tilbage

Land Rover Forum  

Index
135282: Trægt styretøj (25-07-2013 06:58:47)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.49.210)
Efter totalistandsættelse af LR 90" fra 86 har jeg et problem. Alt lige minus foraksel har jeg selv renoveret: Ny ramme m.m.m. Men foraksel var nyrenoveret ved køb, hvor alt er nyt, dog minus selve akselhuset. Jeg har selv konverteret til servostyring. Problemet er at styretøjet går stramt, så der ikke er selvopretning her ved min første testtur igår. Ellers styrer den OK. Kan det skyldes en ikke helt OK sporing?, at der er ret så brede dæk på? Eller hvilket jeg sel tror, at skidtet er "spændt for hårdt", altså den del der hedder "Swivel"???? Jeg prøvede oprindeligt med den originale manuelle styring, og der var det også meget trægt. Nogen med gode ideer?
MVH Carsten
Index
135283: sv: Trægt styretøj (25-07-2013 07:54:54) (svar på 135282)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.108.10.191)
Hej C.
Som du selv er inde på er
1)Sporing ret vigtig for selv oprettelse, (agl eller anden lignende virsomhed)
2)Det andet er det to king pins som sidder i toppen af swirvel husene.
King pins kan være shimset for tyndt.
Af med sporstang og styrstang og forhjul
På med en fiske vægt og tjek modstand i forhold til manualen
3)Ball joints på droparm, styrstang, sporstang ..? Tjek om de går glat eller om de er rustet sammen.

Tror ikke det er din servo der noget galt med, tjek det andet først da det skal være i top stand uanset.
Manuel styrring med brede dæk på 90' eller 110' er altid tung.
Så hvis det er din servo og ikke ovenstående skal du se om
1)justerings skruen på styrtøjs er spændt ned for hårdt.
2)din trykkompencerede mengderegulerings ventil i servo pumpen kan være
er hemmet pga. kontaminering eller skadet i fjeder
3)slidt i pumpe del så den køre med for lavt tryk.

God arbejdes lyst.

K.Bøgvad
Index
135285: sv: sv: Trægt styretøj (25-07-2013 13:25:31) (svar på 135283)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.49.210)
Hej K
Tak for svaret. Umiddelbart vil jeg tro mest på den med de to kingpins. Alt i undervognen er nyt, så som bl.a. balljoints, styrekugler m.v., så de skulle gå fint nok.
Spørgsmål:
Kunne man kontrollere denne problematik ved at løsne boltene lidt til de to kingpins?
MVH C
Index
135286: sv: sv: sv: Trægt styretøj (25-07-2013 14:26:45) (svar på 135285)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.108.10.191)
Hej igen

Du kan godt løsne de to bolte i hver side en omgang.
Start motoren og drej på rattet.

Men IKKE kør med dem i løsnet tilstand!

Hvis du har skiftet ball joints er vel stadig en risiko for den er
ude af sporing?

K.Bøgvad
Index
135297: sv: sv: sv: sv: Trægt styretøj (26-07-2013 08:52:51) (svar på 135286)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.49.210)
Hej igen
Ja du har helt ret i at den sikkert ikke er sporet korrekt, så det skal også gøres, men lige først vil jeg se om ikke jeg kan få styretøjet gjort korrekt i forhold til selvopretningen, altså at det bliver mindre trægt, og så en sporing. Men så skulle den også være klar til syn.
MVH Carsten
Index
135298: sv: sv: sv: sv: sv: Trægt styretøj (26-07-2013 09:39:10) (svar på 135297)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Du kan jo ikke regne med selvopretningen hvis sporingen er helt ude i hampen. Jeg ville klart spore først og så se om der skal mere til..
Index
135299: sv: sv: sv: sv: sv: Trægt styretøj (26-07-2013 09:40:49) (svar på 135297)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.60.158.93)
Du burde kunne dreje rattet med een finger.

Jo bredere dine dæk er og jo nedslidt dækmønsteret er, des mere trægt går styrtøjet, da der skal bruges flere kræfter.

Er servoenheden ok og fyldt op med olie ? Er der kommet en rem på ?
Index
135303: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trægt styretøj (26-07-2013 21:51:42) (svar på 135299)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.129.230)
Kan være styrebolte/railkobøsninger der klemmer; husmandstricket med at fjerne shims og dermed slør har sikkert været anvendt fremfor nymontering. Aftag styre- og sporestang og se om der stadig er stramtgående. Ellers undersøg kardanled i ratstammeakslen.
Index
135321: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trægt styretøj (28-07-2013 20:12:00) (svar på 135303)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.49.210)
Har nu bestilt nogle schims. Samtidigt må jeg nok konstatere at de styrekugler jeg har anvendt til styrestang og panhardrod måske ikke er gode nok. Det er faktisk vanskeligt at pumpe fedt nok i dem. Der er helt styr på olieniveau i servoenheden - men det er ikke en ny servoenhed. Den fungerer dog OK, og jeg kan sagtens dreje med én finger. I forhold til renoveringen af selve forakslen, så er der brugt helt nye komponenter hele vejen rundt - incl. "swivel-kit". Så hvis sælger har brugt "husmandstricks" - så må det have været ganske usmart da der som sådan ikke var grund til det. I forhold til slidte dæk - så er de også helt nye, og med et fornuftigt dæktryk.
Jeg vil når mine schims er modtager, følge det første råd og afmontere styrestang og panhardrod - og måle modstanden i swivlen. Herefter undersøge styrekugler. Hvis det ikke løser problemet - ja så har I mig igen her på forum (-:
Tak for hjælpen derude.
Index
135330: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trægt styretøj (29-07-2013 06:34:55) (svar på 135321)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.49.210)
Ja så må jeg da lige rette mig selv - panhardstangen giver det ikke nogen mening at fjerne, det var så lige styrestangen og forbindelsesstangen mellem de to forhjul jeg ville afmontere så ikke at modstanden i styrekuglerne havde indflydelse på målingen.