tilbage

Land Rover Forum  

133776: R380 i stedet for en LT77 (22-05-2013 15:34:41)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.21.25.126)
Hej ekspertpanel

Jeg leger med tanken om at skifte min LT77 gearkasse ud med en R380. Årsager er der mange af, men den evindelige raslen og mere eller mindre umulige gearskifte på min nuværende LT er primær årsager.

Passer den direkte over på?
Det er en 90" med 200TDI jeg har. Ashcroft siger ja, men jeg vil lige høre jer om I har nogle erfaringer.

:-)
133777: sv: R380 i stedet for en LT77 (22-05-2013 15:53:55) (svar på 133776)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.44.158)
Både ja og nej.

En R380 passer ikke direkte på en 200tdi, koblingshuset (bellhousing) er for langt.

Ashcroft er dog leveringsdygtig i R380 med "short bellhousing", som ifølge deres beskrivelse passer direkte over på, og det er nok baggrunden for, at de svarer ja.

Jeg har selv fået en LT77 ombytter fra Ashcroft. Efter ca. 1000 km røg synkroniseringen fra 4. til 3. gear. Ashcroft tilbød uden problemer at udbedre fejlen. Det er bare lidt bøvlet og dyrt at sende boxen fem og tilbage :-)
133793: sv: R380 i stedet for en LT77 (22-05-2013 23:08:46) (svar på 133776)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Jeg kender ikke alderen på den LT77, der ligger i min OneTen fra 1985, men den skifter perfekt og har ingen mislyde. Bilen har kørt omkring 400t km, hvoraf jeg har kørt ca. 200t i løbet af ni/ti år.

Nu er jeg også god mod bilen: Olieskift for hver 10t km og det er alle olier, der bliver skiftet.
133807: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (23-05-2013 18:14:42) (svar på 133793)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.166.199.52)
Hej chr.
Synes nok du bør overveje en LT77S
Den som er orig. til din motor er en ok gearkasse.
Hvis du vil have en R380 bliver din gearkasse tunnel for trang.
Dit koblings hus dur heller ikke.
Så kan du godt se hvor det hele bærer hen i kr og øre.
Kører du med den rigtige olie?
Dex III?
Hyppige olieskift er vild vigtig , men som jeg forstår dig er det lidt sent nu med din gearkasse.

Nej Paul - 11år ikke 9 eller 10år - 11år
Jeg har haft min i 10 i år.
Og jeg kørte stadig serieIII da du købte Klinges 110" fra Samsø.
Smiler..
Nå men Chr. det kan du jo ikke bruge til noget.
Find evt. En bedre brugt eller husmands renover din egen.
Du kan måske enda lokke Nils Svarø til kyndig hjælp med specialværktøj og brug af det
når du har gravet kassen ud af hullet.
Jeg stemmer for Lt77/s hvis du har under 150hk..
Men husk olien er vigtig i denne gamle Jaguar gearkasse!

Mvh. K.Bøgvad med LT85
133808: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (23-05-2013 18:26:32) (svar på 133807)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Unge hr Bøgvad...

november 2003 og jeg behøver ikke at kigge på reg-attest, da der sidder en 2004-vignette fra Schweiz i frontruden... fra den første længere tur i OneTen... 7.000 km på fire uger... afgang fra DK knap een uge efter handlen...

men dine argumenter pro-lt77s er holdbare...
133810: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (23-05-2013 18:52:08) (svar på 133808)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.166.199.52)
Nu kapre vi jo Chr.'s tråd om gearkasser.
Pau-se:
Så er vi jo enige, hehe.
Så har vi jo begge 10års jubileum i år med Oneten.
Skal vi fejre det?

Der burde være en fælles transport til ashcroft en gang i året fra dk.
Det er roder regnestykket til er transporten af gearkassen.
Så hvis vores gearkasser har en snit vægt på 40kg burde jeg få plads til cirka 67 gearkasser i min trailer.
Det burde alt andet lige gøre det hele lidt mere regntabelt?

Mvh. K.Bøgvad som er yngere end Pau-Se men som også leger med Oneten!
133811: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (23-05-2013 19:03:48) (svar på 133808)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.186.36)
Den stumpy Ashcroft hentyder til, er straigth fit til tidlige fircylindrede Land Rovere 90-110" det er hele ideen med den og er en genmanipuleret R380. Men den koster ikke just "Gradis" - 995Pund + det løse. Men ingen tvivl om stumpyen er et godt bud, dersom man har en længere ejendomsperiode i tankerne. Sjovt nok er Ashcroft himself gearkasseguru i flere Land Rovermagasiner, men fra eget værksted er der for mange om-i-genner til de er troværdige handelspartner. LT77 var meget udbredt og lå også i eks. DAF lad- og kassevogne, inden de fik Peugeot drivlinie. Men jo, den der smør` godt kør` godt.
133824: sv: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (24-05-2013 12:32:17) (svar på 133811)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.21.25.126)
Tak for alle indsparkene. Ja det er ikke en billig løsning, men jeg har kun eget bilen siden påske sidste år, så jeg ved ikke hvordan den blev behandlet tidligere. Jeg købte den af Vogter, og han har lagt gearkassen i da den der sad på var defekt (kan ikke huske hvad den fejlede).
Han kendte ikke standen på gearkassen han satte på, men en prøvetur viste at den kørte helt super. Nu kører den bare ikke så super mere. Er svær at få i 3 gear og nogle gange 1 og den rasler så jeg bliver bims i bøtten af at køre med den.
Jeg ville gerne have at bilen fik lidt "længere ben" da den jo næsten brækker sig hvis man prøver at køre over 85kmt... også derfor jeg tænker på en 380.

Jeg har kørt med Dexron fra den fremragende biks T-Hansen(=læs: ironi) og skulle da mene at den er ok? Eller tager jeg fejl?

r det måske bedre at skifte gearing i en 77 og sætte den på i stedet? Jeg har adgang til en brugt 77 som jeg kan få lov at rode med, men hvis jeg alligevel skal skifte gearkasse vil jeg gerne vælge det rigtige til at starte med.
133826: sv: sv: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (24-05-2013 12:53:12) (svar på 133824)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.48.163.32)
Hej,er du sikker på, det kun er hovedgearkassen, der er vrøvl med? - har du overvejet at skifte transferkassen til en med en højere gearing? (kan måske gøre det nemmere for bilen at køre LIDT hurtigere, uden at det lyder som om det hele er ved at explumdere...)

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
133828: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (24-05-2013 13:03:19) (svar på 133826)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.48.163.32)
I øvrigt er der måske noget at hente ved at anvende en god olie? Se her:
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=128371#128371

Jeg har selv ofret en pæn slat på den olie, der nævnes, men jeg bilder mig også ind, at jeg kan mærke forskel, mindre støj, bedre gearskifte, så måske var det værd at prøve - medmindre da gearkassen er redningsløst fortabt...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
133831: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (24-05-2013 13:35:30) (svar på 133828)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.21.25.126)
Jeg har haft lidt svært ved at finde nogle af e olier der er omtalt herinde på forum nogle gange. Bla. det der Redline.
Men er det virkelig så godt som der skrives?
Så må jeg jo gøre en indsats for at finde det.
133829: sv: sv: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (24-05-2013 13:13:28) (svar på 133824)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.233.239.92)
Hej Chr.
Der er foreskel på Dex olier lige som alt muligt andet.
Er det er en Dex III eller IID?
Uanset skal du nok overveje en nye kasse.
Jeg har ikke selv prøvet og renovere en LT77 men jeg ved der skal nogen
værktøjer til som ikke er allemand eje og en ekspertise som ligeledes stiller nogen krav hvis resultatet skal være top.
Har du en LT77S eller er det LT77 tilgængelig?
Den kan du jo sende til UK og få en ny i retur mens du køre med den du har..

Ang. gearing går du på ashcroft`s web side nederst i venstre side finder du en calc. som er super fed.
Her finder du din nuværende gearing med dæk størrelse og dernæst hvilken
transfer du skal bruge/finde for og optimere din gearing.
Denne har jeg været meget glad for da gearing betyder meget.
Nu da du har begge gearkasser skal ned er det måske en god ide og enten ændre gearing i din nuværende transfer og renovere den eller finde en anden ?
Ang. Brugt (Synes jeg ikke LT230 er meget værd efter 300000km, med mindre man hedder Pau-se, og er 1000km mester i pænkørsel og har haft bilen i maange år)

Sikker på din raslen er fra LT77 ?

Er din gearstang gået ud af justering + forkertolie spec. ?

Kan din raslen stamme fra gearstangens fjeder justering som også gør den svær og få i gear?

Jeg har oftest hørt/prøvet der er 2nd gear synkro som ryger først..

Mvh. K.Bøgvad der håber det hjælper
133830: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (24-05-2013 13:34:14) (svar på 133829)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.21.25.126)
Hej Karsten

Castrol. Transmax DIII. Var lige ned og kontrollere. det er den jeg kører med. Går ud fra den er ok?

Jeg er ikke sikker på om det er en S version eller ej. Hvad er forskellen? Kan jeg se det nogen steder?

Jeg må lige leje lidt med den der gearingside du henviser til.

Er transfer til at renovere selv og ændre gearing på? Har begrænsede værkstedsfaciliteter til hjælp og har ikke den store mulighed for at have bilen stående i mange dage i træk. Bruger den til hverdag skal jeg måske lige indskyde.

Angående raslen så kan det sagtens være gearstangen. Kan man se det fra oven hvis jeg løfter gummi belægningen af?
133832: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (24-05-2013 13:54:40) (svar på 133830)
Stephan Svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.116.7.175)
Hvis din bil er ved at eksplodere ved 85 km/t - og du har en 200 tdi, så er der ikke meget kraft tilbage i motoren, eller også er det nogle små hjul du har på, umiddelbart.

Det kunne være du skulle få målt effekt på bilen, finde en højere gearing på transfer kassen og måske lidt større dæk.

Det er åbenlyst ikke en løsning at sætte højere gearing på, hvis din motor ikke har kræfterne til at accelere en kummefryser op til 110 km/t uden at være over belastet.


-Mvh

Stephan
133834: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (24-05-2013 14:53:35) (svar på 133832)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.21.25.126)
Hej Stephan

Når den har fået lov at køre og er blevet varm kan den godt køre 95kmt... og jeg tror godt jeg kunne få den til mere, men omdrejningerne er høje. Jeg har ikke omdrejningstæller på, men jeg har ikke lyst til at den går højere.
Varme osv går fint.

Jeg kan ikke lige huske dækstørrelse, men de er så vidt jeg husker ret standard for biltypen.
133835: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (24-05-2013 15:04:48) (svar på 133832)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.187.12)
Som Stephan er inde på; de vilde omdrejninger kan skyldes en kombination af små dæk- 205x16 eller lignende- og lavtgearet transfer-gearkasse, som den fra 110" hardtop ell. pick-up med gearing 1-1.667. (Med mindre bilen kører permanent i lavt udvekslingsområde :O) Ganske vist har de forskellige udgaver af LT77 og R380 ikke samme udveksling, men forskellen er i småtingsafdelingen og uden praktisk betydning. Den egentlige gearing, udveksling, ligger i transferen og findes i 1-1.667, 1-1.414, 1-1,22 med små afvigelser, og så 1-1.oo. (sidstnævnte i RRC med Chrysler tomatkasse)
Mht. "oliering" bruger jeg fuldsyntetisk gearolie 75-90 til al transmission.
En god måde at kontrollere gear og transfers tilstand er at aftappe olie og se efter spåner og glimmer.
133836: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (24-05-2013 15:09:18) (svar på 133835)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.21.25.126)
Uha spåner har jeg masser af.... proppen ligner et helt juletræ når den kommer af.
Jeg kan ikke gennemskue de gearinger. Hvordan læser man dem? (oversat=hvornår kører jeg hurtigere?) :-)
133839: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (24-05-2013 17:39:36) (svar på 133836)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.186.81)
Jeg har for nylig monteret en 1.22 transfer fra en RRC på en 110", ofte lettere overvægtig bus med en nyrenoveret 200 tdi.
Det gav god ro og absolut ingen problemer med trækkraften.
Den kan også køre op ad normalt forekommende bakker uden at skulle i lavgearområdet jvf. tidligere luftede bekymringer.

mvh
Knud
133843: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (24-05-2013 19:34:04) (svar på 133836)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.151.234.91)
Siden jeg før omtalte læs den godt igennem:

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html

Så tager du dine serie numre fra gearkasserne (dem finder du også på web siden)
og størrelsen på dine dæk.
Regner med du har std. Gearing i differne 3,54:1.

Disse oplysninger ligger du ind i calc linket.

Svaret du får kan du komme tilbage med her i tråden.

Du skal helst ligge i mellem 2500-2700 rpm ved mellem 115-120km/t i 5.gear.

Mvh. K.Bøgvad

Billedet viser ombygget fiber gearkasse tunnel som kan huse LT85/R380
133963: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (28-05-2013 22:40:03) (svar på 133836)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.60.235)
Hej Christian
Se det sådan; det bagerste tal f.eks 1.22 angiver hvor mange omgange der skal ind i kassen for at der kommer en ud, altså kører du hurtigst med 1 : 1,22 i stedet for f.eks 1 : 1,41.
Hvis det kniber med trækkraften op af bakke med trailer kan det ordnes med en justering af motoren. En 200tdi kan uden de store problemer yde ca 140 - 45 hk. mvh. leif
133840: sv: sv: sv: sv: sv: sv: R380 i stedet for en LT77 (24-05-2013 18:58:22) (svar på 133824)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Hvis gearskiftet til 1. og 3. gear er besværlig, kan det skyldes en fejljustering/slid oppe i selve skiftetårnet. Et nyt tårn gør underværker.

Rasler gearkassen også i tomgang ???