tilbage

Land Rover Forum  

Index
129923: hybrid landrover og veteranstatus (14-01-2013 12:55:31)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.253)
Hej med jer
jeg ved der er nogen der i tidens løb har lavet de såkaldte hybrid landrover her i landet.
så jeg ville høre om der var nogen der ved noget om de nuværende regler for den slags.

min ide var at bruge en rangerover ramme fra før 1977 og påmontere et modificeret seriebils karrosse. og så samtidigt beholde veteranstatusen på grund af rammens alder. min frygt er at de siger at pga dn nye karosse skal d den afgiftes som en spritny bil eller i værste fald slat ikke kan indregistreres.
er dette ladsiggørligt med de nuværende regelsæt og isåfald hvordan?
eller er det nemmere at få godkendt en alm serie 3 med v8? og hvordan forhodler de sig til veteranstatus i det tilfælde?
Index
129928: sv: hybrid landrover og veteranstatus (14-01-2013 13:37:15) (svar på 129923)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Du skal nok helt tilbage til omkring 1970 - 1973 for at finde en Range Roverramme der er typegodkendt med valgfri opbygning, så er det egenligt meget nemt rent lovgivningsmæssigt.

Men bilen mister jo sin identitet med den nye karosse og derfor er jeg næsten helt sikker på at den skal afgiftberigtiges på ny - dog stadig som en gammel bil - svarende til en import af den årgang.

Mikael Oaseredaktørs Range Minor er et godt eksempel på en hybrid og han vil formentlig gerne dele ud af sin erfaring.

Veteranstatus mister du ved opbygningen, da det er formuleret som, "at bilen skal være som original".
Men nedsættelsen til 1/4 vægtafgift kommer automatisk efter 35 år og det er jo nok mest interessant.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
129930: sv: hybrid landrover og veteranstatus (14-01-2013 13:47:25) (svar på 129923)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.89.67)
Hej Jacob.

Det er da et rigtigt spændende spørgsmål som jeg gerne ser svaret på.

Ideen fejler vel intet i roverånden som jo altid har eksperimenteret med varierende fremdrivningsmidler i deres Go anywhere vehicles som feks bananolie.

Hvor vil du hen? Er det brint til dc. Eller vil du fra naturgas?

Mht vanger stelnr og karrose er der da flere som har gode erfaringer, men de må hellere selv byde ind.

Vh Peter
Index
129931: sv: sv: hybrid landrover og veteranstatus (14-01-2013 13:53:19) (svar på 129930)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.89.67)
Ok jeg trækker lige den der tilbage, jeg tænkte i første hug at Jacob var frisk nok på en elhydraulisksupercrunshwannabemineforever.
Index
129932: sv: sv: sv: hybrid landrover og veteranstatus (14-01-2013 13:57:10) (svar på 129931)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.253)
hæhæ nej det var nu ikke fordi jeg ville bygge el/brint drift selvom det nu også ku være ret spændende.

det lyder meget godt med den valgfri opbygning ved du hvilke typegodkendelser det gælder for?

ja veteranforsikringen må man nok skyde en hvid pind efter, men bare det at slippe med 1/4 vægafgift ville også være nok til at man ku holde ud at ha den stående rent økonomisk.

Index
129936: sv: hybrid landrover og veteranstatus (14-01-2013 14:37:38) (svar på 129923)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Ja der er sådan set ikke noget i vejen med ideen. Og det kan skam også lade sig gøre at få den synet. Tænk blot på vore kære redaktør der har en Range Rover med Morris Minor karosse.

Men at bevare veteranstatus, det er nok sværere.
-------------------------------
I "Bekendtgørelse om værdiansættelse af motorkøretøjer mv." (BEK nr 230 af 22/03/2006 Gældende)

kan man i §14 læse at

"§ 14. For køretøjer, der er mere end 35 år gamle og fremtræder som ved første registrering, fastsættes den afgiftspligtige værdi til 40 pct. af nyprisen.

Stk. 2. For ombyggede/reparerede veterankøretøjer, der har mistet deres identitet som veterankøretøj (original stand), kan værdiansættelsen tage udgangspunkt i den tekniske årgangsbestemmelse, der er fastsat af synsvirksomheden/Færdselsstyrelsen, såfremt der fremlægges dokumentation herfor. Et ombygget veterankøretøj kan således ikke afgiftsberigtiges efter bestemmelsen i stk. 1."
----------------------


Altså da køretøjet ikke fremtræder i original stand, så bliver køretøjet afgiftberigtiget ud fra den "tekniske" årgang. Hvor meget det så bliver, er jo spørgsmålet, for her sættes afgiften ud fra en vurdering af køretøjets anslåede handelspris. Og for en "kit-car" kan det jo være hvad som helst. Men som sagt, "kit-cars" er ikke ukendte for systemet. Tænk blot på de VW-buggier der var moderne engang. Og det er sådan set den en "hybrid-Rover" er, en Kit-car.

At der så f.eks er Hot-rods i form af ombyggede Ford A'er og den slags, eller blot Serie IIa med 200TDi'er med veteranstatus skyldes udelukkende at synsmanden ikke har noteret at køretøjet er uoriginalt.

I princippet burde man heller ikke kunne få veteranregistreret en SIII med V8. At der evt. findes eksemplarer derude på veteranstatus skyldes udelukkende at Skat ikke har opdaget dem.

I grunden trist. En seriebil med V8 er ingen dårlig ting. :)

mvh Niels
Index
129939: sv: sv: hybrid landrover og veteranstatus (14-01-2013 15:09:37) (svar på 129936)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.253)
ja det er nok det med den tekniske alder der bliver det farlige, for hvis den tekniske alder svarer til den alder der anføres i registreringen så ryger muligheden for 1/4 vægtafgift også, og så bliver det lige pludselig et dyrt stykke lejetøj at ha stående.
ærgerligt at stage one er så sjælden og dyr, ellers ville det nok ha været en hurtigere løsning.
Index
130036: sv: sv: hybrid landrover og veteranstatus (16-01-2013 09:13:08) (svar på 129936)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej

I forhold til egne erfaringer med min Range Rover Classic/Morris Minor hybrid, er jeg helt enig med Niels. Jeg har bygget min Minor Rover på en årg. 1972 RRC, og da bilens idenditet sidder i chassisrammen, blev det bilens "tekniske alder" ved 1. registrering ...
Registreringsafgiften blev individuelt fastsat på baggrund af en anslået handelsværdi, og vægtafgiften bliver fastsat på baggrund af bilens tekniske alder.
På trods af, at Minor Roveren teknisk set er en årg. 1972, kan den ikke veteranforsikres, da den - mildest talt - ikke er original. Men det var ligesom heller ikke meningen ....

Mvh
Mikael
Index
130042: sv: sv: sv: hybrid landrover og veteranstatus (16-01-2013 09:48:08) (svar på 130036)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Mikael.

Det vil altså sige at du betaler 1/4 vægtafgift?

Det ville jo være lidt interessant.

Mvh Niels
Index
130103: sv: sv: sv: hybrid landrover og veteranstatus (17-01-2013 09:45:31) (svar på 130036)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.242.98)
hej allesammen og tak for svarende.
jeg er godt klar over at der skal betales afgift, men det har jo stor betydning om der bliver betalt afgift af en 72 eller 82 årgang, for ikke at tale om vægafgiften.
men umiddelbart lyder det jo godt hvad mikael friis siger at årgangen er bevaret som en 72'er. hvis det altså betyder at han kører på 1/4 vægafgift.
at den ikke kan veteranforsikres vidste jeg nok godt inderst inde, men det ville varme noget hvis man ikke sku betale fuld vægtafgift for noget der alligevel nok ikke skal køre til hverdag.
Index
130028: sv: hybrid landrover og veteranstatus (16-01-2013 00:09:48) (svar på 129923)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.237.251.92)
Hej Jacob
Jeg har gjort noget af ideen. Jeg har bygget mig en 100" STW efter kopi af Land Rovers oprindelige 100". Hvis du ikke vil betale afgift til personvogn, så glem projektet. Der er så mange restriktioner for varevogne, og bare det at skaffe typegodkendelse er en kamp for sig selv, når man bygger meget om. Hvis du betaler afgiften, så er der ingen grænser for hvad du kan få lov til. Afgiftsniveauet for en ´76 ´77 er omkring 25-30.000 afhængig af hvad stand du laver den til.
Jeg har en artikel om projektet på bedding, som forhåbentligt snart er færdig til at blive sendt til Oasen, så du kan snart læse mere om det der. Kan du ikke vente, er du velkommen til at vende tilbage til mig.