tilbage

Land Rover Forum  

Index
132874: 3,5 SU til 3,9 EFI (17-04-2013 09:07:31)
Henrik Jørgensen #7342, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Den gamle RRC med 3,5, SU og Manuelt gear, er godt og grundigt slidt i det hele. Har også kørt mange kilometer.
Har købt en RRC fra ca. 1990 med 3,9 EFI og autogear til reservedele. Planen er at donoren skilles ad her i Sommer og gøres klar til montage til Vinter.

Så er spørsmålet hvad skal man absolut have med, inden resterne ryger til ophuggeren, foruden

Motor og gear.
Ledningsnet til motor.
Køler.
Benzinpumpe.
EFI CUX boxen.
Gearskift.
Luftmængdemåler.

Er der noget jeg vil stå grædene og savne til vinter, når motor og gear skal monteres, som skulle have været afmonteret.

Er der iøvrigt en her på forum der har prøvet denne operation, som ville bruge en samtale eller måske har en manual for operationen.

mvh. Henrik
RRCBobtail
Index
132875: sv: 3,5 SU til 3,9 EFI (17-04-2013 09:59:21) (svar på 132874)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej Henrik,

Du skal have den del af ledningsnettet der går over under passagersædet der sidder tre relæer der styre strømmen til hele indsprøjtningssystemet, så i grunden skal du have hele den del af ledningsnettet der er under sæderne og fremad, Selvfølgelig kan det strikkes sammen på en anden måde, men det er noget lettere at fejlfinde på et tidspunkt hvis der ikke er nogen der har opfundet noget selv, det læser man jo tit her at det kan give lidt grå hår.

Hvis den skal køre i vand til over navlen, kan man jo føre ledningsnettet der er under sædet, op bag handskerummet eller et andet højtliggende sted, det kan ledningerne godt nå til.

God fornøjelse, regner med det var det orange lyn der holdt oppe hos Glad i lørdags det handler om ? !

Med venlig hilsen
Per
Index
132876: sv: 3,5 SU til 3,9 EFI (17-04-2013 10:19:10) (svar på 132874)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Henrik,
har godt nok ikke have prøvet operationen selv, men har ejet en RR 1976 med Zenith/Strømberg og kører nu i en RRC 1990 V8. Jeg tænkte umiddelbart på speedometeret også, på min ældre RR var det drevet af et mekanisk drev, jeg ved ikke om det også gælder din? 1990´eren har elektronisk aflæsning af hastighed via en hastighedstransducer monteret udenfor gearkassen. Samme transducer giver også oplysning om hastighed til cux 14-ECU`en, så alene af denne grund skal du have den med. Hvis 1990´eren er med katalysatorer skal du selvfølgelig have dem + lambdasonderne med, alternativt skal du skifte "tune-resistor" for at få ECU´en til at køre "non-cat" programmet.

Hilsen Bo
RRC 1990 V8
Index
132878: sv: sv: 3,5 SU til 3,9 EFI (17-04-2013 12:32:39) (svar på 132876)
jens bollerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.221.46)
Bo det er rigtigt med spedometer, drevet i udgangsgearkassen kan imidlertid enkelt udskiftes (anden Gearing og firkant på Bowden kablet) så det oprindelige spedometer kan beholdes.
Også selvom skiftet er til borg Warner
Index
132879: sv: sv: 3,5 SU til 3,9 EFI (17-04-2013 12:36:33) (svar på 132876)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.233.239.92)
Omtalte Green tune resistor er til hvis du vil kører uden lampda sonder.
( billed viser denne )

Jeg anbefaler du bruger den som sidder i orig. og monterer sonderne i udstødningen til og begynde med.
Du behøver ikke Katalysator med det orig. setup.

Det er kun omvendt det ikke virker.
Dvs. Green tune resistor og Kat !

Jeg har begge setup da jeg har Flexfuel E85 setup.

Lampda/White tune Resistor:95okt Blyfri -12 statisk forstilling og 40psi fuel press /luftmængde måler justert til 1,3V

Lampda frakoblet / Green tune resistor : 107okt E85 -21 statisk forstilling og 50psi fuel press luftmængde måler justert til 1,7V.(ikke færdig testet).

Min V8 motor er 1992.

God fornøjelse
Index
132880: sv: sv: sv: 3,5 SU til 3,9 EFI (17-04-2013 12:41:01) (svar på 132879)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.233.239.92)
Alternativt til speedo ombygning, glemte jeg og sige du kan bruge Tornadochippen Fra Mark Evans / Chris Crane " RPI Engeneering.

Den frakobler det i ECU samt hastighed begrændsningen.

Til gengæld for du mange andre sjove features hvis du går den vej.

Mvh. Karsten Boegvad
Index
132881: sv: sv: sv: sv: 3,5 SU til 3,9 EFI (17-04-2013 13:02:52) (svar på 132880)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
...til gengæld kommer du så til at betale over kr. 4000,- for en komponent til en halvtredser (256 kb e-prom). Spørgsmålet var i det tilfælde at man vil/kan ofre dette, om ikke det var sjovere at skifte til f.eks. Megasquirt og derved få styr på alle parametrene selv? Udgiften er omtrent den samme (selvom lidt mere arbejde er påkrævet). Men det er jo en helt anden diskussion.
Index
132883: sv: sv: sv: sv: sv: 3,5 SU til 3,9 EFI (17-04-2013 13:59:39) (svar på 132881)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.209.250.1)
Jeg har ikke foretaget en sådan omplantning i en RRC, men i et andet engelsk mærke.
Ud fra de erfaringer jeg har, ville jeg ikke turde smide donorbilen ud, før hele projektet er tilendebragt. Det oversteg min fantasi, hvor mange dele der skulle bruges, for at få det til at spille.
Index
132886: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,5 SU til 3,9 EFI (17-04-2013 14:50:16) (svar på 132883)
Henrik Jørgensen #7342, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Hej

Mange tak for de gode oplysninger.
Gamle Knud :-) har nok ret, donerbiler skal ikke smides helt ud.
Der er helt sikkert noget som lige mangler og koster en formue.

Og ja det er den Orange RRCBobtail som stod ude ved Glad i Lørdags.

Det var iøvrigt et godt arrangement, Søren er hamrende god til at fortælle.

mvh Henrik
Index
132892: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,5 SU til 3,9 EFI (17-04-2013 17:28:37) (svar på 132886)
Henrik Jørgensen #7342, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 85.202.16.81)
Der manglede et Foto, her er det
Index
132894: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,5 SU til 3,9 EFI (17-04-2013 19:58:35) (svar på 132892)
Morten Olsen #8002, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.56.44)
Hvad - ingen popcorn !

Lambdasonde afmonteret
Større motor
Ecu/motorstyring der måske kan tune
Bobtail og typegodkendelser.

Jeg føler mig snydt !

(Godt spørgsmål -kanon svar fra forskellige der har prøvet tingene selv - tak for det på egne vegne)
Index
132938: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,5 SU til 3,9 EFI (19-04-2013 18:11:04) (svar på 132892)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.147.8)
Når du nu bor i kalundborg, hvorfor kører du så ikke ud til henrik på langagervej. Han har lavet denne operation flere gange og arbejder vist stadig med land rover.
Du kan evt. ringe til mig.

Hilsen Leif
40553120
Index
132939: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,5 SU til 3,9 EFI (19-04-2013 20:10:27) (svar på 132938)
Henrik Jørgensen #7342, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 85.202.16.81)
Hej Leif
Tak for rådet. Han er kontaktet.
mvh Henrik