tilbage

Land Rover Forum  

Index
130748: Gearkasse LT 77 (02-02-2013 19:10:31)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.60.235)
Hej Har lige lagt en LT 77 kasse fra ascroft i, men jeg har en lyd jeg ikke kan forliges med. Den kommer og går med ind og udkobling, forstået således; når der er koblet ind og gearkassen kører med i frigear har jeg lyden, når jeg kobler ud forsvinder den. Når den er i gear og jeg træder på bræmsen så der er belastning er lyden også væk. HJælp og gode råd modtages.
Se her http://www.youtube.com/watch?v=HKrf55RhbAQ&feature=youtu.be
Leif
Index
130750: sv: Gearkasse LT 77 (02-02-2013 20:00:44) (svar på 130748)
Lars d (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.100.128)
Det lyder som slappe fjedre i koblings pladen som rasler, er din koblingsplade ny?
Index
130751: sv: Gearkasse LT 77 (02-02-2013 20:01:02) (svar på 130748)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.24)
Det gør min LT77 også og vi har ikke kunne lokalisere fejlen. Jeg havde selv en formodning om udrykkelejet, men det sagde de kloge nej til. Efter ca 200.000 km hører jeg lyden ikke mere...
Index
130753: sv: Gearkasse LT 77 (02-02-2013 20:29:30) (svar på 130748)
Lars d (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.100.128)
Her er hvad aschrofttransmisions skriver:

My gearbox rattles on idle, in neutral, with the clutch up

This is very common on Diesel engined vehicles. The clutch friction plate has a ring of springs, which are there to soften the knock of the diesel engine to stop it being transmitted to the driveline. Often especially with a new clutch these springs are quite tight and a lot of the engine knock goes through to the gearbox and makes the gears "chatter" together when the box is in neutral and the clutch up, it goes when the clutch is depressed. This can sound quite bad and does vary from car to car but is not detrimental to the life of the gearbox and we view it as an undesirable characteristic of the LT 77 and R 380 as opposed to a fault with either the gearbox or the clutch.

Min lt77. Har samme problem selvom koblingen er ny,
Index
130754: sv: sv: Gearkasse LT 77 (02-02-2013 21:15:22) (svar på 130753)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Rigtig mange fejldiagnosere lyden fra ind/udkobling til kun at stamme af frembringerlejet og derved overser evt. løse fjeder på navet. - kan ikke helt klart afgøre det fra youtube klippet… men for mig lyder det umiddelbart som rattling noise form springs…! svært at afgøre uden selv at tilstede.

se evt. klippet her -

http://www.youtube.com/watch?v=y7DE4iPLOhE&list=PLLBZWyYKFvYL3sDhkhwmL7zbNHGe7ZXHq

Men på den anden siden - når man skifter box, så skifter man da også kobling komplet (leje/nav/trykfod) alt andet vil da være tosset, når man nu der inde alligevel - så den fejlmulighed er nok udelukket…
Index
130755: sv: sv: sv: Gearkasse LT 77 (02-02-2013 21:43:08) (svar på 130754)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.186.106)
Skiftede gearkasse og kobling og svinghjul på en td5 disco. Der var det simpelthen det nye svinghjul og konlingspladerne der lavede lyden. De rasler simpelthen. Det kan man ikke gøre noget ved .. Skal ikke kunne sige om det er det der er galt med din...
Index
130758: sv: sv: sv: sv: Gearkasse LT 77 (03-02-2013 08:39:10) (svar på 130755)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Man kun evt. afbalancerer svinghjulet og check samspillet mellen hamonicdamper og balancen af svinghjulet. Det normal koblingsnav på R380/Td5 har ikke fjeder som det kan ikke være dem (der findes godt nok en aftermarket HD-udgave af navet m. fjeder) eller kan man checke svinghjulet er plant, det samme kan man på trykfoden.
Index
130763: sv: sv: sv: Gearkasse LT 77 (03-02-2013 11:18:19) (svar på 130754)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.60.235)
Hej
Jeg har ikke skiftet kobling, den har ikke kørt ret langt
, og det er en såkaldt heavy duty, om det så reelt betyder noget!,og den så nærmest ikke ud til at have kørt. Lyden var der ikke med den gl. gearkasse så jeg hælder mest til at det er det fenomen der beskrives fra ascroft med at tandhjulene " slår " sammen. Det lyder nemlig ikke som koblingspladefjederraslen.Dette opstår åbenbart når koblingen er for "stram" i fjedrene når den er ny, og er måske bare tidligere blevet optaget af den gl. slidte gearkasse, hvor det nu kan få tandhjulene til at slå sammen. OG SÅ !!!!!!!!!!! skal jeg så "bare" vænne mig til at den blå har fået endnu en lyd til registret, og så ellers vente 200.000 km. som Pause skriver.Det lader jo ikke til at Ascroft mener det betyder noget for levetiden på gearkassen. med hilsen og tak Leif.
Index
130765: sv: sv: sv: sv: Gearkasse LT 77 (03-02-2013 12:17:00) (svar på 130763)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Har set og lytter igen med høretelefoner på og full vol. Tror du ret - formoder du har serviceret med Dexron III og så er det måske et forsøg vær at prøver med en olie har lidt bedre gear protection end en ATF, så eks. Redline oli MTL - som iøvrigt passer perfekt til LT77.

Redline oil laver også en ShockProof gearoil, men i såfald skal det være deres Superlight udgave, de andre to vil være alt for heavy.

http://www.redlineoil.com/content/files/tech/MTL%20and%20MT-90%20Tech%20Info.pdf

http://www.redlineoil.com/content/files/tech/ShockProof%20Gear%20Oil%20Tech%20Info.pdf
Index
130768: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse LT 77 (03-02-2013 14:05:48) (svar på 130765)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.60.235)
Hej Ole
Selvfølgelig er der kræset om kassen med MTL olie, når det først er prøvet en gang hænger man på den. leif
Index
130769: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse LT 77 (03-02-2013 15:55:33) (svar på 130768)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Leif

Sorry - var ikke helt med på id - det er jeg nu.. beklager. MTL naturligvis ;)

Når nu du har HD nav så virker det jo som meget plausibel årsag at den lige lovlig hård… endnu. Prøv evt. at e-mail youtube klippet og alle detaljer til David hos Ashcroft og hør til hans synspunkt.

bedste Landy vink - Ole





Index
130843: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse LT 77 (05-02-2013 19:55:10) (svar på 130769)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.154.248)
No panic. (skal nok lade være med at skrive - Helt normalt - så jeg får Arnth på nakken igen) Din kobling gør det, som man i mekanikerkredse kalder
"Den snakker" I flg. video endog i den beskedne ende. Svært at undgå- korrekt som Ashcroft anfører. Selv om det ikke er hvergang Ashcroft slår en sekser. Har hørt for mange om-igen`er fra dem. Men skift olie efter 1-2000km
kørsel og se om "glimmer" ell. spåner aftappet olie. Eller før evt. garanti udløber. Kan ikke sammenlignes med TD5ere, da der er et betydeligt anderledes svinghjul.