tilbage

Land Rover Forum  

Index
129996: Fra skabsfryser til varmeskab. (15-01-2013 14:40:49)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej!

Jeg har tidligere skrevet om manglende varme i min LR 90 V8. Nu har jeg rigtig god varme efter montering af:
Ny heater matrix (Aluminium. (Se foto) Matrix kan yderligere afmonteres uden af skulle bore alle popnitterne ud. Toppen af kassen er skåret af og et låg i aluminium er fastgjort med 3 skruer.
PS: Benzinslanger og filter er endnu ikke på blivende plads.
60% større hul i torpedoen.
Forvarmet luft til varmeblæser. (Se foto) Henter luften bag køleren. Hul i den sorte kappe og slange ind i bunden af indtag på skærmen.

Blot til orientering, hvis andre "fryser".

Mvh

Kaj
Index
129998: sv: Fra skabsfryser til varmeskab. (15-01-2013 14:42:35) (svar på 129996)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej!

Vedlagt endnu et billede.

Mvh

Kaj
Index
130024: sv: sv: Fra skabsfryser til varmeskab. (15-01-2013 21:19:36) (svar på 129998)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Hvordan med varmen til sommer? Har du lavet et spjæld der kan lukke af for den varme luft fra køleren?

/Leif
Index
129999: sv: Fra skabsfryser til varmeskab. (15-01-2013 15:00:00) (svar på 129996)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Sejt!!
Index
130010: sv: sv: Fra skabsfryser til varmeskab. (15-01-2013 17:24:35) (svar på 129999)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.182)
På Serie 3 kan noget lignende laves ret nemt, idet der lægges en luftslange frem mod køleren. Giver mere luft end sideindtaget.
Index
130009: sv: Fra skabsfryser til varmeskab. (15-01-2013 17:21:16) (svar på 129996)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 178.226.212.106)
hejsa.
du har ikke taget billeder af den 60% udvidelse?
jeg har læst om det andre steder også, men da jeg selv havde min matrix ude før jul, kunne jeg ikke se mulighed for at udvide hullet.
jeg ved ikke om det har noget at sige, men jeg har en RHD 110"
Index
130011: sv: sv: Fra skabsfryser til varmeskab. (15-01-2013 17:55:55) (svar på 130009)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.221.86)
Ikke særligt meget at sig mht. RHD, bortset fra her kommer al varmen ud i venstre side; stadig modsat førerplads :O) Har på egen 110" LHD blændet nedadvendende luftdyse ved passagererplads af og lavet restriktion ved dyse til vindue HS, der skal jo lidt varm luft til at holde rude dugfri.
Giver bedre varme til fører og dugfri rude VS. Men ellers god ide, som udført og beskrevet af Kaj.
Index
130012: sv: sv: Fra skabsfryser til varmeskab. (15-01-2013 18:31:17) (svar på 130009)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej Maarten!

Du afmonterer hele varmekassen og når du ser ind på hullet i torpedoen, har du et hul på ca. 11.5 x 7 cm. På LHD skærer du ud mod venstre/højre skærm, så hullet bliver lige så stort som varmekassens anlægsflade mod torpedoen ca. 18 cm istedet for 11,5 cm. På RHD er det blot mod højre/venstre skærm.

Mvh

Kaj
Index
130022: sv: sv: sv: Fra skabsfryser til varmeskab. (15-01-2013 21:12:17) (svar på 130012)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.109.14)
Tragikomisk manglende varme i LR-kabine, når man tænker på ikke mindst ældre LRmotorer afgiver spildvarme, der kan opvarme et parcelhus på en kold vinterdag. Men der er altså mulighed at genindvinde.
Index
130187: sv: sv: sv: Fra skabsfryser til varmeskab. (18-01-2013 17:32:02) (svar på 130012)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 178.228.59.30)
da jeg havde min skildt af, og jeg kunne kigge ind gennem torpedoen, var der også en indvendig luft kasse, skal man også skære i den?
Index
130194: sv: sv: sv: sv: Fra skabsfryser til varmeskab. (19-01-2013 09:49:08) (svar på 130187)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.120)
Min OneTen har aldrig haft alvorlige problemer med, at holde kabinen varm og der har altid været tilstrækkeligt med tryk på luftdyserne, så ruderne kan holdes dug- og isfri.

Nu har jeg et spørgsmål: når hullet ind til kabinen gøres større, tager trykket så ikke af og det bliver vanskeligere, at få ruderne afdugget?

Den indgående luftmængde er jo den samme.

(Efter at jeg monterede en scoop på indsugningen øgedes lufttrykket markant under kørsel)
Index
130195: sv: sv: sv: sv: Fra skabsfryser til varmeskab. (19-01-2013 10:30:24) (svar på 130187)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej Maarten og Poul!

Når man kigger ind på torpedoen, skærer man blot hullet større. Der er en slags krave rundt om eksisterende hul, men her skæres blot i dobbeltpladen.
Jeg kunne få en hånd ind i hulrummet ud mod siden af bilen. Her indsatte jeg noget meget fast skumgummi, så rummet mod dyserne blevet udformet som en kanal uden at luften kunne gå andre steder hen.

Mht. til luftmængde og mindre tryk, satte jeg omtalte slange på fra køleren, så jeg mangler ikke luft, det nærmest blæser ud af dyserne.
Nu har jeg afprøvet systemet her i de kolde dage, og skal vælge mellem halv/hel kraft på blæseren.

Mvh

Kaj