tilbage

Land Rover Forum  

Index
134414: Gasspjæld/bypassventil SU karburator. (13-06-2013 22:13:44)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hvilken funktion har bypassventilen på gasspjældet på SU karburatoren?
Jeg har i dag læst på en hjemmeside omkring V8 Rovermotoren, at en af metoderne til at få op til omkring 200 hk ud af en 3.5 l er at lodde bypassventilen til, fjerne fjederen fra pladen, og sikre skruerne på spindelen med Locktite.

Håber nogen kan svare på dette spørgsmål.

www.mcz.co.uk/tuningtheroverv8-pt1.htlm

Mvh

Kaj Tunlev

Index
134415: sv: Gasspjæld/bypassventil SU karburator. (13-06-2013 22:17:51) (svar på 134414)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Rettelse: www.mez.co.uk

Hjemmesideadressen var forkert.

Mvh

Kaj
Index
134418: sv: sv: Gasspjæld/bypassventil SU karburator. (14-06-2013 08:31:21) (svar på 134415)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Butterfly bypass valve eller den mere korrekte betegenlse "overrun valve" finder man iøvrigt også på Zenith-Stromberg carburetters - funktionen er præcis den samme som hos S.U carburetters.

Overrun valve - har den funktion at skabe et langt mere korrekt blandings forhold når spjældet på karb. lukkes fra eks.vis - full open to full close pos. - Det giver en mere harmonisk motorkultur samt mindre uforbrændte benzin forbindelser i udstødningen - altså mindre forurening ved hjælp af mere optimal blandings forhold af air/fuel - ved brat ændring af gasspjæld åbning.

Butterfly disc kan skaffes som reservedel "med eller uden" overrun valve - modellen "uden" bruges ofte ved tuning - idet ventilen jo sidder i luftstrømmen.

En slap fjeder på overrun valve giver iøvrigt en urolig/nervøs tomgang - idet blandnings forholdet er ukorrekt som følge af ventilen er lidt åben, skabt af vacuum over spjældet/butterfly disc - kendetegnet ved at man har svært ved at juster tomgangen præcist.