tilbage

Land Rover Forum  

Index
129566: nedsmeltet lyskontakt (05-01-2013 22:01:17)
carsten vogel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.181.242)
Min Defender 90" fra 1996 har en nedsmeltet lyskontakt. Ledningen føles meget varm, når jeg kører (mærkeligt nok varmest, når jeg har anhænger på krogen). Jeg kunne umiddelbart bare sætte en ny på, men ville gerne vide hvor fejlen ligger. Hilsen Carsten
Index
129567: sv: nedsmeltet lyskontakt (05-01-2013 22:24:41) (svar på 129566)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hej Carsten
En dårlig forbindelse skaber et højere strømforbrug og dermed mere varme i ledningen.
Så få rettet fejlen i din kontakt, og se efter om der evt er andre steder, der er dårlige forbindelser.
Et råd mere er hjælperelæer, så det ikke er al strømmen til forlygterne der bliver trukket gennem kontakten oppe ved rattet, men kun en styrestrøm. Det vil forlænge din kontakts levetid betydeligt.

Jimmi
Index
129568: sv: sv: nedsmeltet lyskontakt (06-01-2013 00:15:51) (svar på 129567)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Og husk, at der går lige så meget strøm tilbage til batteriet som frem til udstyret/lygten, så stelforbindelserne skal være seriøst opdaterede - også fra traileren tilbage gennem stikket.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
129569: sv: nedsmeltet lyskontakt (06-01-2013 01:03:51) (svar på 129566)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Et kvalificeret gæt fra mig er at du køre med større pære end foreskrevet for modellen. Det overopheder dine ledninger og da kontakter slides proportionalt med hvor stor strøm de skal afbryde, vil din kontakt også få en forkortet levetid.
Sætter du trailer på vil problemerne blot forværres.

Ønsker du at køre med store lygtepærer vil jeg foreslå at du montere relæer ude ved lygterne med 6mm2 ledning direkte til batteriet via en sikring.
Der fås pærer med normalt styrke kort lys og ekstra styrke langt. Bruger du denne type, kan du nøjes med at anvende den normale langt-lys-ledning til at styre et relæ med til hver pære, fem for at have relæer til både kort og langt lys.

Der findes relæbokse specielt til trailertilslutning da ledningsnettet i mange borgergryder er så svagt dimensioneret at det slet ikke magter en trailer. De koster lidt men det er en enkelt og effektiv løsning.

Hilsen
Jens
Index
129575: sv: nedsmeltet lyskontakt (06-01-2013 09:58:01) (svar på 129566)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Fejlen er et kendt problem og skyldes et for dårligt designet elnet!!
Den eneste holdbare kur er at montere relæer på lyset!!
Hvis det bliver lavet ordentligt så holder elnet og kontakter evigt..
Index
129597: sv: sv: nedsmeltet lyskontakt (06-01-2013 21:07:28) (svar på 129575)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.109.132)
Bestil, betal og monter en ny lyskontakt, så har du lys på kareten de næste 25 år- men mindre du har sat alle mulige former for THansen-narrestreger over lyskontakten. Der sker det, at når du slukker lyset, trækker det nogle gnister mellem lyskontaktens kontaktflader som brænder sår, som så til sidst gør at der er dårlig forbindelse, hvilket udvikler varme, som smelter kontakten. Men det er da en god ide, at indskyde relæer til at tage belastningen, hertil vil ikke mindst forlygter få mere strøm. I princippet skal de monteres så tæt på strømbruger som muligt. Hertil skal man huske hver forlygte har hver sin sikring; altså er det bedst at indskyde relæ for hver forlygte.
Index
129602: sv: sv: sv: nedsmeltet lyskontakt (06-01-2013 22:02:39) (svar på 129597)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Ja, kendt problem! Byt til nyt ,-)

Montering af kørelysrelæ kan også hjælpe på problemstillingen, da det 'kortslutter' og dermed aflaster lyskontakten - og så slipper du, som ekstra bonus, selv for at huske at tænde og slukke lyset.

/Jens
Index
129605: sv: sv: sv: sv: nedsmeltet lyskontakt (06-01-2013 22:16:41) (svar på 129602)
Henrik Jørgensen #7342, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 85.202.16.81)
Hej

Jeg har næsten det samme problem, at omskifterkontakten kun virker på nærlys, kontakten går ikke i fjernlys når man skifter.
Kunne man slå 2 fluer med et smæk. Automatisk kørelys og relæ til omskiftning mellem nær og fjernlys.
Er der en som måske har et el diagram som kunne løse dette problem.

Køretøj RR Classic 1976

mvh Henrik
Index
129607: sv: sv: sv: sv: sv: nedsmeltet lyskontakt (06-01-2013 22:24:14) (svar på 129605)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Det morsomme er jo, at ihvertfald nyere Defendere har faktisk relæ til nær/fjernskift, men al strøm føres gennem selve kontakten for tænd/sluk (hvis der ikke er monteret kørelysrelæ).

/Jens
Index
129611: sv: sv: sv: sv: sv: nedsmeltet lyskontakt (07-01-2013 01:50:26) (svar på 129605)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Ud fra devisen om ikke at lave det hele alt for meget om, så ville jeg starte med at reparere det til original stand først og derefter montere relæer ude ved lygterne og bruge deres ledninger ved lygterne som styreledninger..

Styrestrømmen til et relæ er kun en brøkdel af den strøm som lygterne trækker, så kontakten vil holde til den er irret op med denne løsning.

Hilsen
Jens
Index
129613: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nedsmeltet lyskontakt (07-01-2013 08:53:58) (svar på 129611)
carsten vogel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.181.242)
Tak de mange gode inputs. Hilsen Carsten