tilbage

Land Rover Forum  

Index
129579: 12j vs 19j (06-01-2013 14:30:35)
Jørn Thomsen #8802, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.56.170.13)
Jeg har planer om at udskifte min 12J motor med en 19J, for at få lidt mere at gøre godt med. Desværre er 19neren mere slidt end jeg havde håbet og topstykket har flere små revner. Spørgsmålet er derfor om jeg kan flytte turbo og pumpe over på 12J motoren udenvidere, eller er der andet der skal ændres?. Jeg tænker her på om motoropbygningen er den samme.
Venlig Hilsen
Jørn Thomsen
Index
129580: sv: 12j vs 19j (06-01-2013 15:02:22) (svar på 129579)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Drop det og find en 11 (200Tdi) fra en Defender i evt UK.
Det andet holder ikke!!
Index
129581: sv: 12j vs 19j (06-01-2013 15:32:29) (svar på 129579)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.196)
Jeg får lige min 12J hovedrepareret hos Meldgaard i Herning. Til en fornuftig pris. Prøv at snakke med dem om, hvad det vil koste, at få din 19J lavet.

Tohuse Autohar ombygget mindst een 12J til 19J og det skulle fungere ganske udmærket. Få en pris og i givet fald en fast tidsramme på opgaven.

Begge annoncerer i Oasen.

Alternativet er en ombytter fra f.eks. Turner Engineering i England.

Hvis du kan finde en 200 tdi, er det heller ikke noget dårlig valg, men husk på, at du skal have den komplet med intercooler og turbo - og helst fra en Defender.
Index
129582: sv: sv: 12j vs 19j (06-01-2013 16:03:44) (svar på 129581)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
De tidlige 19J motorer var magen til 12J motoren med katastrofale følger, de havarerede i lange rækker og fabrikken opdaterede så til "19J Late Type" den har undersmøring af stemplerne, større oliekanaler og større vandkanaler i blokken, de kan så holde 300.000km før de er færdige (der er selvfølgelig nogen der har kørt meget længere).

Derfor anbefaler jeg ikke at "opgradere" din 12J motor - den kan ikke holde til det.

Min personlige holdning er, at 19J motoren er alt for forældet og for bovlam og jeg vil også anbefale en 200tdi, det er en ombygning du vil blive meget glad for og bilens værdi vil stige mere end ombygningen.

Få mere inspiration her:
http://www.glencoyne.co.uk/200tdi.htm

Og så den sædvanlige sure bøvs fra en GSM* : du skal betale ny afgift og selvfølgelig have synet kareten, hvis du øger effekten til mere end 80,4 HK.

Mvh
Kenneth Poulsen

*Gammel Sur Mand. ;)
Index
129586: sv: sv: sv: 12j vs 19j (06-01-2013 18:32:22) (svar på 129582)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.181.66.17)
vi har 19 j motor i vores bus den har kørt ca 550 000 km der er ingen der ved om det er den orginale motor men den er sløv og træt jeg gav den nye stempler for ca 3 år siden og den kører og starter altid men når tid kommer så bliver der lagt en 200 tdi i hullet (den står klar i en krog på værkstedet )det jeg bare vil sige er at tiden og trafikken er løbet fra 19j motoren så skift til en 200 tdi hvis du aligevel skal lave en opgradering køb det hele med køler, ledninger ,slanger etc

Lars/Biltris
Index
129587: sv: sv: sv: sv: 12j vs 19j (06-01-2013 19:11:45) (svar på 129586)
Jørn Thomsen #8802, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.56.170.13)
Tak for hurtige svar.
Ingen tvivl om at en 200tdi er bedre, men ingen penge har vi nok af sagde manden. Måske kan jeg bruge toppen fra 12leren. Har desværre købt
ny køler og kobling.
Index
129591: sv: sv: sv: sv: sv: 12j vs 19j (06-01-2013 20:09:14) (svar på 129587)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.181.66.17)
jamen så tager vi lige den :) stemplerne i din motor kan nok ikke holde til at du sætter en turbo på , de flækker . hvis jeg ikke husker meget galt så er topstykket de samme så køb evt stempler der er til en turbo motor, når du så er klar så husk at lade motoren kører et minut eller 2 inden at du slukker helt ned

Lars/Biltris
Index
129598: sv: sv: sv: sv: sv: 12j vs 19j (06-01-2013 21:11:40) (svar på 129587)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.153)
... ingen penge har vi masser af...

Jeg havde spottet en 200 tdi, men i sælgers øjne var den guldbelagt, havde stempler af platin og desuden drysset med ædelsten...

Derfor bliver den gamle 2,5 dna renoveret - og jeg finder vej gennem Europa uden om motorvejene, hvor det kan lade sig gøre..
Index
129622: sv: sv: 12j vs 19j (07-01-2013 14:14:41) (svar på 129581)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Hej Paul.

Hvad er "en fornuftig pris"?

MVH Jakob Edelvold
Index
129624: sv: sv: sv: 12j vs 19j (07-01-2013 15:00:27) (svar på 129622)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.207.176)
Sjovt at se priser på stumper i veteranbilsblade og så landrover-stumpepriser, der generelt er som Paul skriver "man skulle tro alt var guldbelagt" At stumper og hele biler forbliver usolgt, indikerer forkert pris. Men i øvrigt ville jeg ikke tøve med at opklæde en 2.5na med turbo. Kan dog være en udfordring at tilføre turbo olietryk samt returløb;
tryk kan tages fra oliefilterkonsol via slange og retur føres til bundkar.
De såkaldte spraydyser, der afkøler stempeltoppen nedefra, findes også i 2.5na. Om der skal oliekøler på, afgøres af temperament, men man gør klogt at anvende en syntetisk dieselmotorolie. God arbejdslyst.