tilbage

Land Rover Forum  

Index
130328: Olie til gearkasse (22-01-2013 17:37:38)
Jacob møller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.242.55)
Hej alle Land Rover fans.
Jeg er lige blevet den lykkelige ejer, af en skøn defender 110” fra 96. (Min første LR)

Jeg vil gerne ha skiftet olie, på både gearkasse og dif.
Motoren er en 300tdi, men jeg ved ikke hvad gearkassen hedder, men kun at den er standart.

Så er mit spørgsmål, hvad viskositet olien skal ha, og om det skal være GL4/GL5,eller det er lige meget.

Og om det er samme olie til både gear og dif.
Håber der er nogen der kan hjælpe.
Mvh Jacob.
Index
130330: sv: Olie til gearkasse (22-01-2013 17:44:21) (svar på 130328)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.142)
Hvis du ikke har fået en instruktionsbog med, bør du anskaffe dig een. Den kan købes i klubbutikken.

Gearkassen er en R380.

Du kan også blive medlem af vor klub, hvor du kan få megen hjælp og vejledning - og endda en fordelagtig forsikringsordning.

Klubbutikken har gode tilbud i bl.a. olier, værkstedshåndbøger og lign.

Til lykke med bilen og rigtig god fornøjelse.

Håber, at se dig i klubben snart.
Index
130332: sv: sv: Olie til gearkasse (22-01-2013 17:52:08) (svar på 130330)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.142)
Her er oversigten over anbefalede olier til forskellige Land Rovers.

Findes på forsiden af vort website...

http://www.dlrk.dk/images/OlieogSmoeremidler.pdf
Index
130341: sv: sv: sv: Olie til gearkasse (22-01-2013 18:37:39) (svar på 130332)
Jacob møller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.242.55)
Tusind tak for hjælpen Paul.

Jeg har også sendt en indmeldelse af sted, så nu venter jeg bare på at få nogen blade,et girokort og nogen gode klub kammerater :)
Index
130346: sv: sv: sv: sv: Olie til gearkasse (22-01-2013 21:04:21) (svar på 130341)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.102.47)
Kører selv på Mobil 1 SHC GL4 75w/90 fuldsyntetisk gearolie til "den ganzen molevitten" dog minus motor. Servostyring er kun for svagpixxxxx. Bilen er en 110" fra 1985.
Index
130370: sv: sv: sv: sv: sv: Olie til gearkasse (23-01-2013 16:37:34) (svar på 130346)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
@Jacob - hvis din bil stadig er i original konfiguration så har du helt rigtigt en R380 main gearbox monteret. Som du kan se udfra LR´s smøreanbefalinger forskrives MTF 94.

MTF 94 er en semisyntetisk gearolie - svarende til "gearoil SAE 75W-80 API GL4" - hvis du overvejer at bruge alternativ oil brand skal du prøve at holde dig så tæt på viskositeten som muligt eller får du sikkert problemer med et træt gearskift specielt ved vintertid.

http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oils/ROVER%20MTF.pdf

Der find naturligvis alternative fuldsyntetisk MTF/MTL gearolier som overtrumfer MTF 94. Almindelige gearolier er mindre egnet til brug i manual syncromesh gearkasser, her er det optimale en til formålet afbalanceret gearolie - altså Manual Transmission Fluid/Lubricant.

Men det er jo altid en prekær sag at afvige fra officelle smøreanbefalinger, men hvis anbefalingerne ikke er helt opdateret, er der måske en pointe.

Til differentialerne skal du holde dig til API GL5, nu om dage vil en almindelige fuldsyntetisk gearolie SAE 75w-90 API GL5 helt klart være at fortrække frem for en gammeldags mineralsk SAE 80W-90 API GL5 - men igen det er et personligt valg ud fra egne præferencer.
Index
130375: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olie til gearkasse (23-01-2013 18:30:35) (svar på 130370)
Jacob møller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.242.55)
Hej Ole

Til gearkassen har jeg købt Castrol Syntrans FE 75w

Til Transfer gearkassen har jeg købt castrol synstrax universal plus
75w-90

Og til aksler og diff har jeg købt Castrol axel EPX 80w-90

Håber det er fint.

Er der nogen der kan huske hvor mange liter de forskellige ting tar?

Mvh Jacob
Index
130378: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olie til gearkasse (23-01-2013 19:30:08) (svar på 130375)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Om end jeg ikke er Castrol-fan så er det nogle rigtige gode valg. Iøvrigt rigtigt fornuftigt at når man overtager et køretøj at udskifte at olie - så har man ligesom styr på sidste service.

Fra Defender workeshop manual 96 - on

CAPACITIES - The following capacity figures are approximate and are provided as a guide only.

Capacities (approx.)* - Litres/Pints
Engine sump oil - 5,8/10.20
Extra when refilling after fitting new filter - 0,85/1.50
Manual gearbox - 2,67/4.70
Transfer gearbox oil - 2,30/4.00
Front differential - 1,70/3.00
Rear differential - 1,70/3.00
Power steering box and reservoir LHD - 2,90/5.00
Swivel pin housing oil/grease (each) - 0,35/0.60
Fuel tank usable fuel - 89,0/19.6 gall
Cooling system - 11,50/20.20
Washer bottle - 3,0/5.28

NOTE: * All levels must be checked by dipstick or level plugs as applicable.
Index
130380: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olie til gearkasse (23-01-2013 19:43:41) (svar på 130378)
jacob møller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.242.55)
Mange tak for hjælpen.

Så er der styr på det hele.

Mvh Jacob
Index
130403: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olie til gearkasse (24-01-2013 21:40:45) (svar på 130380)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.253.207)
Et par små petitesser; en 110" har Salisbury-bagtøj, som kræver 2.3L hertil er der flere typer transfergearkasser; kan kræve 2.8L. Kan forestille mig en 75W gearolie vil være for tyndbenet til gearkasse, ikke mindst ved længere kørsel i sommervarmt vejr; du vil sansynligvis opleve "the whine" ikke mindst hvis gearkasse er lidt slidt.