tilbage

Land Rover Forum  

Index
129344: Automatgear i seriebil? (30-12-2012 22:24:54)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Hej

Dette er en af de her vanhellige ombygningsspørgsmål, så hvis du syntes at alle seriebiler skal holdes 100% originale så skynd dig at trykke på "tilbageknappen" nu!

Det jeg lige ville spørge til, er hvordan mulighederne er for at lægge en automatgearkasse i en seriebil? (Diesel eller benzin)

Og i så fald hvad kan man bruge af gearkasser mv.?

Hilsen
Jens
Index
129346: sv: Automatgear i seriebil? (30-12-2012 22:39:29) (svar på 129344)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.170)
Du er skam ikke ked af det ?

Mit bud er en 200 (tdi) med automatgearbox... og masser af tid og fingersnilde.

Det er nok nemmere, at sætte et Serie-karrosseri på et Range Rover chassis, for det kan du få godkendt... ( jaja, jeg ved: jeg er kedelig )

Men ser vi bort fra syn, typegodkendelse, skat osv. - så vil jeg gerne følge med i projektet, hvis du går i gang med det.

Jeg vil endda komme op for at skrive en reportage om det!
Index
129349: sv: Automatgear i seriebil? (30-12-2012 23:03:06) (svar på 129344)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.63.214)
Hej Jens

I Land Rover Monthly, Februar 2010 er der en kort artikel om 2 Serie I'ere. Den ene er med Rover V8 og med den ZF autobox motoren var født med i donor-RR'eren.

Så det er ikke en umulig opgave. Kan dog forestille mig at du vi få en noget kortbagkardan, hvis vi snakker om en 88" og det mener jeg vi gør ;-).
Ved ikke om det vil betyde noget for dig ?

Morten
Index
129350: sv: sv: Automatgear i seriebil? (31-12-2012 00:56:52) (svar på 129349)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Tak for svarene - så ved jeg da at det ikke er en umulighed. Og ja det drejer dig om en 88".
Nu ved jeg jo ikke hvor kort kardan der så bliver tale om, men man kan jo få noget dobbelt-leds-haløj hvis det er. Der skal jo nok strikkes noget specielt kardan under alle omstændigheder.

Hilsen
Jens

PS: Poul du skal være velkommen hvis det bliver til noget. Indtil videre var det kun en strøtanke. Det er jo ikke forbudt at lege med ideerne.
Index
129395: sv: Automatgear i seriebil? (31-12-2012 22:52:06) (svar på 129344)
Niels Mikkelsen #4782, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.82.196.220)
Synshallerne er ikke så meget for andre end orginale motorer i biler nu om stunder. Jeg er ved at få min Land Rover 109" serie 3 renoveret. Der var Toyota motor i. Den har jeg måtte hive ud da syns fætteren snakkede om orginal motor som bilen skulle vær født med ellers skulle han se noget papir fra Land Rover importøren.
Hilsen Niels.
Index
129396: sv: sv: Automatgear i seriebil? (31-12-2012 23:39:39) (svar på 129395)
Mark Strodtmann #4647, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.111.41)
Det er da i hvertfald blevet lavet før! Jeg mener det var en 200 og en zf automat der blev lagt i hos LRparts i skanderborg.
Det var en meget kort kardan bag på , men det virkede vist fint,
Held og lykke med projektet.:-)

Manne
Index
129397: sv: sv: Automatgear i seriebil? (01-01-2013 01:01:02) (svar på 129395)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Jeg ved ikke helt hvorfor din synsmand har været efter dig, for sidst jeg var inde på Færdselsstyrelsens hjemmeside at kikke, stod der at det ikke var noget problem at lægge andre motorer i.

Jeg har endda kommunikeret med dem direkte på mail i forbindelse med en snak her på siden om anvendelsen af turbomotorer, og har fået at vide at det er helt valgfrit hvilken motor man lægger i, så længe at den overholder effektbegrænsningerne og ikke forurener mere end den originale (!).

Hilsen
Jens
Index
129398: sv: sv: sv: Automatgear i seriebil? (01-01-2013 01:08:17) (svar på 129397)
Niels Mikkelsen #4782, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.82.196.220)
Hej Jens.
Jeg snakkede med AC Bilsyn i Frederikshavn derfik jeg at vide at det skulle være orginal motor der skulle ligge bilen. Så hvis du har noget på skrift vil jeg være meget interesseret.
Hilsen Niels
Index
129399: sv: sv: Automatgear i seriebil? (01-01-2013 01:10:30) (svar på 129395)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig til at få din motor igen, men her er skriveriet fra Fstyr:
*****************************************************
Nørager d. 11/1-2012


Kære Trafikstyrelse

Jeg påtænker at udskifte motoren i min bil til en motor fra en bil af et andet fabrikat.
Det drejer sig helt konkret om en Land Rover serie 3 med dieselmotor.
I følge typegodkendelsen er den godkendt til en benzin/diesel-motor på hhv. 52/46 kW.

Mine spørgsmål lyder.

Ved at følge reglen om en maksimal effektforøgelse på 20% kan jeg lægge en motor i på 62,4/55,2 kW.
Gælder reglen sådan at jeg dermed kan lægge en dieselmotor i på 62,4 kW, da bilen kan godkendes med denne kraft, men på benzin, eller skal det så være en benzinmotor?

Jeg er i tvivl om hvordan reglen vedrørende turbo eller kompressor skal fortolkes.

Hvis jeg finder en motor der er født med turbo originalt og holder sig under grænsen på 62,4 kW, kan jeg så anvende denne uden at turboen dømmer motorombytningen ude på grund af reglen om at en eftermontering af turbo altid regnes for en effektforøgelse på mere end 20%? Her tænker jeg på for eksempel en motor af typen TDi, som er født med turbo.

Med venlig hilsen
Jens Sigurdson
Nørager
9812 9080

SVAR:...

Til Jens Sigurdson.

Du må montere en diesel- eller benzinmotor med en effekt på 62,4 Kw.

Mht. turboer hvor det altid anses som en effektforøgelse på mere end 20%, er der tale om eftermontering af trykladning. En helt original turbomotor kan således monteres incl. turbo.

Datablad på motoren skal medbringes ved syn, hvor der skrives en bemærkning om den/de konstruktive ændringer på bagsiden af anmeldelsesblanketten.

Hvis der opstår tvivl om evt. effektforøgelse af den monterede motor, skal der foretages en effektmåling på en effektrulleprøvestand.

Der skal endvidere gøres opmærksom på, at luftforurening -og støjniveauet ved første registrering af køretøjet ikke må overskrides.


Med venlig hilsen
Kurt S. Jensen
Bilsagkyndig
Trafikstyrelsen
Index
129400: sv: sv: sv: Automatgear i seriebil? (01-01-2013 01:18:59) (svar på 129399)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Det du helt konkret kan forholde dig til er typegodkendelsen på din model bil og årgang.

Hvis typegodkendelsen f.eks. siger at du må køre med en V8 Rover motor, så kan du altså i flg. Kurt S. Jensen, Bilsagkyndig, Trafikstyrelsen lægge hvad som helst i der holder sig under 20% grænsen. Dvs. 91Hk+20%=109Hk for en V8 model.

Du skal blot medbringe et datablad for motoren og evt. en typegodkendelse for donorbilen, der kæder datablad og typegodkendelse sammen. Simpelt ikke?


Hilsen
Jens
Index
129404: sv: sv: sv: sv: Automatgear i seriebil? (01-01-2013 10:28:20) (svar på 129400)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.110)
Smukt, Jens, det du har fået fra Trafikstyrelsen.

Men jeg husker, at KP tidligere har skrevet, hvis man udskifter både motor og gearkasse samtidig, så skal bilen afgiftsberigtiges.

Nu vil jeg granske, hvor stor effekten motoren må have på min OneTen, der er født med en 2,5 dna i 1985.

Typegodkendelse haves.

Året begynder jo bedre end det gamle sluttede!
Index
129407: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgear i seriebil? (01-01-2013 12:48:53) (svar på 129404)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Det kan du meget vel have ret i og ud fra lignede "opgraderingsprojekter" fra andre køretøjer jeg har hørt om, f.eks. skivebremser på veteran motorcykler, så er det en sag man lige skal have omkring skat også. Men jeg kender ikke proceduren her.

Der er så vidt jeg ved ikke nogen af seriebilerne der har været født med automatgear og det var som sagt en ren strøtanke der udløste mit oprindelige spørgsmål.

Som man jo kan se så gik mit spørgsmål til Fstyr på diesel, men jeg er da kommet alvorligt i tvivl om ikke det måske var smartere at gå over på benzin når jeg skal til at istandsætte min Landy?
Der er jo ikke så mange argumenter for at køre diesel med de brændstofpriser vil har lige nu. Det eneste man så skal til at overveje er hvilken motor man kan finde med et ordentligt moment i bunden osv.

Efter at have prøvet en tomatkasse-bil i naturen, må jeg sige at det slet ikke er så tosset at få en hånd fri fra gearstangen når det hele bliver lidt spændende.

Hilsen
Jens
Index
129408: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgear i seriebil? (01-01-2013 12:58:19) (svar på 129404)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Paul, lige en præcisering, hvis man udskifter motor OG gearkasse samtidigt, så - KAN - SKAT forlange ny afgift på køretøjet.

Det er en vurdering i det enkelte tilfælde.

Og mens vi er ved det kedelige papirnusseri, så er jeg overbevist om at man nu om stunder kun må gå ud fra sin egen bils typegodkendelse ved effektforøgning (20% reglen).
Og ikke som tidligere ud fra den kraftigste identiske model.

Der er ingen der siger det skal være nemt. ;)

(Paul - 80,4 HK i en 67 hestes 2,5N/A - det passer fint med en 200DI.)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
129409: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgear i seriebil? (01-01-2013 14:38:07) (svar på 129408)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Jeg har sakset dette fra fstyr.dk :
***********************************************************
Sikkerhed

Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.

Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).

Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.
***********************************************************

Det jeg hæfter mig ved i teksten er at der står: "teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt."

Det må jo netop betyde at det ikke som sådan er bilens egen typegodkendelse der i yderste konsekvens er afgørende, men modellens som sådan.


Hilsen
Jens
Index
129425: sv: Automatgear i seriebil? (02-01-2013 12:25:42) (svar på 129344)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Hej Jens,

Prøv at snakke med Urban Larsen på Fyn. Han er vist igang med noget lignende.

Det kan være du kan finde mere info på dette forum, hvor andre seriebilsfans skriver: http://serielandrover.dk/

MVH Jakob E S