tilbage

Land Rover Forum  

Index
132466: Fjedre (04-04-2013 17:53:26)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Det hurtige spørgsmål.

Hvad er near side og hvad er off side på fjedre.?

MVH Anders 110" 300 tdi ( snart med nye Flatdog HD1 fjedre )
Index
132467: sv: Fjedre (04-04-2013 18:03:21) (svar på 132466)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
For at hjælpe er det off side der er de højeste.

MVH Anders
Index
132475: sv: sv: Fjedre (04-04-2013 20:05:58) (svar på 132467)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Du kan forestille dig, at du parkerer ved kantstenen; siden ind mod kantstenen er "near side", og siden der er væk fra kantstenen er "off side", så "near side" er altså venstre side og "off side" er højre side af bilen..??? jojo, vi er jo i good old England, og der holder man jo til venstre, så det passer med, at venstre side af bilen er tættest ved kantstenen ved parkering; når "off side" fjedrene er højest, er forklaringen den, at føreren jo i engelsk selvforståelse sidder i højre side af vognen, så den højre side af vognen er derfor "tungest". Om du fortsat skal placere fjedrene, så "off side" fjedrene skal være i højre side kan muligvis starte en religionskrig, men jeg TROR nok, at det er det, de fleste også anbefaler til venstrestyrede..

Jørgen Lundrup
Index
132478: sv: sv: sv: Fjedre (04-04-2013 20:25:36) (svar på 132475)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Hmmm.

Det drejer sig om en hel cm. Jeg er ikke så fed (80 kilo) at jeg alene ved at side i førersiden kan presse den så meget sammen. Kan det ikke være noget med at bilen ikke er helt afbalanceret, altså at evt motoren ligger en smule forskudt i forhold til tyngdepunktet i forhold til midterlinien?
Index
132482: sv: sv: sv: sv: Fjedre (04-04-2013 21:00:29) (svar på 132478)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Jo, det er en af årsagerne, men ellers er der jo dele af gearkassen, differne med kardaner, parkeringsbremse osv, hvilket altsammen taler for, at vægten af føreren hverken gør fra eller til og man derfor bør sætte "off side" fjedrene i højre side...

Jørgen Lundrup
Index
132487: sv: sv: sv: sv: Fjedre (04-04-2013 21:38:24) (svar på 132478)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.228.233)
Interessant nok er Land Rover jo konstrueret til højrestyring og derfor er motorplacering forskudt mod venstre, således der skulle være plads til hhv. for- og bagkardan og så vægtbalance med fører i bil. Men alligevel leveres fjedre med højdeforskel til denne, som om man går ud fra der er to i bilen. Hertil er der lidt mere benplads til føreren i de højrestyrerede. (hvis man ser bort fra håndbremsen)
Men højdeforskellen bliver mere relevant med venstrestyret når føreren sidder samme side som motor. Derfor berettiget med højeste fjedre i førerside. Selv har jeg ens fjedre af de lange i h og v side på 110" for at redde lidt frihøjde under bugen, hvilken kan anes, når den står på plan grund. Der er ingen højdeforskel på uoriginale HDfjedre.
Index
132536: sv: Fjedre (07-04-2013 00:40:49) (svar på 132466)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Nu har du jo fået svar på hvad der er hvad. Men det har nu ikke noget at gøre med at de køre i venstre side af vejen i UK.

Betegnelsen er den samme i Danmark og kommer som så mange andre bil-udtryk fra dengang man red på heste.
Den "nærmere side" er den side man traditionelt sidder op og af fra og den "fjerner side" er så på den anden side af hesten.

Det er lidt det samme som vi kender det fra en båd hvor vi jo har styr-bord side som er det bord styreåren sidder på og bag bord som er bordet omme bagved i den anden side.
Håber at det giver forvirring på et højre plan. Eller skulle man måske sige et fjernere, styrbords plan?

Hilsen
Jens
Index
132537: sv: sv: Fjedre (07-04-2013 01:11:20) (svar på 132536)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Hm, så det har ikke noget at gøre med, i hvilken side af vejen, de kører i UK?

Så se her: dictionaries.cambridge.org, søgning på "nearside":

"on the left side of something, especially a vehicle or road: A car pulled out from the nearside lane without signalling".

Når spørgsmålet går på, hvilken side af et køretøj, man taler om når man siger "nearside", så er det vel ikke danske betegnelser på transportmidlers højre- og venstresider, der skal "oversættes" med? "Off side" forklares vel heller ikke helt forståeligt ved blot at oversætte ved "fjermer", som det retteligt hedder?

Så jeg tror ikke, vi behøver blive forvirret på noget plan...

Jørgen Lundrup
Index
132544: sv: Fjedre (07-04-2013 09:05:00) (svar på 132466)
Gert Post Andersen #7310, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 37.75.185.210)
Index
132545: sv: Fjedre (07-04-2013 09:05:17) (svar på 132466)
Gert Post Andersen #7310, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 37.75.185.210)
Index
132546: sv: sv: Fjedre (07-04-2013 09:29:08) (svar på 132545)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Fint link. Spørgsmålet bliver så om det er højre eller venstre på en Engelsk bil med rattet monteret i den ( for dem ) forkerte side. ??Forviringen er næsten total.
Jeg hælder pt. mest til Verner om at de høje fjedre bliver monteret i Venstre side ( Set fra bilens køreretning ).

Hvis skuden efter dette ligner noget der er ved at kæntre skal jeg nok sende et billed og så må alle kloge hoveder klø sig i nakken igen.

MVH Anders
Index
132555: sv: sv: sv: Fjedre (07-04-2013 13:48:15) (svar på 132546)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Altså, uanset om rattet sidder i højre side, venstre side, nedenunder eller ovenpå bilen, så er nearside venstre side og offside højre side af bilen, sålænge vi taler med folk fra UK - så enkelt er DET...

Manden med ryggen mod kørselsretningen hænger på bilens nearside...

Jørgen Lundrup
Index
132584: sv: sv: sv: sv: Fjedre (08-04-2013 12:21:51) (svar på 132555)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.165.145.110)
Tog den nemme løsning og ringede til Flatdog.

Nearside er left og offside er right.På en Dansk bil.

Så de høje fjedre kommer på i venstre side.

MVH Anders
Index
132588: sv: sv: sv: sv: sv: Fjedre (08-04-2013 16:09:21) (svar på 132584)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.165.145.110)
Nu er selv jeg forvirret. Selvfølgelig omvendt af hvad jeg skrev.


MVH Anders
Index
132608: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fjedre (08-04-2013 23:24:15) (svar på 132588)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Jeg har læst mig til at forskellen på fjedrene ligger begravet i at tanken er monteret i højre side af bilen... Om motorens placering så også har indflydelse ved jeg ikke, men den sidder svjv heller ikke helt lige i midten vel?

Normalvægtige personer har nok ikke den store indflydelse på vægtfordelingen selvom man køre alene.

Hilsen
Jens