tilbage

Land Rover Forum  

134560: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88'er (19-06-2013 21:20:50)
Marc Leon Paul #7698, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.83.126)
88'eren har et lille problem, den aflader batteriet når den står stille.
Har fundet amperemetret frem og målt mellem plus på batteri og pluskabel (selvfølgelig med kablet afmonteret) der er et forbrug på 11Amp når bilen er stoppet og uden tænding, det burde være nul.
Har målt og fjernet sikringer en efter en for at se hvor fejlen ligger uden held.

Hvis jeg fjerner de tre kabler fra generatoren er forbruget næsten nul.
Jeg troede derfor fejlagtigt at det var generatoren som fejlede og pillede den af satte en anden til og målte igen, samme forbrug 11Amp.

Umiddelbart er det eneste mellem generator og pluskablet til batteriet startrelæ dimsen der sidder lige under oliefilteret, kan den være defekt og forsage en kortslutning? bilen starter uden problemer.

Er der andre ting som kan give en kortslutning eller lign, som kan trække så mange Amp?
134562: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (19-06-2013 21:49:53) (svar på 134560)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.107.15.26)
11A!!!

Det er 132 watt. Hvad det end er der afladet bør det blive varmt. Prøv at føle dig frem.

Mvh Anders
134563: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (19-06-2013 22:13:20) (svar på 134560)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Har du nu aflæst testeren korrekt ?

Bliver startrelæet varmt ?

Det kan næsten ikke været andet, medmindre du har masser af ekstra el-udstyr monteret....
134564: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (19-06-2013 22:23:35) (svar på 134563)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.187.92)
Kan være indskiftede generator, der også er def. eller brun/gul ledning, der danner bro til den tykke brune ledn. og kortslutter. Ell. def. bundstykke i tændingslås.
134566: sv: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (19-06-2013 22:54:52) (svar på 134564)
Marc Leon Paul #7698, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.83.126)
Den "nye" generator kan sagtens være defekt, den kommer fra en gl. seriebil og jeg ved ikke om den virker, kan man selv teste en generator?

Den brune/gule ledning er umiddelbart ikke beskadiget eller ser ud til at række stel, men man ved jo aldrig.
134565: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (19-06-2013 22:27:49) (svar på 134560)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hej Marc
Det virker lidt voldsomt, med 11 ampere. Dit batteri er vel på mellem 60 og 80 ampere, hvilket vil sige at du efter 4-5 timer ikke kan starte bilen. Er det korrekt? For så vil jeg bakke op om, at du blot skal føle dig frem, det er varmt, der hvor fejlen gemmer sig.

Jimmi
134567: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (19-06-2013 22:55:55) (svar på 134565)
Marc Leon Paul #7698, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.83.126)
Det er et 95Amp batteri og den holder faktisk mere end 4-5 timer, den holder ca. tre dage. har tjekket amperemetret og det skulle virke ok, ved måling falder den fra de 11 til et par stykker hvis man måler over lidt længere tid. Som jeg skrev tidligere hvis jeg fjerner alle kabler fra generatoren falder forbruget til næsten nul, derfor troede jeg at det var generatoren.

Havde ikke lige tænkt på det med at noget må blive varmt, det lyder som en go ide at føle sig frem.

Kan bundstykket i startrelæet være defekt når bilen stadig starter uden problemer?
134569: sv: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (20-06-2013 06:00:16) (svar på 134567)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Hvor gammel er bilen ?
134585: sv: sv: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (20-06-2013 16:03:13) (svar på 134569)
Marc Leon Paul #7698, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.130.150.246)
Den er fra 1980/81
134568: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (19-06-2013 23:30:45) (svar på 134560)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.254.238)
Er der tale om en generator eller en dynamo med tilhørende Laderelæ.

Joakim
134574: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (20-06-2013 11:28:02) (svar på 134568)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.199)
Det kan være din tændingslås der er brugt op inden i og kortslutter.

Mvh
Kenneth Poulsen
134576: sv: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (20-06-2013 13:00:44) (svar på 134574)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.167.170)
Joakim kan have en pointe, er det med gammeldaws jævnstrøms-dynamo, kan relæ være def. således strømmmen løber baglæns og "ud i dynamoen" passer nogenlunde med forbrug. På generator er forbrug ved def. diode omkring 4 Amp. hvilket svarer til rotorstrøm.
134577: sv: sv: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (20-06-2013 13:18:41) (svar på 134576)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Prince of darknes Sir Lucas er her igen ;-)

En dynamo vil løbe rundt hvis den får strøm = dynastarter

Så er det en jævnstrømsdynamo og ikke en vekselstrømsgenerator, så slæk kileremmen helt, kører dynamoen rundt får den noget strøm den ikke skal have, event. fordi relæet er defekt.

Er det tændingslåsen der er i udu , kan der måles spænding på de ben der ikke skal være spænding på.

Da forbruget forsvinder når ledningerne afmonteres fra generatoren er det jo nok der fejlen er , en utæt diode i diodebroen giver denne afladning, nogle gange vil det også medfører at ladelampen gløder svagt.

god jagt
med venlig hilsen
Per
134578: sv: sv: sv: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (20-06-2013 13:42:30) (svar på 134577)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Denne mulighed havde jeg også luret på, Per, men nu står der i indgangspørgsmålet, at der til trods for, kablerne er afmonteret, fortsat er et tab. Så kan det vel ikke være en diodebro ?
134579: sv: sv: sv: sv: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (20-06-2013 14:01:21) (svar på 134578)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hmm næsten nul med afmonterede ledninger står der, så kunne det sidste næsten nul forbrug ligger i uret eller radioens hukommelse, men under alle omstændigheder bliv det forbundet med en vis usikkerhed - når det er distance fejlsøgning via et forum ;-)

MVH Per
134580: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (20-06-2013 14:10:46) (svar på 134579)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Her er en skør tanke fra en lægmand: Hva' nu hvis der er overgang i tændningslåsen, sådan at den på en måde står med tændning på og så får stel gennem ladelampen, og derfor falder forbruget når man tager stikket af generatoren, for så fjerner man stel? Pærev ville så lyse, siger nogen, men den kan vel være brændt over og så får den stel gennem fatningen? Eller det er for langt ude?

Synes bare at når det kommer til El, så kan alt lade sig gøre.

Mvh Niels
134581: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (20-06-2013 14:25:00) (svar på 134580)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Ja Niels , lidt skørt ;-) hvis en pære er sprunget er der jo ingen forbindelse igennem den. For øvrigt virker den ved at få plus fra tændingslåsen og stel i generatoren, når generatoren begynder at lade får ladelampen plus fra begge sider og slukker.

Ja med strøm kan næsten alting ske, men det sker ikke uden grund ;-)

MVH Per

134582: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (20-06-2013 14:40:37) (svar på 134581)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Næ, det ka' der jo være noget om. Men hvis nu pæren er helt "brændt sammen" så kan der vel strengt taget også være overgang i den? Jeg mener der bliver trukket 11 AMP. Ville det ikke ha en negativ indflydelse på pæren? Ja jeg ved godt det er langt ude, men alligevel?

Jeg ville nu lige rode lidt med tændningslåsen, og måske kigge på fuglereden inde bag instrumenterne uanset logik. :)

Mvh Niels
134586: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (20-06-2013 16:04:20) (svar på 134568)
Marc Leon Paul #7698, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.130.150.246)
Hej igen

Det er en Lucas generator.
134590: sv: sv: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (20-06-2013 20:01:47) (svar på 134586)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.154.50)
Udskift diodebroen, det er det eneste der kan trække 11 amp i en generator.
Kontroller ladeeffekten, den kan sikkert heller ikke give max. effekt.

Hilsen Carsten
134587: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (20-06-2013 18:00:45) (svar på 134560)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.254.238)
http://www.atcc.org.nz/tcc/LucasFault.pdf

Der er vist lidt info om fejlsøgning til Lucas Universet (dog bortset fra virkningerne af Hvidt pulver brugt som stelovergang mellem Jern og Alu)

134591: sv: El systemet kortslutter på den gamle benzin 88´er (20-06-2013 21:55:20) (svar på 134560)
Marc Leon Paul #7698, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.83.126)
Hej igen og tak for de mange gode svar.

Det viste sig at være en defekt generator, samt det faktum at man skal sørge for at der er stel på generatoren når man måler på den, det havde jeg glemt i går.

Har nu udskiftet generator og ved måling på batteri er der 12.5v når motor ikke går, og ca. 14.5 når motorer startet, så der lades. Nu håber jeg bare ikke at mit fine varta batteri har taget skade af de mange op/afladninger den senere tid.