tilbage

Land Rover Forum  

Index
132827: Volt til kontrollamper (15-04-2013 19:48:52)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.72.152.135)
Så tager vi lige et spørgsmål til :-)
Jeg sidder og roder med kontrollamperne da ikke alle virker. Jeg undres noget over voltene da de går fra 6 volt og helt ned til 1,7 volt. Det underlige er at dem på 1,7 volt virker og den på 6 ikke gør.
Er der en der kan forklare fænomenet og hvorfor de kører med så lav volt? jeg havde troet de kørte 12 volt... jeg kan måske forstå 6 volt men 1,7??
Index
132828: sv: Volt til kontrollamper (15-04-2013 20:16:53) (svar på 132827)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Måler du over pærerne :-)
Skift dem der ikke virker til nye. 1,2 watt så spiller det sikkert igen..
Index
132829: sv: sv: Volt til kontrollamper (15-04-2013 20:19:22) (svar på 132828)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.72.152.135)
Det tænkte jeg også, men jeg tog pæren ud og der kunne jeg stadig måle 1,7 volt.
Kan godt være jeg skal prøve igen og havde stirret mig blind på det... kan ikke udelukkes :-)
Men jeg er også nysgerrig på hvor processen sker med at omforme de 12 volt til 6 volt. Sidder der modstande foran hver pære et eller andet sted i systemet eller hvordan virker det?
Index
132830: sv: sv: sv: Volt til kontrollamper (15-04-2013 20:26:22) (svar på 132829)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Nu kan jeg ikke huske hvor mange volt spændings stabilisatoren til instrumenterne i en Serie 4 lukker ud, men på en Serie III er det ca 10 volt. Om det også gælder advarselspærer tror jeg egentlig ikke...
Måler du de rigtige steder, specielt stel??
Prøv at lade være med at hænge dig i voltene hvis pærerne er sprunget...
Du kan jo tage en pære du ved virker til at checke de andre kredsløb..
Index
132832: sv: sv: sv: sv: Volt til kontrollamper (15-04-2013 21:04:42) (svar på 132830)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.176.197)
Hej,

"serie 4".... grineren.


Tror du skal sikre dig at måler korrekt.

Gør dig selv den tjeneste, at sætte din sorte prøvepind/klemme fast på stel eller minus polen på batteriet.

Mange får målt med instrumentet i serie..
Pæren skaber et spændingsfald (U=I*R).

Hvilken kontrollampe taler vi om?
Mål modstand/gennemgang i pæren.(pære ok, så videre)
Mål mellem forsyning til lampe og minus pol på batteri. (forsyning ok, da videre til stel eller fatning til lampe. Mangler forsyning, kontroller sikring og ledning)

Mål mellem plus pol på batteri og stel/minus på fatning til pæren.

Dette er mine forslag, der er mange måder at fejlsøge på.




Index
132834: sv: sv: sv: sv: sv: Volt til kontrollamper (15-04-2013 21:16:43) (svar på 132832)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.72.152.135)
Det jeg gjorde var at måle på ledningen til pæren og til minus på batteri. Jeg endte med at klippe ledningen og samle den igen så jeg var sikker på at jeg målte det rigtige sted.
Jeg er ikke lige med på det hemmelige snak om U=I*R :-D Men er godt klar over at der skal være et spændingsfald hen over pæren.

Men jeg må indrømme at jeg ikke syntes det er den mest logiske måde printpladen er bygget op på. Kan være lidt svært at se hvilken ledning der går til hvilken lampe.
Index
132856: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Volt til kontrollamper (16-04-2013 17:19:05) (svar på 132834)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hej Christian
Hvilken bil har du?
Der er jo stor forskel på en gammel Serie 1 og en RRsport.

Bare så man har lidt oplysninger til at hjælpe dig med.

Jimmi
Index
132857: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Volt til kontrollamper (16-04-2013 17:34:46) (svar på 132856)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.72.152.135)
Hej Jimmi

Det er en 90" med en 200TDI. Bilen er bygget i 84.
Index
132858: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Volt til kontrollamper (16-04-2013 18:10:58) (svar på 132857)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Så burde der, hvis du måler korrekt, være 12v
Men, der kan jo være lidt slidte følere/kontakter, som dermed ikke slipper al spænding igennem de slidte kontaktsæt. Dette undersøges ved at sætte et voltmeter på kontaktsættet på den pågældende føler, og når den så er "tændt" så ser man om voltmeteret går på 0. Det kræver at pæren er i orden!
Går den ikke på 0, men viser eks. 5v, så er der kun mulighed for 7v oppe ved pæren. Giver det mening?

Jimmi
Index
132882: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Volt til kontrollamper (17-04-2013 13:16:59) (svar på 132858)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.21.25.126)
Hmmm ok. Ja 12 volt er noget af det eneste jeg ikke finder. Jeg tror jeg forstår hvad du mener... eks generatorlampen: Der skal jeg måle helt nede ved generatoren? Men burde jeg ikke måle 12volt? og ikke 0?
Index
132833: sv: sv: sv: sv: Volt til kontrollamper (15-04-2013 21:08:28) (svar på 132830)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.72.152.135)
Det kom sig egentlig af at jeg ikke syntes at kontrollamperne til olie og generator er særligt tydelige så jeg ville sætte en buzzer på. Men den skal bruge 12 volt... så derfor jeg rodede med det.
Jeg har prøvet at bytte lidt rundt på pærer men uden det store held. Og jeg fatter ikke hvorfor. Så skal det være fordi der ingen ampere er at pærerne ikke virker.
Jeg tager stel direkte fra batteriet så den burde være god nok.