tilbage

Land Rover Forum  

Index
130706: CO måling ved syn - fritagelse for terrænkøretøjer (01-02-2013 07:49:36)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Sidst min RRC V8 var til syne var synsmanden ved at rive livet af den da han skulle CO måle - fordi han troede den var med katalysator.. - da jeg gjorde ham opmærksom på at den ikke var med Kat mumlede han noget om at "terrænkøretøjer heller ikke skulle CO testes" - det ville jeg jo ikke lige stå og argumentere imod - men er der nogen der kender noget til dette, og måske endda ved hvor det står i lovteksten ?

På forhånd tak
Michael
Index
130715: sv: CO måling ved syn - fritagelse for terrænkøretøjer (01-02-2013 12:08:51) (svar på 130706)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Med det kendskab til luftforurening jeg har, tror jeg der her er tale om en synsperson som enten er venlig eller ikke helt har styr på lovgivningen omkring automobilkøjetøjer. Det er der som sådan ikke noget at sige til, teksten er efterhånden omfattende.

Der findes en undtagelse for "Lette firehjulede biler (quadricykler) " vedr. luftforurening, men eller ingen for terrænkøretøjer generelt - og hvordan man definerer begrebet "terrænkøretøj" det findes der såvidt jeg er orienteret igen lovgivningsmæssige definition på.

Man kan evt. studerer - Vejledning om syn af køretøjer afsnit 7.06 luftforurening - tror mest på det er en and som bedst aflives straks, før den spreder til mytiskstatus i 4X4-miljøet.

Bemærk at der udover forskellen mellen diesel / benzin-motor vedr. forurening, også er en markant forskelle mellen personvogn og varevogn.
Index
130721: sv: sv: CO måling ved syn - fritagelse for terrænkøretøjer (01-02-2013 17:38:43) (svar på 130715)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Ole,

Jeg kan se han muligvis har snakket om dette afsnit, da han fablede om bilen skulle have Kat:

Før 01.10.90: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder direktiv
88/76/EØF (ikke Euro).
Dog er der for biler, der opfylder ét af nedenstående punkter, ikke
krav om katalysator:
• slagvolumen på højst 2.000 cm3
• terrængående
Index
130722: sv: sv: sv: CO måling ved syn - fritagelse for terrænkøretøjer (01-02-2013 18:37:14) (svar på 130721)
Klaus Fisker #8974, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.205.185)
Index
130723: sv: sv: sv: sv: CO måling ved syn - fritagelse for terrænkøretøjer (01-02-2013 20:02:23) (svar på 130722)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Michael

Nok det rigtige afsnit du har fat i der. Huske kun at din RRC (M1) er et par år tidligere end min RRC 93ér (N1) husker dog at din er uden kat. - kravet omkring katalysator er jo fra oct1990 på motor <2.0 - og hvis terrængående er = 4WD… ? - så jeg vil tror du homefree, endda i begge tilfælde.

Så kan det jo under synsassistenten bruger kræfter på sådan noget pjat, men mindre der har været mistanke omkring org. monteret kat. (men der er måske ikke tilfældet med din RRC) - et af de gl. krav var jo at hvis den er født med kat. må den ikke fjernes. Tidspunket for indførelsen kat. var ikke ens i EU - tyskerne var først med det / briterne var senere - din RRC er jo UK-import


Derfor ville 35 kg mere i nyttelast for min N1 klasse heller ikke gøre en forskelle, da den er født med kat. :o( (godkendt til 650 kg)

Hvor om alting er - så er det da ikke en uvenlig synsmand du bruger ;)