tilbage

Land Rover Forum  

Index
132276: Parallelforbundne gløderør? (26-03-2013 12:14:29)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.59.84.34)
Jeg har besluttet mig for, at udskifte de gamle serieforbundne gløderør i min 109" Ex. milli 24 v, da jeg ikke synes det er optimalt med serieforbindelse.
Nu har jeg imidlertid læst et par tråde her på Rover forum som beskriver, at man skal gå udenom formodstanden, når man overgår til parallelforbundne gløderør. Er det rigtigt? Og har det nogen betydning, at det er 24 v?
Index
132277: sv: Parallelforbundne gløderør? (26-03-2013 12:53:55) (svar på 132276)
Hans Houmøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.243.62.139)
Hej Michael
Jeg "mener" at dine gløderør er samme type som på 12V seriebiler, men at formodstanden er anderledes. Prøv at måle spændingsfaldet over modstanden når du forvarmer - det burde være i størrelsesordenen 16-18 volt, således at du har 6-8 volt efter faldmodstanden, som de fire serieforbundne gløderør så deler.

Jeg "tror" ikke at du kan få "de nye" parallelforbundre gløderør i 24 voltsversion, så det jeg ville gøre var at gøre som mange andre:
Montere et startrelæ til en bensiner (part no. 13H5952L) et sted på din firewall - tage styrestrømmen til relæet fra indgangen til din formodstand så relæet klikker når du drejer startnøglen i forvarmer position. Selve strømmen til relæet kan du så tage fra det første af dine batterier (går ud fra du har to) således at relæet leverer 12 volt når du drejer nøglen til forvarmning. Herfra tager du så strømmen ud til de ny parallelforbundne gløderør. Alt efter om din kontrolpære til glødestrømmen er 12 eller 24 volt kan du så montere den enten på styrestrømmen eller udgangsstrømmen af relæet.

En sidste lille vigtig ting: lad være med at købe nogle no-name rør - har lige været igennem en frustrerende omgang med 4 (!!!) billige rør der døde på samme tid - fandt først ud af det var gløderørene efter jeg havde været alt andet igennem :(

MLRH
Hans
Index
132278: sv: Parallelforbundne gløderør? (26-03-2013 13:06:37) (svar på 132276)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Hvis de virker hvorfor dog i alverden så lave det om???
Det har virket optimalt for mig i alle de år jeg har kørt seriebil herunder 24v!! Forvarmer 10 sec med forvarmet motor og 20 med kold!!
Hvis du alligevel ikke kan stå for fristelsen til at bygge et super simpelt system om, så aftager jeg med kyshånd alle aflagte 24v stumper.
Index
132279: sv: Parallelforbundne gløderør? (26-03-2013 13:42:32) (svar på 132276)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Det er heller ikke lykken med parallelt forbunden, been there - got the T-shirt. Jeg skiftede tilbage til serieforbundene igen.

Jeg ved ikke helt om det holder vand generelt, men jeg havde oplevelsen af at de parallelforbundene ikke holdt nær så godt som de gamle grisehaler og gav en mere ujævn motorgang med kold motor.

Jeg købte et universal startrelæ til en plæneklipper for 80Kr og det har fungeret upåklageligt.