012 18:02:57) (svar på 128514)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
????
Index
128520: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nye gearolier (30-11-2012 20:51:02) (svar på 128515)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Nu var det egentlig FC101´s LT95 jeg havde i tankerne, de første modeller af dem havde nemlige også Limited slip center-diff. i transfer-boxén. Og det var som bekendt i FC101 LT95 gearboxén så den første anvendelse.

Den britiske hær brugte i mange år single grade SAE 80EP som standart gearoil lige som de brugte single grade SAE 30 motoroil som standart. Sjovt nok pisse bedøvende ligeglade med hvad producenten ellers måtte have af indvendinger, filosofien var at de ikke anså at deres udstyr havde store overlevelse muligheder i en evt. krig, så man kunne lige så godt gøre det logistikmæssigt nemt, og i fredstid kan man bare udskifte og reparere udstyret.

Det er nok nærmer i den vinkel man skal se skiftet fra den ene olietype til den anden. Iøvrigt vil et LSD i transferboxén aldrig tekniks set få indflydelsen på valget af olietype i main gearbox, da der er tale om to separate olie-reservoir. Der kunne så være nogle logistikmæssige overvejelser, men der er en helt anden sag.

Main gearboxén forblev da uændret gennem productionen hvorimod transferboxén fik flere forskellige gearsæt så det var muligt at ændre slutgearingen efter behov.

Hvis man lige skal dvæle ved de tidlige RRC og smøre anbefalingerne er det da værd at bemærke olien med den højeste viskositet var den med LSD (factory option) i transferboxén…!

Early boxes with a limited slip differential:
Gearbox - Hypoid gear oil, viscosity SAE 80EP to API GL4
Transfer box - Hypoid gear oil, viscosity SAE 90EP to API GL4

Later boxes:
Gearbox - Multigrade engine oil, viscosity SAE 20W/50 to API SF or SG
Transfer box - Multigrade engine oil, viscosity SAE 20W/50 to API SF or SG

Med hensyn til viskositeten af 20W-50 iforb. med vinterbrug ville det måske være smart at konsulterer workshop manualen (det er åbenbart det enste rigtigt..!), det er bestemt ikke en motorolie jeg personligt ville bruge ved dansk vintersæson iforb. med motoren, her ville jeg bytte mellen vinter og sommerolie ligesom i de “gode gamle dage”. Iforb. med gearboxén kunne man måske nok lige fedte sig igennem sæsonen med en 20W-50, med mindre der bliver isvinter :( men noget fremravende gearskift kan man ikke forvente før olien er varm.

Men alt det bøvl kan man da eliminer med moderne smøreolier ;) hvis ellers man har mod på det…!

Ellers ærgerligt at mit indlæg ikke dur som natlæsning, gamle mænd med forstørret prostata kan ellers godt brug noget tid på natpotten, måske rendyrket arrigskab kan afhjælpe på trykket ;)

Underholdningsværdien må ellers siges at være høj og til og med gratis :oD Alligevel funderer jeg på om det kan være rigtigt at der blandt alle DLRK medlemmer, virklige ikke findes nogle som ved hvordan man gen-monterer en “løs skiftegaffel” det virker til at være et stadig tilbagevendende problem :(