tilbage

Land Rover Forum  

Index
133895: Varmeblæser/sikring (26-05-2013 20:13:01)
Christian Steincke #8472, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.7)
Hej!
Min 90" fra '87 har lige brændt en sikring (glas) til varmeblæseren. Det duftede fælt af brændt plast og sikringsholderen er helt smeltet i den ene side. Prøvede at fjerne det meste smeltede plastik og satte så en ny sikring i (15amp og ikke 8 som der står ( havde ikke andre), men stadig ingen luft i bilen. Nu er spørgsmålene hvordan jeg kommer videre herfra.
Skal jeg skifte hele baduljen til bladsikringer? Eller skal jeg finde en ny sikringsholdere af den gamle slags? Og hvad er produkt id evt?
Kan jeg være sikker på det blot er sikringen eller kan det også være selve regulatoren( har haft den af og den ser fin ud)?

Ved godt det er sommer, men varm luft er ret nødvendigt når det er fugtigt vejr :)
Pft

Vh
Christian
Index
133896: sv: Varmeblæser/sikring (26-05-2013 21:12:56) (svar på 133895)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Det er en ret alm fejl. Pga dårligt dimentioneret el net, komponenter og tidens slid udvikles der, pga dårlig forbindelse ved samlinger osv, varme som til sidst kan få fatale følger..
Du skal nok lige have gået ledningerne igennem også for tegn på manglende isolering.
Ellers skift sikringsboksen og gerne til en ny, evt fladsikringer..
Skal det være helt super duper, så monter arbejdsrelæer på lys, varme og andre strømslugere..
Det skåner ledninger, kontakter, bundstykke osv
Men det skal laves ordentligt med gode komponenter og sikringer..
Index
133903: sv: sv: Varmeblæser/sikring (27-05-2013 10:40:36) (svar på 133896)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
AUTO Sparks er din ven i nøden når det gælder el i britiske køretøjer:

http://www.autosparks.co.uk/

Index
133925: sv: Varmeblæser/sikring (27-05-2013 22:11:35) (svar på 133895)
Kaare Maul #1079, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.195.88)
Hmm.. Havde selv samme problem sidste år med min 110 stw fra 1987. Da var problemet, at blæsermotoren var stået af. Bestilte en ny i UK (husk at angive, at det er en venstrestyret bil. Så skifter man blæsermotoren i varmeapparatet - man skal lidt ind i nyrerne på bæstet og have afmonteret dette og hint - men der findes glimrende anvisninger på nettet for os, der ikke er sådan rigtige - eller bare nogenlunde rigtige - mekanikere.
Med venlig hilsen
Kaare (1079)
Index
133928: sv: Varmeblæser/sikring (28-05-2013 10:38:53) (svar på 133895)
Christian Steincke #8472, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.93.39.28)
okay så jeg bestilt nogle nye sikringsholdere 2*8 vejs blad, og ud over det vil jeg følge Kaares råd og skille blæseren ad. Da min dyt er hullet som en si, så kan det ikke udelukkes at der er kommet vand i blæserhuset og evt have kortsluttet skidtet.

Bilen er med en 200tdi, og der er ikke (mig bekendt) lavet andet biks med nettet en nogle ekstralygter med relæ. Da jeg ikke er i 'stødet' til at lege el-mand må relæer vente, men ellers godt råd :).
Index
133961: sv: sv: Varmeblæser/sikring (28-05-2013 22:06:38) (svar på 133928)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Hej

Det er 99% sikkert ikke vand der er problemet med din varmeblæser. Hvis der er vand der kortslutter så bliver det bare varmt og fordamper - problem solved :-)
14V x 15A er en effekt på 200Watt, et habilt varmelegeme!

Mit forslag er at du prøver at tage stikkene af din blæser og sætter en ledning direkte fra batteriet til blæseren. Hvis den køre er det dine ledninger der er blevet utætte og gnaver på karossen et sted, og hvis blæseren ikke køre er det alligevel den der er en fejl i.

Skulle det være blæseren, så hør lige en elektro-biks hvad de skal have for at renovere blæsermotoren. En ny motor er så vidt jeg husker hidsigt dyr. En renoveret motor er 100% så god som ny.

Hilsen
Jens

PS: Hvis du gerne vil lære at lave dine egne ting med relæ-aflastning, så koster et relæ, sikring og en 5W pære under en halvtredser i en Thansemand nær dig. Så kan du lege alt det du vil i enden af en batteri-lader uden at det går ud over bilen indtil du har styr på det :-)
Det er vitterligt meget meget simpelt at have med at gøre og når du er klar til at klippe i bilen, så er det masser af hjælp og vejledning at hente herinde.
Index
134004: sv: Varmeblæser/sikring (31-05-2013 10:00:20) (svar på 133895)
Christian Steincke #8472, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.93.39.29)
okay, så fik jeg hentede en brugt motor med hus (tak til Bo i Otterup). Byttede rundt på lidt stumper og satte motor over i mit gamle hus (kosmetisk årsag), samlet skidtet, koblet ledning på, satte strøm til og...ingenting. Moter drejede ikke, men tilgengæld sprang sikringen ikke (stadig den gamle holder). Hvad gør jeg nu? jeg aner ikke en pind om el, men jeg har et voltmeter jeg tænkte at teste på ledningerne for at se om der overhovedet er strøm på.

Er der evt en der kan guide mig lidt frem i processen med måling og helst på dansk?

Tak
Index
134021: sv: Varmeblæser/sikring (31-05-2013 17:27:30) (svar på 133895)
Christian Steincke #8472, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.44.135.224)
Sådan! Et lille hurtigt indgreb og der er blæs!
Index
134023: sv: sv: Varmeblæser/sikring (31-05-2013 17:42:22) (svar på 134021)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.199)
Det er formentlig din blæserkontakt der er brugt op.

Mvh
Kenneth Poulsen