tilbage

Land Rover Forum  

135229: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 18:51:08)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.198.204.78)
Hej og tak for et herligt forum.

Jeg har nu, fem år efter salget af min elskede '90-er, fået mod på at købe en 4x4 igen. Min kæreste er hestepige og har behov for at køre en del med en hestetrailer med TT=1950kg. Noget vores gamle Volvo 245 ikke kan klare.

Jeg var derfor hurtig til at sige at jeg nok skulle påtage mig opgaven, at finde et køretøj der egnede sig bedre til opgaven :-)
Jeg har kigget mig omkring på nettet (dba.dk - mobile.de - autoscout24.de) og var egentlig ved at falde for en 1998 (juni) Defender 110 til 6000 EUR.

Ved et tilfælde kom jeg til at kigge på RR Classic og fandt en fra 1995 til 2500 EUR. Motoren er den gamle 300tdi jeg kender og så vidt jeg kan se kan jeg få den indregistreret for 12-15000, så bilen ville komme til at stå mig i omkring 30.000 på plader. Vægtafgiften er vidst også kun på 2500DKK/år.

Når jeg går ind på f.eks. paddockspares.uk, ser reservedelspriserne også ud til at være mindst ligeså fordelagtige som til Defenderen.

Jeg danser nu rundt og fantaserer om at køre rundt "som en chef" i en direktørvogn der har alle Defenderens fordele og ingen af dens ulemper...og endda meget billigere...har jeg overset noget?

Går de mere i stykker? Er det sværere at komme til at reparere (mindre plads evt)?
Bruger de meget mere brændstof end Defenderen, selvom det er samme motor?
Hvad er folks erfaring?

Håber lidt på at forumet enstemmigt godkender mit køb, men lur mig... :-)

MVH, Daniel
135232: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 19:13:53) (svar på 135229)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.128.133)
RRC med 300TDI er Few-and-far-between, i øvrigt langt mellem pæne RRCer,
også sydpå, men det må jo komme an på gennemgang af bilens stand.
Regn med 4000Kr.+ i vægtafgift. Skal ikke misse at reklamere for DLRKs forsikringsordning, dog skal man opvise 6 års. anciennitet mht styrebrev.
Og så være medlem naturligvis, men så er bilen forsikret til omegnen af 5000Kr. årligt- med kasko naturligvis.
135233: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 19:28:45) (svar på 135232)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.198.204.78)
Måske har jeg været for hurtig på aftrækkeren. Ejeren har ikke skrevet noget om motoren, så jeg regnede med (udfra årgangen) at det var en 300tdi. Bilen har 1. registreringsdato 07/1994, så måske er det en af de sidste 200tdi alligevel. Gør måske ikke den helt store forskel om det er en 200 eller 300 alligevel.

I annoncen står der "Leergewicht: 1984 kg" og ifølge nysynet.dk vil vægtafgiften være DKK 2.520 for en diesel-varevogn af den årgang, under 2000kg.

Ca. 5000 for en forsikring med kasko lyder godt. Det må jeg kigge nærmere på...
135234: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 19:33:33) (svar på 135232)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.198.204.78)
Ahhh. Egenvægt og tilladt totalvægt er vidst ikke det samme :-) Hvad mon tilladt totalvægt på sådan en vogn ku' være?
135235: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 20:18:27) (svar på 135234)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.63)
Totalvægten er 2.500 kg og vægtafgiften er 4.780,00 for en RRC VM 2,5 reg. 1 gang 05.11.92.

Med 2 X RRC VM 2,5 hilsen
Arnth
135237: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 20:31:58) (svar på 135234)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.226.42)
Er du heldig, så er totalvægt, som der afregnes efter når gule plader, på 2500Kg. ell. derunder. For diesels vedkommende 4030Kr. årligt iflg. Nysynet.dk Dog er den vist en anelse højere, efter gribehånden har været ude for nylig. Om 200 ell. 300tdi har ikke den store betydning kørselsmæssigt, måske kan du endog opleve 200 som mere livlig og økonomisk, da den sikkert vil være uden "Miljø-fikumdik" Eller uden elektronisk schnick-schnack, som de siger dernede. Men Sherlock Holmes-luppen skal absolut medbringes når bil skal undersøges; kik især efter rådne paneler og ditto bagvange og inderskærme- for som bag. Som nævnt er der langt mellem præsentable RRCere og så koster de kassen.
At der ikke er så meget respons herinde, skyldes DLRK har Landsarrangement- Landsstævne i denne uge.

135238: sv: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 20:35:36) (svar på 135237)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.226.42)
Ups, nu overhalede Arnth og Paul mig indenom, mens jeg var i blækhuset, men det bliver det jo ikke mindre rigtigt af.
135240: sv: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 20:44:17) (svar på 135237)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.198.204.78)
Ja. Den ligger lige på grænsen til de 4030.

Så vidt jeg kan se, så er vanger og ramme ikke noget man skifter ud på samme måde som på en Defender. Ingen til salg på paddocks i hvert fald.
Så jeg vil kigge godt efter paneler, bagvange og inderskærme. Tak for indspark...
135241: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 20:47:55) (svar på 135234)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.170.140)
Hej Daniel

Man er godt kørende i en RRC, det har du helt ret i. Kunne godt unde dig at få fingre i et godt eksemplar, men jeg synes, den, du har der, næsten lyder lidt for godt til at være sandt - jeg skal dog sige, at jeg er mere hjemme i benzinudgaver med automatik. Jeg ville nu kigge godt efter ugler i mosen her.

Rigtigt mange RRC'er dør af rust, så jeg ville sikre mig nogle gode billeder af de særligt svage steder. Hvis sælger kun har billeder af hele karosseriet - set fra syv vinkler - og fine sæder, så er det enten, fordi han ikke har lyst til at vise for meget frem, eller ikke aner noget om vognen, og derfor ikke ved, hvad det er, man har brug for at se. Begge dele er skidt. Hvis han virkeligt ved, at vognen er i orden, så lyder prisen af for lidt.

Totalvægt er nok 2500 kg, eller 2550.

Har du set rundt på Børsen herinde, om der skulle være noget interessant?

Held og lykke med det.

Vh Michael

135260: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (23-07-2013 12:20:14) (svar på 135234)
Hans Houmøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.243.62.139)
Min Discovery fra tilsvarende modelårgang har en tomvægt på lige knap 2000Kg som den RR du kigger på - og en totalvægt på lige over 2700Kg hvis jeg husker ret.

Jeg ved ikke så meget om RR, men hvis du kigger på tilsvarende Discoveryer (knap så meget direktørvogn) så er det ifht. defenderen rust du skal være meget obs. på. Drivlinje, aksler osv. er det samme som på Deffy'en. Derudover kan der forekomme elektriske problemer af en art du ikke oplever i Deffy'en - simpelthen fordi den typisk ikke har AC, Elrudehejs, El-spejle osv.

Jeg har selv en Disco m. 300Tdi som hestetrækker og er meget godt tilfreds med den - dog er 112Hk ikke overvældende for en 2 tons bil, og det bliver ikke bedre med 2 tons hestetrailer bagpå, så regn ikke med nogen raket - specielt ikke hvis den også har automatgear.

MLRH
Hans
135236: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 20:23:57) (svar på 135229)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.54.189.224)
Hvis du har et link til drømmebilen, så læg det lige på...

2.500 € for en 1994 med 200 tdi lyder meget billigt!

Velbevarede koster mindst 10.000 € og opad.

Disse vogne kan være meget tæret af rust og det elektriske kan være meget fejlbelagt.

Jeg ville beholde bilen som personvogn!

Leergewicht betyder tjenestevægt / Gesamtgewicht betyder totalvægt.
135239: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 20:40:57) (svar på 135236)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.198.204.78)
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=235788991&sbs=Details

Nu må jeg bare håbe der ikke er nogen der overhaler mig indenom :-)

Når det nu er en 200tdi, så er jeg i hvert fald fri for elektronisk motorstyring, sensorer der kan "override" mig etc. Så tænker jeg at den nok skal køre, selvom der opstår el-problemer. Sædevarmer, el-sidespejle og -sæder, samt centrallås er ikke noget jeg er fan af i så gammel en bil, men knap så alvorligt når det ikke virker...

Tror måske afgiften bliver for skrap hvis jeg beholder bagsæderne...
135242: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 20:54:21) (svar på 135239)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.170.140)
Havde nok tænkt, det måske var den. 2800 € er det så.

Fra Spanien? I hvert fald indregistreret i Madrid, men sælger er i Tyskland? Hmmm ... jeg har lige hjemtaget en fine, fine vogn fra Spanien, Madrid såmænd, og den er nu ikke helt, som jeg havde håbet, må jeg sige. Trods det jeg havde mekanisk konsulent på dernede. Rust var så ikke det store problem, den fordel har man jo i Spanien.
135243: sv: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 21:10:36) (svar på 135242)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.198.204.78)
Øv. Håber du fik den billigt så. Var det også en RRC? Hvad var det du blev skuffet over?
135245: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 21:30:04) (svar på 135243)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.199)
Du misforstår Daniel, Michael laver et tankespind og tænker som tyskeren.

Han mistænker/formoder/tænker at tyskeren har taget den hjem fra Madrid og den så den alligevel ikke lever op til forventningerne og så skyder han den af igen.

............måske.

De er ikke en karet man køber ubeset over nettet, der skal du ned og kigge den grundigt igennem og der skal køres mere end 10 km prøvetur.
Det kan betyde en forgæves tur til Germanien, men det kan spare dig for mange ærgrelser.
Og så skal der selvfølgelig et erfarent Range Rover klubmedlem med.

Mvh
Kenneth Poulsen
135248: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 21:49:35) (svar på 135245)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.198.204.78)
Tak for forklaringen...Michaels kommentar fes åbenbart forbi, over hovedhøjde :-)

Kender måske en der kunne hjælpe mig. Kæresten har tilbudt at hjælpe, men jeg tror ikke hun har så meget at tilføje til den tekniske undersøgelse dernede...

Er det virkelig så billigt at betale DKK 30.000+ for en '94-model, kørt over 300.000km? Jeg syntes godt nok det var en god pris, men ikke urealistisk...
135249: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (22-07-2013 22:45:49) (svar på 135248)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.170.140)
Godt set, Kenneth. Sådan som jeg skrev, burde det egentlig også læses, som du gør.

Men det var nu faktisk helt konkret: Jeg har for to måneder siden taget en RRC hjem fra Spanien. Jeg har holdt øje med markedet længe, for det er et af de rustfri steder i Europa, og den gamle, jeg har (fra Schweiz), har det ikke så godt, hvad det angår.

Hende her stod til salg i Madrid, og der har jeg en bekendt, som tog en mekaniker med hen for at se og prøve. De sagde god for den, jeg købte, og ville selv have været nede og hente den, og have kørt hjem. Kunne da have været en fed tur, omend lidt dyr i benzin, men sælger frarådede det. Jeg tror, han hellere ville have den på en lastvogn, så jeg ikke fik den at se før 3.000 km senere og aaalt for langt væk til at reklamere. Den kom på en lastvogn - det var også billigere end min egen rejse ville have været.

Hun var malet om - smukt lysegrå, og det var gjort rigtig pænt. Og meget Vogue-agtigt, altså sådan sart og elegant. Men så havde hun sørme dobbelte støddæmpere hele vejen rundt, så nogen må have haft hende ude på vilde vover engang. Og hun er stiv som et bræt at køre i.

Heldigvis ser hun fin ud mht. rust, der er ingen de sædvanlige steder, til gengæld er der på usædvanlige, fx inde i dørene. Selv bagklapperne er uden rust, men til gengæld kan den øverste ikke lukkes. Aircon er helt død, varme i forrude dur ikke, til gengæld gør elvarme i førersædet.

Hendes motor piber ildevarslende, den tager ikke gas ordentligt, der siver væsker alle steder, der er kæmpeslør i styretøj. Bremser stod helt af den første gang, jeg ville af sted til syn. Det er ABS-modellen, og dele dertil er rigtigt dyre, har jeg så fundet ud af. Hun er født med katalysator, men der er ingen kat om bord. Tre forlygter havde rustne paraboler, den ene havde revnet glas. Og hun var altså synet i april i Madrid! jeg købte i maj. Det har vist sig, at hun har stået stille i syv år.

Nu står hun herude og smiler lumsk. Jeg har døbt hende Gitte Grå. Som i Matador. Hun var også smuk, men dyr og mystisk. Det er skønt at være forelsket. Men det er også farligt.
135251: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (23-07-2013 09:08:47) (svar på 135249)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.201)
Mistænkelig billig, jo, dog et plus motor-gearkasse er nyere og manuelt gear; der er ikke noget der kan tage livet af mindre dieselmotor som en automatkasse kan. Men rimelig velholdt iflg. billeder. Vær opmærksom på RRC er ikke rigtig nogen pigebil; eks. kraftig og kontant reagerende servostyring der kræver tilvænning. Lidt af en amerikanerbil at køre i.
Arnth nævner VM-motor, som RRC kom med som 2.5L TD fra 89 til 92, en god og kraftig motor- 119HK mod 200-300TDI 111HK, godt bundtræk; derimod skal man være forsigtig med 2.4L VM (86-89)
135253: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (23-07-2013 09:25:51) (svar på 135251)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.57.198.159)
312.000 km er vel immervæk også en slags kilometer, men 2800€ for en softdash med diesel er enten årets kup - eller for godt til at være sandt - jeg hælder nok mest til det sidste.

Som alle andre skriver så er rust den absolut største fjende. Jeg købte en rigtigt pæn rimeligt rustfri RRC V8 i London for lidt over 4 år siden - den havde levet det meste af sit liv i Sydfrankrig i villaen af en rigmand - og selvom den havde gjort det og kun trillet ialt 80.000 km i sit 20-årige liv, så har du nu efterhånden fået lidt rust reparationer alligevel. Ialt har jeg nok hældt 120.000 i den indenfor de sidste 4 år, så du skal ikke bilde dig ind at fordi det er en billig vogn at købe, så er det også en billig vogn at holde - "smiler".

Mvh
Michael
135252: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (23-07-2013 09:18:21) (svar på 135249)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.101.10)
Jeg kan altså ikke helt få jeres vægtafgift-tal til at stemme overens med det jeg kan læse mig til, så enten er der noget galt et sted, eller også er jeg blind.

Hvis vi snakker hvidplade-bil med en totaltvægt mellem 2000 og 2500 kg, så koster den så vidt jeg kan lure på nysynet.dk omkring 12.000 om året, 3.160 i kvartalet i vægtafgift.

Er vi ude i en gulpladebil var afgiften i 2012 for 2001-2500 kg netop kr. 4.030, men i 2013 er den steget til kr. 4780.

Min egen 2810 kg bil er steget fra kr. 4.770 til kr. 5600 pga. den voldsomme stigning i den tåbelige udligningsafgift.

Mvh Anders
135255: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (23-07-2013 11:00:14) (svar på 135252)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 103.244.146.224)
@Michael:
Softdash? Jeg kan se at den er lidt mere rundet i formerne end mange af de andre. Er det bare en kosmetisk ændring, fordi ellers vælger jeg gerne det gamle design?
Ligeledes tror jeg gerne jeg vælger en 200tdi i stedet for 300tdi, hvis 300tdi motorens sjældenhed er med til at skubbe dens pris i vejret.
DKK 120.000 på 4 år? Det er lige præcis sådan noget jeg er bange for. Jeg kender godt Defenderen og er rimelig sikker på at jeg ville kunne holde driftsomkostningerne nede på den. Den er nem at skrue på og simpelt opbygget. Da jeg ikke kender noget til RRC, er jeg bange for at det samme ikke gør sig gældende for den. Hvad er det der er gået så galt med din? Er der alt muligt ekstra gejl (stabilisatorerarme etc) i undervognen, eller er det bare det elektriske der driller?

@Anders:
Hvad er det for en bil du har, der vejer 2810kg i tilladt totalvægt? RRC? Er det det jeg skal regne med?
135256: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (23-07-2013 11:06:27) (svar på 135255)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.57.198.159)
Hej Daniel

Softdash er en hovedsagelig kosmetisk opdatering som kom i 92 mener jeg. Den giftigste udgift i mit budget var udskiftningen af motoren (3.9 V8) da den efter kun 85.000 km fik revner i blokken. Det kunne helt sikkert være gjort billigere end det jeg gjorde, men jeg syntes det skulle gøres ordentligt - laaanng historie du kan få hvis vi mødes en dag :)

Udover motoren har det været "småting" som alle bøsninger i undervognen, løbende nye skiver og klodser, alle hjullejer, alle bremserør, ABS pumpe (koster 10k...), lidt rustarbejde, tank, benzinpumpe, udstødning, styreboks osv..

Hvis man kan skrue selv hjælper det naturligvis en hel del - det kan jeg bare ikke, og har heller ikke tiden til det.

Mvh
Michael
135259: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (23-07-2013 11:29:26) (svar på 135256)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 103.244.146.224)
Har du så købt alle dele igennem værkstedet eller har du handlet på paddock?

Så vidt jeg kan regne ud, så skal jeg købe en bil fra så langt tilbage som muligt, så længe den stadigvæk har en 200tdi motor og er nogenlunde rustfri. Hvis den er født uden katalysator og ABS, ville det være bedst. Som sagt vil jeg gerne have en traktor a la Defender, bare til billigere penge og som er ligeså nem/billig at skrue på...
Så vidt jeg kan se er de fleste biler i min målgruppe til salg i Spanien. Måske skulle man fokusere på det marked. Jeg har det meget bedre med at skulle lave noget mekanik, end at skulle reparere rust. Det du'r jeg ikke til...
135261: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (23-07-2013 12:32:21) (svar på 135256)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.170.140)
Softdash er foruden kosmetik også tozone-klimastyring, som på en eller anden måde gerne skal samarbejde med aircon, må man antage, og så er det airbags til fører og passager. Sådan nogle eksplosionsposer skal helst fungere, og det er vist ikke så sikkert efter 18 år.
@Daniel: Jeg tror, du gør helt ret i at gå tilbage til årgangene før alle de elektroniske gizmos indtog. Dvs. før 90'erne, vist lidt afhængigt af marked. Hvad det så betyder for diesel-motor-udgave, ved jeg ikke, men der ser ud til at være et udvalg i Spanien, langt de fleste med manuelt gear. Mht. transport kan jeg videregive et tip, når og hvis du kommer så langt.
135284: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (25-07-2013 09:46:23) (svar på 135255)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.101.10)
Jeg må indrømme at jeg pt har en Toyota Land Cruiser ;-)

Min pointe var bare at de afgiftstal der var oplyst tidligere i tråden var 2012 afgifter, og de fleste er steget omkring 20% i 2013 grundet den fuldstændigt urimelige 50% stigning af "udligningsafgiften".

Så det var mest bare så du ikke blev overrasket over at regningen på afgiften nok var større når den kom. Og ja, afgiften på hvide plader og store biler er helt håbløs!

Mvh Anders
135258: sv: sv: Køb af RR fra Tyskland (23-07-2013 11:09:03) (svar på 135236)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 103.244.146.224)
Jeg kan nu ikke se at den skulle være så billig i forhold til markedet. Er der noget ved denne bil der burde gøre den dyrere end gennemsnittet?

Jeg bliver nok nødt til at skrabe bagsæderne ud. Reg.afgiften er alt for høj på de hvide plader. Så vidt jeg har hørt, omkring DKK 12.000. Yikes!
135319: sv: Køb af RR fra Tyskland (28-07-2013 16:04:45) (svar på 135229)
Morten Mylund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.118.197)
RR kommer i marts 1994 med 300 tdi motoren og som "softdash" model