tilbage

Land Rover Forum  

Index
132039: Vacuumpumpe døde kortvarigt ?? (18-03-2013 21:25:24)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.167.17)
Hej

I dag på en tur efter brænde lød der pludselig en klaprende lyd i Amanda, og da jeg skulle bremse var pedalen hård som beton – det har jeg prøvet før for ca. 8000 km siden – og synet af en ny vacuumpumpe flimrede igen for mit indre blik. Nå, men nu var jeg ikke til fare for nogen trafikalt da jeg raslede rundt på mark- og skovveje så jeg forsatte mit ærinde. Efter nogle kilometer og et par bovlamme opbremsninger, tråde jeg igen hårdt på bremsen for bringe ekvipagen ned i hastighed – hvormed jeg blokerede alle fire hjul på skovvejen og alt ragelse rutsjede rundt. Vacuumpumpen var kommet til live igen, og alt var fint resten af dagen.

Jeg forstår ikke hvorfor det kunne ske. Én ting er at pumperne ryger med jævne mellemrum, det er vist relativt almindeligt, men at den sætter sig fast midlertidigt???
Sidste gang pumpen røg var det også pi… koldt – kunne det være noget med smøring/viskositet? Der er skiftet olie (15W40) for 2000 km siden, og standen er lige under ”øverste hak” – og ser fin småsort ud.

Er det nogen der har nogen gode bud - eller var det bare et varsel på en udskiftning igen...?

Vh.
Per
(Def. 300 tdi fra ’95, ca. 225.000 km).
Index
132040: sv: Vacuumpumpe døde kortvarigt ?? (18-03-2013 22:13:38) (svar på 132039)
Nicolai Schunck #8244, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.57.225.139)
uden nogen form for ide til hvad det kan være , lyder det som om der er fugt / isklumper i systemet...!
Index
132082: sv: Vacuumpumpe døde kortvarigt ?? (19-03-2013 13:46:51) (svar på 132039)
Jakob Edelvold Scheibye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.101.213.13)
Jeg har prøvet det samme på min Defender 300TDI. Og det var i Marokko, så dengang var det ikke is.
Det skyldes at stemplet i pumpen sætter sig i yderste position. Da jeg som sagt kørte ude i ingenting skilte jeg den ad, og kunne give stemplet et gok så det hoppede ind igen. Så skruede jeg låget på (nitterne havde jeg boret ud. Stemplet satte sig igen flere gange på den tur. Fordelen var at nu kunne jeg bare skrue låget af pumpen, og banke stemplet ind igen.

Jeg slap ikke for at sætte en ny pumpe på, for at lave en blivende løsning, så det skal du nok gøre.
Min pumpe var monteret lige inden jeg kørte fra Danmark, så jeg fik en ny på garantien (hos LR-series). Den havde kun kørt max. 5000 km. før den satte sig, men det er ikke den sjoveste stump at skifte midt i ingenting.

MVH Jakob E S