tilbage

Land Rover Forum  

Index
128718: Montering af fyr på 300Tdi (06-12-2012 15:41:12)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.119)
Hej

Så er jeg kommer lidt længere i mine planer om en motor/kabinevarmer.
Jeg valgt at købe et diesel vand fyr til min Defender. Men jeg har lige nogle få spørgsmål til monteringen af fyret.

1. Flow retningen?

Som jeg ser det så er der 3 muligheder for at koble fyret til.

a. Fyr -> Motor -> Varmeapparat
b. Fyr -> Varmeapparat -> Motor
c. Fyr -> T-Stykke som grener ud til henholdvis motor og varmeapparat.

Men jeg ved ikke helt hvad der vil være det bedste valg.
Først havde jeg tænkt mig at bruge løsning a. Men inde på Eberspächer hjemmeside ser det ud til at flowet bør køre som løsning b.

Hvordan har I jeres fyr til at køre og hvordan er jeres erfaringer med denne løsning?

2. Diesel til fyret?

Fyret skal jo have lidt at drikke. Hvordan har I klaret dette?
Jeg har overvejet 2 løsninger til dette.

a. T-Stykke ved dieselfilteret til fyret.

b. Bore et hul i tanken. Og sætte et sugerør ned under passagersædet.

Vil meget gerne høre jeres erfaringer med Montering af fyr.
Fyret er Eberspächer D5W og bilen er en Defender 90" 300TDI Softtop.

På forhånd tak

Mvh
Lasse
Index
128720: sv: Montering af fyr på 300Tdi (06-12-2012 17:09:22) (svar på 128718)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Har løsning a. samt t-stykke før filter da fyret har sit eget.

har jeg sendt dig alle de PDF'er jeg har om fyret?

/Leif
Index
128721: sv: sv: Montering af fyr på 300Tdi (06-12-2012 17:25:00) (svar på 128720)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.2.44)
Hej Leif

Nej dem har jeg ikke. Så dem må du meget gerne sende;)

Mvh
Lasse
Index
128722: sv: Montering af fyr på 300Tdi (06-12-2012 17:57:04) (svar på 128718)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Jeg har 1b og 2 b

Ved 1b kan fyret også virke som tilskudsvarmer på kolde dage eller give varme i bilen når konen er inde og handle.

Jeg ser det mere som motor-> fyr -> varmeapparat.
Hvis det "bare er motoren der skal varmes op så er der kort vej gennem varmeapparatet til motoren.


Hilsen
Ole

Index
128723: sv: sv: Montering af fyr på 300Tdi (06-12-2012 18:07:35) (svar på 128722)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.2.44)
Hej Ole..

Jeg kan se at det også er den rækkefølge producenten anbefale.

Så tror også at det bliver sådan jeg prøver at montere det.

Og Leif. Mange tak for din mail.

Mvh
Lasse
Index
128724: sv: Montering af fyr på 300Tdi (06-12-2012 18:18:48) (svar på 128718)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.167.17)
Hej

Amanda's D5 er monteret af en officiel forhandler en gang i hendes fortid, og det er løsning "b". Jeg kan ikke se præcis hvor dieselen bliver suget, da slangen forsvinder ned under torpedoen i "rodet" (og det er for koldt at kravle ned og kigge..). Men jeg tror der sidder et t-stykke et sted derned af inden tanken, det er også det der står i manualen.

Omkring placeringen, så er mit sat under sprinkler-beholderen og det er dælme et dumt sted - specielt hvis man, sådan rent teoretisk altså, skulle skifte sin vakuumpumpe. Så jeg ville montere sprinkler-beholderen et andet sted, og sætte fyret på dens plads.

Vh.
Per
Index
128725: sv: sv: Montering af fyr på 300Tdi (06-12-2012 18:25:59) (svar på 128724)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Nu måtte jeg lige ud og kigge - mit er altså monteret ligedan. (må se at få skiftet den memory-chip)

/Leif
Index
128733: sv: Montering af fyr på 300Tdi (07-12-2012 00:03:56) (svar på 128718)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Hvis du montere løsning a) vil du altid tabe det meste af varmen i motoren inden der nogensinde kommer noget ind i kabinen.

Men med løsning b) vil du kunne sætte en termostat på blæseren der sørger for at tage den nødvendige varme fra vandet indtil kabinen er varm. Resten går til motoren. Når blæseren er slukket vil al varmen stort set ryge ud til motoren.

Ved at sætte en afbryder på blæseren eller skrue ned for termostaten, får du så at sige løsning a) og c) oven i hatten.

Logisk set ville jeg vælge b).
Index
128734: sv: sv: Montering af fyr på 300Tdi (07-12-2012 00:45:43) (svar på 128733)
Lars Nygaard, Reg. Bornholm, stort set aldrig logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Du spørger lidt på erfaring med Eberspächer D5W (hydronic) - har det installeret i min 109", var lavet af værksted/el-mekker, før jeg købte kareten. Men samme løsning som de ovenstående anbefaler - og lækkert at have, når JEG handler ind, eller er på job for den sags skyld, så der er dejlig varmt til motoren og i kabinen, når jeg vipper blæseren på..

Jeg har haft mit fyr afmonteret for meget nyligt, og skal til det igen, når jeg får et nyt gløderør hjem... Men derfra og så til at lave alle forbindelser med tank, strøm osv. det kræver nok, at du er rimelig handy med el og den slags. Hos mig sidder det forrest i motorrummet på venstre forskærm, og sprinklerbeholderen er flyttet bagud i stedet. Det er forholdsvis nemt at komme til, sikringsholderen samt alle ind- og udgange lige sådan. Fordele er naturligvis varmen.. fedt med en diesel dyt, der bare starter, fordi den ER varm, selv i hård frost... ligesom min tænding af fyret sikrer frostfrie vinduer på absolut ingen tid, når jeg tænder blæseren. MEN, D5W LARMER... generelt larmer alle fyr, men Eberspächerne jeg kender, larmer en del mere end f.eks. Webastoerne. Det kan ganske givet afhjælpes med en bedre lydpotte - aner det ikke, jeg sidder alligevel meget sjældent i bilen, når det er tændt...

Hvis du kører på 24V, så vær opmærksom på, at det er svært, for ikke at sige umuligt at skaffe billigere gløderør end til Eberspächers standardpris, hvilket er knap 500 kr for et stks.. De soder relativt hurtigt til (nej jeg kører ikke på andet end alm. diesel) og når de skal renses (og brændkammeret) så skal DET HELE AF, ikke noget med nogen smart dims, man lige flytter, og så af og i med nyt... se evt. tråden om oliefyr, der startede for et par dage siden...

JEG vil ikke sige, om du skal vælge det ene eller det andet, tror der er fordele og ulemper ved det meste, og det nogen har gode erfaringer med, kan andre have haft de største kvaler med. Så MIT råd, køb det du føler mest for, både Webasto og Eberspächer er kvalitet, og min erfaring er, du bliver SÅ glad for det...!!

Bedste hilsner samt ønsket om en varm jul
Lars, solskinsøen
Index
128740: sv: Montering af fyr på 300Tdi (07-12-2012 08:45:40) (svar på 128718)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
1b + 2b funker perfekt i min Defender med Webasto! Det er bare klasse, at have varme i kabinen og afduggede/-isede ruder. Prikken over i'et er fjernbetjening ,-)

Td5 er allerede forberedt for dykrør til fyrinstallation - men det er et bøvl at tage tanken ned, og den er umulig at komme til oppe fra. Måske samme mulighed findes i 300Tdi, hvor du vist faktisk kan komme til toppen af tanken?

/Jens
Defender Td5 MY2000