tilbage

Land Rover Forum  

Index
134907: Tilspændingsmoment (05-07-2013 14:59:30)
Lars Kristensen #8965, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.177.180)
Nu har jeg brugt meget tid på at bruge søgefunktionen, og læst en masse indlæg, men ikke fundet noget...

Hvilket tilspændingsmoment bør jeg anvende på min Serie III, 88'er, med stålfælge?

Lars
Index
134908: sv: Tilspændingsmoment (05-07-2013 15:21:56) (svar på 134907)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.72.146.194)
Hej Lars

Jeg har altid spændt mine med 95 Nm.
Det var det svar jeg fik da jeg engang spurte en mekaniker. Og jeg har da ikke tabt et hjul endnu. :)

Men hvis der er nogle der har et mere kvalificeret bud vil jeg da også gerne høre det.

LR Hilsen REO
Index
134909: sv: sv: Tilspændingsmoment (05-07-2013 16:05:51) (svar på 134908)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.199)
Hjulmøtrikkerne skal spændes med 10,3-11,7 kgm
(75-85 pund/fod)

I følge den store bog.

Det mest vigtige er, at møtrikkerne bliver spændt lige meget, så minimerer man risikoen for skæve bremsetromler.

Mvh
Kenneth Poulsen - 88" diesel 1979 og 109" STW diesel 1971

Jeg bruger også :
www.serielandrover.dk
for os der ikke kan få nok af Land Rovere med bladfjedrer. ;)
Index
134910: sv: sv: sv: Tilspændingsmoment (05-07-2013 18:24:41) (svar på 134909)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Det er muligt at der står sådan i den store bog. Jeg spændte en gang mine hjul med 12 kg. Og så var de efter en tid ved at være ved at rasle af. Siden har jeg bare spændt med den store krydsnøgle. Ikke voldspændt, men spændt så de sad fast. Ingen problemer siden, hverken med løse hjul eller skæve bremser.

Det er en god ide at krydsspænde netop så man undgår skævvridning. Men nu skal der jo noget til at trække en seriebilsbremsetromle skæv. Det er jo som moderne skivebremser. :)

Mvh Niels
Index
134912: sv: sv: sv: sv: Tilspændingsmoment (05-07-2013 19:47:59) (svar på 134910)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.165.134)
Enig Niels; man skal have det i overarmen, eller som en anden Forum-bruger har udtalt "Man spænder så bolten knækker og så drejer man en halv omgang tilbage" Ikke for ingenting hjulbolte på især engelske biler tidligere havde venstregevind på hjulboltene som holdt venstre forhjul; det modvirkede hjulet gik løs.
Index
134914: sv: sv: sv: sv: sv: Tilspændingsmoment (05-07-2013 23:52:17) (svar på 134912)
Lars Kristensen #8965, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.177.180)
Hmmm, interessante indlæg... Det siger mig at, uanset hvilket moment jeg vælger, burde tjekke hjulene ligeså tit som olien.
Index
134929: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tilspændingsmoment (07-07-2013 20:21:41) (svar på 134914)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.141.117)
Hjulmontering handler vel ligesåmeget om religion, rutiner og fremgangsmåde, som dækvalg gør. Selv gør jeg det på den måde at- hægter hjul på med en skovl ell. feltspade som løftestang- fanger med en møtrik for neden- drejer hjulet 1/2 omgang så det falder ind for oven og monterer de øvrige møtrikker- spænder til med en luftnøgle, der er indstillet til let tilspænding, springer hveranden over- anlægsflader og hjulbolte skal naturligvis være renset for rust, mudderkager og maling. Er gået over til at bruge tjærespray (det nye sort :o) fra Biltema, på hjulboltgevind og hjulmøtrikkers anlægsflade i fælg. Smører lidt, holder vand og rust borte, tørrer let op og holder på møtrik, men snavs hænger ikke ved, som ved brug af eks. kobberfedt. Sænker bilen og spænder hjulbolte til med en teleskopnøgle- springer hveranden over igen, indtil man fornemmer hjul sidder fast. Mht. letmetalfælge bør man følge fabrikkens forskrifter nøjere vedr. tilsp. osv.
Index
134962: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tilspændingsmoment (08-07-2013 23:41:49) (svar på 134929)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.150.59.216)
Et lille "indspark" Nordfra, hvor man i tillæg har problemet med minus 30C om vinteren!
De nævnte momenter lyder helt OK. Der findes en gammel tommelfinger regel om at bruge samme moment som til topstykket, som en øvet hånd kan gør tilforladeligt uden moment nøgle, dog kun på hjulene!
Skal man have sin gang i vinterfjellet, så smør gevind, og møtrikkernes anlægs flade, gerne med kobberfedt eller lignende. Dette sikrer at møtrikken faktisk er spændt til det korrekt moment,har mindre tendens til at løsne sig,(som tør gevind er faktisk slem til) og kan løsnes let ved minus 30C, hvor tør gevind som fik lidt fukt for 14 dage siden kræver gerne en gas flamme, eller som regel knækker, da stålet bliver anderledes skørt i kulden.
Og JA! Nordmændene spænder også hjullerne "tør", men rednings selskaber skal have noget at leve af!