tilbage

Land Rover Forum  

Index
133225: 110" 1990 Aksler på en 1985 90" (29-04-2013 16:38:55)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.192.96)
Hejsa

Vil jeg støde ind i problemer, hvis jeg vil montere aksler fra en 110" fra 1990, på min 1985 90" ?

Udover naturlige problemer grundet rust og lignende.

Mvh

Jan Jeppesen
Index
133227: sv: 110" 1990 Aksler på en 1985 90" (29-04-2013 20:49:10) (svar på 133225)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Hvis du skifter fra tromle- til skivebremser kan du få overbremsning på bagakslen, da balancen er lavet til de mindre effektive tromler.

Synsmanden bør også blive fornærmet over eventuelt skiftet fra tromler til skiver. Ikke at han ved det, og brokker sig, men det kan ikke umiddelbart synes, da det er konstruktiv ændring.

Hvis den er med tromler af anden størrelse er det også en konstruktiv ændring.

Ud over dette skulle der ikke være problemer.


Med venlig hilsen
Asger
Index
133228: sv: sv: 110" 1990 Aksler på en 1985 90" (29-04-2013 21:00:54) (svar på 133227)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.192.96)
Tak for det svar,

I første omgang er det for akslen jeg skal bruge, men det var jo rart at man kunne klargøre bagakslen og så skifte en gang ved lejlighed, bagakslen er med tromler, både på min 90" i dag, og på det brugte sæt jeg har kigget på, jeg har så ingen ide om de er større eller mindre end dem jeg kører med i dag.

-
Jan
Index
133229: sv: sv: sv: 110" 1990 Aksler på en 1985 90" (29-04-2013 21:44:32) (svar på 133228)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Først og fremmest er forbremserne kraftigere på 110" (større calipre), dernæst vil 110" bagtøjet værre et salisbury (som er væsentlig stærkere) men også giver mindre frihøjde da diffet er større. Dernæst er diffet også længere så det kræver en kortere kardan som ikke kan købes færdig. Du skal enten få en lavet eller selv lave en. Og så er bremsetromler, bakker hjulcylindre og ankerplade større på 110" bagtøj. MEN alt dette kan nemt boltes over fra 90". Så hvis du er smart skruer du det af og hænger det op under bilen inden du fjerner bagtøjet og skruer det derefter på det "nye" bagtøj når den sidder under bilen. Fjerderskålene er også for store på 110" bagtøj da den har større fjedre. Men disse kan byttes ud til mindre model fra 90"
Så ikke bare lige at gøre, men dog lade-sig-gøre-bart
Index
133232: sv: sv: sv: sv: 110" 1990 Aksler på en 1985 90" (29-04-2013 22:00:52) (svar på 133229)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.192.96)
Det lyder da til at kunne blive et lille spændende projekt !

Vi har jo Fyns Kardan og bremseservice, så kan de nok hjælpe med en kardan der passer, og resten må jo så regnes ud hen af vejen. Sælger har både for og bagaksel, og det sælges samlet, det relativt billigt og så får jeg en bagaksel med, og det var jo rart hvis den kan bruges, ellers må den jo bare i børsen.

Bremsekalibrene på min hænger stadig ude på bilen, så der skulle jeg jo "bare" kunne klemme den "nye" for aksel på plads og så komme ud og køre igen ! jeg har ikke kørt i bilen siden den dag jeg købte den !

Tak for hjælpen !

-
Jan
Index
133233: sv: sv: sv: sv: sv: 110" 1990 Aksler på en 1985 90" (29-04-2013 22:28:23) (svar på 133232)
Stephen Noltensmejer #6298, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.237.188)
en kardan fra en defender 110" TD5 passer lige på så er du fri for mellemlæg og andet snavs. mvh
Index
133234: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" 1990 Aksler på en 1985 90" (29-04-2013 22:33:59) (svar på 133233)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.116.212)
Ja, Steffen det ville have været nemt, men det var så desværre ikke lige det der var på markedet lige nu, og så længe jeg ikke har en foraksel, er min LR lidt mere "grounded" en hvad sjovt er !

-
Jan
Index
133230: sv: sv: sv: 110" 1990 Aksler på en 1985 90" (29-04-2013 21:45:32) (svar på 133228)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Jan

Bagakslen fra en 110 passer ikke lige over, den har støre tromler og fjeder.

/Jørgen
Index
133235: sv: sv: sv: sv: 110" 1990 Aksler på en 1985 90" (29-04-2013 23:10:57) (svar på 133230)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.208.56)
Kan tilslutte Frimodts einwurf. Større tromler på Salisbury-akslen? javel, men stort set virkningsløse, ikke mindst hvis de har været i mudder også selv om rensede umiddelbart efter. Skiftede til RRC-bagaksel med skiver på min nedvejede 110" netop af ovenstående årsag. Ingen problemer med overbremsning. Hertil bedre vejbeliggenhed, da rover-bagtøj er 25-30kg. lettere end salisburyen.
Index
133239: sv: 110" 1990 Aksler på en 1985 90" (30-04-2013 09:38:48) (svar på 133225)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej

Bruger du både for og bagaksel er bremseforholdet i orden, er der skivebremser på bagakslen, (og det er der vel når den er fra 90) skal du have en hovedcylinder uden fortryksventil, det er der på en tromlebremsehovedcylinder, og den vil gøre at stemplerne i caliberne ikke kan trække sig tilbage efter opbremsning, men vil slæbe på = varme bremser og øget slid. er der sallisbury ( eller hvordan det nu staves) bagaksel på skal der kortes ca. 7 cm af bagerste kardan.

Sssshhhh synsmanden skal nok ikke vide det.

God arbejdslyst

Per


Index
133242: sv: sv: 110" 1990 Aksler på en 1985 90" (30-04-2013 16:45:08) (svar på 133239)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.209.148)
"Døfenderen" kom med tallerkenbremser i 1994, først på 300TDI. Nu siger du nok der skal anderledes hovedcylinder til når skivebremser, men når man kikker på eks. Paddocks hjemmeside, så skifter reservedelsnr. for hovedcyld. i 1990-91 H-reg. og løber frem til ABS-udgaven.
Har aldrig observeret nævnte calamiteter på min HCPU 1985.
Index
133244: sv: sv: sv: 110" 1990 Aksler på en 1985 90" (30-04-2013 16:55:39) (svar på 133242)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.192.96)
Bagakslen er med tromler.

Jeg skal i første omgang kun bruge forakslen, så det er egentligt udelukkende derfor jeg køber sættet, men jeg skal give det samme for dette sæt, som jeg skal give for de andre par foraksler jeg kan finde, så der er jo egentligt ikke nogen grund til ikke at få lidt ekstra med, det kunne jo være der var en herinde der kunne være aftager til bagakslen, så slipper jeg for at skulle lave for meget om !

-
Jan