tilbage

Land Rover Forum  

Index
130516: Starter vil ikke tørne (26-01-2013 23:26:38)
lars beck jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.26.89)
Jeg har gentagne gange været ude for at min gamle 90'er med en 200tdi ikke vil starte når det er koldt.

Først troede jeg at det var batteriet, hvorfor jeg købte et spritnyt Varta 110-850 (tror jeg nok var størrelsen)

Men nu har jeg igen problemet.

Jeg målte på batteriet idag, hvor starteren ikke ville tørne - dvs. den kunne lige svinge sig et par omgange med svag kraft - lød grangiveligt som om batteriet var fladt. jeg kunne måle derfor på batteriet, hvor der var 11,85 volt og alligevel ville starteren ikke tørne. Så satte jeg laderen til og efter en time, så kunne den lige hoste sig igang. Den blev yderligere ladet op i ca. 8 timer, hvorefter den sprang igang og spand som en mis. Jeg målte på batteriet med motoren igang og konstaterede at generatoren sendte omkring 14,00 volt til batteriet - altså er generatoren ok.

Jeg kan heller ikke forstå at det skulle være starteren, da den normal aldrig klikker eller på anden måde indikere at skulle være defekt.

Er der nogen herinde som har et umiddelbart bud på hvad problemet kan være?

Mvh Lars (8889) som ikke kan logge sig ind på denne computer
Index
130517: sv: Starter vil ikke tørne (26-01-2013 23:32:13) (svar på 130516)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.213.98.103)
Hej.

Prøv at måle batterispændingen, mens du tørner starteren.
det giver en indikation om hvor meget strøm starteren trækker. Går ud fra batteriet er ok.
En tommelfingerregel siger over 10,5 v.
Index
130519: sv: sv: Starter vil ikke tørne (26-01-2013 23:40:05) (svar på 130517)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Lars
Prøv, at måle ampereforbruget, når du tørner starteren. Hvis det er himmelhøjt, samtidig med at starteren ikke vil køre, så er starteren defekt.
Tjek stelforbindelsen, mellem motor og batteri. Tjek pluskablerne er spændt ordentlig fast på starteren.
Er starteren defekt, kan det være slidte kul, defekt leje og bøsning, evt. har ankeret skilt sig af med lodningerne omkring ankerets viklinger.
Hilsen
Martin
Index
130520: sv: sv: sv: Starter vil ikke tørne (26-01-2013 23:45:39) (svar på 130519)
lars beck jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.26.89)
Jamen hvis starteren er defekt, vil problemet så ikke være tilstede hele tiden, og ikke kun når det er koldt?

Hvorfor springer den igang som en mis når jeg har ladet i otte timer? Det influerer vel ikke på selve starteren at batteriet er ladt helt op?

og som skrevet så var der næste 12 volt på batteriet da starteren ikke tørnede.

Mvh.

Lars

PS: hvordan måler jeg ampereforbruget? hvad skal multimeteret stå på - det er det billige fra Thansen vi snakker om ;-)
Index
130521: sv: Starter vil ikke tørne (27-01-2013 00:09:37) (svar på 130516)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.71)
Som Martin skriver, bør du gennemgå alle stelforbindelser. Hvis du kan liste en ekstra minus fra starter til motoren, prøv ad og start. Virker det heller ikke, er dit batteri faldet sammen i een celle.
Ca. 5 % af alle nye batterier er defekte ab fabrik, så du kan have ramt et sådant. Kan du låne et andet batteri, prøv det. Kan det svinge maskinen igang, skal du bytte dit nye til nyt... Der er to års garanti på batterier...
Index
130522: sv: sv: Starter vil ikke tørne (27-01-2013 00:38:37) (svar på 130521)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.7.209)
Det lyder ikke som om at hverken batteri, starter eller generator fejler noget.
1. Når du får startet kan du måle 14V, så generatoren lader som den skal.
2. Når du sætter lader på batteriet kan du lade det op så bilen let kan starte, så batteriet virker som det skal.
3. Når du har problemer med at starte er der kun 11V i hvilespænding på batteriet, der skal være 12,5 - 13 V.

Så mit gæt er at du har forbrug af strøm fra et eller andet når bilen står stille.
Næste gang du har været ude at køre, så prøv at afmontere -polen når du har parkeret. Inden du så dagen efter skal køre igen, så mønter polen igen og se om du så kan starte.

Mvh. Benny
Index
130527: sv: Starter vil ikke tørne (27-01-2013 09:25:05) (svar på 130516)
Anders Hatting Larsen #8972, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.151.220)
har lige haft samme problem med min 110 2,5na
det var starteren der var defekt brugte sindsygt strøm uden at lave noget

ny starter så spinder den som en mis
Index
130531: sv: sv: Starter vil ikke tørne (27-01-2013 10:12:32) (svar på 130527)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Altså som i en kortslutning eller hvad??
Den kan vel ikke bruge sindsygt meget strøm uden også at arbejde for den??
Index
130535: sv: sv: sv: Starter vil ikke tørne (27-01-2013 11:58:55) (svar på 130531)
Jesper Brinck #5460, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.30.206)
Hej Ole Pars

Nej - ingen kortslutning. tror også det hang sammen med dårlige gløderør. Den skulle tørne altfor længe.

Jan Bertelsen fortalte at hvis der var dårlig stelforbindelse til starteren, ville den ha´ svært ved at få støm nok. Den vil så søge at trække strøm fra stel alle mulige steder. Gas/speeder kablet er åbenbart et udsat sted pga tynd wire og vindinger. Jeg har brændt 3 gaskabler af inden jeg fandt årsagen.

Jeg har vedhæftet et billede af starterens (gamle) og eneste stelforforbindelse (knækket kabel) og et seriøst brændt gaskabel. Jeg troede bilen var brudt i brand - så meget røg det fra motorrummet. De første kabler satte sig bare fast fordi gummiet inde i kablet smeltede. Det sidste boblede helt op. Der var aldrig ild - bare et vanvittigt varmt kabel. Siden da lader jeg den ikke tørne så længe ad gangen. Så hellere starte forfra på forvarmning. Just in case……….

Jeg har også indkøbt et nyt speedometerkabel. Det jeg har kører af pommern til og kunne sagtens være ramt af samme fejl.

Jeg er nybegynder Land Rover Serie 3 ejer (efteråret). Stor ros til forum. Jeg har hentet uvurderlig viden her.

Dog er jeg ikke stødt på denne problematik med smeltet gas/speederkabel pga dårlig stelforbindelse.

Mvh Jesper
Index
130536: sv: sv: sv: sv: Starter vil ikke tørne (27-01-2013 12:58:44) (svar på 130535)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Jesper, jeg forstod godt dit problem og årsagen dertil var også den mest nærliggende..Dårlig stel!!
Det var Anders svar jeg undrer mig over :-)
Index
130544: sv: sv: sv: sv: sv: Starter vil ikke tørne (27-01-2013 14:57:28) (svar på 130536)
Anders Hatting Larsen #8972, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.151.220)
har ikke forstand på strøm
men har en som er rigtig god :o) ( stor tak til OLE B )
han sagde starteren var syg den brugte 400-500 et eller andet måske ampære ?
og den skulle kun bruge 100et eller andet ?

efter der kom ny starter tørner den villigt hvor den før lød som om den skulle tørne en coaster igang ( selv med en extrebil tilkoblet bateriet )
Index
130537: sv: sv: sv: sv: Starter vil ikke tørne (27-01-2013 13:00:10) (svar på 130535)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Jesper, kik også herover: http://serielandrover.dk/index.php
Index
130529: sv: Starter vil ikke tørne (27-01-2013 09:35:27) (svar på 130516)
Jesper Brinck #5460, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.30.206)
Har lige haft et lignende problem med min Serie 3 diesel. Starteren tørnede men havde meget svært ved at få bilen igang.

Satte nyt 125 ah batteri i og det hjalp de første par gange.

Så brændte gaskablet af da starteren tørnede så længe at den trak for meget strøm gennem gaskablet.

Jeg fandt 2 meget dårlige stelforbindelser fra starter til ramme og fra batteri til ramme, men fandt INGEN fra gearkasse/motor til ramme.

Jeg lavede 4 nye 50 mm2 stelkabler:
Direkte fra batteri til starter
Direkte fra batteri til gearkasse
2 stk fra batteri til ramme

Checkede alle plusforbindelser og de andre små stelforbindelser jeg kunne finde rundt omkring.

For lige at sikre mig helt, satte jeg også nye gløderør i og havde skiftet dyser før jul. Det er 3 uger siden og den har startet fantastisk siden - selv efter 2 dages nedfrysning i en skov i mindst 10 graders frost.

Det kostede lidt penge og noget tid men nu er jeg aldrig bange for at den ikke starter 7-9-13 :-)

Mvh Jesper Brinck






Index
130541: sv: sv: Starter vil ikke tørne (27-01-2013 13:28:52) (svar på 130529)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.240.46)
Med et voltmeter er det ikke svært at måle en ugod stelforbindelse.
Sæt voltmeter til 0-12v. Hold den ene målepind på batteriets minuspol og den anden på sikkert stel på motor og lad evt. en hjælper aktivere starter- Går voltmeter op på ca.12v. er stelforb. en investigation værd. (går det i minus, skal der bare byttes om på målepinde) Måleresultat skulle gerne være på mindre end 1v. Samme med plussiden til starter fra plus på batt. Har selv oplevet hvor stelkabel var forbundet til ramme var der tæret et hul og kabelsko med skive var bare hægtet i hullet- samme oplevelse som Lars.
Index
130548: sv: sv: sv: Starter vil ikke tørne (27-01-2013 15:35:08) (svar på 130541)
Lars Beck Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.26.89)
Først: hvor er det bare fedt med alle de svar og hjælpende råd - tak for det ;-)

Jeg gik til dyret i dag, og da jeg målte på batteriet var der 12,35 volt. Jeg tørnede og den drejede vel 1,5 omgang før den sprang i gang med et brøl - altså en fuldstændig ideel start og uden problemer. Jeg forvarmede nærmest ikke før start.

Jeg kan simpelhen ikke forstå hvis det skulle være starteren som er stået af.

Jeg vil prøve at søge efter dårlig stelforbindelse via voltmeteret.

Men jeg er sq ikke nogen ørn til el (heller ikke el :-) )

Mvh.

Lars (8889)
Index
130569: sv: sv: sv: sv: Starter vil ikke tørne (27-01-2013 23:31:58) (svar på 130548)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.225.29)
Kan også være tændingskontakt- bundstykke, der er ved at være mæt af dage.