tilbage

Land Rover Forum  

Index
129020: vindusvisker styring 300tdi/200tdi (15-12-2012 20:41:52)
Jon Leiton Larsen #5159, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.50.121.249)
Hej derude,

Er der nogle derude der kan hjælpe med med en lille udfordring. Sagen er den at jeg er ved at fjerne ECU/motorstyring fra min vogn. Ledningsnetter er fra en 300TDI og der er vindusviskerne styret af ECUen som jeg ser det. Hvordan kommer jeg uden om den og stadig har interval på vindusviskerne? Hvordan virker det på en Defender uden ECU?

Vognen er en Defender.

Nogle bud?

Med venlig Land Rover hilsen Jon
Index
129048: sv: vindusvisker styring 300tdi/200tdi (17-12-2012 10:55:57) (svar på 129020)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Hej,

Viskerstyring via ECU'en?? Det har jeg da vist aldrig hørt om i denne sammenhæng, men jeg kan da være galt afmarcheret....

Jeg kender ikke meget til 300 TdI, men i min Defender Td5 MY2000 er viskerstyringen bare et sæt kontakter i stilken samt en dumt pause-relæ. Prøv evt. at pille ECU'en fra og se, om ikke viskerne bare kører videre, som om intet var hændt.

Mvh
Jens
Index
129079: sv: sv: vindusvisker styring 300tdi/200tdi (18-12-2012 04:02:41) (svar på 129048)
Jon Leiton Larsen #5159, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Hej Jens,

Som jeg læser det øverst til højre hedder D113 ECU-Delay-Windscreen-Wiper. og det må vel være "timeren" (ECUen) eller er jeg helt forkert på den?

Jeg kan ikke afprøve ved at pille ECUen af da ledningsnettet ligger på gulvet i værkstedet... ;-)

Med venlig Land Rover hilsen Jon

Index
129081: sv: sv: sv: vindusvisker styring 300tdi/200tdi (18-12-2012 08:18:56) (svar på 129079)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Hej,

Jeg er ganske overbevist om, at

ECU-Delay-Windscreen-Wiper = Dumt pause relæ

Altså har det intet med motorstyringen at gøre, og ECU må i dette tilfælde bare stå for Electronic Control Unit. Relæet hedder AMR2341 og i mit tilfælde er det rødt.

Prøv at tjekke med diagrammet i http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=128513#128513. Både benbetegnelser og kabelføring passer fint sammen.

Hiv du bare motorstyringen af - viskerne skal nok køre videre med pause-funktion, som du er vant til ;-)

/Jens
Index
129083: sv: sv: sv: sv: vindusvisker styring 300tdi/200tdi (18-12-2012 09:46:04) (svar på 129081)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.94.254)
På en almindelig defender, sider styringen af viskerne i selve motoren, hvor der er en simpel kontakt funktion.
Index
129084: sv: sv: sv: sv: sv: vindusvisker styring 300tdi/200tdi (18-12-2012 09:54:30) (svar på 129083)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Nej, det er ikke helt korrekt.

Kontakten i motoren fortæller relæet om viskerne er i hvile position eller ej. Relæet styrer så selve strømtilførslen til viskerne inkl. evt. pausefunktion, og sikrer at de altid stopper i samme position (hvis der ikke er alt for meget mekanisk slør ,-)

I 'gammeldags' systemer uden viskerrelæ, så kobles motoren direkte til motorkontakten som igen sikrer, at der er spænding på motoren så snart den har forladt hvilestilling.

/Jens
Index
129143: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vindusvisker styring 300tdi/200tdi (20-12-2012 07:57:53) (svar på 129084)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.102.254)
Min fejl, jeg definerede en defender som værende uden elektronik. Det er selvfølgeligt forkert.

Jeg troede at sidstnævnte galdt op til TD5'ere

Mvh og god jul



Stephan
Index
129144: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vindusvisker styring 300tdi/200tdi (20-12-2012 08:16:14) (svar på 129143)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Hej Staphan.

Selv 300tdi kunne fås med eksempelvis radio;-)

Lad os sige det sådan at det først var med TD5 at bilen bvlve afhængig af sin elektronik (bare prøv at søge på: "olie i ledningsnet, td5"). En Defender 300tdi kan sagtens køre uden elektronik. Den har også en ECu til EGR systemet, og den kører lige fint uden den ECU.

Hvis jeg igen skulle køre på eventyr i en Defender, så skulle det enten være en 300Tdi eller en 2,2tdci.

MVH Jakob E S