tilbage

Land Rover Forum  

132002: Motor transplantation (17-03-2013 20:02:41)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.129.182.204)
Jeg står med en Range Rover med en eksploderet VM diesel som jeg ikke vil ofre fem øre på (motoren altså). Jeg har tænkt på at købe et ”byggesæt i Sverige og montere en Mercedes 5 cyl. diesel (OM 617/602). Er der nogen derude som har erfaringer med denne eller andre billigere egnede diesel motorer? Venligst ingen moralske opstød – kun teknisk saglighed, da jeg er ligeglad med originaliteten og jeg mener ikke at en 200 TDI løsning er hverken tidsmæssigt eller økonomisk forsvarligt. Jeg vil helst være fri for en intercooler installation. Jeg er stor tilhænger af KISS (keep it simple stupid) princippet:)

Jeg har også en Land Rover S3 med en ”explomderet” 2,25 diesel. Jeg har ligeså meget til overs for denne som jeg har for VM ”båd motoren”, så igen ikke en rød til denne motors bevarelse:) Her ved jeg at en 200 TDIs drejningsmoment vil tage livet af gearkassen. Heller ikke interesseret i 2,5 dieselen da denne motor ikke er pengene værd. Nogle gode ideer – helst af egne erfaringer:)

132004: sv: Motor transplantation (17-03-2013 20:13:36) (svar på 132002)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.184.20)
Der er flere der kører med en 200 tdi uden turbo i seriekareterne med held.
Hvad kan du sætte en merc motor i for fra sverige?
200 tdi kan du få fra uk fra ca 5000kr og opad. Jeg er selv ovenud glad for min 200, som jeg byggede i min 110" samtidigt fik den autobox, alt der skulle bruges til ombygningen kostede i omgnen af 11500kr

Henrik klinge med 200 tdi automa i trophybussen
132005: sv: Motor transplantation (17-03-2013 20:24:53) (svar på 132002)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Nu er økonomi jo en sjov ting, og hvordan man kommer frem til det bedste resultat er vidt forskelligt. Men én ting kan jeg fortælle dig i det lange løb ER det billigere at køre LR motor (uanset hvilken udover VM og TD5) End at køre mercedes. Og jo jeg har haft begge dele og ved hvad jeg taler om. Tyskerne tror deres sager er lavet af guld og det afspejler sig på prisen af deres stumper. Dertil kommer at en 200 eller 300 tdi er nøjagtig lige så slidstærke som en om617. Og så har de flere HK (medmindre selvfølgelig vi snakker om617A) men de hænger ikke på træerne og koster ihvertfald mindst lige så meget som en LR tdi motor.
Og så er der den med gensalgsværdien som er væsentlig højere med en LR motor. Men det er selvfølgelig ikke sikkert at det er noget du bekymrer dig om hvis den skønne bil skal være din resten af sit liv :)
Alternativt er det måske værd at kigge på Rover V8? Med de afgifter der er på diesel nu om stunder, kombineret med den højere erhvervelses pris er det værd at overveje benzin hvis manikke kører langt. Komforten for også et betydeligt løft pga. mindre støj og vibrationer. Men er du diesel dreng er det jo nok ikke en mulighed :D
132009: sv: sv: Motor transplantation (17-03-2013 21:00:55) (svar på 132005)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.129.182.204)
Med fragt "und alles" kan jeg købe en MB OM billigere end en 200 TDI fra England. Her hjemme skal de jo have guld for en 200 TDi (i hvert fald dem jeg har hørt på). Og så har en OM ikke tandrem, intercooler og andet godt.

Jeg har nu 3 stk V8 rovere liggende (sjovt nok med lav km:) og jeg ved at de kører 4 km/l med en hestetrailer på krogen så nej tak! Jeg er ikke specielt "diesel dreng" men økonomi tvinger mig til at være det!

Jeg skrev jo også om der var nogen derude som havde prøvet noget mere økonomisk, dem vil jeg gerne hører fra.
132006: sv: Motor transplantation (17-03-2013 20:31:03) (svar på 132002)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Hvis du vil KISS din sIII, så drop en standart 2,25 i hullet. Det er langt det nemmeste. Den passer lige i. Det gør ikke vognen til en raket, men du slipper for en masse bøvl med at tilpasse ophæng, udstødning osv. Det er også det nemmeste skal der repareres og serviceres på den i fremtiden. Med Range Roveren ved jeg ikke. Men mon ikke det er tilsvarende bøvlet at lægge en fremmet motor i der?

Mvh Niels
132010: sv: sv: Motor transplantation (17-03-2013 21:33:03) (svar på 132006)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.221)
Jeg skal hverken forklejne en OM617 eller 602, men de er altså ikke typegodkendt til en Range Rover.

Ved terrænkørsel bør du være opmærksom på, at oliesumpen måske ikke leverer tilstrækkelig motorolie.

I en Serie III ville jeg geninstallere en 2,25 eller måske opgradere med en 2,5 dna, men også overveje benzinudgaverne.
132012: sv: sv: sv: Motor transplantation (17-03-2013 22:02:01) (svar på 132010)
Morten Olsen #8002, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.56.44)
Jeg ville købe et disco lig af en 200 tdi i tyskland fx. :
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/land-rover-discovery-tdi-elfh-ahk-3-5tonen-stockstadt-am-main/166819551.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=14800&makeModelVariant1.modelId=3&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&makeModelVariantExclusion1.searchInFreetext=false&fuels=DIESEL&minFirstRegistrationDate=1985-01-01&maxPrice=2001&negativeFeatures=EXPORT

Sorry men linket er bare langt. Den koster 1590euro 12 danske kilo kroner. Så har du alt du skal bruge, evt. afmontere turbo (ville jeg ikke gøre).

Når du køber en hel bil, så kan du køre i den først og så vurdere sagen derfra.

Skær evt. beslag af den afgående bil, så er det kun i svejsning af disse og evt. udstødning der driller. Det kan du nok finde nogen der vil hjælpe med du er velkommen i Ribe :-)

Overskydende dele har vel en mindre værdi (aksler, vinduer, lygter mv.)
132063: sv: sv: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 11:44:52) (svar på 132012)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.14.51)
Hej Morten,

Glemte i farten af useriøse indlæg fra mennesker der tilsyneladende ikke har beskæftigelse nok, at takke dig for nedenstående link. Jeg har skrevet til dem for dokumentation for km 210.000 som lyder lidt lavt for denne årgang fra Tyskland.

Endnu engang tak og er km rigtige så ender jeg med en TDI installation i RR (så mangler jeg stadigvæk noget for min S3:)
132014: sv: Motor transplantation (17-03-2013 22:03:10) (svar på 132002)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.163.140)
det er muligt jeg tager fejl, men er OM617 den 5-cylindret motor m/u turbo og 3-liter der blev brugt i MB123? Hvis ja, så købte jeg på et tidspunkt en RR med denne motortype.

Det er mange år siden, så noget er på hukommelsen, men den motor var opr. u/turbo, hvilket betød at det var en sløv skøjte uden lige. Muligt at antal HK er i orden, men NM var som jeg husker det kun på 171 nm ved et forholdsvis højt omdr. Så der manglede noget bundtræk.

Som jeg husker det var bundkarret modificeret da det ellers ville gå på akslen. Og så var der noget med oliefilteret, det sidder øverst og bagest på blokken, så det faktisk var umuligt at skifte oliefilter, medens motoren sidder i. Den er jo lige en spids længere end både LR's egne diesel eller V8.

Og undskyld jeg kan ikke se hvordan en intercooler kan komplicere installationen væsentligt. Så skal det være KISS, så installer en 200 eller 300, så passer det hele i hullet, og der er tilsvarende bundtræk, og endda bedre end det VM'eren præsterer. Og det dur, gearkasse i normale ophæng og flyt motorbeslag så de passer, så virker kardanerne også.
132017: sv: Motor transplantation (17-03-2013 22:36:48) (svar på 132002)
jens bollerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.157.107.243)
Følger du KISS princippet henter du en 300 tdi. RR eller diskovery automatic i England og flytter det hele over, ledningsnet passer eneste alvorligt er forreste motorophæng der skal med. nem operation uden problemer med tilpasningsplader ved kobling og koblingshus, bundkar, ledninger, slangeforbindelser til motor olifilter der skal monteres på torpedo og ikke mindst manglende moment. Stumperne er billige og den er vist nok lidt mindre tørstig end MBén. det virker i min RR. også med hestetrailer.
132018: sv: Motor transplantation (17-03-2013 23:01:19) (svar på 132002)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.210.233)
OM617 er en 300 diesel som også bruges i (primært) de lange Mercedes Gelende Wagen (GD). Det er en ganske udmærket motor som snildt kan køre en million km og kan uden problemer køre terræn.
617A er med turbo men er svær at finde efterhånden.
Kvalitetsmæssigt stoler jeg 100% på begge modeller og har selv haft fornøjelsen af at gennemtæve dem i henholdsvis forsvaret og siden hen i min egen G.
Man skal passe meget på med "bare" at smide en turbo på en n/a da 617a er forstærket. Flere 617n/a har brækket sig gennem tiden fordi de ikke kan holde til det tryk turboen smider i dem uden at man har forstærket motoren de rigtige steder.

Om hvordan de passe i en rr er ukendt for mit vedkommende.
Det jeg lige skal indskyde er at 617 er en sløv motor. 0-80 på ca 1 min på en god dag. Det er en sand fiskekutter og det var primært derfor jeg skiftede tilbage til Defender. Jeg magtede ikke at den var så sløv.

Vh
En tidligere G ejer :-)
132022: sv: sv: Motor transplantation (18-03-2013 09:49:59) (svar på 132018)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.40.74)
Når jeg nu skrev ”saglighed” i mit indlæg så havde jeg håbet på at det blev holdt nogenlunde på det plan og at vi kunne undgå de moralske opstød angående originalitet, forherligelse af LR motorer, osv.
Det sjove her er også at jeg ved at en del LR folk har installeret forskellige andre fabrikater dieselmotorer i deres LR, men jeg har på fornemmelsen at de ikke tør skrive her, da ”original folkene” så vil korsfæste dem og udstøde dem fra samfundet, men det er dem som jeg gerne vil høre fra. Fx er der nogen som har installeret VW diesel i en LR? Disse motorer er der mange af til en rimelig skilling og de er ikke dårlige. Der er for i øvrigt ikke noget galt med originalitet, men venligst accepter er vi er nogle som ikke tager dette så tungt:)

En 200/300TDI er absolut den bedste dieselmotor LR har lavet (min mening), men når det kommer til kvalitet så kan de ikke matche en 5 cyl. Mercedes OM617 (fra w123) eller OM602 (fra w124). Mange af disse motorer har kørt over en million km uden at have været åbnet. Jeg er ikke MB mand, men jeg ser praktisk og økonomisk på tingende. En OM 602 har 102 HK uden turbo i den bedste version. Den er ”ren” mekanisk og man kan købe et ”adapter” sæt i Sverige til denne motor. Altså ingen bøvl med intercooler, turbo, tandrem osv.

Land Rover S3. Jeg har muligvis en 2.5 na diesel på hånden til denne. Passer den uden modificeringer på ophæng, koblingshus osv. i stedet for den orig. 2.25 diesel?

Til sidst, jeg prøver ikke at provokerer her, men hvis vi ikke holder os til ”teknisk saglighed” så bliver denne tråd hurtigt uoverskuelig og 5 km lang:)
132023: sv: sv: sv: Motor transplantation (18-03-2013 10:32:58) (svar på 132022)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Hej Michael

Du er tydeligvis inde i sagerne, kender de forskellige motorer og har allerede en klar mening om hvad du ønsker.

Undskyld mig hvis jeg bliver lidt kontant her, men det forekommer mig at du bebrejder dem eller rettere os, der ikke svarer dig det du gerne vil høre.
Umiddelbart mener jeg du har fået flere saglige svar, endda fra folk der har erfaring med de MB-motorer du spørger til. At de så ikke fuldt ud bekræfter din egen holdning, det synes jeg ikke du kan bebrejde dem.

Der er ingen her der korsfæster dig, du har end ikke fået den sædvanlige løftede pegfinger vedr syn og regler. Det eneste er at det er blevet bemærket at det kan gå ud over gensalgsværdien.

Og så er det vel ikke raketvidenskab at den langt letteste løsning er at vælge en motor som strengt taget er bygget til om ikke din vogn specifikt, så dog til modellen gennerelt. Det er rigtigt, at der er masser af LR-folk der kører rundt med alverdens motorer, men jeg tror også de vil indrømme at det ikke nødvendigvis er nogen let sag at få motoren tilpasset, eller når den er tilpasset, at det så ikke er videre let at reparere på dem.

Så jeg synes ikke du kan påstå at du har fået urimelige endsige urigtige svar. Men føler du for en Stjerne-motor, så læg den da i. Der er ikke noget som ens egne erfaringer. :)

ha' en rar dag.

Mvh Niels
132026: sv: sv: sv: Motor transplantation (18-03-2013 12:00:46) (svar på 132022)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.72.152.135)
Hej Michael

Nu skriver du dette som svar til mit indlæg og jeg mener da at det var ret sagligt det jeg skrev? Så forstår ikke det du skriver... medmindre det ikke var minded på mig?

Jeg har absolut intet problem i at køre rundt med motorer fra andre biler eller at andre gør det. Jeg har bare viden om lige præcis den ene motor du skriver om.
Og så lige det du skriver om en 617 fra en W123 så mener jeg ikke at det er helt den samme som en 617 fra en GD. Jeg kan ikke helt huske det mere, men jeg mener der er forskel på motoren alt efter hvilken bil den har siddet i. Jeg ville 100% vælge en GD motor hvis og såfremt du går efter en 617. Og altid prøv at finde en 617A da du kommer til at kede dig til døde med en N/A.
Nå det så er sagt så havde jeg nok valgt en 200TDI. Den er bare så meget sjovere at lege med og køre med. Ydermere har du forummet her til hjælp med div ting om motoren. Det har du ikke hvis du har en 617.
132028: sv: sv: sv: Motor transplantation (18-03-2013 14:14:50) (svar på 132022)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Jeg vil indledningsvis sige at jeg ikke har personlig erfaring med Mercedes motorerne, og derfor blot vil bemærke at jeg har hørt fra folk der bruger dem at de har været nødt til at montere ekstra køling i bilerne for ikke at få problemer med kogende motorer selv under normal drift. Så det er måske en ting du bør tjekke efter i forbindelse med en transplantation?

Mht. S3 så vil jeg foreslå dig at kikke på 2.25 benzinudgaven. Den er født med ca. 10Hk mere end dieselen, men er bygget over samme blok. Dvs. den er næsten umulig at køre i smadder ved andet end for høje omdrejninger!
Er effekten for lav findes der forskellige "performance" topstykker, udstødninger osv. der kan hive dem op over 100Hk uden at ty til turbo eller kompressor.
Med et indsprøjtningskit får man også en bedre økonomi i dem.

Den sparede vægtafgift er ikke ubetydelig og hvis du regner ud hvor meget benzin du rent faktisk kan købe for de penge så bliver du nok overrasket.

Hilsen
Jens
132024: sv: Motor transplantation (18-03-2013 11:09:53) (svar på 132002)
Rasmus Glerup Gregersen #6666, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.54.0.82)
Hej Michael,

Jeg har tidligere kørt i en Range Rover der var/blev transplanteret med en volvo/vw/audi 6 cyl. række diesel. Lagt i også med en adapterplade fra det svenske... Jeg køre i dag også Range Rover, men med en 300tdi der har gået 400.000.

Min erfaring er at man skal ikke undervurdere effekten af motorens karakterstik/momentkurve i forhold til den gearkasse den sættes på. Sagt på en anden måde, den stakkels række 6'er var ved at rende livet af sig ved 80-90kmt, til gengæld kunne den til grønt bevis ikke kvæles op ad bakke i 3. lav... der måtte jeg bremse den til at gå ud... Så det kan godtvære at det er/var en super motor i en volvo 740 og en VW LT35, men i en RangeRover var den lidt speciel... (den afgik ved døden ved at køre varm uden jeg opdagede det og smed alt vandet. Opdagede det næste morgen ved at der var (sort) motor olie i ekspansionsbeholderen...Imonerende den fragtede mig det sidste stykke uden jeg lagde mærke til noget...)

Hvis valget stod imellem disse to ville jeg ikke være itvivl om at jeg ville lægge en 200/300tdi i.

At der er 23års forskel på bilerne har måske også lidt at sige :)

Men jeg ville vælge en 200 eller 300tdi :)

Bedste rover hilsner

Rasmus
#6666
132025: sv: sv: Motor transplantation (18-03-2013 11:38:16) (svar på 132024)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
" ...Så det kan godtvære at det er/var en super motor i en volvo 740 og en VW LT35...."

Hej Rasmus,
jeg ved ikke om den var god i en LT35, men i en 740 var den godt nok dødens pølse uden rosin! Jeg har haft 5 forskellige 740´er, alle benzin, men har prøvet et par diesel´er. Godt brugte var prisforskellen mellem de enkelte varianter ikke stor, men hold da op hvor var det fedt at få en model med B230ET eller B230FT turbo. Så rykkede 740´n bare derudaf!
Men selv en gammel karburatormodel med B230E var ren racer sammenlignet med diesel...den ville jeg ikke klunne leve med.

Hilsen Bo
RRC Vogue V8
132033: Motor transplantation (18-03-2013 18:24:37) (svar på 132025)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.129.223.183)
Niels, Jeg skrev følgende i mit første indlæg:

”Er der nogen derude som har erfaringer med denne eller andre billigere egnede diesel motorer? Venligst ingen moralske opstød – kun teknisk saglighed, da jeg er ligeglad med originaliteten og jeg mener ikke at en 200 TDI løsning er hverken tidsmæssigt eller økonomisk forsvarligt. Jeg vil helst være fri for en intercooler installation.”

Kan jeg skrive det tydeligere uden at fornærme folk??? Alligevel ender denne tråd med indlæg som dit (som jeg ikke kan bruge til noget) i en ”soap opera”. Hvis det var info om gensalgsværdi, løftede pegefingre, originalitet, typeattester osv. jeg ville vide noget om, så ville jeg have efterspurgt det ikke? Men jeg anmoder jo netop ikke om denne for mig ligegyldige info. Dette er et spørgsmål om gensidig respekt og så er der hvis ikke yderligere grund til at ”køre” mere rundt i dette.

Christian, nej mit svar var ikke minded på dig:)

Rasmus/Bo, når jeg tænkte på VW diesel så var det ikke denne (forfærdelige) LT 6 cyl. Motor. Jeg tænkte mere på WV 5 cyl. fra transporteren ell. 4 cyl diesel fra WV personvogne. Er der nogen der har prøvet dem?

Rasmus, du skriver 200/300TDI. Er der ikke noget med at 300TDI ikke passer på samme koblingshus som 200 TDI, og 2.5?

Jeg har før haft en RR med en 6.5 L GMC V8 diesel og med auto gearkasse er alle tiders løsning, meeeen 7 til 8 km/L er ikke lige optimalt for tiden. Jeg har også prøvet en RR i UK med en 3.0 L 4 cyl. Daihatsu diesel men den larmer mere end en VM diesel og det siger ikke så lidt.

Lige til sidst er der nogen som ved noget om dette:

Land Rover S3. Jeg har muligvis en 2.5 na diesel på hånden til denne. Passer den uden modificeringer på ophæng, koblingshus osv. i stedet for den orig. 2.25 diesel?
132035: sv: Motor transplantation (18-03-2013 19:31:26) (svar på 132033)
Rasmus Glerup Gregersen #6666, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.149.141)
Med hensyn til koblingshus bliver jeg dig svar skyldig. Jeg mener de passer, men er ikke helt sikker! Når man nu er igang kunne man jo få en komplet drivlinje med hvis det ikke passer.

Jeg har kun erfaring m den 6cyl vw motor, så derfor pippet om den. Men jeg tror man risikere samme problemer m andre "varevognsmotore".

Hvis du er til de lidt mere opskure ombygninger, er der vist noget med at nogle svenskere har lagt 4,0l Volvo lastvogns diesel i RRC. Jeg havde ideen oppe at vende da der skulle findes en afløser til min første 6cyl... Men den er for tung til at det kan gøres lovligt og desuden skal der andet bundkar på og akselvandringen foran bliver begrænset. Men der nok nogen herinde der ved mere om den ombygning end mig.

Rover hilsner
Rasmus
#6666
132043: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 08:47:27) (svar på 132035)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.14.51)
Hej Rasmus, tak for svar. Glemte lige at skrive i mit sidste indlæg at jeg har også haft (har den faktisk stadigvæk) en RR med en 6 cyl. 3.0L Nissan Patrol turbo diesel (købt af et klub medlem:). Fantatisk motor men den er al al for tung og gør bilen ekstrem understyret, så en 6 cyl. Volvo motor fra deres mindre lastvogne vil have samme problem. Pga. brændstof økonomi vil jeg helst ikke op i en 6 cyl. Motor. Var der ikke noget elektronik på en TD5’er ville jeg lægge en sådanne i.

Jeg er nu ikke til opskure løsningen, men til dem som giver den bedste ”total økonomi” også i drift. Jeg bruger RR hver dag, så det er en brugsbil og ikke et ”klenodie” til weekend træf.
132036: sv: Motor transplantation (18-03-2013 19:33:53) (svar på 132033)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Uhadada undskyld man prøver at rådgive, selvom jeg har svar på dine andre spørgsmål tør jeg da ikke svare tænk hvis jeg sagde noget forkert!
132050: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 10:19:23) (svar på 132036)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.116.7.175)
Hej Michael,

Jeg starter lige med at sige, at jeg kender ikke motornumre som i gør på MB motorer.

Jeg har haft en MB motor uden turbo i min 110", og det var, uden sammenligning den sløveste oplevelse længe. Det var en 5 cylinderet sag, og ved lejlighed skal jeg gerne finde motornummeret frem.

Den var koblet på en R380 gearkasse med en adaptor plade.

Udstødning var noget hjemmebygget noget.

Effektmæssigt skulle MB motoren have 88 hk, men den var tam og sløv, og virkede næsten sløvere end de 2,5 N/A jeg har kørt. (mindede rigitgt meget om GD240 fra hæren)

Skal du have en MB motor, så skal du op og have en med noget effekt, omkring de samme hk som 200/300 tdi og et tilsvarende moment.

Min MB motor var heller ikke økonomisk, da den manglende effekt resulterede i uøkonomisk kørsel fra min side.

Håber du kan bruge det til noget.


Mvh Stephan
132038: sv: Motor transplantation (18-03-2013 20:59:15) (svar på 132033)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hej Michael
I min verden, vil du kun høre et enkelt svar. Og det svar kender du, og kun du, på forhånd.
Der er mange, der er kommet med gode tekniske hjælpeværktøjer til dig, men du føjer dem af med, at du mener de er imod dig, fordi de fortæller om ulemperne ved andre motorer end de originale.
Så for mig at se, så har du besluttet dig for en mercedes motor, så læg da den i, og fortæl os om dine erfaringer, når du har kørt 50.000 km.
Og prøv gerne lidt terræn og lignende af, for det er altid rart at høre om disse egenskaber, med ombygninger.

Jimmi
132046: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 09:09:07) (svar på 132038)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.14.51)
Til Jimmi og de få andre som skriver noget i denne tråd der overhovedet IKKE har noget med denne at gøre! Hvorfor er det så svært for jer at forstå at vi er nogle som har andre meninger og holdninger end dem i har? Hvorfor kan i ikke respekterer dette? Hvis en af jer fx lavede en tråd der omhandlede Land Rover benzin motorer, så ville jeg da ikke skrive til jer ”hvorfor lægger i ikke bare en Toyota diesel i og sælger LR motoren til skrothandleren”. Det ville være uprofessionelt, provokerende og overhovedet ingen hjælp til den egentlige tråd - ikke? OG hvis i så brokkede jer over en sådan udtalelse så ville jeg bare give jer en løftet pegefinger!! DET er lige nøjagtigt det i gør. I skriver noget som ikke kan bruges til en s… i denne tråd bare for at få jeres uvedkommende synspunkter ud her. Et godt råd: RESPEKTER andres holdninger og synspunkter

OG Jimmi, Hvis jeg havde bestemt mig til hvilken motor jeg ville installere så havde jeg jo ikke startet denne tråd vel. I modsætning til dig så spilder jeg ikke andre folks sparsomme fritid med uvedkommende indlæg!

For i øvrigt så ligger den omtalte Mercedes motor også i Mercedes egen 4x4, så kan jo nok holde til det.
132049: sv: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 09:55:21) (svar på 132046)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
ja, Michael Petersen, for mig at se, så er du den der har bragt tråde i 'soap opera' mode - egentlig sjovt da det er dig der efterspørger løsninger. Det er desværre dig der opfører dig uprofessionelt og aggresivt - i min verden.

Du kan bruge mit indlæg til hvad du vil, desværre er det ikke i papirform så det kunne bruges til noget fornuftigt.

Jeg er 100% enig med hr. Lysenbjerg.

I min verden er du slet ikke igang med en KISS opereation til ny motor, i stedet søger du den billigeste mulige løsning - fair nok, men i min verden harmonerer det ikke nødvendigvis med KISS.


132052: Motor transplantation (19-03-2013 10:34:34) (svar på 132049)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.14.51)
Eddie, det er da godt at der er nogen som du er enige med. Der er da også mange jeg er enige med. Og hvad er så lige dit professionelle faglige bidrag til den tråd vedr. motorskifte er??????????????????????

Vil du venligst finde en anden tråd at skrive i når nu du ikke har noget kunstruktivt at bidrage med alligevel!
132053: sv: Motor transplantation (19-03-2013 10:48:22) (svar på 132052)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.44.82)
Syns det lyder spændene med sådan en motor. Lad os endelig høre mere når du er kørende igen :)

Har de andre adapterplader over i sverig, måske kunne du ligge et link ind over..


Mvh Rasmus
Der mangler sne driver de næste par dage. Og derefter Sol og varme til Vores Påske Arrangement !
132055: sv: Motor transplantation (19-03-2013 10:50:05) (svar på 132052)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.162.196)
Hej Michael. Nu kan man ikke se din medlemsstatus. Men du er jo nok, formand, for "kloge åges" mercedes benz klub, eller bare medlem, af "bedreviden bent vw klub" hvis roveren er så dårlig, så sælg dog,
vragene. Men kan vel købe en nyre kia, til hestetraileren. Billigere end en brugt motor, til en bil, du ikke syntes, der dur.
132056: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 11:00:12) (svar på 132055)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.14.51)
OG dit bidrag kan jeg bruge til???

For nu at bruge Eddie's sætning:
"Du kan bruge mit indlæg til hvad du vil, desværre er det ikke i papirform så det kunne bruges til noget fornuftigt."
132058: sv: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 11:04:35) (svar på 132056)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.162.196)
Hej michael. Din medlemsstaus?
132061: sv: sv: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 11:20:22) (svar på 132058)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Vent lige lidt drenge, jeg laver lige popcorn:-)
132080: sv: sv: sv: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 13:13:06) (svar på 132061)
Peter Bull (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.98.75.162)
Nu vil jeg løfte den løftede finger idet for mange popcorn er skadeligt, særligt ved brug af rigeligt salt, som er medvirkende til det eventuelle i forvejen voldsomt høje blodtryk, som statistisk ses os ældre og især tykke mænd. Venligst Peter
132068: sv: sv: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 12:22:24) (svar på 132058)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.14.51)
Morten, Kommer ikke dig ved og har ikke noget med denne tråd at gøre.
132073: sv: sv: sv: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 12:41:53) (svar på 132068)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Michael: Måske Morten spørger til ved hvilken ret du opkaster dig til ejer og moderator af dette forum?

Du har fået flere svar. Dem kan du jo sortere i som du vil. Men at blive personlig fornærmet over de svar du ikke finder relevante, det synes jeg er urimeligt.

Måske man skulle gøre denne tråd "kun for medlemmer" Så er det da kun dem der ydet noget til dette forum, der deltager.

Og denne meldning kan du jo også så printe ud og tørre dig selv bag i med. Men for resten af klubben skyld, så håber jeg tråden og ikke mindst den tone du lægger for dagen stopper her.

Mvh Niels
132077: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 12:53:10) (svar på 132073)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.14.51)
Niels, hvad blander du dig nu for? Hvem siger at jeg er fornærmet?

Nedenstående sætning som du refererer til kommer desuden fra Eddie (til mig) og den har jeg bare videregivet, så klag til Eddie hvis du har et problem med den:

”Og denne meldning kan du jo også så printe ud og tørre dig selv bag i med. Men for resten af klubben skyld, så håber jeg tråden og ikke mindst den tone du lægger for dagen stopper her.”
132087: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 14:47:39) (svar på 132077)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.162.196)
Hej Michael. Vil gerne kende din medlemsstatus? Er du medlem, har du, måske en lille smule ret, til at føre, dig frem. Syntes måske, din, opførsel, er lidt besynderlig. Er du ikke medlem syntes, jeg du skulle,
finde et andet cirkus, at spille klovn i !! De bedste hilsener Morten H Nielsen.
132088: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 15:43:05) (svar på 132087)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.102)
Det er i princippet helt ligegyldigt om man er medlem her eller ej, man har de samme rettigheder og forpligtigelser, som er beskrevet i forums retningslinjer.

Mvh
Kenneth Poulsen - der ikke tror på læsetvang i alle tråde og ikke forholder sig til denne tråd. ;)

132090: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 16:17:09) (svar på 132088)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.8)
Kenneth, Tak:)
132089: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 16:15:11) (svar på 132087)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.8)
Morten, ”jeg har lært at man ikke skal kaste med sten når man selv bor i glashus”. Må jeg lige erindre dig om at det er dig som bruger navne her som ”kloge åges" mercedes benz klub, bedreviden bent vw klub, klovn osv. Du har ikke bidraget med noget brugbart her, kun plader som ikke hører hjemme her, og som jeg ser det, er du kun ude på at lave ballade og ikke en s… andet. Med andre ord hvad giver en person som dig der opfører sig uprofessionelt ret til at bestemme hvad jeg skal og må? Kig indad før du kigger udad.

Med mindre at der kommer andre usaglige angreb fra de få som ikke bidrager med noget sagligt, så foreslår jeg at vi stopper nu.

Og til sidst så takker jeg flertallet som har bidraget med noget der faktisk havde med denne tråds emne at gøre for hjælpen.
132091: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 16:40:00) (svar på 132089)
Niels Peter Jørgensen #2263, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.176.19.145)
Jamen er det ikke en skøn klub som vi betaler til.
Dejligt at læse hvordan Retningslinier for indlæg i Rover Forum overholdes.

Hilsen "Den anonyme"
LR 90 2,0MPI
132140: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor transplantation (20-03-2013 21:30:08) (svar på 132089)
Peter Scheuer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.83.9.253)
Hej Michael.
Har med interesse fulgt denne tråd. Vedr dine tanker ang MB motor,
kender ikke disse motorer ud over at de formentlig holder væsentlig længere end LR motorer af ældre(og nyere) dato. Bare forslag,prøv at checke reservedels nr på knasten til disse motorer til hhv personvogn og GW.Kan være forskellig, forskellige profiler gver forskelligtr moment. Andre ting der kan have indflydelse er diff gearing, hjulstr.
Baffler i bundkarret, skal være lavet til offroad, der kan være forskel.

Jeg er nysgerrig mht du nævner RR med Nissan diesel. Har en 110 m 3.3TD
Nissan + gearkasse , oplever overhovedet ikke at den er for tung, motor vejer iflg nissan 218 kg, hear say her på forum er 204kg for en 200 tdi så vidt jeg husker, præcis info modtages med tak. Når jeg ikke mener motoren kan være problemet, skyldes det at folk rask væk smider 50-60 kg spil og kofanger på deres hvad det nu er,tilsyneladende uden problemer. Når jeg har en 110 m. 33TD nissan motor skyldes det at jeg havde en 68 hk n/a før. Nissan udgaven er 100 gange bedre, men også mere besvær at bygge.Går 120-130 som en sveske, rimelig støjsvag, kanon gangkultur, som jeg forstår de nye meget skrappe regler hos Skat, skifter køretøjet identitet når du øger effekten med mere end 20%, dvs
afgift af køretøjet skal betales, dett også selvom man har en typegodk. der dækker en højere ydelse, så når folk foreslår en 200 tdi, så skal der svares afgift hvis eff. er 20% højere,dette bare nævnt for at påpege at en 200tdi er rimelig dyr , nissan 3.3td kan man få i nakken for 2-4 tusind, afgift er den samme ca 12-14 tusind for en 84 HT( så vidt jeg ved, afhængig af skats humør på dagen) nå men det er en anden snak.Vil gerne høre mere om Nissan ombygninger, så ring gerne 40 12 89 60
MVH Peter Scheuer
Medl nr 8820
132095: sv: Motor transplantation (19-03-2013 17:51:54) (svar på 132033)
Philip Volmer Hansen #8150, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 192.66.63.129)
Hej Michael,

Du spørger om du kan skrive tydeligere, uden at fornærme folk.
Jeg synes allerede at man er på kanten når man skriver: "Venligst ingen moralske opstød – kun teknisk saglighed...." og ikke vil have at der bliver skrevet om gensalgsværdi, løftede pegefingre, originalitet, typeattester osv.

Det synes jeg fordi det her er et debatforum og jeg mener ikke at trådstarter/OP kan kræve hvorledes debatten skal foregå. For mig at se svarer en debat her til at man står en gruppe til en reception eller et middagsselskab - og der finder man jo heller ikke på at sige til de andre i diskussionen: "Nej det må du ikke sige, vi skal kun diskutere således her.".

Tråde her på forummet er ikke kun til for OP, folk svarer/diskuterer ulønnet om deres fritidsfornøjelse. Og OP og alle andre der ser tråden må få det ud af den som de kan bruge og hvis man ikke føler man har fået svar - så kan man jo spørge igen på en anden måde.

/Philip
132097: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 18:14:35) (svar på 132095)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.8)
Hej Philip,
Jeg er ikke enig med dig, og jeg mener da også at DLRK retningslinjer understøtter dette udsagn. Her er nogle af retningslinjerne:

*Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.

*Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.

*Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.


Hvis du læser mit oprindelige indlæg og dem i tråden derefter, så kan du jo læse at jeg blot anmoder dem som kommer med kommentarer der ikke relaterer til det oprindelige emne om at holde sig til dette emne.

Med andre ord jeg anmoder blot om at man overholder DLRK retningslinjer:)
132098: sv: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 18:22:35) (svar på 132097)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.162.196)
Hej Michael vil stadig gerne, vide, om du er medlem, af dlrk?? De bedste hilsener Morten H Nielsen.
132101: sv: Motor transplantation (19-03-2013 19:55:27) (svar på 132002)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.49.165.85)
Lagde for snart 20 år siden omtalte motor i en 110 v8,med 4 trins LT 95 gearkasse.Husker den som temmlig ok på landevej(havde før 75 hk hi lux motot i,så der skulle ikke så meget til at imponere) og i terrænet skulle der nogle omdr.til.Satte olie køler på,så den må have kørt varm,hukommelsen svigter lidt her.Husker den havde nogle resonanser ved bestemte omdrejninger.Men det var nok for mange børn der fik den solgt,til fordel for en bus,og ikke MB motoren som jeg egentlig var glad for.
132106: sv: sv: Motor transplantation (19-03-2013 23:39:43) (svar på 132101)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.72.152.135)
Hov vil lige indskyde. 617 kører originalt med oliekøler i GD, så hvis man ikke monterer denne vil man måske opleve at den løber varm når den bliver presset. Så jeg vil ikke kalde det en eftermontering, men snarere en forglemmelse hvis man ikke sætter den i fra starten.
132108: sv: sv: Motor transplantation (20-03-2013 08:13:41) (svar på 132101)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.33.184.39)
Hej Johnny, Tak for info.
132102: sv: Motor transplantation (19-03-2013 20:28:34) (svar på 132002)
Morten Noe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.215.253)
Hej Michael
Jeg har ikke orket at læse hele tråden, men vil blot svare på dit første indlæg. Jeg har i mange år kørt med en Peugeot turbodiesel i min Range Rover, både uden og med intercooler. Det er en 2,5 l XD3 med en ydelse på hhv ca. 95 / 105 hk. Det er en ældre, men solid konstruktion, som jeg har været godt tilfreds med. Drejningsmomentet er dog ikke så godt som i f.eks en 200tdi. Skriv til mig, hvis du ønsker flere oplysninger om den løsning. mortennoe@hotmail.com

mvh Morten, 2241
132109: sv: sv: Motor transplantation (20-03-2013 08:43:49) (svar på 132102)
Michael Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.33.184.39)
Hej Morten, Jeg kan godt forstå at du ikke gider læse hele tråden og det er lidt ærgerligt at man som forfatter til et indlæg ikke kan editere det plader ud som intet har med emnet at gøre, når der nu er nogle få som ikke følger forummets Retningslinjer.

Jeg gør ligesom dig (og mange andre), som er: Hvis jeg begynder at læse en tråd med et spændende emne og kan se at det hurtigt bliver infiltreret med plader, ja så gider jeg heller ikke bruge tid på at læse det og i stedet for anmoder om vedkommendes e-mail/tlf. nr. Derefter fortsætter den saglige debat jo så for lukkede døre og deles så ikke med andre (sagligt) interesserede, som jo egentlig er meningen med dette forum.

Jeg skriver en e-mail til dig og tak for dit indlæg.