tilbage

Land Rover Forum  

Index
130745: Bremser skal pumpes. hjælp. (02-02-2013 17:51:36)
John Lorensen #8953, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 31.185.75.122)
Hejsa. Har en serie 3 88" fra 77med militærundervogn. altså 109 aksler og tromler.
har skiftet alle bremsecylinder og dvs. tromler og bakker der trængte til og blive skiftet.

efter det skal bremsen så pumpes for og bremse, hvor den så bremser godt og lige.
idag skifted vi så hovedcylindren til en ny men lige lidt hjalp det. skal stadig pumpe en til to gange før den bremser.

og vi har luftet den godt ud (snart over en liter) og justeret bremsen godt ind ( vi måtte faktisk løsne dem lidt igen på et tidspunkt) men intet hjalp.

Er der nogle som har oplevet noget som dette ???
Index
130746: sv: Bremser skal pumpes. hjælp. (02-02-2013 18:22:33) (svar på 130745)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Er du sikker på at i ikke uforvarende er kommet til at aktivere sikkerhedsventilen mellem de to kredse?

Hilsen
Jens
Index
130747: sv: sv: Bremser skal pumpes. hjælp. (02-02-2013 18:49:13) (svar på 130746)
John Lorensen #8953, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 31.185.75.122)
hvordan gør man det ? b
Index
130749: sv: Bremser skal pumpes. hjælp. (02-02-2013 19:46:12) (svar på 130745)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Det er ikke pdwa ventilen!
Kør lidt, juster snegle, kør lidt, juster snegle osv. Måske garneret med en udluftning mere?
Er slangerne ok?
Er hoved cyl knaldhård med tænger på alle 3 slanger?
Er bakkerne monteret vinkelret på ankret? Ellers juster på skruen til det er iorden.
Index
130752: sv: Bremser skal pumpes. hjælp. (02-02-2013 20:23:05) (svar på 130745)
Lars d (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.100.128)
109 aksler er svære at lufte ud, da de har dobbelte bremsecylinder og udluftningsskruen

Prøv følgende:
Juster bakkerne ud til tromlerne
Sæt klemmer på begge foreste bremseslanger, og udluft bagbremserne.
Flyt klemmen fra højre slange til bagerste bremseslange, og udluft højre forhjul
Flyt venstre klemme til højre hjul, og luft sidste hjul

Klemmerne på slangerne er også gode til at fejlfinde på systemet. Hvis der er klemmer på alle slanger, skal pedalen være stenhård. Tag klemmen af en kreds af gangen, og se hvor pedalen synker mest, der er fejlen.

Husk at der er forskel på de bagerste bremsebakker, hvad der skal vende hvordan. Belægningen på bakkerne er ikke lige lange, det er vigtigt
Se link
http://www.expeditionlandrover.info/landRoverFAQ/FAQ_rearbrakes.htm
Index
130760: sv: sv: Bremser skal pumpes. hjælp. (03-02-2013 09:36:57) (svar på 130752)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.181.159.242)
Hej John.

Nu har du vel monteret hovedcylinder for 109 eren, og ikke en til 88".

88" giver nemlig ikke væske nok iforhold til 109 eren.

Jon.
Index
130785: sv: sv: sv: Bremser skal pumpes. hjælp. (03-02-2013 22:58:06) (svar på 130760)
John Lorensen #8953, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 31.185.75.122)
ja da. problemet kom jo ved skift af bremsecylinder på hjulene.

vi skifted kun hovedbremsecylinder fordi vi trode problemet var det. men lige lidt hjalp det.

vi tjekker lige bakkemontering næste wekend hvor vi kan komme indenfor og stå og så melder jeg tilbage.

men flere ider modtages gerne.



Index
130788: sv: sv: sv: sv: Bremser skal pumpes. hjælp. (04-02-2013 07:48:21) (svar på 130785)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Den der sad på i forvejen skulle gerne ligne denne :
http://www.lrseries.com/shop/product/listing/1425/569671-BRAKE-MASTER-CYLINDER.html?search=Brake%20master&page=1

Nu hvor du har skiftet til 109 bremser skal hovedcylinderen være denne : http://www.lrseries.com/shop/product/listing/8884/NRC6096-MASTER-CYLINDER.html?search=Brake%20master&page=6

Ellers vil der skulle et par tråd til før de nye cylindre er ude med bakkerne..
Index
130789: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser skal pumpes. hjælp. (04-02-2013 07:59:55) (svar på 130788)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Arg, man kan ikke rette..
Det skulle så være denne som der skulle skiftes til.
MEN min pointe var lige at se den synlige forskel på de to..
Bemærk også at bremserør fra 88 cylinder ikke lige passer over på den fra 109. Der er også byttet om på rækkefølgenså der er mange ting der lige skal være iorden.
http://www.lrseries.com/shop/product/listing/8980/NRC8690-LWB-110-BRAKE-MASTER-CYLINDER-ASSEMBLY.html?search=Brake%20master&page=2
l
Index
130806: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremser skal pumpes. hjælp. (04-02-2013 17:44:14) (svar på 130789)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.251.177)
Går ud fra det er et Salisbury-bagtøj, der er monteret. Her kan de meget kraftige returfjedre på bakkerne drille ved justering; vil hellere trække bakker op og ned end ud mod tromlen, når der forsøges justering. Du får en hjælper til at træde på bremsepedalen, eller bruger en gasstøddæmper mod sædekassen til at holde pedalen nede; herefter justerer du snegleskruen til der er kontakt og så en 1/8 omgang tilbage. Har virket hver gang for
mig og har aldrig haft problemer med udluftning af bremser. Undlad at bruge bremseslangeklemmer, da de kan beskadige slanger.
Index
134114: sv: Bremser skal pumpes. hjælp. (05-06-2013 11:31:19) (svar på 130745)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.254.238)
Jeg har lige efter ca 1 års forsøg fået "ordnet" mine 109 bremser - Synet nærmer sig....

Ummidelbart så jeg følgende problemer:

Der var meget luft i rørene hvilket betød følgende:
- Hovedcylinderen (den rigtige model) fik ikke modtryk af fjedrene i hjulene og var derfor meget lang tid om at løbe tilbage - faktisk så længe at det ikke var muligt at pumpe (fjederen i hovedcylinderen er ikke særlig kraftig).
- Det er næsten umuligt at trække bræmsevæske gennem hovedcylnderen med en Vaccum udlufter udefra - Bræmsepedalen helt oppe åbner til beholderen, men ikke ud mod cylinderene. Lidt nede er der åbent til cylindrene men ikke til beholderen. Hvis man kigger på en snittegning, så er der ikke en "kugleventil", og en ny stempel pakning er ikke særligt eftergivende medløbs.

.. Det var simpelthen umuligt at bringe systemet til en tilstand hvor normal udluftning kunne bruges.


Løsning....
Tag en udluftningsskrue og sav over midt på gevind. Find en gummitylle der sidder stramt oppe under sekskanten og skal tætne når skruen sættes i. Denne udluftningsskrue monteres på et baghjul og det tilsluttes en slange til en højthængende beholder med bremsevæske i (jeg bruge en Serie 2 beholder).

Skru røret af hovedcylindern og sæt vaccumudlufteren til -hvis du har mulighed så hæv forenden af køretøjet. Når du suger vil der komme bremsevæske IND NEDERST i systemet og bremsevæske og luft UD ØVERST.
(dette er i overenstemmelse med normalfordelingen af luft i væsker)

Når der ikke mere kommer luft ud så skiftes til den almindelige udluftningsskrue - sørg for at røret oppe ved hovedcylinderen ikke tager luft ind (men bremsevæske)... Øvelsen gentages på det andet baghjul --- og så igen på det første.

- Herefter kan alle de almindelige metoder, som beskrevet i manualer mm. bruges.