tilbage

Land Rover Forum  

Index
132233: Indkøring af 2.25D (25-03-2013 12:44:10)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.57)
Hej Forum

I min iver for at komme af med noget af alt den røg min SIII kan lave har jeg nu skiftet stempelringene.

Jeg syntes selv jeg har været meget omhyggelig med at følge anvisningen i bogen og har passet alle stempelringene til samt honet motoren. Alle stempelringene har således et gab på 0.35mm og honingssporne i cylinderen ligger mellem 30 og 45 grader.

Da jeg så fik den startet regnede jeg jo så med at røgen om ikke andet var blevet mindre, men ak, der var ikke nogen synderlig forskel. Jeg kørte den derfor ud til bosch værkstedet for at få dem til at lave en kompressionsmåling for at se om det overhovedet havde hjulpet at skifte ringe. målingen et sted mellem 25 og 26 bar på alle cylindere, og det er da om ikke andet bedre en de 22-23 bar den kunne for 2 år siden. Den flinke bosch mand rensede ved samme lejlighed mine dyser og satte dem i prøvestand. dommen var at de så OK ud. det hele er derfor sat sammen igen og justeret op.

Når jeg så starter den i tomgang er der stadig temmelig meget røg. Men når jeg har kørt omkring 10 km forsvinder røgen næsten helt.

Min teori er at honingen af cylinderen gør, at der hænger noget oliefilm tilbage på cylindervæggen når der er eksplosion i kammeret og at denne jo så skaber denne grå- blå-hvide røg. Når jeg så køre på vejen med varm motor og en smule belastning, så bliver forholdet mellem olie film og diesel så tilpas lavt at det ikke rigtig ses, men når så jeg holder i tomgang så er der mindre diesel i forhold til olie, og så har vi balladen.

Er der nogen her der kan følge mig i den teori, eller er jeg helt afsporet. Og hvis jeg ar fat i noget af det rigtige hvor langt skal jeg så regne med at køre for honingssporne i cylinderen, og dermed overskydende oliefilm, er væk og jeg kan forvente mere "normal" forbrænding?

Det var en temmelig lang smørre, men jeg håber at der var nogen der holdt ud hele vejen.

Glæder mig til at høre fra jer. God Påske.
LR SIII Hilsen
REO
Index
132234: sv: Indkøring af 2.25D (25-03-2013 13:38:43) (svar på 132233)
Ulrik Christensen #8780, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.130.22.2)
Min Serie 3 røg som en sindsyg i tomgang (kun), også efter at have skifte dyser / pumpe og stillet ventiler, samt fjernet vakuum spjæld..

Det der virkede var at skifte timing chain og time den igen... en større operation som jeg ikke selv har helt styr på..

Men nu ryger den 10 sek. lige efter start også overhovedet ikke mere... Kunne være det var en mulighed?

ULC
Index
132235: sv: sv: Indkøring af 2.25D (25-03-2013 14:02:33) (svar på 132234)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.57)
Kæden blev skiftet for 2 år siden.
Så timingen burde burde være som den skal være.
Index
132237: sv: sv: sv: Indkøring af 2.25D (25-03-2013 14:38:10) (svar på 132235)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.201)
Det tyder på, at pumpen ikke står 100% eller at tændingen er blevet rykket een grad.

Hvor hurtig kan bilen køre i 3. gear fuld belastet ?
Index
132238: sv: sv: sv: sv: Indkøring af 2.25D (25-03-2013 14:40:00) (svar på 132237)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.201)
Du bruger vel 20/50 motorolie ?
Index
132239: sv: sv: sv: sv: sv: Indkøring af 2.25D (25-03-2013 14:49:15) (svar på 132238)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.57)
Jep, den køre med 20W50.
Da motoren ikke er tilkørt endnu, så er jeg ikke så meget for at belaste den hårdt med høje omdrejninger, så hvor hurtigt den kan køre i 3. gear ved jeg ikke.

/REO
Index
132246: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indkøring af 2.25D (25-03-2013 16:37:49) (svar på 132239)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.201)
Maskinen falder nu ikke bare sådan vupti i stumper og stykker, men prøv lige ad en enkelt gang med gennemvarm motor.

Uden at have slået op i værkstedshåndbogen, mener jeg at huske, at bilen burde kunne køre 72 km/h i 3. gear hvis den er helt korrekt justeret.
Index
132240: sv: sv: sv: Indkøring af 2.25D (25-03-2013 14:50:20) (svar på 132235)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.196.251)
Den engelske patient; som Ulrik er inde på, har du skabt frie luftveje?
er der for meget undertryk i indsugning, vil den hellere suge olietåge fra krumtapshus. Aftag, forsøgsvis, vingespjældet fra indsugning, start motor og se om forandring. Påmonter et KNfilter ell. lign på indsugning og kør en tur og se om bedre; vær opmærksom på evt. manglende bremsevirkning. Kan også være indsprøjtningspumpe, der trænger til en make-over.
Index
132242: sv: sv: sv: sv: Indkøring af 2.25D (25-03-2013 15:16:44) (svar på 132240)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.57)
Hej Verner

Indsugningsspjæljet er demonteret og jeg har monteret en vaccumpumpe fra en one ten istedet, så den burde kunne få alt den luft den skal bruge.
Pumpen var i en prøvestand for to år siden, og der fejlede den ikke noget.

Hilsen REO
Index
132247: sv: sv: sv: sv: sv: Indkøring af 2.25D (25-03-2013 17:09:46) (svar på 132242)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Hej Rasmus

Når nu at det med åndedrættet og dyserne er iorden, kunne det lyde som om den er hoppet en tand.
Lige en opgave der passer til påsken.....før den store påskefrokost da det kræver en rolig hånd :-)

mlrh Claus
Index
132249: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indkøring af 2.25D (25-03-2013 18:16:31) (svar på 132247)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.187.115)
Æææeehh hos mig opstår "den rolige hånd" normalt efter at have drukket påskefrokoster og lignende (;O) Men jo timingen er klart en investigation værd.
Af med to-hulsdækslet på svinghjulshus og drej til svinghjul og pil matcher
13-gradersmærke; går ud fra det er en sen 2.25D, aftag side-dækslet på indsprøjtningspumpe- hold et kar ell. lignende under, og se om respektiv mærke flugter med enden af den store låsering; kik i din instruktionsbog. Kan være motor skal drejes en omgang for at fange den rette indstilling.
Index
132288: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indkøring af 2.25D (26-03-2013 19:19:14) (svar på 132249)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.57)
Hej Verner og Claus

Jeg har været turen igennem med pumpe indstilling, og det står umiddelbart som det skal. Jeg tror konklusionen må være at jeg venter og ser om det bliver bedre når jeg får kørt nogle kilometer. Jeg har læst andet sted på nettet at man skal på regne at køre omkring 1000 Km før ringene er slidt til i boringen.

/REO
Index
132290: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indkøring af 2.25D (26-03-2013 19:48:03) (svar på 132288)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.185.143)
OK, men hælder stadig til ugod indsprøtningspumpe. Grå røg (og diesellugt) er i hovedregelen uforbrændt diesel. Måske kan du låne en med sikkerhed OK pumpe og prøve om bedre.
Index
132361: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indkøring af 2.25D (31-03-2013 08:21:40) (svar på 132290)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.120.120)
Hej Rasmus
Prøv at stille din pumpe 0,5-1 grad før.
Tjek at dit mellem tryk i pumpen er korrekt, det styre indsprøjtnings avanceringen, som bruges ved start og kan drille i tomgang (skru eventuelt lidt op i tomgang).

Hvid-grå røg er ALTID u-forbrændt diesel, hvis du forvarmer og så røgen forsvinder, har du fejlen.