tilbage

Land Rover Forum  

Index
132806: Olietryk på 200tdi (14-04-2013 23:31:48)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.72.152.135)
Ville i dag skifte oliekøler på min ninety da den originale er lidt utæt i bunden. Lang historie kort så endte det med at den nu har to kølere med hvert sit slangesystem da jeg manglede lidt stumper til at blænde de originale af. Den nye oliekøler er ikke bygget til bilen men er en universal som sættes på systemet via en "sandwich".

Det første jeg har bemærket er at mit olietryk er faldet drastisk med kold motor. Før kunne den banke helt oppe på 5 bar indtil olien var blevet varm. Nu er den helt nede på omkring 2.
Jeg tænker at dette kun kan være godt for bilen?
Men hvorfor det høje olietryk med originalkøleren? Kan den være stoppet til så gennemløbet er dårligt?

En anden ting. Hvor varm må olien blive? Har lige monteret temperaturføler så vil bare gerne vide hvor den ca skal ligge.
Index
132811: sv: Olietryk på 200tdi (15-04-2013 08:24:00) (svar på 132806)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
2,75 bar varm!
Jeg ville montere en original oliekøler!! Ikke lige stedet at fumle med THansen diller og spændebånd..
Index
132813: sv: sv: Olietryk på 200tdi (15-04-2013 08:31:29) (svar på 132811)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.72.152.135)
Nu har den aldrig været på 2,75 ved varm. Der har den ligget længere nede. Syntes det lyder højt for en varm motor. Er der ikke en der har tallene fra fabrikken?
Index
132814: sv: sv: sv: Olietryk på 200tdi (15-04-2013 09:21:01) (svar på 132813)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
35-65PSI så!
Index
132815: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 200tdi (15-04-2013 09:23:51) (svar på 132814)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 78.156.214.110)
Hehe:-) det ændrer ikke så meget på tallene om det er bar eller psi. Men er det de officielle tal? Så har min bil haft for lavt olietryk lige siden jeg fik den. Vel og mærke målt på varm motor. Ved kold vil jeg mene den indtil nu har været for høj.
Index
132818: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 200tdi (15-04-2013 11:26:30) (svar på 132815)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.98)
Jo flere kontrolinstrumenter bilisten har, des mere nervøs bliver han, når en nål svinger lidt anderledes...

så længe olietrykslampen ikke lyser/blinker ved tomgangskørsel af varm motor, ville jeg ikke bekymre mig om olietrykket.

Hvis olieforbruget ligger mellem 1- 2 % af brændstofforbruget, er der heller ikke nogen fare på færde.
Index
132821: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 200tdi (15-04-2013 13:05:01) (svar på 132818)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.21.25.126)
Hej Paul

Jeg tror egentlig heller ikke at der er nogen fare på færde :-) Jeg var mest nysgerrig på hvad I andre havde af erfaring og om nogen havde tallene som fabrikken opgiver.
Og så om andre har prøvet en stoppet/begrænset oliekøler. Det der undrede mig var det meget lavere olietryk efter der er ny oliekøler på.
Index
132823: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 200tdi (15-04-2013 13:48:50) (svar på 132821)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Er oil pressure relief ventilen iorden?
Index
132824: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 200tdi (15-04-2013 13:55:01) (svar på 132823)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.21.25.126)
Se det er jo et ganske godt spørgsmål. Hvordan kontrollerer jeg dette?
Index
132825: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 200tdi (15-04-2013 14:55:35) (svar på 132821)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.112)
For at være ærlig, så har disse tal aldrig bekymret mig.

Den uoriginale oliekøler kan have en større gennemstrømning/boring, hvorfor trykket bliver lavere.

Om man skal bør bruge en original eller uoriginal del, er et religionsspørgsmål, da den originale kan både være bedre eller ringere end et uoriginalt produkt og dette naturligvis vv.

F. eks. vælger nogen, at udskifte en slidt LR-starter på en Td5 ud med en starter fra en Toyota, da delen efter sigende skulle være bedre og billigere...
Index
132826: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 200tdi (15-04-2013 16:32:05) (svar på 132825)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.217.185)
200TDI har et pænt spillerum mht. olietryk- 1.8 til 3.8bar. Monterer man en ukurant oliekøler, kan man risikere olien ikke opnår den rette drifttemparatur- 80-100 gr.
Index
132835: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 200tdi (15-04-2013 21:19:31) (svar på 132826)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.72.152.135)
Aha... se der var tal jeg kunne bruge til noget :-)
Index
132842: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olietryk på 200tdi (15-04-2013 23:45:27) (svar på 132835)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.161.146)
Hej. Er der ikke en termostat, så der ikke sendes olie ud i en kold køler?, mit tryk ligger næsten konstant på 4 bar til cirka cirka 50-80 grader hvorefter det falder til 1,5 bar ved de høje temperature, max temperatur er omkring 120 grader ved hårdt arbejde.
Mvh Jes