tilbage

Land Rover Forum  

Index
129694: Find Holger (mit kørelysrelæ)... (08-01-2013 18:01:23)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.167.17)
Hej

I forbindelse med at jeg alligevel skulle pille alle paneler og instrumentbrættet ud af Amanda (skal montere en luft-til-sideruderne-løsning), begyndte jeg at lede efter mit kørelysrelæ. Det fungerer ca. 50% af gangene jeg starter, men selvfølgelig altid når der er vand i nærheden af forlygterne - hvorefter jeg så skal huske og slå ned på pakering (eller skifte lygteglas...). Nå, men efter at have søgt i ældre indlæg kunne jeg se der er mange forslag. Bag instrumentbrættet ligger der kun en "dim dip" afkobling. Men det kunne måske være ét af de to gule på billedet?

Hvis det er, er der så nogen der kender ledningføringen bag ved? Det er nok en "standard-løsning", da det er en Defender 300 tdi fra '95 hvor kørelys var påbudt, og jeg har læst om de to gule i tidligere indlæg.

Kunne jeg være så heldig at det bare var så nemt at hive - det rigtige - relæ ud, og så virker lyset "almindeligt"?

Jeg har ikke kunnet finde relæerne i nogen af de diagrammer er rundt omkring.

Vh.
Per
Index
129695: sv: Find Holger (mit kørelysrelæ)... (08-01-2013 18:03:32) (svar på 129694)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.167.17)
Og mens vi er i gang - er der nogen bud på de andre to banditter her?
Der sidder 3 sikringer i platicdimsen ved siden af "B": 5A, 20A og 25A

Vh.
Per
Index
129696: sv: sv: Find Holger (mit kørelysrelæ)... (08-01-2013 18:15:05) (svar på 129695)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.16)
Kørelys påbudt betyder ikke, at det skal være automatisk.. men det lille Hella relæ på foto A ligner noget i retning af et kørelysrelæ.

Eftermonteret kørelys bliver som regel tilsluttet ude i motorrummet.

Jeg har monteret LED-kørelys, der underligt nok virker hver gang og ikke belaster ledningsnettet.

Index
129701: sv: Find Holger (mit kørelysrelæ)... (08-01-2013 18:44:48) (svar på 129694)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.92.113.42)
hvis det er sat i fra starten af så hænger det løst i en bundt ledninger inde bag instrument clusteret. det er som regel pakket ind i sort krympeplast og ligner bar en sort klump plast med masse sorte ledninger ud af.
er det eftermonteret så er det nok anyones guess hvor det sidder.
ellers må du begynder at følge ledningerne baglæns til du finder noget.
Index
129702: sv: sv: Find Holger (mit kørelysrelæ)... (08-01-2013 18:54:20) (svar på 129701)
Morten Brendstrup #8760, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 93.162.156.114)
Ingen defendere er født med kørelys ab fabrik, monteringen er foretaget af den danske importør. Det relæ vil så være sort med mange ledninger, placeret inde bag instumenteringen. Fabrikatet er så et Aalholm kørelysrelæ, fremstillet i danmark. Det samme gælder for freelander 1, disco 1,2. Der er det så en anden placering.

Mener at dit relæ A er forvarmer timer relæ.

RelæB med de tre sikringer er er til oliefyr.

Mvh. Morten
Index
129745: sv: sv: sv: Find Holger (mit kørelysrelæ)... (09-01-2013 14:45:08) (svar på 129702)
Steen Christensen #6842, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.225.108)
Hvor køber man det bemeldte Aalholm relæ, eller tilsvarende?
Mit relæ (Disco 2) hænger i ny og næ, men jeg har ikke kunnet finde noget, der passer.

Mvh Steen
Index
129715: sv: sv: Find Holger (mit kørelysrelæ)... (08-01-2013 23:23:40) (svar på 129701)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.63)
På min tidligere RRC V8 fra 91 var der monteret et kørelysrelæ fra WÛRTH med Art. nr. 0728 1210. Det sad under ratstammen, inde bag beklædningen.

Med RRC VM 2,5 hilsen
Arnth
Index
129739: sv: Find Holger (mit kørelysrelæ)... (09-01-2013 13:57:22) (svar på 129694)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej Per

Kørelyset er monteret her hjemme af forhandler/importør,og det findes af den grund ikke i noget ledningsdiagram, du må følge ledningerne fra de gule relæ det går så vidt jeg husker op til lyskontakten, der er flere måder at strikke systemet sammen på - med et relæ eller to relæer med eller uden diode indskudt på ledningen der går til ladelampen, som regel er der klippet en ledning ved lyskontakten så det skal ned og vende over relæerne, derfor skal man tænde det korte lys på lyskontakten for at bruge det lange lys, og derfor kan man ikke bare fjerne et relæ, men fjern det der er monteret mellem relæ og lyskontakt og sæt eventuelt klippede ledninger sammen igen, så har du manuelt kørelys, det hjælper også lidt på vores co2 regnskab at man ikke skal køre med lys på under terrænkørsel, det kan også koste en lygte ved kørsel i koldt dybt vand, så kan glasset revne fordi det er varmt.

Dit A relæ er 70A det kunne være forvarmerrelæ, el-rude relæ, dieselvarmer relæ, B lygtejust, lygtevask ??? men både A og B ser rimelig "originalt" ud med hensyn til ledninger og stik, så det var måske til at finde, var der ikke noget med at den har levet sin "barndom" under varme himmelstrøg ??? og derfor er monteret med noget udstyr der ikke er på til DK ???

Ledningsnet der har været udsat for flere ejere med forskellige påhit kan være en udfordring at rydde op i, men det eftermonterede er som regel til at afmontere da det løber for sig selv udenpå standard nettet, så du må følge ledningerne fra relæerne og ud til eventult stadig monteret udstyr, er det der ikke mere er det af med relæ , fødekabel og øvrige ledninger der ikke bruges længere.

Ellers må vi lave en beskæring ;-) der bliver ved en Paradis tur om et pr måneder, hvis det kan vente så længe ;-) ellers god arbejdslyst.

Mvh Per
Index
129774: sv: Find Holger (mit kørelysrelæ)... (09-01-2013 20:45:01) (svar på 129694)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.167.17)
Hej

Tak forslagne. De har dog ikke ført mig til Holger endnu.

Jeg er meget sikker på der ikke gemmer sig nogen sorte relæer pakket ind bag instrumenterne, eller noget der er pakket ind krympeplast. Det sidder ét gult i bunden under alle ledningerne, men så vidt jeg kan se passer ledningsfarverne ikke rigtig med noget fra kontakter eller det som de originale tegninger siger. Synes heller ikke der nogen ledninger deromkring der ser ”anderledes” ud – men det nu lidt svært at bedømme i ormegården.

Der er ikke helt enhed om hvorvidt de to gule på det første billede er kørelyset – men hvad kunne de alternativt være?

@Per, Det er rigtigt hun har været serviceret på Mallorca hvert år i mange år, men er købt i noget så eksotisk som Birkerød. Jeg har dog en meget fin lille sort notesbog hvor alle reparationer, olieskift mv. sirligt er skrevet ind af de (kun) 2 foregående ejere. Jeg er næsten helt sikker på at et spansk eftermonteret kørelys også ville stå der. Så jeg tror monteringen er sket herhjemme ved salget.

@Steen, hvis du har fundet omtalte relæ et sted, vil du evt. ikke sende et billede så jeg har en idé om hvad jeg leder efter (forudsat det er det samme relætype jeg måtte ha’…)?


Vh.
Per
Index
129775: sv: sv: Find Holger (mit kørelysrelæ)... (09-01-2013 21:00:12) (svar på 129774)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.85)
Vi fandt et relæ bag pladen, hvor sikringsholderen er monteret.
Det kunne være, at en tidligere ejer har gemt det der.
Har du fulgt ledningerne fra tændingslåsen ?
Index
129785: sv: sv: Find Holger (mit kørelysrelæ)... (10-01-2013 08:31:26) (svar på 129774)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Her lidt info om hvad du finder i bilen. Så kan du måske udelukke nogle af dem.

De to (tre) gule:
Længst til højre: C151, 5 ben, Starter
Midt: C282, 5 ben, Lys. (head lamp)
Venstre: C44, 4 ben, el bagrude (hvis du har det)

Det sorte du har mærket A (sidder på torpedoen i motorrummet:
C189 Gløderørstimer relæ (ca. 6 ben)

Bag sikringboksbeslaget, Rødt relæ:
8 ben, C303, visker pause relæ.

Bag sikringboksbeslaget, sort relæ:
Katastrofeblink

Det relæ du kalder "B" er eftermonteret. Kunne det være det? Det ser dog noget simpelt ud, i forhold til det kørelys relæ der sad på min bil. Det var nemlig også sådan et der lå pakket ind i krympeflex bag instrumentpanelet, men der har du jo kigget.

RTFM + MVH

Jakob E S
Index
129818: sv: sv: sv: Find Holger (mit kørelysrelæ)... (10-01-2013 17:48:02) (svar på 129785)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.167.17)
Hej

Så kan da udelukke de to gule (og dem på det andet billede). "Holger" burde så sidde et sted mellem kontakten ved rattet og C282, jeg må skille noget mere ad...

Jeg tror "B" er, som Morten længere oppe foreslog, relæet til fyret, som netop er blevet eftermonteret jf. den lille bog.
Der er ikke generelt lavet så meget om i ledningerne, men det der er - er lavet rigtig pænt, hvilket vil sige at alle "nye" ledninger er tapet sammen med de originale -hele vejen- for mange år siden. Så nu ligner alt hinanden.

RTFM... Jo, men jeg har desværre ikke nogen hvor selve placeringen af stik og relæer står - kun tegninger der siger at de eksisterer.

Vh.
Per
Index
129825: sv: sv: sv: sv: Find Holger (mit kørelysrelæ)... (10-01-2013 19:23:12) (svar på 129818)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 95.166.68.183)
Hvis det virker periodisk, må du kunne høre det klikke når det virker ??

1270
Paw
Index
129832: Holger!! Hov, er det dig ??? (10-01-2013 20:49:18) (svar på 129694)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.167.17)
Hej

Jeg har fundet noget der er et relæ indpakket i krympeplast. Det lå i bunden af beklædningen hvor ventilationen sidder, skubbet et pænt stykke ind mod midten af bilen i forhold til højttaleren.

Der er en ledning oppe fra bundstykket ved nøglen (hvor der er påmonteret en 20A sikring - som jeg aldrig nogensinde havde fundet hvis den var gået...). Fra relæet går der 6 sorte ledninger "til højre".

Er det ikke en god kandidat?

Men suk... hvorfor skulle alle ledningerne have samme farve.

Vh.
Per

@Paw, nej jeg har prøvet at lytte - når først traktoren er startet drukner de små detaljer :-)
Index
129839: sv: Holger!! Hov, er det dig ??? (10-01-2013 23:21:27) (svar på 129832)
Claus Ernst #7226, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.107.177.182)
Hej Per
Det ligner det relæ der ligger bag mine instrumenter og som jeg tror er kørelysrelæet i min 110" fra '96. Jeg er så heldig at der er en afbryder så kørelyset kan slåes helt fra, mener det var måden jeg sporede det på.
Claus
110" 300 TDI '96
Index
129840: sv: Holger!! Hov, er det dig ??? (10-01-2013 23:41:50) (svar på 129832)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.14)
Ja det er Holger, havde også problemer med mit fik Jesper fra LR-Auto til at fjerne det. Det tog ikke ret lang tid for ham. Nu skal jeg bare huske at tænde og slukke for lyset selv. LR-Auto bor på Møn.
Bill - 110 - 97
Index
129846: sv: Holger!! Hov, er det dig ??? (11-01-2013 10:37:43) (svar på 129832)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Bingo!
Det er det.
Hvis andre ønsker at tilføje en kontakt til at afbryde det automatiske kørelys (eksempelvis hvis man køre meget i lande hvor folk ikke kører med kørelys), så sæt en kontakt på ledningen hvor sikringen sidder. Hvis man bare vil afbryde kørelysautomatikken, så skal sikringen bare fjernes.

Vedr. RTFM: Du har fået en mail fra mig.

MVH Jakob E S
Index
129847: sv: sv: Holger!! Hov, er det dig ??? (11-01-2013 11:03:45) (svar på 129846)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Det er bedre at afbryde styrestrømmen til relæet, end fødestrømmen (hvor sikringen sidder).

Ellers laver man samme "fejl", som de originalmonterede kontakter, der skal bære en (alt for) stor strøm, og derfor har en begrænset levetid...

1270
Paw
Index
129852: sv: sv: sv: Holger!! Hov, er det dig ??? (11-01-2013 12:48:36) (svar på 129847)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Hej Paw.

Jeg troede faktisk det var på styrestrømmen den sad. Men hvorfor 20A på styrestrømmen? Du har nok ret.

Det var hvad jeg fik at vide af Berthelsen da jeg spurgte om det da jeg blev træt af at alle afrikanerne blinkede til mig fordi jeg kørte med lys på dernede:-)

MVH Jakob