tilbage

Land Rover Forum  

Index
131257: Kontrol af turbo 300TDI ? (21-02-2013 09:57:47)
Peter Asmussen #6673, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.166.174.67)
Hej folkens....

Kan jeg selv kontrollere turboens tilstand på min 300TDI ? Når jeg stikker klør 5 ind i hullet ved skovlhjulet og mærker på akslen , så synes jeg der er lidt slør i den , må der være det ?

LR hilsner fra Pete
Index
131260: sv: Kontrol af turbo 300TDI ? (21-02-2013 10:13:23) (svar på 131257)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.102)
Der må godt være en lille smule slør i den, en ½ mm op og ned, men ikke noget på langs.

Kontroller samtidig din wastegate, den klap der lukker trykket ud når det bliver for højt, den skal kunne bevæge sig frit.

Mange turboer er "døde" fordi klappen har hængt en lille smule og ikke lukket tæt og så har man troet at turboen var død.

Mvh
Kenneth Poulsen

Index
131262: sv: sv: Kontrol af turbo 300TDI ? (21-02-2013 13:12:26) (svar på 131260)
Peter Asmussen #6673, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.166.174.67)
Hej Kenneth

Synes der er omkring 0,5mm op og ned , måske lidt mere. Men der er ikke noget på langs...
Har prøvet at hive lidt i den waste gate stang , men den sidder fast. skal jeg skille noget ad for at kunne bekræfte at den kan arbejde som den skal ?

LR hilsner fra Pete
Index
131263: sv: sv: sv: Kontrol af turbo 300TDI ? (21-02-2013 13:18:52) (svar på 131262)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.44.82)
Husk olie trykket fra motoren gør at noget af sløret forsvinder...

Bare inden ,am går ud og køber nyt.

Mvh Rasmus
Index
131264: sv: sv: sv: Kontrol af turbo 300TDI ? (21-02-2013 13:24:50) (svar på 131262)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.23.57)
Nr. 1 er at trykprøve turbofunktionen; 300TDI skal trykke ca. 1 bar i indsuningsmanifold, men kun når det går vildt for sig, eks. træk af tung trailer op ad bakke. Er bunden af turboen nogenlunde tør, altså uden olieflåd, er turboakslen ok.
Index
131265: sv: sv: sv: sv: Kontrol af turbo 300TDI ? (21-02-2013 14:06:40) (svar på 131264)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.182.139.194)
Vil det sige at hvis der er olie i slangerne ( ikke meget, men noget er der da) så er den død ?
Index
131266: sv: sv: sv: sv: sv: Kontrol af turbo 300TDI ? (21-02-2013 14:31:45) (svar på 131265)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.180.149.126)
Nej det vil det ikke nødvendigvis, det kommer sikkert fra dit ånderør der går fra motoren og til luftfilteret. Men hvad giver dig mistanke til at den skulle være defekt? Dårlig træk, meget røg,eller?
Index
131267: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kontrol af turbo 300TDI ? (21-02-2013 14:35:28) (svar på 131266)
Christian Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.137.178.113)
Bare lige hurtigt: Kan man bruge denne lille "guide" på en 200TDI også?
Index
131268: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kontrol af turbo 300TDI ? (21-02-2013 14:37:58) (svar på 131267)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.102)
Christian: JA.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
131269: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kontrol af turbo 300TDI ? (21-02-2013 15:23:27) (svar på 131267)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.100.144)
Turbo-set-up`et på 200TDI er lidt mere brystsvag; den trykker kun med ca 0.8bar; hertil skal man have sig for øje; det er max-ydelse, ved normal og daglig brug er trykker ofte kun det halve. Korrekt som Rasmus anfører, der skal være plads til olien og varmeudvidelse, derfor lidt slør.
Index
131271: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kontrol af turbo 300TDI ? (21-02-2013 15:39:19) (svar på 131269)
Christian Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.137.178.113)
Kan det betale sig at smide en 300TDI turbo på sin 200TDI så?
Så vidt jeg kan lure fra div andre forums passer den lige over på.
Og så er den billigere...
Index
131274: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kontrol af turbo 300TDI ? (21-02-2013 19:50:21) (svar på 131271)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
I så fald skal du have manifolderne med da 300tdi turboen er integreret med manifolden. Men bare for at få højere tryk kan det ikke svare sig, du kan bare skrue den op der sidder på din 200tdi. Den Garrett turbo de er født med er udemærket, og hvis jeg husker ret har jeg engang set en 90" gå sidelæns i 3. lav op af en bakke med 2 bars ladetryk :D Så der er MASSER af potentiale i den turbo. Desuden er der rigelig turbotøven på TDI motore så man skal nok ikke sætte en på der er større ihvertfald
Index
131277: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kontrol af turbo 300TDI ? (22-02-2013 07:59:00) (svar på 131274)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.44.82)
Jeg vil heller ikke mene det er nødvendigt og skifte turbo og intercooler for og få mere ud af en 200 tdi.

Min gamle 90'' blev drejet i membranen på pumpen og givet lidt diesel så kunne den fint trække 35'' hjul op af bakkerne.

Hvis din bil trækker fint med turboen som den er nu med det nævnte slør syns jeg bare du skal køre videre. der er med garanti mange KM tilbage i den endnu. syns dog du skal tjekke hvor meget olie der er i slangerne til og fra intercooler. løber det ikke ud af slangerne vil jeg ikke mene det er nødvendigt og skifte...

Mvh Rasmus
Med TD5 motor nu og anden bil.
Index
131311: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kontrol af turbo 300TDI ? (23-02-2013 12:21:35) (svar på 131277)
Peter Asmussen #6673, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.166.174.67)
Hej Rasmus....

DVS , jeg skal bare kontrollere om der er oliesnask i den store sorte slange som er monteret på min turbo ? - har kigget , og der er kun en tynd oliefilm i bunden af den store slange , ca ø 80... så er alt vel ok ?

LR hilsner fra Pete