tilbage

Land Rover Forum  

128586: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (03-12-2012 12:05:46)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.62.233.10)
Kan ikke finde en forklaring nogen steder. Den aktuelle fejlkode er F 21, men det kunne være fedt at have alle koder i et værk. Kan nogen hjælpe? Har søgt på espar.com og ebersparcher.com men kan ikke finde noget.
Tak.
128587: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (03-12-2012 12:09:31) (svar på 128586)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Defekt gløderør.

Mål modstanden i det.

Skal måle 0,6 ohm (12 volt fyr).

1270
Paw
128588: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (03-12-2012 12:12:06) (svar på 128587)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.62.233.10)
Tak Paw.
Det lyder godt nok ikke så godt, fyret har ikke kørt ret meget/ særlig længe.
Hvordan måler man modstanden i gløderøret?
128589: sv: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (03-12-2012 12:13:23) (svar på 128588)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Du finder gløderøret, og måler med et ohmmeter mellem stel og flus, med alle ledningerne afmonteret.

1270
Paw
128590: sv: sv: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (03-12-2012 12:16:55) (svar på 128589)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.62.233.10)
Skal man have skilt hele skidtet ad for at komme til gløderøret? Blot for liiiiige at vide hvor lang tid jeg skal afsætte i programmet.
128591: sv: sv: sv: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (03-12-2012 12:18:55) (svar på 128590)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Der bliver jeg dig svar skyldig, men tror det ikke.

På de ældre fyr, er det rimeligt let at komme til..

1270
Paw
128592: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (03-12-2012 13:38:07) (svar på 128591)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.62.233.10)
Paw hvordan ved du hvad koderne betyder? Har du en oversigt?
128593: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (03-12-2012 13:52:23) (svar på 128592)
Henrik Jørgensen #7342, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Hej
Ja det er en lang liste:

000 Normal Operation
010 Overvoltage Check voltage between terminals 1(red) and 2(brown) at connector (B1).
If voltage is > 15 volts then check battery, electrical leads and vehicle
charging system.
011 Under voltage shut down Check voltage between terminals 1(red) and 2(brown) at connector (B1).
If voltage is < 10 volts then check battery, electrical leads and vehicle
charging system.
012 Overheating Check for possible causes of overheat (water circuit), Sensor.
Check overheat switch resistance values. Temperature at temperature
sensor or overheat sensor is greater than 125°C.
014 Possible overheating detected Difference of measured values at temperature sensor >25°C (min. 80°C
(difference evaluation) water temperature and metering pump in operation);
Check temperature sensor and overheating sensor, replace if necessary.
Check values from previous page.
015 Too many overheats Remove cause of over heat. Reset control unit using 7 day timer or
fault code retrieval device to unlock control unit. Permanent overheating
coun- ter reading exceeded. Heating enable only possible by means of diagnostics
system (press both “LL” keys simultaneously).
017 Overheating detected Temperature at temperature or overheating sensor > 130 °C,
emergency OFF if Fault Code 012 or 014 not applicable; check water circuit,
check temperature sensor and overheating sensor; replace if necessary.
See graph on previous page.
020 Open circuit - glow pin Check glow pin and electrical leads for continuity, replace if necessary.
021 Short circuit - glow pin Check glow pin and electrical leads for continuity, replace if necessary.
030 Combustion air blower motor Blower impeller or electric motor may be jammed (frozen solid, dirty, etc.)
Fix jam, replace electric motor if necessary.
031 Combustion air blower motor Check lead to combustion air motor for continuity, replace motor if necessary.
032 Combustion air blower motor short-circuit Check combustion air blower motor (electric motor); replace if necessary.
Check power supply (chafed, corroded etc.)
038 Vehicle fan relay control break Check electric lead to relay, fix break, replace relay if necessary
For wiring harness (20 2900 70 04 01) without relay, replace harness.
039 Vehicle fan relay control short circuit Check electric lead to relay, fix break, replace relay if necessary
For wiring harness (20 2900 70 04 01) without relay, replace harness.
041 Water pump break Check supply lead to water pump for continuity, remedy break, replace
water pump if necessary.
042 Water pump short-circuit Check supply lead to water pump for short circuit, check water pump,
re- place water pump if necessary.
047 Short circuit - fuel metering pump Check for wires for short to fuel metering pump. Test fuel metering
pump. Replace if necessary.
26
Maintenance / Troubleshooting / Repair
Fault Code Fault Description Causes / Repair
27
Maintenance / Troubleshooting / Repair
Fault Code Fault Description Causes / Repair
048 Open circuit - fuel metering pump Check supply lead to metering pump for continuity, remedy break,
replace if necessary.
050 Too many no start attempts Safety time counter reading exceeded. Reset control unit using 7 day Timer
or fault code retrieval device to unlock control unit.
051 Faulty flame recognition At start, if flame sensor is a above 70°C > 240 seconds; check exhaust
gas and combustion air supply, check flame sensor, replace if necessary.
For flame sensor values see graph on previous page.
052 No start safety time exceeded No flame detected on start attempt. Check fuel delivery and fuel supply,
Check exhaust gas and combustion air ducts.
053 Flame cutout in boost mode Heater has started successfully the flame has extinguished.
Check fuel supply. Check combustion air and exhaust flow.
Check flame sensor resistance value.
Replace flame sensor if necessary.
054 Flame cutout in high mode Heater has started successfully the flame has extinguished.
Check fuel supply. Check combustion air and exhaust flow.
056 Flame cutout in low mode Check flame sensor resistance value.
060 Open circuit - temperature sensor Temperature sensor detects a value beyond it's range.
Check connections. Check sensor resistance values between 11 and 12
at connector B2 > 2 M (if open circuit).
061 Short circuit - external temperature sensor Check connections. Check sensor resistance values between 11 and 12
at connector B2 < 50 ½ (if short circuit).
Temperature sensor values on previous pages.
064 Open circuit - flame sensor Sensor is sensing value outside of range. Check connection leads.
Resistance values between 1 and 2 at connector B2 > 3040 ½ (if open circuit).
065 Short circuit - flame sensor Check connection leads. Resistance values between 1 and 2 at connector
B2 > 780 ½ (if short circuit). Flame sensor values on page 17.
071 Open circuit - overheat sensor Check connection leads. Resistance values between 9 and 10 at connector
B2 > 2 M ½ (if open circuit).
072 Short circuit - overheat sensor Check connection leads. Resistance values between 9 and 10 at connector
B2 < 50 M ½ (if short circuit).
091 External interference voltage Error in controller from interference voltage from vehicle network possible
causes: poor batteries, poor battery charges, other interference sources;
eliminate interference voltages.
090 Controller defect Control unit malfunction due to interference voltage from vehicle electrical
092 -103 system; possible causes low batteries, charges, other sources of interference,
eliminate interference voltages.
Internal faults detected in microprocessor/memory. Replace control unit.
Internal failure. Replace control unit.
Faults not shown by the diagnosis system After switching HYDRONIC on, the water pump and vehicle fan start im-
HYDRONIC won’t start mediately.
· Remove and check temperature sensor.
After switching HYDRONIC on, the vehicle fan starts, functioning “preventing”
is activated.
· Changeover venting to heating at “heating/venting changeover switch.
The fuel Quantity should be tested if the heater has difficulty
starting or maintaining a flame, using graduated cylinder part #
5520004 10ml.
Preparation
• Remove metering pump cover in the cases of SC versions.
• Pull the fuel line off the combustion chamber and insert into
a graduated measuring glass.
• Switch the heater on, when fuel delivery is uniform (approximately
45 seconds after switching on), the fuel line is full and
bled.
• Switch heater off.
• Empty measuring glass and replace.
Measurement
• Switch heater on.
• Fuel delivery starts automatically approximately 40 seconds
after switching on.
• Hold the graduated measuring glass at the glow pin height
during measurement.
• After 90 seconds of fuel delivery, it will shut off automati-cally.
• Switch heater off.
• Read off quantity of fuel delivery in the graduated measuring
glass.
If measured quantity of fuel is over or under the nominal value,
the metering pump must be replaced or fuel restriction eliminated.
28
Maintenance / Troubleshooting / Repair
Fuel

Mvh Henrik
128594: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (03-12-2012 13:55:57) (svar på 128593)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.62.233.10)
Fedt mand.
Tak Henrik ;-)
128627: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (04-12-2012 11:44:09) (svar på 128593)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.47.82)
Hej Henrik

Tak for oversigten.

Mit fyr meldte F64 her til morgen, så nu ved jeg hvad jeg skal kigge efter.

/Morten
128595: sv: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (03-12-2012 13:56:09) (svar på 128588)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.117.65)
Er der garanti på så lad endelig være med at åbne det selv.
128598: sv: sv: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (03-12-2012 14:19:32) (svar på 128595)
Lars Nygaard, Reg.Bornholm, stadig ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Du har helt ret Ole i forhold til det med garantien - men fejlkode 21 er defekt gløderør.... Og så dækker garantien alligevel intet, og værkstedsprisen kontra gør det selv prisen, tjah.... der kan immervæk skiftes nogle gløderør for en timelønnet mekkers arbejde :-)) Og en D4 hysdronic SKAL skilles ret meget for at komme til gløderøret... desværre....

Bedste hilsner
Lars, Solskinsøen :-)
(jeg gider iøvrigt kun sjældent logge ind, da jeg synes, det er hamrende irriterende, at jeg skal tilbage til forsiden, for at logge ind, og så bagefter skal rode med at komme tilbage til forum... øv, hvor besværligt...(var mere med tanke på, at PauSe engang i foråret øffede over, at alle bare kunne skrive, uden at logge ind...)

Glædelig (h)jul....
128597: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (03-12-2012 14:12:58) (svar på 128586)
Lars Nygaard, Reg. Bornholm, ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Christian, du kan finde lidt mere info i denne manual:

http://www.eberspacher.com/downloads/technical-documents/hydronicD4+D5wsc_technical.pdf

Du skal garanteret skifte gløderøret, jeg har faktisk idag bestilt et til min egen D5WS - 24 volt - til "kun" knap 500 kr inkl. moms - har brugt flere uger på at finde det andre steder i verden, og jeg kunne have sparet knap 80 kroner på at købe det i Tyskland, men vil hellere støtte en lokal-handel med sikkerhed for, at jeg kan bytte det igen, hvis der mod forventning, skulle være noget galt med røret. Jeg kunne altså ikke finde det billigere, end forhandlerprisen i Danmark (imponerende at det kan være sådan.... der er nok nogen hos de der gløderørsforhandlere, der er RIGTIG gode til at aftale priser...)

Når du skifter røret, skal du skille apparatet helt ad - altså UD af motorrummet, og komplet adskillelse for at komme til gløderøret. Pisse besværligt, men det gør så også, at du samtidig kan få renset brændkammeret. Det er altså IKKE bare en, find røret, og skift det opgave.... Du bør overveje, at købe en o-ring til brændkammeret, du SKAL ihvertfald have en ny, hvis du renser det med, da den gamle ring er brændt fast og knækker som rispapir... - der ud over kan du få brug for også at skifte gløderørs nettet, som er et lille stykke, der sidder uden om gløderøret, det koster ca. 100 kr ekstra - Du kan passende rense med en lille blød tandbørste eller lign. Pas på delene, især elektronikken undervejs... - der ligger en rigtig fin vejledning til, hvordan man lige gør den her øvelse på youtube - linket er her:
http://www.youtube.com/watch?v=14SUSxfPHPY

Jeg forventer, det mindst tager mig et par timer (det sidder lidt besværligt, og mine tommelfingre fylder), sidst jeg skilte ad, blot for at komme til gløderøret, tog det mig lidt mere - nu har jeg så lidt mere erfaring, og husker sådan nogenlunde, hvor det driller med ledningner osv... Men det kan absolut godt klares selv :-) HUSK at afmontere strømmen, som det første :-))

God fornøjelse, det giver varmen altsammen...!!
Bedste hilsner
Lars Nygaard, Solskinsøen, ikke logget ind :-)))
128601: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (03-12-2012 17:16:44) (svar på 128597)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.167.17)
Hej Lars

Supert youtube link - mit D5 i Amanda spyttede en fejlkode ud i Sverige i efterårsferien, men har dog virket siden. Har gået og frygtet lidt det snart trænger til en overhaling - men manglede en "howto"...

Vh.
Per
128605: sv: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (03-12-2012 19:38:13) (svar på 128601)
Lars Nygaard, Reg.Bornholm - ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Per, godt at andre også kan få glæde af det, der skrives herinde...

Jeg gjorde det første gang, at jeg afmonterede fyr-delen fra bilen, tog det med ind i varmen, bredte en avis ud på gulvet, og så gik jeg igang med computeren ved siden af - så gik det såmænd ganske udemærket :-)jeg havde så også lige stjålet datterens neglelak, og på hver studs og tilhørende slange, fik den lige en dråbe ens farve, så det var lige på, da jeg satte det tilbage, uden at jeg behøvede skulle se, om det nu også sad rigtigt.. - no problemos... og neglelakken, tjah, den skrabede jeg så bare af men en...øhhh...negl... :-)

God fornøjelse med rensningen :-))

Lars, solskinsøen
128630: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (04-12-2012 13:14:09) (svar på 128597)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.62.233.10)
Hvor er det bare fedt, at så mange byder ind med relevant hjælp når man spørger. Tak.
Lars: vil du ud med hvor du købte dine stumper henne?
128642: sv: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (04-12-2012 19:15:02) (svar på 128630)
Lars Nygaard, Reg.Bornholm ikke logget ind :-) (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Christian, kun glad for, at jeg kunne hjælpe - har intet imod at afsløre, at jeg kørte ind om et af vore lokale lastbilsværksteder (har en 24Volt 109") Titan i Rønne, hvor deres ene mekaniker først kiggede fyret ud, skrev alle de relevante numre ned, såsom typenummer, mærke osv. Dernæst gik vi ind til lagerchefen, der slog den op på skærmen, hvor der kom en komplet oversigt over, hvilken reservedel, der sidder hvor - den oversigt har jeg så også selv fundet på nettet - du kan finde den her i denne manual: (der kan du også altid finde fejlmeldingskoderne)

http://www.espar.com/tech_manuals/Hydronic%204-5/Hydronic%204-5%20TD%20TS%20Parts%2001-2012%20ESPAR.pdf

Start med at finde det serienummer, der passer til DIT varmeapparat. På side 33 finder du oversigten over reservedel - så er der nogle kolonner ude til højre, hvis der er en prik ud for reservedelen i den kolonne, der passer til dit serienummer, ja, så passer stumpen til DIT varmeapparat - for mit eget vedkommende, står MIN omme på side 41, modelnummeret står til højre i kolonnen, 25 2218 05 24v og jeg kan finde Glowpin længere nede, hvor der er en prik i MIN kolonne, til venstre derfor står reservedelsnummeret, i mit tilfælde 25 2107 0110 00
På samme måde kan du selv søge reservedelsnummeret på det gløderør, DU skal bruge, og er det 12 volt er der langt større chance for, at du kan finde det væsentligt billigere på f.eks. ebay.de eller i UK - det er ihvertfald min erfaring. Endelig så hedder det Glowpin, når du søger, og søger du i Tyskland, så hedder det Glühstift - det rækker rigeligt, at du skriver eberspächer og så reservedelsnummeret - men vær omhyggelig med tallene :-))

Alternativ...Find din lokale eberspächer pusher via dette link:
http://www.eberspaecher.dk/servlet/PB/show/1073505_l14/Forhandlerliste_Eberspaecher_hjemmeside2012.pdf

Det vrimler med dem rundt om i riget, også i Øjylland, hvor du står registreret - de vil garanteret gerne yde dig den samme flotte service, som jeg fik lokalt, med at finde den rette reservedel og bestille hjem.

Bedste hilsner
Lars, solskinsøen
128645: sv: sv: sv: sv: Fejlkoder eberspächer hydrotronic d4 (04-12-2012 19:46:10) (svar på 128642)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.62.233.10)
Tak igen Lars, meget god og udførlig hjælp du yder- det er fantastisk.

Jeg har nu skiftet en af sikringerne, der så lidt "lakrids" ud og nu kører fyret bare som Hans i Grethe.
Sjovt som det kan give en fejlkode gløderør, men jaja nu håber jeg det holder en tid. Her i Thy hvor jeg bor nu er der fabelagtig whitelaneing så det ville være træls at undvære fyret lige i denne tid. Knæk og bræk derude.
128655: og et godt råd til Webasto-folket (04-12-2012 22:19:50) (svar på 128645)
Lars Nygaard, Reg.Bornholm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej igen Christian, rigtig godt at høre, at det ikke var andet end det - sikringerne er altid det første, jeg tjekker - men nu er du da i det mindste lidt opdateret, når det kommer til skift af selve gløderøret - evt. kan du, når du får tid (når sneen smelter..) tage det hele lidt i opløbet, og nøjes med at købe o-ringen til brændkammeret, skille skidtet ad, og rense det, INDEN det soder til... tilsodning er relativt let at opdage, som regel, idet fyret, som regel, begynder at ryge helt vildt op til, at det ender med at slukke ned :-) Min ene nabo kom engang løbende ind og hamrede på døren, da han troede, der var ild i kareten, godt naboskab og stor glæde over, at han ikke bare havde taget pulverslukkeren i kabinen og blæst ud over det hele... hehe...

Iøvrigt, der ER jo altid flere, der følger med i de her tråde, enten af ren tidsfordriv, for at blive klogere til når engang de selv... og endelig fordi de faktisk netop sidder med et problem... et lille fif, nu vi taler sikringer, til alle dem der har Webasto siddende i dytten, så er et godt råd, hvis skidtet ikke vil starte, lige at koble strømmen af til fyret (tag sikringerne fra, det er sådan en firkantet fætter) og lad dem være ude mens man lige tager sig en smøg og en kold fra kassen, evt. kan man altid lige losse lidt til dækkene imens, så går tiden trodsalt hurtigere - i med sikringerne igen, og ind og start fyret (jojo, der ER god nok, bare ikke, hvis der er noget galt med noget) hvorfor Webastoer pludselig sætter ud, det ved jeg ikke, sikkert noget fejlstrøm eller et bump eller måske for høj forbrændingstemperatur, så det lukker automatisk - prøv tricket, det er trodsalt sjovere end at lede efter gløderør og andre dele på nettet... og LANGT billigere!

Bedste hilsner
Lars, solskinsøen
128662: sv: og et godt råd til Webasto-folket (05-12-2012 09:52:13) (svar på 128655)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.62.233.10)
Det er bare kanon, Lars. Endnu engang tak for hjælpen. Det er lækkert at have denne tråd at fremsøge senere når det bliver den tid - for mig eller andre. Tak for alle indlæg.

Mvh Kristian, der nu har en dejlig varm motor og vindspejl ved opstart ;-)
129035: Og så en lille opsummering (16-12-2012 16:36:59) (svar på 128662)
Lars Nygaard, reg.Bornholm, stort set aldrig logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hentede gløderør i fredags, de havde flemt at bestille første gang, men pyt - det har jo heller ikke frosset mere end minus 15 grader...

Startede idag, i skønne varme plusgrader på gaden, af med kabler, slanger osv. ud med fyret, ind på spisebordet (der var nemlig MEGET varmere) på en avis, skille ad, rense, nyt rør, nye pakninger - ud igen, installere, montere, toppe op på kølervædsken...

Alt i alt - 53 minutter - not bad for at DIY-man med flere store tommelfingre .... brugte iøvrigt bremserens til gløderørsnettet og en gammel opsprætter kniv fra fruens sybord til at trække det ud... og så ind i kabinen, tænd.. og SÅ blev der hurtigt lækkert...

God fornøjelse til alle jer andre, der skal igang med fyret!!

Lars, solskinsøen