tilbage

Land Rover Forum  

132047: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 09:11:25)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.14.51)
Jeg har muligvis en 2.5 na diesel på hånden til denne. Passer den uden modificeringer på ophæng, koblingshus osv. i stedet for den orig. 2.25 diesel?
132051: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 10:29:13) (svar på 132047)
Hans Houmøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.243.62.139)
Jeg har læst en del tråde på engelske seriebilsfora om dette da jeg selv har tænkt på samme "operation" - emnet har også været berørt på det danske fora (www.serielandrover.dk).

Problemet med 2,5 N/A skulle være at indsprøjtningspumpen sidder for lavt, så du bliver nød til at flytte et motorophæng på rammen. Dette kræver naturligvis svejseapperat og kundskaber, og kan være træls hvis man er så heldig og have en galvaniseret ramme.

En 200Tdi uden turbo/intercooler skulle være lettere, da pumpen her sidder højere, og du kan anvende alle ophæng. Omvendt koster sådan én let 5000 og opefter - så hvis du har en 2,5 N/A på hånden der er sund og i god stand vil jeg mene det er bøvlet værd og skifte.

Batteriet skal svjv. flyttes i begge tilfælde, og der skal skæres af batterikonsollen.

Mvh.
Hans
132054: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 10:48:30) (svar på 132051)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.14.51)
Hej Hans,

Mange tak for svar, men jeg er lidt forvirret nu:)

Nogen har før fortalt mig at en LR med en 2.5 n/a har samme ophæng/ bolt "mønster" på koblingshus som en 200TDI men at en 300TDI har et andet koblingshus bolt "mønster". Er dette ikke rigtigt?

Jeg vil helst bruge de eksisterende ophæng/koblingshus men er ok med at skulle modificere øvrige emner.
132057: sv: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 11:01:51) (svar på 132054)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.102)
Hvis 200 løsningen vælges, så er det ikke anbefalelsesværdigt at benytte de originale påhæng på rammen - selvom de passer lige på.
Motoren kommer til at ligge for lavt og så kan den forreste remskive banke sammen med forakslen når man kører terrænkørsel.

Det kan absolut anbefales at benytte de motorophæng der sidder på donorbilen (RR/DISCO) og svejse dem på rammen, det tager også rigtigt mange vibrationer som er kendetegnet ved 200 motorerne.
Der skal også bores nogle huller og skæres noget gevind i svinghjulshuset for at få det til at hænge ordentligt sammen.
Og dr skal konstrueres et nyt forrør til udstødningen.
Ellers er det lige på.

Ved en 2,5L N/A så skal det højre motorophæng svejses om og en del af batterikassen skæres væk.

Mvh
Kenneth Poulsen
132059: sv: sv: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 11:17:39) (svar på 132057)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.14.51)
Hej Kenneth,

Det vil sige at selvom en S3 senere kunne fås med en 2.5 n/a (og turbo) så er der forskel på påsvejsningen af højre motorophæng sammenliget med en S3 som har en 2.25 diesel?
132069: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 12:27:42) (svar på 132059)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.102)
Hej Michael, serie III har aldrig haft 2,5L n/a eller turbo diesel eller benzin, fra fabrikken.
Altid kun 2.25L diesel n/a eller benzin.

Mvh
Kenneth Poulsen
132071: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 12:30:01) (svar på 132069)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Så ser vi lige bort fra nogen enkelte 2.6 liters 6 cyl halvtoppede benzin-motore. :)

Mvh Niels
132076: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 12:48:58) (svar på 132071)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det er måske ikke helt usmart at bevare fokus ved de 4 cyl. dieselmotor.. - eller bevæger tråden sig sikket på afveje ;) i retning (som de ofte gør..!) som eks.vis at de spanske serie-biler var monteret med både 2.5 n/a og 6 cyl 3.4 dieselmotor - ret beset er ligegyldigt i denne her case.
132078: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 13:05:45) (svar på 132076)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.14.51)
Hej ole, Afveje måske men samme emne:) Jeg går ud fra at vi taler Santana her. Den 2.5 n/a diesel som du sige de brugte, var det LR's motor? Og så af ren nysgerrighed den 6 cyl. 3.4 diesel du henviser til, hvad er det for noget? Jeg har set at de brugte en 6 cyl. 3.5 men det var en benzin.
132079: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 13:10:07) (svar på 132078)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
2.25 med 2 ekstra cylindre...
Den gad jeg godt se i levende live..
132081: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 13:14:30) (svar på 132079)
Hans Houmøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.243.62.139)
http://www.youtube.com/watch?v=IoH2WA7ilqw

Den ser unægtelig noget bekendt ud - men ligner mest en 2,5 N/A med den pumpe/forgård..?

MLRH
Hans
132083: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 13:56:15) (svar på 132078)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
http://www.lr-mad.co.uk/en/santana/36-santana

Ja… deres 2.5 n/a en LR - eller retter sagt deres egen licens produceret 2.1/4 opgraderet til 2.5, - hvis jeg husker rigtigt lanceret de den et par år før Solihull fortog den samme manøvre - det gentog sig et par år senere da, de igen var først med at monterer en turbo på 2.5 - men de fik det hele foræret Solihull, de var blot lidt mere innovative og lidt mindre bundet af traditioner…!
132092: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 17:22:10) (svar på 132083)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.8)
Hej Ole, Så det vil sige at Santanas 2.5 diesel bare var en 2.25 med enten stører slaglængde eller/og boring og havde intet med LR 2.5 ”tandrems fætter” at gøre? Hvad så med den 6 cyl. 3.4 diesel du nævnte, var det så også en 2.25 med to ekstra ”propper”? Og så turbo! De var da ikke kede af det – jeg mener denne motor selv med 5 hovedlejer var da skrøbelig nok i forvejen(efter min mening:)_ jeg har nu to "eksploderede" af dem:)
132093: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 17:29:36) (svar på 132092)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Hvad betyder eksploderet motor?
Jeg har endnu ikke i ca 20 år haft problemer med 2.25 overhovedet. Har du selv "eksploderet" dem eller??
Måske er det bare slidte du mener?
Klart er de alle ved at være godt slidte men kører man dem pænt holder de LÆNGE..
132096: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 17:58:07) (svar på 132093)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.8)
Hej ole, Når jeg taler med LR englændere om disse motorer så ved jeg at jeg ikke er alene. ”Eksploderet” er bare et udtryk for en ”kaput” motor som i mit tilfælde betyder plejllejer og krumtaps søler der er afgået ved døden og fortsætter man ja så stikker den et ben ud gennem siden og så er den eksploderet:) (jeg har et styks af denne type:)

Jeg ved ikke hvor meget de to nu afdøde motorer jeg har har kørt. Man ved jo aldrig med sikkerhed hvor meget en gammel LR har kørt, men lige indtil lejerne gik kunne de begge starte selv når det frøs –10 grader. Den første afgik ved døden sidste vinter. Sælger selv bla. olie så det er ikke fordi jeg kører på billig olie eller aldrig skifter den.
132116: sv: Motorskift i LR S3 (20-03-2013 11:12:39) (svar på 132092)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Santana´s 6 inline diesel var baseret på 2.25. Men et inhouse design/production - ingen turbo kun n/a.

2.25 og 2.5 var identiske med Rover´s - dog havde de en serie 88" 2.25 (TD) med turbo, fik modelbetegnelsen " Super Turbo" ;0)

Santana indførte iøvrigt servostyring, parabolic spring, front disk brakes på deres serie modeller.
132074: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 12:43:26) (svar på 132069)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.14.51)
Kenneth, Min fejl du har selfølgelig ret. One-ten havde dog i begyndelsen 2.25 diesel før den fik 2.5 diesel, så hvis motor ophængene er forskellige på disse motorer så må den jo have haft forskellige rammer eller?
132060: sv: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 11:18:47) (svar på 132054)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.99.118)
Hej Michael

Det er en sjov sag for der er flere svar til dit spørgsmål.

Ja, en 2,5 N/A og TD passer lige på Koblingshuset af en seriebil. minus en bolt eller 2, det ser du når du samler det.

ophæng: ja og nej. jeg ved at der er 2,5 N/A motorer som er lagt i seriebiler uden ombygning af ophæng, men det har jeg ikke selv prøvet.
jeg har selv en 2,5 N/A i min 88" og den er lagt i ved kun at ændre et ophæng og fjerne et ben fra batteri holderen, og så bruge et skohorn da motoren blev lagt i...
Det er ophænget under batteriholderen som skal skæres af og der skal i stedet bruges et motorblok ophæng fra din 2,25 motor, svajst på omvendt. Samtidig skal du tage det andet motorblok ophæng fra 2,25 motoren og sætte på den anden side af 2,5 motoren. er du stadig med ???
det var det, nu ligger motoren i bilen, så skal den bare kobles til diesel og el...
forøvrigt så passer 200 TDI på samme ophæng og gearkassen,
300 ved jeg ikke.

SIII Hilsen Anders
132062: sv: sv: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 11:28:00) (svar på 132060)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Der er flere metoder mht. RH ENG.-MOUNT.

http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=42248

sikkert flere endnu… og så er der lige koblings-navet.. som ikke passer på serie-boxén
132064: sv: sv: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 11:51:31) (svar på 132060)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.14.51)
Hej,

Jeg kan se at der er mange muligheder, men at jeg ikke slipper for at modificere højre motorophæng. Så LR ændrede altså på dette ophæng på rammen da de installerede 2.5 motoren. Så rammerne (i dette tilfælde en 88") er forskellige fra 2.25 til 2.5 ?

Anders, efter at have læst dit indlæg et par gange er den "feset ind". Tak for info.
132070: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift i LR S3 (19-03-2013 12:29:41) (svar på 132064)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.102)
Se indlæg højere oppe :)

Mvh Kenneth Poulsen