tilbage

Land Rover Forum  

Index
133254: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (02-05-2013 10:53:20)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Jeg har næsten læst alle indlæg vedrørende karburatorer.

Spørgsmål: Hvis de forskellige karburatorer er sat til f.eks. en co2 værdi på 2,5 ved forskellige hastigheder, burde benzinforbruget være ens på samme motor. Dette synes blot ikke at være tilfældet. Nogle kan kun køre 3,5-4 km/l. Når der skiftes til f.eks. SU kører samme bil meget længere på literen.

Nogen forklaring?

Mvh

Kaj Tunlev
1987 LR 90 V8 3.5l
Index
133255: sv: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (02-05-2013 12:05:34) (svar på 133254)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
For mig at se kan det kun hænge sammen med at der er nogen karburatorer der er bedre til at mixe luft og benzin ved at give en mindre dråbestørrelse og have en bedre geometri.

En interessant ting i den forbindelse er at hvis man montere benzinindsprøjtning på en motor så får man ca. samme økonomi som med de bedste karburatorere under belastning.
Men afhængig af om det er en enkelt dyse monteret som en karburator eller multi-point dyser monteret een ud for hver cylinder, så er der stor forskel på økonomien i blandet kørsel.
Ved at benzinen sprøjtes direkte ned over ventilen får man en meget bedre økonomi i tomgang og lav last...

Hilsen
Jens
Index
133267: sv: sv: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (02-05-2013 17:34:28) (svar på 133255)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Også tak til dig Jens.

Mvh

Kaj
Index
133262: sv: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (02-05-2013 15:57:45) (svar på 133254)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Jamen det er der skrevet tykke bøger om, en register med fire porte eller fire porte der åbner ens, er der ikke mange der magter at dyse rigtigt, der er flere ting der spiller ind der er accelerationspumpe der ikke er tilpasset, der er et tomgangssystem og et højfartssystem tomgangssystemet kører som regel med op til ca. 90 kmt. venturi størrelsen skal passe, der er en formel for at regne den ud i forhold til kubik cm, luft dysen i luftblanderøret er lige så vigtig som hoveddyssen, den kører normalt ikke med samme co2 værdi i hele området, men kun ca med 1,5 % i højfartssystemet. alt dette skal spille sammen så kan det såmænd godt blive "økonomisk" .
SUen er den simpleste form for karburator der findes, og der er gjort mange forsøg på at lave variabel venturi karburatorer uden det er lykkedes rigtigt for nogen, Ford havde dog en der var rimelig.
Til SUen kan der fås ca. 700 forskellige dyser, på de fleste af dem har 14 måle punkter, de HFI44 vi ser på V8eren følger fint med til over 220 hk. til nåle valg findes der et program der hedder Winsu der kan downloades for ca 200,-kr. og på www.sucarb.co.uk kan man sammenligne de forskellige nåle i en graf, det er smart. Jeg er fra en tid hvor vi brugte TIMER på at nørde i dobbelte horisontale Weber, men vil aldrig drømme om at sætte andet end SU på en bil der kører terræn, alt andet duer bare ikke til det, fordi de ændre blandingsforhold når svømmerhøjden skifter.

Jeg ved ikke om det var til nogen hjælp, men det var nogle af grundene.

MVH Per
Index
133266: sv: sv: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (02-05-2013 17:32:49) (svar på 133262)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej Per!

Tak for indlæggene. Jeg har netop fået monteret en 4 portet Weber på min nyrenoverede motor. Den er indkørt på dynamometer i England, men den indkøring var spild af penge. Den kører meget magert, (0,5%) også ved højere omdrejninger, skyder periodisk i lydpotten og ved ligeudkørsel går den ujævnt. Ved kørsel op ad bakken (10%) i Havnebyen, Sjællands Odde, var der klumper i benzinen. Jeg ved godt man kan købe off road sæt til karburatoren, men det vil jeg ikke rode med.
Jeg skal tilbage til mine SU HIF 44, er ved at renovere dem.

Mvh

Kaj
Index
133269: sv: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (02-05-2013 18:15:56) (svar på 133254)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
NERD ALERT :-)

Nå, ok RESPEKT til dem der fatter at rode med carb...
Jeg kikker bare sødt på mine når jeg har motordækslet af på 101éren :-)
Men jeg har jo heller aldrig haft knallert :-)
Heldigvis kører den super..
Index
133273: sv: sv: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (02-05-2013 21:02:00) (svar på 133269)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Enig Ole. Må indrømme at det var en fantastisk beskrivelse Per kom med der. Sammenfatter problemstillingen i en nøddeskal.

Og jeg har haft problemet helt inde på livet, lige far min gamle Yamaha Knallert, over den gamle Rover med en Weber 34ICH til bla med en gammel GolfII med en elektrisk styret Pierburg 2ee karb.

Må indrømme at jeg efterhånden er moden til at bekoste en S.U. Den samlede fagkundskab fortæller mig at det er sagen på en gammel englænder. (Og Volvo, men det er jo sagen uvedkommende.)

Mvh Niels
Index
133275: sv: sv: sv: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (02-05-2013 22:15:31) (svar på 133273)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.141.204)
Problemet er, Niels, at du kan ikke få et indsugningsmanifold til en LHD.
Så skal man selv bygge et, hvilket heller ikke er en umulighed + at man skal finde den rette, ud af flere hundrede, nål til sin motors behov. Der har jeg ikke set nogen berette om, hvilken nål, der kunne være korrekt.

Jeg satte en ny Weber på Bussen til 7-800 kr. Det var lidt af et mareridt til at begynde med, men lige pludselig, en mørk og kold vinternat, hvor jeg troede, at den helt ville opgive, tilsmilede lykken mig pludselig og uden forklaring i en overvældene grad, og den virkede herefter mere end perfekt siden, nu i 2-3 år.

På turen over til dit stævne og retur, kørte den 6 km/l med min 1500 kg tunge campingvogn efterspændt for fuld skrald og ikke under 60 km/t op ad Storebæltsbroen. Ganske nydeligt, synes jeg.
Nu tror jeg på de, som hævder, at en sådan vogn kan køre 7-8 km/l solo.

mvh
Knud
Index
133276: sv: sv: sv: sv: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (02-05-2013 22:36:32) (svar på 133275)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Knud

Hvorfor kan jeg ikke få et indsugningsmanifold til en venstre-styret? Jeg er ikke lige med her.

Og joe, brændstof-økonomisk har jeg ikke noget at klage på, men den har den skavank at når motoren er varm, og jeg parkerer, så flyder karburatoren over og så vil bæstet først starte når den har tørnet på starteren i adskillige sekunder.

Der er også noget med at den går ud i skrånende terræn, selvom det er nu ikke så tit at den gamle dame kommer ud i de situationer.

Mvh Niels
Index
133288: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (03-05-2013 11:12:23) (svar på 133276)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej Niels Erik
Det kan der gøres noget ved, hvis du fjerner indsugningsrør/slange når den er varm, slukker motoren og lyser ned i halsen på damen, det der sikkert sker er at du vil se benzinen løber ind gennem den samling der er nede ved venturien, er det det du ser er det den gummiring der er i samlingen der er mør og utæt, overdelen kan også være blevet skæv, den er delt i to, skru den fra hinanden og slib fladerne plane, jeg ligger slibepapiret på en glasplade ( klappen fra en emhætte ) når de er plane samler du dem med en ny pakning og gummiring, er det stadig et problem, må vi snyde den lidt ved at lave et "returløb" til tanken, hertil skal bruges to t-stykker det ene sættes ind på slangen inden pumpen, det andet skal der sættes en prop i den ene studs, i proppen bores et 0,3-0,5 mm hul, dette t-stykke sættes mellem pumpe og karburator, den studs med proppen i forbindes med en slangestump til den ledige studs på t-stykket før pumpen, dette har ingen betydning under kørslen, men det overtryk der opstår pga. bla. efter varme fra motoren, kan nu ikke lave overløb, men vil løbe tilbage på suge siden. pyyhaa håber det gav mening.

Zenith karburatoren er værd at bevare på en seriebil, den har den egenskab som mange andre ikke helt magter, bla. Solex og Weber, nemlig at den på grund af svømmerhuset, og blanderørets placering, giver lidt mere benzin når man kører op, og mindre når man kører nedad.

Med venlig hilsen

Per
Index
133295: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (03-05-2013 14:40:34) (svar på 133288)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Hej Per,
jeg må sige, at jeg er meget imponeret af din hands-on erfaring med karburatorer; jeg tror mang i klubben vil støtte mig i min opfordring til dig:

hvad med om du lavede en artikelserie i Oasen om de forskellige karburatorer i Land Rover og især tips og tricks med hensyn til indstillinger af dem?

Det bliver nok et kæmpeværk, men damn, det bliver jo en uundværlig bibel for alle os "petrolheads"!

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
133296: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (03-05-2013 14:54:50) (svar på 133295)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej Jørgen,
Tak skal du have, jamen det kan da godt være jeg skal prøve at sætte lidt sammen til Oasen, det vil jeg tænke lidt over og prøve at samle nogle guldkorn ;-)

Med venlig hilsen

Per
Index
133297: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (03-05-2013 15:20:06) (svar på 133296)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Hej Per,
SUPER!!

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
133306: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (03-05-2013 20:24:24) (svar på 133296)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Enig med Jørgen. Alt for få tekniske artikler i oasen. Og jo, jeg tror jeg fangede det teoretiske i mit Weberproblem. Tusind tak. Ved ikke om mine ti tommelfingere evner at lave sådan et returløb, men jeg kan da starte med at skifte pakninger. Mener der findes et kit til 34ICH'eren

Mvh Niels.