tilbage

Land Rover Forum  

Index
135010: Meget varm 200 tdi (12-07-2013 22:57:00)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.32.14.177)
Da min 2,5 dna i forårs blev dømt ud efter 400.000 trofaste kilometer, blev den udskiftet med en 200 tdi leveret af CWS i UK.

Ved skiftet kom der ny køler, ny vandpumpe, ny termostat, ny tandrem og fornylig viskosekobling på.

Men alligevel kørte den meget varm, dvs. to viserstrege under det røde felt.

I dag blev den rigtig meget varm, da jeg kørte op ad en 10% stigning ad D929 fra Frankrig til Spanien og selvom jeg hældte kun rent vand på køleren - 20 % bedre køleevne end vand tilsat kølevæske - forblev nålen i det røde felt og kogte vandet af.

Nu slog det mig, at fjernlygterne kunne blokkere for lufttilførelsen, hvorfor jeg drejede dem så langt som mulig indad - se foto.

Det hjalp ganske gevaldigt og jeg kunne fortsætte turen uden at instrumentnålen gik ind i det røde felt.

Når jeg kommer hjem, skal jeg vel lige se, hvad Brian fra Mærsk Service har liggende af fjernlygter, der ikke er så store, men har samme gode lys.

Index
135011: sv: Meget varm 200 tdi (12-07-2013 23:47:09) (svar på 135010)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.199)
Der må være noget galt i dit kølesystem, 200/300 motorerne er netop jo kendt for ikke at levere noget videre varme, specielt om vinteren.

Og når du har viskoseblæser på, så vil den trække luft igennem længe nok til at den ikke skulle blive varm under de betingelser, selv om den ikke er aktiveret.

Jeg har for ikke så længe siden set en ny vandpumpe hvor pumpehjulet sad ordentligt på akslen, men dog ikke så løst st det ikke kunne pumpe noget vand rundt, men slet ikke tilstrækkeligt til at holde motorens temperatur nede.

Mvh
Kenneth Poulsen

Index
135012: sv: sv: Meget varm 200 tdi (12-07-2013 23:49:34) (svar på 135011)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.199)
Tilføjet:

hvor pumpehjulet >IKKE< sad ordentligt >FAST< på akslen.

Mvh
Kenneth Poulsen - skriv - læs - læs igen - tast.
Index
135013: sv: sv: Meget varm 200 tdi (13-07-2013 06:45:26) (svar på 135011)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.121.132.210)
Tak for tippet, Kenneth!

Den mulighed var jeg ikke kommet på selv.

Jeg har dog leget lidt med lygterne: drejer jeg dem på plads igen, stiger temperaturen, altså sådan noget i retning af en tænd-og-sluk installation !

Vanddunkene er fyldt op og jeg tager ud i Las Banderas Reales om en time. Skal være spændende at se Europas eneste ørken, der også har dannet kulisse for diverse cowboyfilm.

Jeg lægger billeder op i rejseforum senere.
Index
135023: sv: sv: sv: Meget varm 200 tdi (14-07-2013 00:52:08) (svar på 135013)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.184.20)
Det lyder underligt, at dine lygter kan ha så meget at sige... Foran min køler sidder et kæmpe gigglepin spil på forhøjet kofanger, og den køler fint.... Well, jo bliver den presset hårdt gennem lang tid stiger temp, men den er så også tunet til 185 hk, hvilket din mig bekendt ikke er...
Går ud fra du har tjekket om vikoseenheden på blæseren fungerer? Og at du ikke har en luftlomme under den skue i toppen af køleren? Ellers tror jeg også på vandpumpebrist...
Fortsat god tur!
Blink og vink
Trophybussen aka Henrik Klinge
Index
135024: sv: sv: sv: sv: Meget varm 200 tdi (14-07-2013 08:43:00) (svar på 135023)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hej Henrik
Er nødt til at spørge: Er det en 200 TDi motor, du regner med, yder 185 HK?

Jimmi
Index
135034: sv: sv: sv: sv: sv: Meget varm 200 tdi (14-07-2013 15:32:00) (svar på 135024)
Poul Bjerregaard, Reg. Bornholm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.43.158.234)
....er der noget med at den originale temperatursensor paa 200tdi faar viseren til at vise for meget, naar den bliver koblet sammen med en temperaturviser fra en 2.5/2.5td - eller er det noget jeg har misforstaaet?

Mvh. Poul
Index
135035: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Meget varm 200 tdi (14-07-2013 16:02:20) (svar på 135034)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.199)
Hmmm når Paul skriver den koger vandet af, så må man formode at den bliver noget varm..... ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
135045: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Meget varm 200 tdi (15-07-2013 00:37:59) (svar på 135035)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.184.20)
Jimmy, ja det er en 200 tdi! Den er flyvende. Har endda mere i trophyopsætning.. Bilen er målt på rullefelt, ellers turde jeg ikke udtale mig om hk...
I min tidligere verden regnede vi hk i 100er... Mint traktor havde feks ca1100 hk, men det var ikke målt, men beregnet efter en laaaaang formel.
Men den er god nok... Trophybussen har 185 hk..

Henrik klinge
Index
135046: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Meget varm 200 tdi (15-07-2013 00:38:00) (svar på 135035)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.184.20)
Jimmy, ja det er en 200 tdi! Den er flyvende. Har endda mere i trophyopsætning.. Bilen er målt på rullefelt, ellers turde jeg ikke udtale mig om hk...
I min tidligere verden regnede vi hk i 100er... Mint traktor havde feks ca1100 hk, men det var ikke målt, men beregnet efter en laaaaang formel.
Men den er god nok... Trophybussen har 185 hk..

Henrik klinge
Index
135048: sv: Meget varm 200 tdi (15-07-2013 07:30:49) (svar på 135010)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.39.34.44)
Nu er det vel ikke sådan at du/i har "glemt" at montere skærmen mellem køleren og møllen (på landroversk cowl)?
I så fald sidder møllen kun til pynt!
/Nils
Index
135105: sv: sv: Meget varm 200 tdi (17-07-2013 13:00:03) (svar på 135048)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.21.25.126)
Jeg har skiftet viskosen ud med elektrisk blæser. Så er den ged barberet. Men må se gå med i koret om at det ikke burde betyde så meget... har denne sommer ikke haft blæseren tændt endnu og den ligger helt fint på temperaturen. Den køler altså nok i sig selv uden blæser!
Så forstår ikke at din løber varm.
Jeg har endda kørt med campingvogn og meget stor tung trailer.

Indtil videre har jeg egentlig kunne undvære blæseren....
Index
135106: sv: Meget varm 200 tdi (17-07-2013 14:29:55) (svar på 135010)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.128.128.204)
@Pause
prøv lige at check dine stell forbindelser især dit stell kabel fra batterier til rammen
måske kan det være et problem da temp. måleren styres via stell
vh
Christian
Index
135107: sv: sv: Meget varm 200 tdi (17-07-2013 14:36:49) (svar på 135106)
Finn Herreborg #6314, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.197.203.56)
Hmmmm... Det er vel ikke i stormcentrers der viser forkert hvis den koger vandet af, eller ???

Med venlig hilsen

Finn Herreborg #6314
Index
135108: sv: sv: sv: Meget varm 200 tdi (17-07-2013 14:38:27) (svar på 135107)
Finn Herreborg #6314, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.197.203.56)
Fanden ta' den stavelontrol... stormcentrers skulle have været instrumentet.

Finn Herreborg
Index
135145: sv: sv: sv: sv: Meget varm 200 tdi (18-07-2013 19:50:52) (svar på 135108)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.54.191.172)
TAK for jeres meldinger...

Vandet kogte af, dog ikke længere efter at jeg afmonterede fjernlyslygterne og hældte rent postevand på. Der er ny viskosekobling på og den virker. Thermostaten er skiftet.

Alt der forskriftsmæssigt monteret, også luftlederen omkring selve møllen.


Pt. står den hos den lokale Land Rover mekanikker, der bl.a. skal efterprøve KPs tip samt renskylle hele kølesystemet. Der kan jo havde ligget skidt i varmeapparatet eller inde i selve maskinen.

I dag viste termometeret 31 grader i skyggen.

Henter OneTen i morgen... I får en melding da.

Index
135295: sv: sv: sv: sv: sv: Meget varm 200 tdi (26-07-2013 01:51:14) (svar på 135145)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.60.158.93)
I dag hentede jeg min OneTen på værkstedet.

Køleren og termostaten var stoppet med en rødlig gummimasse, som værkstedet ikke havde nogen forklaring på, hvad var.

Ny køler koster 360 €, ny termostat 22 €.

Lidt ærgerlig udgift, når begge dele blev skiftet i foråret.

Arbejdslønnen er med 29 € ikke afskrækkende og værkstedet noterede mig for 4,5 arbejdstimer incl. smøring, skylning af hele vandkredsløbet og servicekontrol.

I morgen starter hjemturen til Danmark - 2.800 km i behagelige bidder a max 400 km/dag.

Fortsat god sommer!