tilbage

Land Rover Forum  

Index
134280: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 14:12:35)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.85.118)
Hejsa

For 10 år siden havde jeg en Defender 90" og siden da har jeg gået og fantaseret lidt omkring køb af en LR igen.
Nu er der opstået behov for en bil der kan trække tungt, da min kæreste har købt en hestetrailer til to heste (max 2000kg). Derudover skal den bruges til at trække trailer (grus, foder, halm og hø), samt trække brænde ud af skoven. Sidst men ikke mindst skal den kunne transportere mig selv på en nogenlunde fornuftig måde op mod 40km strækninger af og til (ingen rutine-pendling).
Min kammerat gjorde mig opmærksom på en Serie III fra 1983 til salg for 30.000 og nu overvejer jeg at køre over og kigge på den.
Jeg har læst artiklen "Seriebil - tjek inden køb" og umiddelbart lyder det som om jeg skal undersøge denne bil ret anderledes end min gamle 90" i sin tid.
Er der nogen kommentarer til sagen?
Er der evt et Serie-kyndigt medlem i nærheden af Middelfart, der kunne tænke sig at komme med ud og kigge på den (mod betaling selvfølgelig)?

MVH
Daniel
Index
134283: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 14:26:12) (svar på 134280)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.199)
Min første tanke er, at det ikke er en serie III du skal bruge, den vil være alt for bovlam og ukomfortabel til de opgaver du nævner.
Serie III benzin har 72 heste og en diesel har 62 heste.

Til de opgaver ville jeg gå efter en skruefjedermodel med 200tdi motor.

Men selvfølgelig har man god tid og tålmod, så kommer man langt.

Og så er der hele charmen ved en seriebil, den kan ikke købes for tid og penge. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen - nu også med 88" 2,5 n/a diesel 1979 og absolut ingen hastværk.
Index
134284: sv: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 14:43:32) (svar på 134283)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.85.118)
Det er en 2,3 diesel jeg tænker på. Hvad mener du med bovlam? Mangler der simpelthen motorkraft eller? Den skulle jo gerne kunne ligge i lastbils-banen på motorvejen...også med hestetrailer...
Index
134286: sv: sv: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 14:50:28) (svar på 134284)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Kenneth har ret i det synspunkt, at en ser. III diesel er lidt svag i motorkraft, men der er også noget andet, der måske kan være en hindring: det er et spørgsmål, hvor meget den overhovedet må trække af trailere. I dit sted ville jeg nok følge Kenneths råd om en 90" med fx. en 200 tdi...

Jørgen Lundrup
Index
134287: sv: sv: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 14:55:48) (svar på 134284)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.164.48)
Dejlig rolig kørsel. Men regn ikke, med at kunne følge, lastbiler, med 2 ton på krogen, heller ikke med bilen solo. En serie bil er super, hvis, man er indstillet, på hvad man køber. Men det er ingen racer. De bedste hilsener Morten H Nielsen
Ps Det er en 2,25 liter
Index
134289: sv: sv: sv: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 15:46:12) (svar på 134287)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Som seriebils-entusiast må jeg istemme koret. En serie III er ikke noget lokomotiv. Den er ikke velegnet til at trække tunge trailere over længere afstande. Den kan godt, men nogen fornøjelse er det ikke.

Nu ved jeg ikke om det er en kort eller lang SIII du kigger på, men vil lige nævne at en 88" ikke må trække mere end ca. 3 tons alt efter hvor høj en totalvægt den er synet til.

Mange mener at alle Land Rovers, herunder 88" må trække 3,5 tons. Det er muligt at Land Rover vil godkende en 88" til at trække 3.5 tons, men der er en regel der hedder at en firehjulstrækker max må trække 1½ gang sin egen totalvægt. Og for en 88" er totalvægten ca. 2 tons, hvilket vil sige at den må max trække ca. 3 tons.

Men derudover så er en Seriebil jo at regne for den "rigtige" Land Rover, ja selve indbegrebet af Land Rover sjælen. Men de har alle mindst 30 år på bagen og allerede for tredve år siden var de ved at være umoderne. Så som Morten siger, en seriebil er fantastisk, men man skal elske den for det den er. Gør man det, finder et velholdt eksemplar eller selv sætter en i stand, så er det faktisk muligt at have en tålmodig arbejdshest. Hvis man altså er indstillet på at holde den vedlige og passe lidt på den, og bærer lidt over med den særheder.

Mvh Niels
Index
134285: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 14:49:06) (svar på 134280)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
En 88" er en charmetrold, men nok ikke lige det, du har behov for...

En 110" som HCPU eller som double cab er de rigtige biler til det, du beskriver...

En HCPU har et lad på 206x160 cm og kan laste ca. 1 ton. Flere af slagsen er til salg på DBA.

En double cab har et mindre lad 105x155 cm, men byder på mere kabinekomfort.

En klubkammerat har lige købt en double cab - også kaldet Adventure - fra 2004 og med 195t km på klokken... 100t . En god handel, jeg var med for at gennemgå bilen...'

Der står en årg. 2000 double cab nær Fredericia...
Index
134290: sv: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 16:06:24) (svar på 134285)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.178.185.162)
Er der nogen der har prøvet at trække op mod to tons på landevej eller kender til forbruget ved landevejskørsel m/u trailer?
Index
134292: sv: sv: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 16:19:46) (svar på 134290)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jeg har prøvet at trække to tons på landvej. Op af de bakker vi har her på vestfyn skal man undertiden ned i tredje gear og farten falder til mellem 50 og 60.

Hvad forbruget er med trailer, har jeg aldrig regnet ud, men min går ca. 7 km/l i snit uden trailer, så det er i hvert fald ikke højere. Men det er så en benziner.

En diesel render efter sigende 10 km/l uden trailer. Mon ikke det er lidt mindre med trailer. Til gengæld har den færre heste og mindre moment, så den vil være endnu langsommere.

Mvh Niels
Index
134293: sv: sv: sv: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 16:21:19) (svar på 134292)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja jeg går naturligvis ud fra at vi stadig taler Seriebiler?

Mvh Niels
Index
134294: sv: sv: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 16:24:43) (svar på 134290)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.199)
Ja da tit, både med vores egen hestetrailer og med 3.500kg 3 akslet 6 meter ladtrialer, pakket godt op med "madpakker" (wrap) til hestene - det går med 50-70 km/t afhængig af terrænet - med en benziner.

En diesel kører solo ca. 10 km/l og med trailer og fuld hane ca. 6-8 km/l.
En benziner kører 7-9 km/l solo og 4-6 km/l med tungt bagpå.

Det er mine egne tal, andre kan have oplevet noget andet.

Mvh
Kenneth Poulsen - hvor fruen har en Volvo 940 til kræene. ;)
Index
134303: sv: sv: sv: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 18:37:55) (svar på 134294)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.178.185.162)
Ja. Det er stadigvæk kun Serie III diesel jeg tænker på. Jeg synes 110"-ere i den prisklasse (30.000) er for usle. Tror sådan en smadret 110'er ville tabe værdi rimelig hurtigt ved mig, da jeg ikke kan finde ud af at lave rust...
Forbruget lyder som ca det samme som for vores Volvo 245, så det er ikke afskrækkende. Jeg er virkelig i syv sind. Kan jeg leve med 50km/t op ad en motorvejsbakke? Er der nogen der har prøvet at tune sådan nogle gamle diesel-biler? Tør man det?
Index
134305: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 18:51:29) (svar på 134303)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Du kan jo evt lægge en 200TDi'er i. Det hjælper jo noget. Men det er jo heller ikke gratis. Og uanset hvor velholdt en Serie III er, så er den ikke vedligeholdelsesfri.

Men jeg vil gi' dig ret i at de 110'er man ser i 30.000,- klassen ikke ser for kønne ud. Man kunne jo også overveje en Disco.

Og lige en ting til. Det er min erfaring at man kan finde mange seriebiler til en 25-30.ooo,- men man har altså hurtigt smidt nogen penge i dem, før man er helt tilfreds.

Så et budget på 50.000,- det første år inkl indkøb af vogn, mener jeg ikke er helt i skoven.

Mvh Niels
Index
134304: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 18:44:42) (svar på 134280)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Hej Daniel.
Kan godt forstå du gerne vil have en gammel Land Rover - den er også ganske charmerende :-)
MEN jeg tilslutter mig koret der, ud fra dine behov, råder dig til en anden Land Rover model. En 2.25 diesel med hestetrailer på motorvejen er ikke helt optimalt, ikke engang på landevejen.. Den ER altså lidt sløv!
Den 109" du har set i Meddelfart har jeg lige købt idag, så tag det helt roligt og vent til den rigtige bil for dig dukker op ..
Index
134308: sv: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 19:53:07) (svar på 134304)
Lars Nygaard, Reg.Bhm, ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Daniel, Ole kom dig i forkøbet med Midelfartbilen, men der står mange fine biler i serieafdelingen rundt omkring som kan købes til de ca. samme penge - men ja, som Niels skriver, der skal hele tiden lige laves et eller andet - men så galt behøver det heller ikke at være - og jeg er slet ikke enig i, at du ikke skal købe en seriebil - for det fåes ikke bedre! (i min verden) men indstil dig på, at det ikke går stærkt, når du af og til trækker rundt med noget tungt, hverken på motorvejen, på landevejen eller i indkørslen for den sags skyld - faktisk er det (i min verden) ikke engang sjovt eller særligt komfortabelt at køre stærkt i en seriebil - ca. 70 km/t er fint, hvis man godt vil tale lidt sammen også, eller hvis man godt vil frem uden at hele kroppen hopper videre efter parkeringen...

Overvej dit forbrug - er du forelsket i en seriebil, sådan er vi jo nogle, der har det - så er det ikke trækkeriet, og hastigheden, der skal afskrække dig - men indstil dig på, at det går småt, og nyd så de dage, hvor du kører uden læs, dem er der alligevel nok flest af, der kører du nemlig i en noget ganske charmerende, anderledes og alligevel super moderne bil, i et tempo hvor man ikke fanger røvere, men fanger oplevelser, smil og andres glæde!

Ole som har købt 109éren foran dig, har iøvrigt en lightwight til salg, lidt over prislejet, men passet og plejet!! Der får du skøn bil for pengene, og en sælger, der ved, hvad han har til dig! (nej, jeg er ikke på provision, men kender Oles holdning til ikke at gå på kompromis med tingene)

Bedste hilsner
Lars, solskinsøen
Index
134313: sv: sv: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 21:07:20) (svar på 134308)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.178.185.162)
Tak for de hurtige svar og gode tips allesammen. Bilen er blevet snuppet for snuden af mig, så jeg slår koldt vand i blodet lidt endnu, men "I'll be back" :-)
Index
134317: sv: sv: sv: sv: Hjælp ved køb af Serie III (11-06-2013 22:52:23) (svar på 134313)
Peer Gotthardsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.104.46.183)
Hej Daniel, ja Ole fik bilen, selvom han efter en Søndag eftermiddag med rust bankning, kiruigske undersøgelser og prøveture samt en "hygge øl", meddelte mig han tænke over det aht. overvejelser vedr. mangler og foranstående istandsættelse set fra hans synspunkt. Du kom på banen og var/er en værdig kandidat til bilen set ud fra et "Militært synspunkt" mht din baggrund i Forsvaret og din holdning til bevarelse af disse køretøjer, men Ole handlede efter 48 timers overvejelser hurtigst, så fortsat held og lykke med at finde den "rigtige"
Tak for din oprigtige interesse
mvh
Peer
Spørg endelig hvis der er noget du mangler hjælp til :o)
Index
134335: sv: Hjælp ved køb af Serie III (12-06-2013 12:03:04) (svar på 134280)
Hans Houmøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.243.62.139)
Hej Daniel
En 88" S3 2,25D er en rigtig fin Land Rover - sjov at køre og fuld af charme - og den må gerne trække en hestetrailer såfremt dit kørekort lever op til det. Den kan også godt trække en trailer på 1500-2000Kg, men desværre bare ikke så almindelige mennesker kan leve med det. 2,25 dieselen havde fra fødslen 62Hk og ca. 140NM - det er samme kræfter du finder i en mini/microbil a la. VW up/polo - og dem vil de færreste spænde en sådan trailer efter.

Jeg har selv heste, og har for sjov spændt min gamle Brenderup på knap 600 kg incl. en bette islænder på ca. 350 kg bagefter min 88" der også er med 2,25 diesel - og jo, den kan da trække det, men man ligger på ca 60 på landevejen, og på de stejle bakker bliver man overhalet af knallert 45.

Så - hvis du vil ligge på hjul med lastbilerne på motorvejen, så hedder det nyere bil med større motor - turbodieselerne 200/300Tdi er gode bud. Hvis jeg skal køre langt med hestetrailer er det i min Discovery 300Tdi!

Du kan "tune" en 2,25 diesel, men ikke til mere end de 62 HK den har ab fabrik - og jeg skriver tune fordi mange motorer pga. manglende vedligehold ikke længere har de heste de engang havde. Så med tuning er det ting som: renovere dyser, stille ventiler, rens luftfilter, check kompression, pumpetiming, blanding osv.

Ang. længden på bilen, som flere omtaler, så er det korrekt at des større akselafstand, des mere stabil kørsel - så en 109/110 vil have bedre vejbeliggenhed - men jeg må sige at min 88" nu gør det fint - det afhænger også meget af traileren - visse er mere stabile end andre!

Hvis du bor i nærheden af Aalborg er du velkommen til at komme forbi og prøve forskellige LR kombinationer for en lastet trailer!

MLRH
Hans
Index
134463: sv: Hjælp ved køb af Serie III (17-06-2013 00:34:21) (svar på 134280)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.50.125.71)
Jeg er den lykkelige indehaver af en 88" diesel - med en 2,5NA motor. Det er en ex. mili og iflg. papirerne må den tilkobles 2.000 kg.
Jeg har kørt med 2 t på krogen. Det er ikke nogen fornøjelse!
1) Du kan ikke følge med trafikken - ikke engang på almindelig vej - og slet ikke på motorvej.
2) Efter min bedste mening er det ikke forsvarligt at tilkoble en 2-akslet trailer på 2t efter en tom 88". Sådan en trailer vil helst køre ligeud og du vil opleve at det er traileren der styrer vogntoget. Du mærker tydeligt, at når du forsøger at dreje - så vil traileren køre ligeud og det kan - hvis man ikke er oppe på dupperne - resultere i at hele vogntoget krøller sammen.

Fænomenet er særdeles velkendt for dem der har kørt med lastvognstrailere. Kørsel med en trailer hvor der ikke er noget særligt akseltryk på trækkeren og stort akseltryk på en 3-akslet trailer er et rent helvede - det er traileren der styrer!
En serie 3 er et herligt køretøj, men med det som du beskriver den skal bruges til må min anbefaling være at finde noget andet.
mLRh
Nils