tilbage

Land Rover Forum  

Index
129520: kan ikke starte (04-01-2013 17:01:22)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.215.120.58)
hej alle jer kloge mennesker derude....
jeg har lige fået trukket min bil igang og kørt en lang tur... nu vil den ikke starte, den klikker bare. Har læst meget her på forummet men synes det lyder meget sort med relæ mm. når man ikke er den store mekanikker ørn.. ville høre om der er nogen i nærheden af hellerup der evt kan hjælpe med at vise/pege så jeg kunne blive lidt klogere

Mange LR buk
Thomas Paulsen
Index
129521: sv: kan ikke starte (04-01-2013 17:02:14) (svar på 129520)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.215.120.58)
Det er en sIII 24v ex milli
Index
129523: sv: sv: kan ikke starte (04-01-2013 17:21:23) (svar på 129521)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 95.166.106.27)
Der kan være flere årsager.

Enten er dine batterier ikke blevet lavet op af generatoren, så de skal måles. En gammel s3 (hvis det er en diesel) kan sagtens køre uden strøm på systemet, da motoren ikke skal andet end startes.

Ellers kan det være en klassiker - det store kabel som går fra batteriet og ned til startens store plus (klemme 30) er flere gange set rystet løs, og har derfor ikke ordentlig forbindelse til starteren.

Ellers kan det være den store kobberbane som også sidder fra startrelæet til selve starteren (samme sted) som er rystet løs. Pas på med ikke at overspænde hvis du finder en af disse to løse, og husk at afmontere dine batterier når du roder dernede ;)

MVH Jakob - med det kulsorte 200DI S3 Uhyre :)
Index
129527: sv: sv: sv: kan ikke starte (04-01-2013 18:10:31) (svar på 129523)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Eller Klasikkeren med at give starteren et dask med en hammer via et passende stykke lægte, så du kan nå den oppefra / fra siden. Eller med en gummihammer direkte på, men så skal man ned og ligge.

Hvis det hjælper, betyder det at du skal se dig om efter en ny starter.

MVH Asger
101 GS

Index
129530: sv: sv: sv: sv: kan ikke starte (04-01-2013 18:12:51) (svar på 129527)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Jeg ville nok startet med at måle hvor meget strøm der er på batterierne. Hvis ikke du har et voltmeter kan du eventuelt kontrollere om der er godt lys på bilen = der er noget strøm på batterierne.

MVH Asger
Index
129528: sv: sv: sv: kan ikke starte (04-01-2013 18:11:30) (svar på 129523)
Steen Madsen #7957, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.166)
havde selv samme problem sidste år.
det var stelforbindelsen der var rustet igennem.
Index
129529: sv: sv: sv: kan ikke starte (04-01-2013 18:11:34) (svar på 129523)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.244.224)
Kun et klik fra start? Taler umiddelbart for et def. startrelæ; det som sidder oven på starter. Lidt problematisk, da det er 24V.- hænger ikke på træerne. Men god ide at få en kyndig til at diaknosticere. Prøv evt. med startkabel fra pluspol på batteri og så på selve startermotor, hvor ledningsstumpen fra relæ er tilsluttet, skulle få startermotor til at rotere- husk i frigear.
Index
129540: sv: kan ikke starte (04-01-2013 19:43:57) (svar på 129520)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Defekte batterier, løse forbindelser eller start relæ der hænger.
Spændingen skal være over 24 volt.
Stelledning fra motor til chassis skal være ren og spændt.
Stelledning fra batteri minus til sædekasse kan være løs.
Er det ingen af ovennævnte fejl, og dem checker du først for de er gratis, så gå videre til starter relæet. Hvis et par gok på den med en hammer giver mærkbar forandring, eks at bilen starter, så skal relæet skiftes. Du kan købe et nyt ved enhver lastvogn mekanikker eller auto el mekanikker. Lagervare.
Når man har prøvet det før kan relæet skiftes uden at afmontere starter, men ellers skal starteren af. For at få den af skal forrøret til udstødningen af. Så start nogle dage før med at gennemvæde udstødnings/manifold bolte og møtrikker. De er rustne og knækker mega nemt!! Køb evt nye studser med messing møtrikker. Så kan det skilles ad en anden gang..
Index
129543: sv: sv: kan ikke starte (04-01-2013 21:40:36) (svar på 129540)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Aaah, ja. Et fif er at sætte en lille donkraft i spænd mellem motor og vange. Det kan give en dyrbar cm eller to. Specielt hvis motorophænget er sunket lidt sammen.

Relæet kan forynges hvis man forsigtigt skiller det ad. Der sidder en kobberplade med to fremspringende "dutter" som danner kontaktpunkterne. Det er dem der bliver ædt væk.

Lægger man pladen over et hul boret nogen mm ned i en jernplade, kan man banke en frisk "dut" frem med en passende dorn bagfra. Så er det bare at slibe den ren med fint sandpapir og lodde og skrue det sammen igen. Så er der relæ i lang tid igen.

Der skal en kraftig loddekolbe til på 75-100W for at lodde de to forbindelser af og på, der stikker ud gennem endedækslet, så man kan adskille.

Hilsen
Jens
Index
129547: sv: kan ikke starte (05-01-2013 07:17:35) (svar på 129520)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.108.36)
Hej torben
Ring 22624286 bor i Hellerup
Vh
Christian
Index
129589: sv: kan ikke starte (06-01-2013 19:45:35) (svar på 129520)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.215.120.58)
Takker for alle de gode svar..... jeg prøver mig lige frem med god supervision af Christian.. håber vi får liv i den igen. Ellers må jeg ud og finde en ny :-/

LR-hilsen
Thomas