tilbage

Land Rover Forum  

132490: Landroverbus stort kørekort (04-04-2013 23:17:03)
peter lindskov jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.144.221.152)
Overvejer at købe en land rover bus, men er ikke sikker på det med kørekortet er det nok med kryds i, D. personbil med over 8 siddepladser + fører.Eller skal der mere til.

MVH peter l.jensen
132492: sv: Landroverbus stort kørekort (05-04-2013 00:22:43) (svar på 132490)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.253)
Det er fint med D i kørekortet.
Kører selv bus, men har dog kortet fuld...
Trophybussen
Henrik Klinge
132494: sv: Landroverbus stort kørekort (05-04-2013 10:04:46) (svar på 132490)
Jens Christiansen #8556, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.10.122)
Husk der er begrænsning på størrelse af påhængsvogn.
750 kg hvis du ikke har D/E, 3500 kg hvis du har D/E.
B/E er ikke det samme som D/E.
Jens C
132496: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (05-04-2013 11:54:43) (svar på 132494)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.7.220)
...og os der tog C kørekort for sent fik ikke automatisk D (til privat brug) med i pakken :(

Men kan se at jeg kan tage C via AMU-kurser stortset gratis, hvis jeg kan finde tiden til det ved siden af jobbet..
132498: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (05-04-2013 14:10:45) (svar på 132496)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.7.220)
.. mente naturligvis at tage D via amu
132501: sv: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (05-04-2013 19:12:36) (svar på 132498)
Jens Christiansen #8556, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.10.122)
til dit spørgsmål om du kan tage D på AMU kan der svares ja- nej- nej.
Ja du skal blot betale egenbetaling 118,- pr dag lægeattest køreprøvegebyr.
1.nej. Hvis du har en længerevarende uddannelse kan der være krav om at du selv betaler hele kursusprisen selv.
2.nej.DER ER LÆRELOCKOUT I DANMARK, DET BETYDER AT AMUUNDERVISERE IKKE MÅ UNDERVISE.
132507: sv: sv: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (05-04-2013 20:55:51) (svar på 132501)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.101.10)
Det var nu ikke så meget et spørgsmål, mest en konstatering :)

Jeg har netop kombinationen af "ingen længere videregående uddannelse og et job"

At jeg så selv har råd til at tage kategori D+D/E af egen lomme er så åbenbart ligemeget da det ikke ser ud til at der kigges på lønniveauet hos de folk der vil tage buskørekortet. Men så får jeg da selvfølgelig også noget for mine skattepenge hvis det er :)

Jeg regnede mig frem til at jeg vil skulle af med de ca. 5000 udfra egenbetaling + prøvegebyrer + lægeattest.
132503: sv: Landroverbus stort kørekort (05-04-2013 19:59:37) (svar på 132490)
Jacob Møller #9002, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.242.55)

Man skal lige huske man skal ha en gul attest ved trafikstyrelsen hvis man skal ud for landets grænser :)

LR Hilsner
Jacob
132504: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (05-04-2013 20:29:39) (svar på 132503)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.129)
Hvad er det for en gul attest, man skal have med, når man krydser grænsen ??

Hvad bekræfter den ?
132508: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (05-04-2013 21:00:33) (svar på 132504)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Den gule attest bevidner at der er tale om privat kørsel uden vederlag. Du kan således slippe for erhvervsdelen (CUBkort)(ChaufførUddannelsesBevis),så vidt jeg husker, men igen det er altså hr Møller som er helt skarp her. Vh Peter
132510: sv: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (05-04-2013 21:28:57) (svar på 132508)
Jacob Møller #9002, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.242.55)
Foreninger, kommunale og private institutioner, der udfører ikke-erhvervsmæssig buskørsel til udlandet i egen bus, skal medbringe en såkaldt "gul attest" som dokumentation for, at kørslen er ikke-erhvervsmæssig. Ansøgning om gul attest skal sendes til Trafikstyrelsen. Sammen med ansøgningen skal der indsendes kopi af bussens registreringsattest og oplysning om navnet på den, der er ansvarlig for den virksomhed eller sammenslutning, der ejer bussen.

Og Peter tror du er lige så skarp ;)

LR Hilsner
Jacob
132513: sv: sv: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (05-04-2013 22:38:07) (svar på 132510)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.129)
Hvad bevirker denne attest så?
Og hvilke slags busser omfatter den?
132521: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (06-04-2013 10:33:00) (svar på 132513)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.95.137.225)
Hentet fra trafikstyrelsen!

Citat:
"Ikke-erhvervsmæssig buskørsel

Foreninger, kommunale og private institutioner, der udfører ikke-erhvervsmæssig buskørsel til udlandet i egen bus, skal medbringe en såkaldt "gul attest" som dokumentation for, at kørslen er ikke-erhvervsmæssig. Ansøgning om gul attest skal sendes til Trafikstyrelsen. Sammen med ansøgningen skal der indsendes kopi af bussens registreringsattest og oplysning om navnet på den, der er ansvarlig for den virksomhed eller sammenslutning, der ejer bussen."
Citat slut.

Om "Ikke-erhvervsmæssig kørsel" kan henvises til http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Erhvervstransport/Buskoersel/Ikke_erhvervsmaessig-buskoersel.aspx

Det er dog min opfattelse at det ikke gælder privatpersoner der kører i udlandet.

Verner 4586
132522: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (06-04-2013 11:13:16) (svar på 132521)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Jeg læser det lige modsat..

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Erhvervstransport/Buskoersel/International-buskoersel.aspx

Trafikstyrelsen difination på - ikke-erhervsmæssig-buskørelse…

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Erhvervstransport/Buskoersel/Ikke_erhvervsmaessig-buskoersel.aspx

Trafikstyrelsen difination til buskørekortkrav til ikke-erhervsmæssig-buskørelse (national/international kørsel)..

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Erhvervstransport/Buskoersel/Krav-til-foerere-af-ikke-erhvervsmaessige-busser.aspx


Hvis man overvejer buskort skal man da lige læse den nuværende lovgivning - den har været justeret gennem tiden, senest lige efter årsskifte i år… den bliver sikkert nok også justeret i fremtiden…
132532: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (06-04-2013 21:39:55) (svar på 132522)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.32)
Jeg synes, at der rodes godt og grundigt rundt i busloven.

Indgangsspørgsmålet gik ud på en LR-bus til privat personbefordring og hvilket kørekort der skal bruges.

Hele resten om foreninger, institutioner m.v. er noget for sig selv og har ikke noget med en privatperson at gøre, der vil anskaffe sig en privatbus...
132530: sv: Landroverbus stort kørekort (06-04-2013 21:31:06) (svar på 132490)
Jacob Møller #9002, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.242.55)
Ved international privat bus kørsel skal man medbringe gul attest og rødt kvalifikationbevis eller de gamle blå og hvide beviser og man skal være fyldt 23 år og ha min. 2 års erfaring med kørsel af bus eller lastbil.
Ellers kan det komme til at koste dyrt, det er blevet helt vanvittigt med de nye regler der er kommet faktisk skal man medbringe gul attest ved kørsel i dk også men det danske politi er ikke så hårde med det endnu men det kan jo hurtig komme.

Jacob.
132531: sv: Landroverbus stort kørekort (06-04-2013 21:31:42) (svar på 132490)
Jacob Møller #9002, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.242.55)
Ved international privat bus kørsel skal man medbringe gul attest og rødt kvalifikationbevis eller de gamle blå og hvide beviser og man skal være fyldt 23 år og ha min. 2 års erfaring med kørsel af bus eller lastbil.
Ellers kan det komme til at koste dyrt, det er blevet helt vanvittigt med de nye regler der er kommet faktisk skal man medbringe gul attest ved kørsel i dk også men det danske politi er ikke så hårde med det endnu men det kan jo hurtig komme.

Jacob.
132542: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (07-04-2013 07:54:59) (svar på 132531)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.95.137.225)
Hej Jakob og andre

Det er selvfølgelig blevt lidt mere kompliceret at sætte sig ind i reglerne efter de er blevet ændret, men når jeg ser at der i denne tråd er indsat links til stort set alt hvad der er skrevet fra Trafikstyrelsens side undre det mig at man hævder præcis det modsatte af hvad Trafikstyrelsen skriver.

Paul skriver fornuftigt at det grundlæggende ikke har noget med privat buskørsel at gøre og det er i de fleste tilfælde korrekt.

Ud fra hvad Trafikstyrelsen skriver er jeg ikke i tvivl om:

at der ikke skal medbringes gul attest ved kørsel i udlandet;
at der ikke skal medbringes gul attest ved kørsel i Danmark;

ved privat buskørsel, defineret som følgende:
Citat
"En privat persons befordring af personer, som den pågældende har nærmere tilknytning til f.eks. den nærmeste familie eller nære venner" Citat slut.

Hvad det så er der er ændret så meget at "det er blevet helt vanvittigt" som du skriver forstår jeg ikke.

Verner
4586
132550: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (07-04-2013 11:12:53) (svar på 132542)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Nu kender jeg lidt til Møller´s entusiasme vedr. gul attest.
Han har haft noget svært ved at forstå gul attest konceptet.

1.At den myndighed som udsteder attesten ikke selv er klar over at de skal gøre det.
2.samt at de ikke kan forklare hvad den bruges til, gør det ikke nemt at bevare roen.

132558: sv: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (07-04-2013 15:48:27) (svar på 132550)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.100)
add. 1: selvfølgelig er de klar over, at de skal udstede den gule attest, men nationalt set er den overflødig, idet der hersker den forståelse, at kommuner, institutioner, foreninger o. lign. ikke er sat i verden for at udføre erhvm. personbefordring. Om brugerne har attesten eller ej, spiller ingen rolle overhovedet. Internationalt set betyder attesten kun, at et bestemt ansættelsesforhold skal være opfyldt.

add. 2: attesten frigør de nævnte for at have gennemgået et busvognmandskursus eller at have ansat en certificeret busvognmand til at administrere bussen/busserne. Desuden er den dokumentation for, at ejeren ikke skal momsregistreres i medlemslandene og derfor heller ikke skal betale den moms. som erhv. busser skal betale for at køre i respektive medlemslande.
132553: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (07-04-2013 13:10:20) (svar på 132542)
Jacob Møller #9002, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.242.55)
Her er et dokument der viser hvad man skal ha af beviser for at køre i de 27 EU lande og de 3 EØS lande.

LR Hilsen
Jacob
132554: sv: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (07-04-2013 13:22:48) (svar på 132553)
Lars Nygaard, reg.bhm ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Nu bliver jeg ganske enkelt nødt til at smide en kommentar:

Der er ikke særlige regler for ens egen kørsel i egen personbil M2 (personbil med plads til mere end 8 passagerer) uanset hvor i EU/EØS man begiver sig hen. Uanset om den så er på hvide eller gule plader!

Man skal have stort kørekort og det er det! Alle lande følger udsteder landets regler i henhold til den enkelte billist - hvilket i praksis betyder, at vi danskere må køre som værende under danske forhold i alle de andre medlemslande samt i norden, herunder også Norge (der jo ikke er EU-land)

Så nej, hverken fartskrivere, gule, røde, grønne, blå eller andre farver attester - kørekortet skal være i orden, forsikringspapirer i orden, og bilen skal være i orden - og så god tur!

Bedste hilsner
Lars, solskinsøen

132557: sv: sv: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (07-04-2013 15:39:54) (svar på 132554)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.102)
Lars, hvis du mener at stort kørekort er kategori C, så er det noget sludder du skriver - se i det udemærkede skema der linket til.

Årsagen = EU-forordninger.

Mvh
Kenneth Poulsen
132560: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (07-04-2013 16:16:44) (svar på 132557)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Hvor er det dokument fra - det er ikke det der står i loven. Medminder en ØV-forordning er nedfældet i loven, er den ikke gældende. Det kan så være DK har et problem.

/Leif - m. C/D fra før 1980
132561: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (07-04-2013 16:24:53) (svar på 132557)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.100)
Der er den lille finte med stort kørekort - altså C: hvis det er erhvervet inden 01-01-1980 så har der ikke været krav om diverse kvalifikationsbeviser uanset, om man kørte erhvervsmæssig eller kun privat.

Jeg har f. eks. aldrig erhvervet et buskørekort, men kun et lastbilkørekort i en skolevogn og efterfølgende en busprøve, at jeg skulle have erhvervsmæssigt buskørekort. Stor B.

Dengang skulle buschauffører være min. 21 år og der blev aldrig stillet krav om, at jeg skulle erhverve det ene farvede bevis efter det andet, alt efter, hvad myndighederne i kedsommelighed fandt på.

Jeg har stadigvæk attest på, at mit første erhvervs-buskort er fra før 01-01-1980.

Jeg har dog gennemgået en lovbefalede EU-efteruddannelse for erhvervschaufføre og må fortsat køre alt på fire og flere gummihjul!

Jeg er mange gange blevet spurgt, hvorfor jeg ikke har en LR-bus. Jeg ville være underlagt køre- og hviletidsbestemmelserne - og dem har jeg rigelig af, hvis jeg arbejder.
132565: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (07-04-2013 18:04:07) (svar på 132561)
Lars, staidg ikke logger ind, Nygaard, reg.bornholm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Kenneth, hvis du vil have en diskussion blot for diskussionens skyld kan du da godt få det, men det bliver ikke hos mig - svaret på spørgsmålet i tråden står allerede i andet indlæg!

Der ud over blev jeg provokeret af, at der til stadighed rodes rundt i hvad man må, skal og slet ikke behøver - så jeg gentager gerne mit svar, hvis det blev for kringlet - man skal bruge stort kørekort, underforstået kørekort til bus kategori D, der er trodsalt ingen i tråden der har talt om at køre sættevogn eller 18hjulet blokvogn - der er ligeledes hverken behov for nogen mellemlang videregående uddannelse eller beviser i alle mulige farver!Tag kortet og kør!

Det har aldrig været muligt at køre en bus med et kat.C kort, men før i tiden fik man automatisk D med, når man tog C, og så var det jo lovligt! Idag er det langt mere differentieret!

citat:"Så nej, hverken fartskrivere, gule, røde, grønne, blå eller andre farver attester - kørekortet skal være i orden, forsikringspapirer i orden, og bilen skal være i orden - og så god tur!"

Jeg synes ellers, den var tydelig nok første gang!

Lars, solskinsøen
132567: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Landroverbus stort kørekort (07-04-2013 19:52:02) (svar på 132565)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.102)
Det kommer vi jo så ikke videre med.

Jeg bakker Paul 100% op i hans forklaring.

Mvh
Kenneth Poulsen - med A - B - BE - BEP - C - CE - D - DEP - DE.
Og 17 års erhvervserfaring med CE og DEP.