tilbage

Land Rover Forum  

Index
133883: Motorblok med en art tap under cylinder nr. 1 (26-05-2013 13:03:46)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej!

Jeg har opdaget en firkantet tap på motorblokken under cylinder 1 på min V8 LR 90 1987. Mener ikke den har været der før. Den er ca. 2,5x2,5 cm. Historien er, at jeg har haft min V8 til totalrenovering i England og fik den retur ugen før jul 2012. Efterfølgende konstaterer jeg mislyd i motoren. Det viste sig, at motoren havde fået monteret for små stempler, heraf klaprelyden. Motor retur til England og nu i forbindelse med skift fra Weber til gamle renoverede SU,er opdager jeg, at der en denne tap. Har ikke set den før, har mistanke om at mit motornummer er hugget i en anden blok.
Har I et godt bud på denne tap?


Mvh

Kaj Tunlev
Index
133885: sv: Motorblok med en art tap under cylinder nr. 1 (26-05-2013 13:37:15) (svar på 133883)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.147.8)
Hej Kaj

et billede siger mere en 1000 ord, ellers prøv at ring så ser vi om vi ikke kan finde ud af det. Evt. kunne jeg se din motor så kunne vi se om der er ændret motornummer.

Hilsen Leif
40553120
Index
133888: sv: sv: Motorblok med en art tap under cylinder nr. 1 (26-05-2013 13:52:59) (svar på 133885)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.227.82)
Most likely; de har sikkert boret op til større overstørrelse end de kunne skaffe stempler til og så har fundet en anden blok. Men jo, billede ville skabe lys over mysteriet, men funker det, kan det jo være ligemeget om anden blok eller ej. Mvh. 2749, der ingen interesse har i The Workshop what-so-ever.
Index
133889: sv: sv: Motorblok med en art tap under cylinder nr. 1 (26-05-2013 15:12:26) (svar på 133885)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej!

Her et billede. Ophæng ses nedenunder klumpen. Klumpen i midten.


vh

Kaj
Index
133892: sv: sv: sv: Motorblok med en art tap under cylinder nr. 1 (26-05-2013 18:40:17) (svar på 133889)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.224.81)
Skæg fætter; har ikke en sådan på de V8ere- 3.5-3.9 heromkring, kan være en fra en Rover saloon ell. lign. Kan forestille mig den er tænkt som "faldsikring" hvis motorophæng slipper.
Index
133900: sv: sv: sv: sv: Motorblok med en art tap under cylinder nr. 1 (26-05-2013 21:47:58) (svar på 133892)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.112.143)
Hej Kaj

Jeg har en 3.9'er med samme tap, stod selv og studsede over den ;-)

Morten
Index
133901: sv: Motorblok med en art tap under cylinder nr. 1 (27-05-2013 07:00:21) (svar på 133883)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Synes at huske at have læst et sted at det er for indikation af motorstørrelse eller kompression. Men jeg kan ikke lige komme det nærmere lige nu. Måske falder 10øren i løbet af dagen :-)
Index
133914: sv: sv: Motorblok med en art tap under cylinder nr. 1 (27-05-2013 15:12:05) (svar på 133901)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
@Kaj #1643

umiddelbart ville jeg kraftigt mistænke (som du også selv gør) at der er skiftet motorblok ibm. renovering med tilhørende gen-hug af org.engine#.

Der er forskellige engine block cast type af den legendariske Buick/Rover V8 - i Rover sammenhæng 1-8 typer + en del løse små serier hos motor-tuner / developer.

Rover "låne" selv nogle af de modifikationer tuner/developer re-designet - og indføre dem på senere modeller af fabriksmotor.

Tappen/blok/trekant som du ref. til - mener jeg fremkommer fra type 4 (89-) og frem. (type 4 - 3.9/4.2 - bore 3.702") og på de efterfølgende modeller.

3.5L (bore 3.5") type 3 forsætter produktion til og med -93 (og er uden den omtalte tap...!). - efterfølgende bliver der dog fremstillet en mindre serie 3.5L af type 8 engine block (95/97/98)

Hvis din org. motor du havde i Landyén før renovering, er født sammen med bilen - vil den være en type 3 motorblok (80-93) uden tap/trekant - men det kunne jo tænkes.. at der er skiftet motor undervejs…

Tappen er ikke faldsikring - den sider helt oppe ved topstykket, og motoren skal derved falde helt i gennem motorrummet før tappen rammer vangen - og det vil udstødningens mandifoldet have gjort længe forinde det sker.
Index
133916: sv: sv: sv: Motorblok med en art tap under cylinder nr. 1 (27-05-2013 17:42:19) (svar på 133914)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Hej Ole

Super forklaring som man kun kan blive klogere af :-)
Er der nogle sikre tegn på hvilken type motor der er hvad, f.eks nummerrækkefølge eller mærkelige gevækster ?

mlrh Claus
Index
133921: sv: sv: sv: Motorblok med en art tap under cylinder nr. 1 (27-05-2013 20:18:10) (svar på 133914)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej Ole!

Jeg har haft bilen fra ny og der er ikke skiftet motor. I efteråret 2012 besluttede jeg at få renoveret motoren, 392000 km, da den viste svaghedstegn i Norge med 1500 kg campingvogn på krogen. Så min konklusion på dit indlæg er, at jeg i dag kører rundt med en nyere motorblok med mit gamle motornummer.

Tak for alle tilbagemeldingerne.

Mvh

Kaj
Index
133929: sv: sv: sv: Motorblok med en art tap under cylinder nr. 1 (28-05-2013 10:39:10) (svar på 133914)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.147.8)
Hej ole

Nu har jeg været ude på mit lager og kigge mine motorer efter, den omtalte tap sidder på alle de motorer jeg har på nær en original stage 1 motor, jeg har motorer der kommer fra alt lige fra sd1 til range rover over 110" og langt største delen af dem, kender jeg oprindelse på. Selv den meget specielle originale vitesse rally motor med ekstra forstærkninger som jeg har stående har denne tap og hvis jeg sammen ligner med den 110 v8 motor som min far købte fra ny i 1985 er de stort set identiske udvendigt, så mon ikke den tap sidder på langt de fleste biler der kører rundt!

At din motor er skiftet ud med en anden tvivler jeg stærkt på, hvis de har skiftet motornummer vil du tydeligt kunne se de har fjernet det gamle. Ellers skulle de have givet dig en fabriksny blok med dit nummer i :/
Og hvis de havde ødelagt din gamle motor, mon ikke de så havde fortalt dig det og tilbudt en anden i stedet, at skifte motornummer er jo bedrageri og er strafbart selv i UK.
Men som tidligere sagt kan vi jo stikket hovederne sammen en dag og se om der er lavet noget fordækt.

Men hvis din motor kører som den skal er det jo bare lækkert.

Hilsen leif
Index
133930: sv: sv: sv: sv: Motorblok med en art tap under cylinder nr. 1 (28-05-2013 11:31:37) (svar på 133929)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
@Leif

Jeg skal ikke afgøre hvad der 100% korrekt omkring Buick/Rover V8 - for det tror jeg ikke der er noget som er…! De forhåndenværende søms princip har sikkert periodisk været for fremhævende i Solihull hallerne

Personligt har jeg tidligere haft en 90" V8 årgang /AA unden tap - har pt. en tilsvarende også uden tap. Min 110" V8 3.5 har heller ikke tap - til gengæld er der tap på min RRC 3.9 /93 samt min RRC 4.2/92 - har også en løs 3.5 fra en RRC/aut. ca. 85-88 med tap…!

Det jeg skrev tidligere er sådan som jeg har læst mig til, samt de observationer jeg har gjort mig fra de RV8 der har været gennem mine hænder.. (det kunne måske være afskrifter af hinanden…!) men det tror jeg ikke… Des Hammill & David Hardcartle samt Web…

Personlig tror jeg consistent kontra Landy periodisk har været reelle modpoler ;)

Skal prøve og se om jeg få tid at bakse en oversigt sammen…
Index
133971: sv: sv: sv: sv: Motorblok med en art tap under cylinder nr. 1 (29-05-2013 11:53:27) (svar på 133929)
Ronnie hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.141.184)
jeg vil gerne i kontakt med leif jensen. da jeg mangle en stego one motor
er det nogle der har tlf nr ?

mvh Ronnie
Index
133972: sv: sv: sv: sv: sv: Motorblok med en art tap under cylinder nr. 1 (29-05-2013 12:06:15) (svar på 133971)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
kan du ikke bare ringe til ham - han skriver sit nr. i første svar-indlæg i den her tråd