tilbage

Land Rover Forum  

134505: Serie III V8 (19-06-2013 07:44:39)
Mogens Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.223.63)
Halløj.

Er det ikke korrekt at Serie 3 blev lavet i V8 benzin også?

Er disse motorer til at få fat i, hvad ligger de i af pris og er de pengene værd?
Hvordan med gearkasse, er det samme gearkasse som 2,3 benzin eller er vi oppe i noget kraftigere?
Fås gearkassen som automat gearkasse?
Passer den ophæng med 2,3 benzin?

134507: sv: Serie III V8 (19-06-2013 07:52:10) (svar på 134505)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Det er en Stage 1 V8 du tænker på.

Det var en model de lavede som en overgang mellem seriebil og 90 / 110. Den er med bladfjedre, med designmæssige elementer fra både Serie III og 110.

Motoren er fra en Range Rover, og plomberet som en Puch Maxi til kun at have 90 HK. Gearkasse er også fra en Range Rover.

Du kan eksempelvis læse mere om den http://www.stage1v8.org.uk/


Med Land-Rover hilsen
Asger Jørnow
134508: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 09:34:43) (svar på 134507)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.199)
Og så kører en Stage One med permanent 4x4 med centerdifferentiale og en helt anden foraksel* med homokinetiske led for at kunne køre permanent 4x4.

Det er absolut ikke plugandplay at bygge en ordinær serie III om til en Stage One.

* Og de foraksler er der kun lavet en lille produktion af kun til Stage One og de koster skjorten - hvis man kan finde dem.

Mvh
Kenneth Poulsen
134511: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 10:24:10) (svar på 134508)
Mogens Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.223.17)
Hejsa.
Tak for svar begge to.
Hvis jeg napper V8 motor og gearkasse fra en RRC. så kører den jo ikke med permanent 4x4. de burde vel være til?
134513: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 10:47:03) (svar på 134511)
Jens Modin #1833, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
jo-RRc kører med permanent 4x4 det gør serie bil ikke.så du kan ikke kører 4x4 sreie bil,du skal beholde den gamle gear kasse.
mbh.jens 1833
134514: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 10:53:41) (svar på 134511)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.242.98)
det er ikke noget problem at bygge en v8 i en serie 3, mange har gjort det og du kan købe komplette kits til det i england.
det er dog et kendt problem at hvis din gearkasse er lidt slidt i forvejen så holder den ikke længe efter en v8. men det er et mindre problem.

et helt andet og større problem er de danske synspaver, og/eller regler.

en stage one er i lovens forstand IKKE en serie 3 og har en helt anden typegodkendelse. derfor vil der ikke stå v8 som option i nogen typegodkendelser til serie 3.
så du kan derfor ikke påberåbe dig at ha opgraderet til en anden godkendt model.

hvis vi så ser på ydelsen så har den kraftigste godkendte motor i en serie 3 72hk. 72 + max førgelse på 20% er = 86,4hk

en stage one v8 har 90hk, så hvis du er heldig at finde sådan en kan du måske overbevise dem om at det ikke er farligt.

den tidligste RRC v8 har 135hk og er derfor alt for kraftig for synsmændende.
noget helt andet er bremserne, kan de klare mosten?
hvis ikke skal du måske opgradere til skiver og her løber du ind i samme problem. nemlig at der ikke forligger en typegodkendelse på en serie 3 med skivebremser.

jeg siger ikke det her for at tryne dig, men mest for at lade dig vide at der er mere i det end bare at skifte motoren.
jeg ved der er nogen i dk der har sluppet afsted med det før, men har også hørt at reglerne er blevet skærpet siden.

jeg har selv tænkt meget på et lignende projekt, men er løbet panden imod muren på typegodkendelsesreglerne hver gang.
så hvis du finder en løsning er jeg meget intresseret i at høre fra dig, idet jeg selv godt ville lave sådan et projekt.

vh Jacob Geltzer
134516: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 11:08:14) (svar på 134514)
Mogens Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.223.17)
Hejsa.
Tanken var også at opgradere bremserne. de er ikke for gode i forvejen på en SIII :-)

På min reg. attest står er i bemærkninger at den er godkendt med Konstruktive ændringer. Så allerede der har jeg en ide om at det bliver lettere at lave det stunt.

Men RRC V8 passer på en alm. SIII Gearkasse. er det korrekt?
Så tænker jeg at en Std. Gearkasse renovering. montering af RRC V8 og så 2 stk RRC diff.

Jeg ser det som muligt. teoretisk ihvertfald. og hvis viljen bare er der :-)

134517: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 11:23:23) (svar på 134516)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Det nemmere, at tage et RR eller Defender chassis og flytte et Serie karosseri over end at ombygge en Seriebil med anden drivlinje og opgradering af bremserne.

Og så har du sikkerheden i behold og skal ikke døje med typegodkendelser osv.
134518: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 11:39:18) (svar på 134517)
Mogens Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.223.17)
Og så flytte stelnr over i rammen?
Så er man vel lige vidt igen aht. godkendelsen?

Alternativ er der V6 Motoren. Men har hørt denne ikke skulle være særlig god?

134519: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 11:42:47) (svar på 134518)
Mogens Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.223.17)
Sorry L6 motoren :-)
134521: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 12:08:57) (svar på 134519)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Ku' det mon være mere interessant at købe sig én, der var original? Syd for grænsen findes alternativer i forskellige afskygninger og prislejre:

1) http://suchen.mobile.de/auto-inserat/land-rover-serie-iii-stage-one-v8-zeiselmauer/179718741.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=14800&makeModelVariant1.modelId=9&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.makeId=14800&makeModelVariant2.modelId=1&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=PETROL&minFirstRegistrationDate=1975-01-01&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&negativeFeatures=EXPORT

2) http://suchen.mobile.de/auto-inserat/land-rover-andere-v-8-stage-one-offen-ohne-verdeck-bamberg/180235576.html?lang=de&pageNumber=2&action=eyeCatcher&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=14800&makeModelVariant1.modelId=9&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.makeId=14800&makeModelVariant2.modelId=1&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=PETROL&minFirstRegistrationDate=1975-01-01&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&negativeFeatures=EXPORT

3) http://suchen.mobile.de/auto-inserat/land-rover-serie-iii-stage-one-v8-station-wagon-h-kennzeich-garmisch-partenkir/179871256.html?lang=de&pageNumber=2&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=14800&makeModelVariant1.modelId=9&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.makeId=14800&makeModelVariant2.modelId=1&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=PETROL&minFirstRegistrationDate=1975-01-01&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&negativeFeatures=EXPORT

Mvh Søren R.
90" 50th V8
134522: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 12:16:23) (svar på 134519)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Alt kan lade sig gøre med Land Rover. Skal det være kosher, skal der evt erlægges lidt afgift. Jo man kan sagtens bygge en Rover 3.5 V8 i en seriebil. Mht godkendelse, har jeg hørt en historie om at man opgav SAE-værdien for den originale motor og DIN-værdien for V8'eren. Så kan den efter sigende lige snige sig igennem. Der findes jo også en 6cyl benziner. Ved ikke om ikke den er stærk nok til at man holder sig inden for 20% reglen.

Der er sikkert nogen praktiske problemer, men de kan overvindes. Der findes som det nævnes kits i England. Mht gearkassen, så er det heller ikke noget problem, så længe man er lidt flink. Tror man, at man skal til at følge BMW'erne ned af Nørrebrogade, så kan man hurtigt splitte sin gearkasse ad. Og så er det ligegyldigt om det er en V8 eller 200TDi eller hvad man nu har lagt i.

Man *kan* selvfølgelig lægge et seriekarosse på et Defender chassis. Men en Defender er længere, og oven i købet en smule bredere end en seriebil, så så nemt er det heller ikke.

Men, der er nu ikke meget der er federe end lyden af en Rover V8! Heller ikke i en seriebil.

Mvh Niels
134523: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 12:32:03) (svar på 134522)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.242.98)
lige for at være på det rene, afgiften du skal betale, har intet at gøre med om den kan synes eller ej.

du kan sagtens risikere at du står med en ombygget bil, du har betalt afgift af, og så få at vide at den får du aldrig på plader, da den ikke opfylder synskravene.

såvidt jeg ved figurerer 6-cyl motoren ikke i de fleste serie 3 typegodkendelser, men hvis nogen kan modbevise dette evt med typegodkendelsesnumre, så ville det være ret intressant.
134525: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 12:39:46) (svar på 134523)
Mogens Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.223.17)
Jeg kan slet ikke finde typegodkendelse på det stel nr min bil har.
og der er heller ikke opgivet noget typegodkendelses nr. i reg. attesten.
Den står på danske plader, og har gjort det lige siden 1998
134526: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 12:44:39) (svar på 134523)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Altså den afgift jeg taler om er en ny afgiftberigtigelse af en vogn med større motor eller andre konstruktive ændringer. F.eks er der en i klubben, der har lagt en 200TDi i en SIII 109" og betalt afgiften for den konstruktive ændring. Så kan man lægge en 200TDi'er en serie-bil, og få det godkendt, så burde man også kunne få en SIII med V8 godkendt.

Men det er nok en god ide at snakke med en fornuftig synsmand først.

For øvrigt er der her en typegodkendelse for en 109" med V8
http://serielandrover.dk/download/file.php?id=1099

Her V8'eren opgivet til 69 HK

Mvh Niels
134527: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 12:49:55) (svar på 134526)
Mogens Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.223.17)
Hej Niels.
Tak for svar.
Jeg kan ikke se den side du linker til?

134533: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 13:00:07) (svar på 134527)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ka' være man skal ha log-in rettigheder til serielandrover.dk

Den hedder

Land Rover 109" LBC*)V2AA
Tybegodkendelse nr. 8401

...Nej ved i hvad, det er mig der ikke kan læse. Sorry. Det er ikke HK men kW, der for øvrigt er 68. Så det er 68 kW og ikke HK. Ahem...troede lige at en eller anden havde skrevet forkert. Ja sådan går det, når det går for stært. Sorry

Mvh Niels
134528: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 12:49:58) (svar på 134526)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.242.98)
hvordan får man en v8 ned på 69hk uden at stikke en sok i indsugningen?
134531: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 12:52:18) (svar på 134528)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.242.98)
og er du sikker på det ikke er en 200DI (uden T) han har fået den godkendt med? det er nemlig set før, flere steder, at man har lagt en 200tdi uden turbo i, så ender den omkring de 69hk. om man så stikker turboen tilbage på bagefter er jo op til en selv.
134534: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 13:04:54) (svar på 134531)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ret sikker på at det var en TDi :)

Men ejeren læser sansynligvis med her og kan selv oploade billeder af både bil og papirer og fortælle om hvad det kostede ham i afgift.

Eller man kan logge på serielandrover.dk og finde hans historie.

Mvh Niels
134524: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 12:38:16) (svar på 134522)
Mogens Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.223.17)
Hejsa.
Jeg er ikke interesseret i at købe en anden vogn. og slet ikke en 109"

Jeg kunne bare godt tænke mig at få en bedre (og federe) motor i end den std. 2,3

Så var V8erne oplagt som den sjoveste. Men 6ern er også et alternativ. havde bare hørt at de blæser toppakningen konstant`?


134530: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 12:52:17) (svar på 134524)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
V8'eren er også set i 88" Er du mere end heldig kan du finde en SIIA prototybe som fabrikken midt i tresserne brugte til at teste V8'eren inden de lagde den i den nyudviklede Range Rover. Et par stykker kom efter sigende til Danmark, og en af dem skulle være kommet til Göteborg.

Men kan du overbevise synsfætter om at v8'eren kun har 69 HK, så er det jo en smal sag. :) Ellers så burde det ikke være umuligt at få en 88" V8 gennem syn. Ikke når de kan synes med 200TDi

R6'eren er en sjælden motor, der "halvtoppet" Efter hvad jeg har hørt var den ganske rigtig vedligeholdelseskrævende og dertil tørstig. Men den var almindelig i mange 109" Brandsprøjter. Ikke en vej jeg ville gå.

Mvh Niels
134536: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 13:10:29) (svar på 134524)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Nå, det er det, du er ude efter: en federe motor..

en 2,25 b med fem hovedleje er faktisk en meget slidstærk og økonomisk maskine, der passer fint til en 88"...

Du kan måske finde en 2,5 b, der er ligeså god og passer ned i maskinrummet.

Turner Engineering leverer tuningstopstykker til disse maskiner. Se deres website! Med disse monteret og elektronisk tænding skulle du efter sigende kunne køre 9 til 10 km/l!

Denne modificering kan du lave uden at skulle skele til syn eller nye afgifter blot du bliver under 20 % effektforøgelse ift. typegodkendelsen...
134529: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 12:50:07) (svar på 134518)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
nejda, du må ikke flytte selnr. over... men hvis du vil have en V8 i Seriebils-look, er det nemmere med et chassis fra en RRC eller en Defender. Det var det, jeg mente...

134532: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 12:53:29) (svar på 134529)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.242.98)
hvis du kan lægge den typegodkendelse fra seriebilforummet et sted vi kan komme til den, så ville det være nice ;)
134535: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 13:10:15) (svar på 134532)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 192.66.63.129)
nu kan man jo ikke vedhæfte en PDF fil herinde, så her kommer lige et link mere til serieforum.

http://serielandrover.dk/download/file.php?id=1097

det er endnu en typegodkendelse på en seriebil med V8, den dækker faktisk både 2,25D, 2,25B og V8 og er på en 109" HCPU

effekten på V8eren er 68kW og ikke Hk
134538: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 13:13:08) (svar på 134535)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Venligt af dig Jan, at lægge linket ud, men jeg får blot følgende svar, når jeg linker:


Information

You are not authorised to download this attachment.

Kan du ikke lægge pdf som foto ?
134539: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 13:28:45) (svar på 134538)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 192.66.63.129)
nej, PDF kan ikke bruges, men det kan jo laves om til jpg med et lille skærmprint, så det prøver jeg lige

1. side
134540: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 13:29:24) (svar på 134539)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 192.66.63.129)
2. side
134541: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 14:14:52) (svar på 134516)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Bremserne på en Stage 1 (109 V8) er kraftigere end dem som sidder på en 4cyl SIII - men det er stadig "rimeligt spændende" at nedbremse fra +130 km/t. "it's too fast for it's own good"

Plomberingen som neddrosler V8'eren til 90 HK, sidder ikke længere i ret mange Stage 1's - så den kan godt blive svær at finde.

Jeg tror ikke selv på at en std SIII gearkasse kan holde til en V8 - neddroslet eller ej - uanset vilje eller ej :)

André har haft en Stage 1 til salg for nylig hvis det skulle have interesse.

Mvh
Michael
109 V8
134542: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 14:42:19) (svar på 134541)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Mig der er blevet blind eller mangler der ikke en masse indlæg her?

Mvh Niels
134543: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 14:49:40) (svar på 134542)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.242.98)
jo halvdelen er da væk
134546: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 15:04:00) (svar på 134543)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Jeg har - lige som flere andre - fået et indlæg i denne tråd slettet.

Jfr. Forums retningslinier kan indlæg, der ikke overholder disse uden varsel blive slettet af en administrator, og jeg er da - i overensstemmelse hermed - heller ikke blevet varslet, før mit indlæg er blevet slettet.

Jeg vil imidlertid gerne bede pågældende administrator eller Asger J., som administratorerne vel refererer til (?), give en forklaring, så man kan lære af det. Where did I go wrong? :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
134547: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 15:05:11) (svar på 134543)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Og tråden var da ikke engang rød? Underligt.

Synes lige det var sådan en spændende diskussion. Anyway jeg vil mene at man sagtens kan få synet en 88" med en Rover 3.5 V8 Den ligger lige på kanten af 20% reglen, noget med en eller 1½ HK over men den er set blive godkendt til syn. Man kan jo forsøge sig med at opgive den originale motor i SAE-HK og V8'eren i DIN-HK. Så kan man vist lige akkurat få den under 20% reglen.

Ellers kan man få en ny afgift-berigtigelse. Jeg ved i hvert fald om en 109" med 200 TDi der er blevet godkendt med denne motor og for øvrigt opgraderede bremser. Alt sammen nedfældet på reg.attesten. Det kostede så et eller andet, men vi bestemmer jo selv hvad vi vil bruge vores lommepenge på.

Seriegearkassen holder såfremt man passer på den. Men den kan også hurtigt splittes ad, hvis ikke man lige vender sig til at tøjle motoren lidt under acceleration. Det bliver jo en dragster bare fordi den for fire propper mere.

Der findes type-godkendelser på 109"ere med V8. Om de kan bruges til 88" ved jeg ikke.

Sådan. Nu får vi se om dette indlæg forsvinder også. :)

Mvh Niels
134544: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 14:58:45) (svar på 134542)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Næh, moderatoren har nok syntes, at tråden blev for lang- og det kan vi ikke klage over jfr. reglementet....
134545: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 15:00:12) (svar på 134544)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Det må være en sønderjysk joke som jeg ikke forstår ?
134548: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 15:08:44) (svar på 134545)
Mogens Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.223.17)
Anyway så fik jeg læst alle jeres indlæg.
Mange tak for jeres svar.
Jeg tror nu nok jeg vil forsøge med noget V8 værk når den skal splittes ad til vinter.
Intet er umuligt for den der bærer viljen. (og kan stye sig så gearkassen ikke dør) :-)
134549: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 15:45:26) (svar på 134544)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.63)
@ Paul Sehstedt

[Næh, moderatoren har nok syntes, at tråden blev for lang- og det kan vi ikke klage over jfr. reglementet....]
Så skulle mange af de orange tråde, da også have slette indlæg ;)

Arnth
134550: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 16:04:19) (svar på 134549)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Enig Arnth,

men moderatorens tanker og handlinger er uransaglige og uangribelige...
134553: sv: Serie III V8 (19-06-2013 16:29:07) (svar på 134505)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Typegodkendelse T8401 omhandler 109" med V8, så god arbejdslyst!!
Den er fra 29/10 1980..
134570: sv: sv: Serie III V8 (20-06-2013 08:01:59) (svar på 134553)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Jeg har ikke slettet nogle indlæg.

Jeg kan undersøge hvem det er, men måske skulle den der har gjort det selv redegøre herfor når der kommer opfordring til det.


Med venlig hilsen
IT-Udvalgsformand
Asger Jørnow
134598: sv: sv: sv: Serie III V8 (21-06-2013 19:37:45) (svar på 134570)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.172.151)
I 2010 hvor jeg var i Libanon, der så jeg med egne øjne en Slll, med en v8 ude foran. Jeg påstod hårdnakket at den var monteret uorginalt, det skulle jeg aldrig have gjort for jeg blev stillet over for en seniorsergant fra malaysia´s hær, han overbeviste mig hurtigt om at dem de havde og det var dog nogle stykker de kom direkte fra fabrikken.
Tag den Hr. major, de kom til først i 80érne var deres besked.
så de er lavet skam ab fabrik.
mvh Jens E. direkte fra Sardinien, hvor der også kører S 3 rundt..
134599: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (21-06-2013 20:23:01) (svar på 134598)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
88" Serie III V8 Stage One er blvet bygget i en mindre serie til Trinidad, men det kan vel tænkes, at andre har bestilt samme konfiguration, specielt, når det drejer sig om statslige indkøb.

http://www.landroverclub.net/Club/HTML/Stage_One_reg_rare.htm
134603: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (22-06-2013 09:55:33) (svar på 134599)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jep. 88" Stage One er en næsten mytisk vogn. Jeg husker da for en halv snes år år siden hvor jeg rigtigt begyndte at interessere mig for Land Rovers, der var der en del tvivl om hvorvidt de nogensinde var blevet bygget. Men vi er nede i meget få antal, og jeg er bange for at de aldrig er blevet typegodkendt i Danmark.

Mvh Niels
134607: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (23-06-2013 00:19:55) (svar på 134603)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.199)
25 stk 88" V8 er der bygget officielt fra fabrikken.

Mvh
Kenneth Poulsen
134608: sv: sv: sv: Serie III V8 (23-06-2013 16:24:15) (svar på 134570)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Asger

Fandt du ud af hvem der havde slettet indlæggene ?

Mvh
Michael
134613: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (24-06-2013 11:31:43) (svar på 134608)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Hej Asger.

Ja, vil du ikke - som øverste IT-ansvarlige - være rar at følge op på hos pågældende moderator, hvorfor bl.a. mit indlæg blev slettet?

Det er fint, at man ikke varsles forinden, men skal det give den enkelte indlægsskribent en mening, der kan tages ved lære af, kunne én eller anden form for forklaring være ønskelig.

Personligt tager jeg gerne mod svar offentligt her på Forum, men ellers PM på sras[at]c.dk.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
134614: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (24-06-2013 11:57:24) (svar på 134613)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Da jeg kan desværre ikke umiddelbart se hvem der har skjult indlægene, og den skyldige ikke vil melde sig, har jeg læst på omhandlede indlæg og markeret den til visning igen.

Jeg tror at den der har skjult dem, har misforstået opfordringen til at ombygge en RR med 109 karosse, som at man ville indhugge RR nummer i 109 ramme.

Jeg har valgt at fjerne alle andre moderatorer end mig selv, da vedkommende ikke følger med i de moderede trådes videre liv.


Med venlig hilsen
Asger Jørnow
IT-udvalgsformand
134615: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (24-06-2013 12:18:02) (svar på 134614)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Var der ikke noget om, at det skulle være "hemmeligt" hvem moderatorerne var, for at undgå "repressalier" ??

Måske derfor ingen "tør" melde sig ??

1270
Paw

134616: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (24-06-2013 13:16:59) (svar på 134615)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Det er så ikke hemmeligt mere, nu hvor jeg har sagt at det kun er mig.


Med venlig hilsen
Asger Jørnow
IT-udvalgsformand
134619: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (24-06-2013 15:04:22) (svar på 134616)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.247.136)
Ro på nu Asger, man kan roligt søge dække i et granathul; at granaten slår ned samme sted er lidet sansynligt- :O)
134617: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (24-06-2013 13:34:35) (svar på 134615)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.187.38)
Off topic? nu ved jeg ikke om ønsket er V8 specifict; men det er tilladt at tune den oprindelige fire-benede til det absurde, så længe motorens oprindelige dele anvendes- også mere end +20% effektforøgelse, eks. planet topstykke, opslebne "portede" ind- og udstødningskanaler- omslebet knastaksel osv. uden yderligere fikumdik med øvrigheden. Hertil giver bananmanifold også et boost. Men her er en 5-hovedlejers nok bedst egnet.
134618: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (24-06-2013 13:55:54) (svar på 134617)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Det er vel mere den anden diskussion der er off topic.

MVH Asger
134621: Demokratur (24-06-2013 20:01:32) (svar på 134618)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hold da op.
Kære Asger, nu behøver du ikke længere, at stræbe efter mere indflydelse i klubben, når du med et fingerknips, kan udelukke de moderatorer der er tilknyttet forum.
Så kan du jo ene og alene bestemme hvad der skal skrives og slettes her og derfor være meningsdannende, i forhold til dine egne holdninger.

De moderatorer der er tilknyttet forum, skal ikke kunne hænges ud, ved at efterspore dem. Og spørgsmålet i tråden, om den/de pågældende er fundet, er særdeles upassende, at stille, men endu mere upassende at besvare
Jeg mener ikke du har retten til at slette de pågældende personer.
Mvh.
Martin



134622: sv: Demokratur (24-06-2013 20:21:03) (svar på 134621)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Martin;

Du må uddybe din argumentation/kritik, som jeg ellers umiddelbart finder en kende forfejlet.

For det første vil jeg sige, at med mindre, der findes en Landsråds-beslutning eller et HB-opdrag, der siger anderledes, vil det da være ganske normalt, at det er en IT-udvalgsformand, der regulerer, "ansætter" og "afskediger" evt. moderatorer til et debatforum.

For det andet har jeg svært ved at få øje på nogen negativ vinkel i, at Asger nu begrænser antallet af moderatorer til én; nemlig ham selv. Han pålægger uden tvivl sig selv mere arbejde. Men tiltager han sig nogle rettigheder/muligheder, han ikke havde i forvejen? Før havde han ret til at slette indlæg. Og det har han stadig.

Jeg er naturligvis helt enig med dig i, at moderatorer principielt ikke skal kunne efterspores "offentligt" (med mindre, de selv ønsker/tilbyder det, hvad Asger nu indirekte gør). Det var også derfor, jeg ovenfor alene spurgte Asger om hjælp til at fremskaffe en begrundelse. Uanset antallet af moderatorer mener jeg dog, de "internt" bør kunne identificeres med sine handlinger.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
134628: sv: sv: Demokratur (24-06-2013 21:08:23) (svar på 134622)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
På seneste HB-møde - d. 02-06-2013 i Kalundborg - har moderation af Forum været diskuteret og hvem der skulle være moderator.

Det er altså HB, der bestemmer det!

Pga. nogle hændelser har jeg bedt om, at emnet igen diskuteres på det førstkommende HB-møde.


PauSe
HB-medlem
134629: sv: sv: sv: Demokratur (24-06-2013 21:13:39) (svar på 134628)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Hmm... Paul; med §8 in mente, kan din antagelse godt være lidt tricky. Jeg vil lige læse op på det...

Mvh Søren R.
90" 50th V8
134636: sv: sv: sv: sv: Demokratur (24-06-2013 21:43:12) (svar på 134629)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Nu må I sgu' stoppe....

Dette er et glimrende eksempel på, at en "almindelig" uenighed mellem et par klubmedlemmer udvikler sig til noget paragrafrytteri for paragrafrytteriets skyld.
Sagen er, at nogle medlemmer undrer sig over, at indlæg i en tråd er blevet fjernet af en moderator, der trods en opfordring om at forklare sig gemmer sig bag sin anonymitet og forbliver tavs. Asger opfører sig derefter som en mand og går ind og påtager sig ansvaret for dels at "frigive" de slettede indlæg (som ingen vist se hvorfor de blev slettet), og dels at udnævne sig til (midlertidig?) "ene-moderator", så ingen er i tvivl om, hvem der eventuelt sletter indlæg.
Straks derefter trækkes paragraf-kortet, og tråden skal nu til at handle om paragraf dit og paragraf dat - i stedet for at handle om V8-motorer, chassisrammer osv., som tråden vistnok startede med ...

Løsning 1: afskaf anonyme moderatorer. Hvis man ikke er voksen nok til at forklare og evt. forsvare sine beslutninger (om at slette indlæg), er man ikke voksen nok til at træffe beslutningerne in the first place.

Løsning 2: smid en håndgranat under DL-RK's uduelige vedtægter og start forfra med et sæt standardvedtægter i en klub for bil-tosser. Tilføj og tilpas kun i absolut yderste nødstilfælde enkelte ændringer til vedtægterne, som ikke kan undværes for at få tingene til at fungere (herunder at tilføje en paragraf om at kunne ekskludere paragrafryttere for unødigt paragrafrytteri :-))

Mvh
Mikael - grundigt træt ...
134641: sv: sv: sv: sv: sv: Demokratur (24-06-2013 22:04:37) (svar på 134636)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Noget så inderligt enig Friis.

Higgings, som har set en lækker 88" V8 i hvid med softtop engang til salg i KBH.
Jeg havde desværre HELLER ikke råd dengang hehe.
134631: sv: sv: sv: Demokratur (24-06-2013 21:20:07) (svar på 134628)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.206.194)
Hej
Vil det så sige at " Ræven skal til at vogte gæs"

Det er nu udvalget som bestemmer hvem og hvad ikke HB, jnf. §8
Vh
Christian
134635: sv: sv: sv: sv: Demokratur (24-06-2013 21:35:22) (svar på 134631)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Det hedder i almindeligt anerkendt, foreningsretlig litteratur, at:

"Er et bestemt anliggende ved vedtægten henlagt til et særligt organ, kan generalforsamlingen ej heller uden vedtægtsændring tiltage sig retten til at træffe beslutning på dette område".

Et udvalg er et særligt organ. Og som det mindre i det mere, siger det sig selv, at hvis man har et område, generalforsamlingen ikke kan blande sig i uden videre, kan en bestyrelse heller ikke.

Det afgørende for, hvem der har beslutningsmyndigheden er derfor, om funktionen med moderatorer til Forum i sin tid har været udviklet af (og underlagt) IT-udvalget, og som følge heraf er omfattet af §8's formulering om, at et nedsat udvalg selv udpeger det antal hjælpere, det har brug for. Eller om funktionen er udviklet af HB jfr. §7, stk. 2, sidste afsnit, og som følge heraf er underlagt HB beføjelser - også selv om HB evt. i praksis har ladet IT-udvalget forvalte funktionen.

Jeg kender ikke svaret, men tænker, at hvis det giver anledning til tvist, finder IT-udvalget og HB nok hurtigt frem til, hvordan moderator-funktionen i sin tid er oprettet.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
134637: sv: sv: sv: sv: sv: Demokratur (24-06-2013 21:45:37) (svar på 134635)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Nu skal vi ikke gøre en sag ud af alting.

Dem der var tilmeldt som forum politi / moderator er ikke nogen jeg har aftalt det med, men nogle der har stået der fra før min tid som IT-udvalgsformand.

Da ingen af dem i tråden eller direkte til mig valgte at melde tilbage hvorfor indlægene var slettet, valgte jeg at lukke alles status som forum politi, og aktivere indlægene igen.

Hvis der er nogen der gerne vil modtage mail om ALLE indlæg der skrives på forum, og tage stilling til om de overtræder retningslinjerne for forum, eller skal flyttes til anden emne. Så skriver i bare til mig på it@dlrk.dk eller ringer på 20 27 80 40, og vi taler om det.


Med venlig hilsen
Asger Jørnow
IT-udvalgsformand
134639: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Demokratur (24-06-2013 21:49:50) (svar på 134637)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Asger,

er det muligt at "redde" denne oprindeligt tråd, og lægger al moderator/paragraf snakken over i en særskilt tråd, således at andre med samme spørgsmål kan læse alle de tekniske råd, fremfor at drukne i alt det administrative ?

På forhånd tak for dit store arbejde
Mvh
Michael
134640: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Demokratur (24-06-2013 22:02:43) (svar på 134639)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Hej Michael,

Jeg kan desværre ikke flytte indlægene, men kun fjerne dem. Og det kom der jo ikke noget godt ud af tidligere i tråden.

Jeg håber at du kan nøjes med at læse øverste halvdel, og ikke alt palaveret nederst.


Med venlig hilsen
Asger Jørnow
IT-udvalgsformand
134642: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Demokratur (24-06-2013 22:05:52) (svar på 134640)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Asger,

Jeg kan sagtens

Mvh
Michael
134644: sv: sv: sv: sv: sv: Demokratur (24-06-2013 22:43:03) (svar på 134635)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Sagen er naturligvis tricky, Søren, men det må være enhver hovedbestyrelses/forretningsudvalgs ret og pligt, at gribe ind i et udvalg, hvis arbejde ikke forvaltes i overensstemmelse med klubbens ånd, vedtægter, traditioner. - dette er ikke møntet på noget specifikt udvalg, men generelt set.

Hvis en hb blot lader stå til velvidende, at det kan skade foreningen, så ville jeg nødig være i deres position ved førstkommende generalforsamling.

134653: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Demokratur (25-06-2013 08:20:21) (svar på 134644)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Hej Paul.

Jeg er enig med dig i, at en bestyrelse i sidste ende har tilsynspligt og indgribelsespligt i.f.t. alle nedsatte udvalg, uanset om de har sin hjemmel via vedtægter, landsrådsbeslutninger eller hb-opdrag. Men der er bestemt ikke carte blanche.

Læs mit indlæg nr. 134635 én gang til. Der står pointen.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
134666: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Demokratur (25-06-2013 13:13:44) (svar på 134653)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Mojn Søren,

en bestyrelse arbejder aldrig under carte blanche, men under ansvar over for generalforsamlingen og det er godt sådan. For ellers kan det gå gruelig galt.

Hidtil har det været således, at HB har kunnet udnævne moderatorer og det er nok tvivlsomt, om andre kan omgøre den beslutning, især, hvis moderatoren er HB-medlem...

I tænkt fald, at IT-formanden nægter en HB-kandidat adgang, vil HB kunne udvirke, at udvalgsformanden bliver afløst... Der kan altid findes en begrundelse...

Måske er vi inde på noget omkring den formelle og den reelle magt?

134670: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Demokratur (25-06-2013 14:27:49) (svar på 134666)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Hvorfor er det i ikke forstår at der ikke skal svares på andet i denne tråd end omkring V8 i en serie bil?

Hvorfor skal der gøres et problem ud af at der skal vælges nye moderatorer, eller genvælges de samme?

Hvorfor tror HB at jeg vil noget ondt og diktatorisk?

Vi vil vel alle det samme her, nemlig at have en klub der fungerer med en hjemmeside der fungerer?

Så drop nu de teoretiske diskussioner om hvad nu hvis hvem gør hvad, og lad os drive denne klub!


Med Land Rover hilsen
Asger Jørnow
IT-udvalgsformand


P.S. Jeg har endnu ikke modtaget nogen henvendelser om medlemmer der gerne vil være moderator
134651: sv: sv: Demokratur (25-06-2013 07:38:19) (svar på 134622)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Jeg forsøger lige, at uddybe.
Jeg vil indledningsvis sige, at jeg ikke har læst de indlæg der er blevet slettet. Men jeg forholder mig bare til, at vi nu kun har en moderator og hvordan det er gået til.

Selv om det ikke er skrevet i klubbens vedtægter, så er moderatorsystemet, som vi har nu, baseret på, at flere øjne ser bedre.
Og indtil nu, har det været en tillidssag, at stole på de, som har påtaget sig opgaven.
Jeg ved jo ikke om Asger har været i dialog, med den/ de som har slettet indlæggene. Men som jeg læser det, er det ikke tilfældet.
Og derfor mener jeg, at det er lige lovligt diktatorisk, at slette dem uden videre.

Vi har, efter min mening, én stor fejl på klubbens forum,-nemlig, at vi har "retningslinier", som skribenterne må selvregulere efter.
Det havde gjort det lettere for alle, hvis det havde heddet regler. Så ville der være en tydelig ramme for hvad der er i orden at skrive.
Mvh.
Martin
134652: sv: sv: sv: Demokratur (25-06-2013 07:49:17) (svar på 134651)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Hej Martin,

Hvis du læser mit indlæg http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=134637#134637 vil du vide at jeg har opfordret de øvrige moderatorer til at melde tilbage hvem og hvorfor der er slettet indlæg, men ingen valgte at svare.

Smatidig opfordrer jeg alle, inklusive dig og tidligere moderatorer til at melde sig til dette frivillige arbejde.

Men det er vigtigt at man vil stå ved sine gerninger, så vi ikke har noget gestapo der fjerner indlæg af politiske årsager, eller efter forgodtbefindende.

Hvis der er yderligere diskussioner til dette emne vil jeg opfordre til at de tages i en ny tråd, da denne tråd handler om V8 motor i en seriebil.

Citat for retningslinjer: "Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne."


Med venlig hilsen
Asger Jørnow
IT-udvalgsformand
134654: sv: sv: sv: Demokratur (25-06-2013 08:23:39) (svar på 134651)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Martin; jeg synes, argumentationen er tynd. Og jeg er ikke enig.

Mvh Søren R.
90" 50th V8