tilbage

Land Rover Forum  

Index
130049: 300 tdi uden turbo/intercooler (16-01-2013 14:42:25)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.103)
Er der nogen i klubben, der kører eller har driftserfaringer med en 300 uden turbo/intercooler ??

Og er der mon nogen, der har en 300 tdi i kombination med en LT77 gearkasse ?

Index
130050: sv: 300 tdi uden turbo/intercooler (16-01-2013 14:52:45) (svar på 130049)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Nu er 200 og 300 motorerne meget beslægtede, så den erfaring der er fra de 3 stk 200DI motorer der kører her i området, er fantastisk, det snurrer bare.

Jakob i sin 88" med RR differ og bredde grove dæk kører 11-12 km/l ved normal blandet drift.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
130052: sv: sv: 300 tdi uden turbo/intercooler (16-01-2013 16:28:39) (svar på 130050)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.72.146.194)
Lidt Off topic (undskyld Paul)

Hvordan gik det egentligt med ham der prøvede at få en univertiel godkendelse af at 200DI ikke overstiger de 20% i forhold til en 2.25D?

LR SIII Hilsen REO
Index
130058: sv: sv: sv: 300 tdi uden turbo/intercooler (16-01-2013 18:06:06) (svar på 130052)
Stephan s (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.56.124.191)
En 300 tdi motor uden ladetryk er frygteligt sløv..... den erfaring har jeg. Den var faktisk mere sløv end min 2.25 benzin 90" var.
Index
130083: sv: sv: sv: 300 tdi uden turbo/intercooler (17-01-2013 00:35:21) (svar på 130052)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
200 motoren (12L) er Dynotestet og har en effekt på 76,6 heste uden turbo og et moment jeg ikke kan huske, men klart bedre end 2,25 benzin, 2,25 diesel og 2,5 diesel.

Den holder fint 80-90 km/t under alle forhold.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
130082: sv: 300 tdi uden turbo/intercooler (16-01-2013 23:35:01) (svar på 130049)
Morten Olsen #8002, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.56.44)
Hvorfor ikke få den synet og godkendt med turbo.

Jeg har en 90 fra 84, hvor den synet, godkendt og "afgiftet".

Du skal blot anmelde det til skat, og de forlanger herefter en værdiansættelse af bilen. Nu har jeg set din bil (tag det som en joke - please) få lavet en værdiansættelse ved en aut. forhandler. Hvis bilen koster under - mener det var 35000 kroner, så skal der ikke svares afgift = nyt syn og registreret med konstruktive ændringer - forøget motorkraft, god lovlig motor, bedre brændstof og smilet i vejret.

Ps det kræver lidt at smide LT77 på 300 tdi i tid, men ikke penge. Jeg ville smide en r380 med lt230 i. Motorbeslag koster 69 pund plus porto.

Ring. Skal lave en for en kammerat i sommer. Samlet budget med alt under 25 k.
Index
130089: sv: 300 tdi uden turbo/intercooler (17-01-2013 08:12:14) (svar på 130049)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Hej Paul
Jeg kan kun tilslutte mig hvad andre siger, at uden turbo er en 300 ikke en sur sild værd. Det er selvfølgelig en robust motor, men der sker bare intet når man giver den gas.
Index
130105: sv: 300 tdi uden turbo/intercooler (17-01-2013 10:04:23) (svar på 130049)
Mads Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.87)
Hej paul,

Jeg har en 300 der er koblet til en lt77, og har indtil nu lavet en tre stykker af det set up. Hvis man ogesom jeg godt kan lide sin 77'er og samtidig syntes at en 380'er er for sløv/træls at arbejde med, så er det det eneste rigtige.

Der et to mådet at få dem koblet sammen på. Enten bruger du svinghjulshuset fra din 2,5'er og monterer dette på 300'eren -så passer boltmønstret på gearkassen men pakdåsen omkring krumptappen er af den gamle type. Det jeg har gjort er at bruge 300 incl svinghjulshuset, det koster godtnok at der skal pilles et par stag ud og skæres lidt gevind, men tilgengæld er der den nyere type pakdåse i ved krumptappen.


Sig endelig til hvis du vil se dyret i virkeligheden.

Hilsen mads
Index
130110: sv: sv: 300 tdi uden turbo/intercooler (17-01-2013 10:15:51) (svar på 130105)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Hej Mads.

Kan du ikke lige gå lidt i dybden med hvorfor du synes en LT77 er federe end R380'er?

Jeg har stort set ikke kørt med LT77, men jeg har altid syntes godt om R380.
-Det er nu engang mest logisk at bak-gearet ligger bagud:-)

MVH Jakob E S
Index
130141: sv: sv: sv: 300 tdi uden turbo/intercooler (17-01-2013 17:16:18) (svar på 130110)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.167)
TAK for de mange venlige svar.

Grunden til, jeg spurgte, var, at jeg kunne købe en 300 tdi uden intercooler, men ville beholde LT77 pga vi så kunne slippe for, at lave blikarbejde.

Preben fra Fyn gav mig to adresser og valget faldt på en komplet 200 tdi, der er fabriksrenoveret. fra CWS.

Leveret i Herning 1.675,- GBP, hvilket jeg synes, er en fornuftig pris.

LT77 har for mig den fordel, at bakgear ligger oppe til venstre, en opsætning, jeg har på tre andre biler/busser.

Desuden kan jeg skifte de høje gear uden at bruge kobling.
Index
130146: sv: sv: sv: 300 tdi uden turbo/intercooler (17-01-2013 18:55:35) (svar på 130110)
Mads Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.87)
Hej Jakob.

Jeg ved godt det er en lidt uortodoks gearkasse holdning, men jeg syntes bare efter at have haft min lt77 igennem de sidste 15år og samtidig kørt med min egen 380'er samt familiens anden 380'er, at 77'eren er hurtigere at skifte gear i, ikke brokker sig ved hurtige nedgearinger ved megen belastning, ikke bøvler med synkroniseringen imellem 1-2 og 2-3. Samtidig kan jeg også godt lide at bak ligger ved siden af 1.

Hilsen mads
Index
130147: sv: sv: sv: sv: 300 tdi uden turbo/intercooler (17-01-2013 19:00:34) (svar på 130146)
stephan s (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.102.254)
Hej,

Jeg tror det er meget afhængigt af de enkelte biler. Jeg syntes at R380 krævede meget mindre at skifte gear i (hård koblingspedal i LT77 til sammenligning).

-stephan
Index
130153: sv: sv: sv: sv: sv: 300 tdi uden turbo/intercooler (17-01-2013 21:49:49) (svar på 130147)
Mads Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.87)
Hej stephan,

Vi er helt enige i at gearkasserne føles er forskelligt fra bil til bil, min erfaring er blot at en 77'er er noget mere egnet til "vold" som f.eks kan ske i kritiske offroad situationer end en 380'er er. Det kan være på vej opad en bakke hvor 2 bliver for højt/hurtigt, her vil en 77'er glædeligt finde 1'ste til dig hvor 380'eren har en tendens til at blive lidt tvær...

Jet vil mene at en tung kobling hænger mere sammen med trykfodens fjederbelastning end gearkassen.

Når ovenstående så er sagt, så er der jo heller ikke nogen tvivl om at 380'eren på papiret er en stærkere gearkasse, den er bare ikke mit førstevalg.


Hilsen mads