129399:
sv: sv: Automatgear i seriebil? (01-01-2013 01:10:30) (svar på
129395)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 37.75.168.30)
Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig til at få din motor igen, men her er skriveriet fra Fstyr:
*****************************************************
Nørager d. 11/1-2012
Kære Trafikstyrelse
Jeg påtænker at udskifte motoren i min bil til en motor fra en bil af et andet fabrikat.
Det drejer sig helt konkret om en Land Rover serie 3 med dieselmotor.
I følge typegodkendelsen er den godkendt til en benzin/diesel-motor på hhv. 52/46 kW.
Mine spørgsmål lyder.
Ved at følge reglen om en maksimal effektforøgelse på 20% kan jeg lægge en motor i på 62,4/55,2 kW.
Gælder reglen sådan at jeg dermed kan lægge en dieselmotor i på 62,4 kW, da bilen kan godkendes med denne kraft, men på benzin, eller skal det så være en benzinmotor?
Jeg er i tvivl om hvordan reglen vedrørende turbo eller kompressor skal fortolkes.
Hvis jeg finder en motor der er født med turbo originalt og holder sig under grænsen på 62,4 kW, kan jeg så anvende denne uden at turboen dømmer motorombytningen ude på grund af reglen om at en eftermontering af turbo altid regnes for en effektforøgelse på mere end 20%? Her tænker jeg på for eksempel en motor af typen TDi, som er født med turbo.
Med venlig hilsen
Jens Sigurdson
Nørager
9812 9080
SVAR:...
Til Jens Sigurdson.
Du må montere en diesel- eller benzinmotor med en effekt på 62,4 Kw.
Mht. turboer hvor det altid anses som en effektforøgelse på mere end 20%, er der tale om eftermontering af trykladning. En helt original turbomotor kan således monteres incl. turbo.
Datablad på motoren skal medbringes ved syn, hvor der skrives en bemærkning om den/de konstruktive ændringer på bagsiden af anmeldelsesblanketten.
Hvis der opstår tvivl om evt. effektforøgelse af den monterede motor, skal der foretages en effektmåling på en effektrulleprøvestand.
Der skal endvidere gøres opmærksom på, at luftforurening -og støjniveauet ved første registrering af køretøjet ikke må overskrides.
Med venlig hilsen
Kurt S. Jensen
Bilsagkyndig
Trafikstyrelsen