tilbage

Land Rover Forum  

Index
132791: renovering eller udskiftning af kalipre (14-04-2013 13:27:44)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Jeg har set i tidligere tråde at det ikke skulle være det store problem at renovere med rep. kit fra paddocks. Er der noget der kan tale for at det er 'bedre' at købe helt nye?

Læste også at Williams sælger renoverede - nogen der kender prisen i dag?

Defender 1995

/Leif
Index
132799: sv: renovering eller udskiftning af kalipre (14-04-2013 19:41:21) (svar på 132791)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.60.235)
Hej Leif
Det kan godt lade sig gøre uden de store problemer, men !!! du skal være MEGET omhyggelig med rengøring og kontrol af montagen ellers slides de nye pakninger op på rekordtid. Ellers ingen problemer. Tjek lige om der i rep. sættet er nye stempler med, de er nemlig som regel slidte.
mvh. leif.
Index
132800: sv: renovering eller udskiftning af kalipre (14-04-2013 19:45:21) (svar på 132791)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.155.244.45)
Jeg har også lige renoveret med stor succes.
Index
132804: sv: sv: renovering eller udskiftning af kalipre (14-04-2013 21:08:49) (svar på 132800)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Ok - tak til jer begge. Så har jeg lidt at lave i uge 17(ferie)

/Leif
Index
132805: sv: sv: sv: renovering eller udskiftning af kalipre (14-04-2013 22:36:31) (svar på 132804)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.155.244.45)
Hej Leif

Du skal være MEGET omhyggelig når du montere den yderste stålring. Den er meget blød, og bukker nemt.
Jeg brugte et stykke båndjern som var bredere end ringens diameter for så forsigtigt at klappe med en lille hammer derop.
Alternativt et stykke rør i samme diameter.

Men alt i alt tror jeg kun jeg har brugt 1 time på hver, efter afmontering.
Så det er ikke verdens største operation.

Index
132816: sv: sv: sv: renovering eller udskiftning af kalipre (15-04-2013 09:48:30) (svar på 132804)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej Leif

Du skal sørge for at rense den ring stålringen sidder i godt, også øverste kant.

Hvis du samler stål og gummiringen og sætter dem på stemplet, ca midt på,nu sætter du så stemplet i smurt med lidt bremsevæske eller bremsecylinderfedt, derefter tager du en stor skive, jeg bruger en af den der er til forstøddæmperne, den har ca samme mål som stålringen,du trykker stemplet og ringen næsten i bund, nu bruger du så skiven og en skruetvinge til den sidste halve cm. der skal spændes forsigtigt - og klik siger det så og stålringen er monteret, vel at mærke helt intakt,Når du bruger denne metode sørger stemplet for at den er cenrteret, og skiven for at den er plan med kanten den skal ned i , stålringen er det vigtigste af det hele, er den ikke monteret rigtigt trykket/slået skæv, er den ikke tæt og stemplet vil hurtigt hænge igen fordi der kommer vand og møj ind bag den.

God ferie

mvh Per
Index
132836: sv: sv: sv: sv: renovering eller udskiftning af kalipre (15-04-2013 22:02:38) (svar på 132816)
Helge Oscar Kallehauge #1821, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.44.135.177)
Byt til nyt,det dur.
Index
132837: sv: sv: sv: sv: sv: renovering eller udskiftning af kalipre (15-04-2013 22:10:47) (svar på 132836)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Ja tak Rockefeller. ~3500 for nye - 750 for renovering. jeg giver det lige en chance.

Endnu en gang tak for tips. Jeg vil se om jeg kan få taget billeder af processen. der er jo 4 chancer ;)

/Leif - der godt ved at prisen for 4 er det man giver for en til Mondeo, Passat og Chrysler mfl.
Index
132839: sv: sv: sv: sv: sv: sv: renovering eller udskiftning af kalipre (15-04-2013 22:41:45) (svar på 132837)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.183.2.65)
Hej Leif

Kim Petersen fra NVSJ var flink, at poste en lille video, da jeg rodede med bremser. Den skal du også have. Den hjalp mig meget, specielt med den yderste ring.
Jeg måtte dog købe originalt, da jeg ikke kunne få paddock/britpart stumper til at makke ret.

http://www.youtube.com/watch?v=WaTvLETVVJ4&feature=related

hc5193
Index
132850: sv: sv: sv: sv: sv: sv: renovering eller udskiftning af kalipre (16-04-2013 14:48:53) (svar på 132837)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.63.11.206)
Hej Leif
Hvis det er som på disco1 er det slet ikke sikkert at pakningerne fejler noget som helst og du kan sandsynligvis nøjes med en rensning/skift af stempler som koster ca. 30kr pr. stk hos rimmer, jeg renoverede 2 stk. kalibre til disco for ca. 75kr og de virker som nye :-) pumpede stemplerne ud med bremsepedalen, rensede godt med rent bremsevædske eller lign, rensede de stempler som var fejlfrie og skiftede dem der havde rust/slidtage og i med dem igen med lidt siliconefedt, alt var tæt og kørte perfekt uden udskiftning af gummidele.