tilbage

Land Rover Forum  

Index
129712: Disco 3 med eller uden Air susp og Terrain Response? (08-01-2013 22:27:12)
Peter Riisberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.169.162)
Hej,
Jeg er ude efter en disco 3 i basis setup altså manuelt gear og uden luftaffjedring og terrain response. Jeg foretrækker det simplest mulige dog uden at det bliver en Defender. Er det dumt at fravælge disse?
Vh Peter
Index
129714: sv: Disco 3 med eller uden Air susp og Terrain Response? (08-01-2013 23:16:49) (svar på 129712)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.163.140)
ja!, det er dumt.

Nu skriver du simpelt uden det bliver en defender, er det fordi det skal være en nyere bil? Ellers er der jo både Disco I og II.

Sådan en bil (disco III)skal køres med aut ;-)(jeg er overbevist om at langt de fleste er solgt med aut.gear - så den kan være svære at finde med man. gear) Som jeg husker det så er S-modellen med alm. fjeder. SE og HSE er standard med Air susp.

Alle er født med Terrain Response.

just my 50-cent.
Index
129717: sv: sv: Disco 3 med eller uden Air susp og Terrain Response? (09-01-2013 06:23:50) (svar på 129714)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.111.157.110)
Morgen Eddie

Jeg er ikke sikker på at Disco 3 har kunnet fås som standard på stålfjedre.
Syntes at kunne erindre at Jacob fik sin Disco 3 bygget/leveret med stålfjedre og det tog vist lidt tid at få den leveret.

Men er i øvrigt enig i at alt bør køre med aut-gear. Fordi bilen er monteret med aut-gear bliver den jo ikke mere avanceret ! nogle mærker er blot lidt dyre at skrue på.

Hilsen
Struntze
Index
129718: sv: sv: Disco 3 med eller uden Air susp og Terrain Response? (09-01-2013 06:23:58) (svar på 129714)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.111.157.110)
Morgen Eddie

Jeg er ikke sikker på at Disco 3 har kunnet fås som standard på stålfjedre.
Syntes at kunne erindre at Jacob fik sin Disco 3 bygget/leveret med stålfjedre og det tog vist lidt tid at få den leveret.

Men er i øvrigt enig i at alt bør køre med aut-gear. Fordi bilen er monteret med aut-gear bliver den jo ikke mere avanceret ! nogle mærker er blot lidt dyre at skrue på.

Hilsen
Struntze
Index
129722: sv: sv: sv: Disco 3 med eller uden Air susp og Terrain Response? (09-01-2013 07:44:47) (svar på 129718)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Man kunne få Disco 3 på stålfjedre vist nok uden merpris :), men så "slap" man også for terrain response, og havde kun HDC og TC.

Man skal nok være ekstrem explorer, der ikke vil stå med en punkteret bælg midt i Saharah for at vælge denne model.

Jeg ville klart vælge automatgear, men brændstof er afhængig af smag, hvor mange KM man kører, og hvad der er tilgængeligt på markedet.

MVH Asger
Index
129729: sv: sv: Disco 3 med eller uden Air susp og Terrain Response? (09-01-2013 09:17:33) (svar på 129714)
Peter Riisberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.164.102.50)
Hej,
Tak for svar. Jeg leder efter en Disco 3 med 7 sæder (Kan I og II fås med 7 sæder?) (4 børns familie..) Grunden til at jeg overvejer en Manual uden air/terrain response er pga. alle de problemer folk tilsyneladende har haft med disse dele. Især undervognen, hvor fejl i sensorer medfører at den står skævt, kompressoren til luft åbenbart går i stykker osv.
Vh Peter
Index
129731: sv: sv: sv: Disco 3 med eller uden Air susp og Terrain Response? (09-01-2013 09:56:09) (svar på 129729)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Både disco I og II kan fåes med 7 sæder. Disco I der sidder de sidste 2 passagerer vinkelret på kørselsretningen. Jeg er ikke sikker på II'eren - men husker at det er samme arrangement.

På LR3 sidder alle med front i kørselsretningen.

Min egen lille filosofi er at, hvis man sørger for specielt olieskift på en aut. kasse, er der ikke meget der kan gå galt. I en manuel - der bliver kobling slidt, du kan lave forkerte gearskift der koster tænder mm. Jeg har endnu ikke haft problemer med hverken air susp. eller terrain response.

Rimeligt sikkert er det dog at eks. EGR-ventilerne (diesel) skal skiftes måske for hver 100.000 km. (2 stk.)

jeg er ikke bekendt med hvor meget div. sensorer fejler, jeg bruger min air susp. flere gange dagligt. Ting går ikke nødvendigvis i stykker fordi de bliver brugt.

Min LR3 har kørt 135 t/km og er årg. 2007.
Index
129732: sv: sv: sv: sv: Disco 3 med eller uden Air susp og Terrain Response? (09-01-2013 10:12:24) (svar på 129731)
Peter Riisberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.164.102.50)
Tak Eddie,
Fornuftige ord. Kender godt den med EGR, det gælder vist alle nye diesel.
Vh Peter
Index
129748: sv: sv: sv: Disco 3 med eller uden Air susp og Terrain Response? (09-01-2013 15:35:13) (svar på 129729)
lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.70.70)
Både Disco 1 og II fås med 7 sæder. på 1'eren sidder de på tværs af kørselsretningen og har kun hofteseler. De kan derfor ikke benyttes til små børn pga krav til benyttelse af godkendt sikkerhedsudstyr. Det giver et klip i kørekortet ved jeg af erfaring - selvom jeg ikke selv har fået det.

På Disco II vender de i kørselsretningen, og er "rigtige" sæder med nakkestøtter og 3 punkt seler.

Alle Disco 3 med 7 sæder har terrain response og luftaffjedring. Skruefjedre kunne kun fåes i "S" modellen og kun med 5 sæder. Så når du skal bruge 7 sæder kan du kun få luftaffjedring i 3'eren. Jeg mener nu heller ikke det er noget at være så bekymret for. Har selv haft en Disco 3 "S" med 7 sæder og manuelt gear. Manuelt gear er sjældent. Jeg var en af de få der specifikt valgte det, da jeg købte min som ny. Om man vil have manuelt eller automatik er nok lidt et holdningsspørgsmål, men i praksis kører den manuelle nok et par km længere pr liter. Jeg kunne køre 11-12 km/l i min, og det er ikke mit indtryk af dem der kører automatik kommer over 10, måske nærmere 9.

MVH
Lars Ellegaard
3926 Nsj.
Index
129753: sv: sv: sv: sv: Disco 3 med eller uden Air susp og Terrain Response? (09-01-2013 16:01:22) (svar på 129748)
Peter Riisberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.164.102.50)
Hej Lars,
Tak for hjælpen. Ja, det ser ud til det bliver den fulde pakke. 7 sæders tilvalg i S modellen kostede 42K. Ud fra brugtmarkedet valgte de fleste vist HSE
Vh Peter
Index
129793: sv: sv: sv: Disco 3 med eller uden Air susp og Terrain Response? (10-01-2013 10:33:53) (svar på 129729)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Peter

Det du nævner omkring luftaffjedring og Terrain Respons og om alle de problemer der skulle være kan jeg overhovedet ikke genkende fra egne erfaringer, og jeg har haft 3 stk. siden 2005, ej heller efter at have talt med rigtigt mange ejere der har en Discovery 3. Faktisk siger de samstemmende at Discovery 3 er den bedste bil de nogensinde har haft.

Men som så ofte når der er tale om en nyere model, er der mange der gerne udtaler sig selvom de ikke selv har erfaring med bilen, men blot har hørt eller læst et eller andet et sted. Selvfølgelig kan noget gå i udu, men at det skulle være reglen - nej så langt fra, men en fjer kan hurtigt blive til 5 høns. Er der en der har haft et problem, er der 10 der kort efter kan fortælle om det fordi de har hørt, men der er stadig kun tale om et tilfælde.

Jeg har i andre sammenhænge, når den slags udtalelser bliver fremsat bedt om dokumentation, sjovt nok uden at det er sket :-) og man glemmer som regel også at se på hvor mange der er tale om sammenlignet med hvor mange der kører rundt på vejene.

Land Rover har haft luftaffjedring siden 1992, så der er en vis erfaring at bag ved.

Med venlig hilsen
Ib 0219



Index
129807: sv: sv: sv: sv: Disco 3 med eller uden Air susp og Terrain Response? (10-01-2013 15:23:33) (svar på 129793)
Peter Riisberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.164.102.50)
Hej Alle,
Tak for svarene, det bliver nok modellen med hele pakken. Overvejer dog stadig manuelt gear, den kører alligvel lidt længere på literen.
Vh Peter
Index
129808: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 3 med eller uden Air susp og Terrain Response? (10-01-2013 15:28:56) (svar på 129807)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Peter

Velbekommen, dog lige en sidste bemærkning til det med manuelt gear - i forhold til hvad en hvidplade udgave koster i indkøb og i grøn ejerafgift og i forsikring og andre driftsudgifter - så vil den minimale forskel der vil være i brændstoføkonomien være forsvindende lille i forhold til comforten ved aut. gear - basta ;-)

God jagt.
Index
129817: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 3 med eller uden Air susp og Terrain Response? (10-01-2013 17:26:03) (svar på 129808)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.108)
Nu fortæller Ib Hammer os, at Land Rover har haft luftaffjedring siden 1992 - og rent tilfældigt har Land Rover Owner gennemgået historien.

Deres konklusion er klar: luftaffjedringen er veludviklet og pålidelig.

Men du kan jo bede forhandleren om nye luftbælge, hvis bilen har kørt mange kilometer eller bælgene viser tegn på revner/ er hårde i materialet.

Personligt ville jeg kun købe så kompleks en bil hos en forhandler pga. brugtvognsgarantien/reklamationsretten.