tilbage

Land Rover Forum  

Index
135532: Skift af støddæmpere på 110" (09-08-2013 08:49:08)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.14.238)
Hej.
Jeg skal nu skifte de foreste støddæmpere på min landrover 110", og vil lige hører om der skulle være nogle specielle ting som jeg skal være opmærksom på?
Jeg mener, at de kan skiftes ved at afmonterer tårnet og dækslet i inderskærmen for så at afmonterer støddæmperen og trække den lodret op og derefter monterer en ny.

Blå blink og vink.

Poul
"regionÆrø"

Index
135533: sv: Skift af støddæmpere på 110" (09-08-2013 09:57:16) (svar på 135532)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.20.90)
Nu kender jeg ikke alderen på din bil, men det er sikkert en god ide, at købe nyt af alt det du skal have af. Dvs. tårn (evt. galvaniseret) og diverse skruer, bolte og møtrikker.

-Rasmus
Index
135535: sv: Skift af støddæmpere på 110" (09-08-2013 10:53:44) (svar på 135532)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.84.218)
Det kan være besværligt at løse møtrikken i toppen, da støddæmperen bare drejer med rund. Jeg har flere gang haft held med at bruge en el eller luft slagnøgle.
Index
135536: sv: sv: Skift af støddæmpere på 110" (09-08-2013 12:24:59) (svar på 135535)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.18.25)
Har just skiftet fjedre og støddæmpere på foraksel på 110"eren.
Afmonterede ikke tårnet, da (inder)skærm står på tårnkanten og kan være svær at vriste fri; men tårnet er absolut værd at undersøge for rust og gennemtæring- oplevede at bilen blev "sjov" for år tilbage, hvor befæstigelse for støddæmper gik løs for oven og ikke holdt støddæmper.
Tog kapslen af for oven og afmonterede støddæmper-møtrik med luftnøgle, gik nemt nok- højt tryk og max power på luftnøgle. For neden skulle møtrikken følges af hele vejen med rørtang på støddæmper og ringnøgle på møtrik. Bilen hævet med highlift og støtte under aksel, så akslen lige netop ikke hænger i støddæmper. Det afmonterede hjul under rammen som sikkerhed. De gamle fjedre var sunket sammen, så nemme at tage ud. Anlægsflader renset og tjærede. Er de nye støddæmpere gas-typen, kan det svare sig at bibeholde ordningen der holder den sammenpresset under transporten, hvis man kan aftage det efter løs montering i toppen, det letter montering af fjeder. Husk div. gummi og skiver. Jeg giver gummi, gevind og stålskiver et lag dinitrol ell. tjære inden montering. Dog var det en udfordring at montere de fjedre jeg havde; lange fjedre som til RRC, mærkefarve rød/gul. Med en planke mellem ramme og radiusarm kunne man skabe rum til montering af fjeder. Har tidligere presset fjeder sammen og viklet flagline om de midterste vindinger for nemmere montering. God arbejdslyst.
Index
135537: sv: sv: sv: Skift af støddæmpere på 110" (09-08-2013 13:26:17) (svar på 135536)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.71.135.56)
Der bør være en udfræsning på gevindstangen i hver ende af støddæmperen som lige passer med en lille gaffelnøgle.

Den bruger man til at holde imod med, imedens man løsner møtrikken. Så går det meget nemt. Samme procedure bruges ved genmontage.

Tag endeligt ikke tårnene af for at skifte dæmperne. Det er kun til besvær, idet du så skal spænde tårnene til rammen mod dæmpernes træk. Men kig tårnene efter for tæring og udskift dem hvis det behøves, men spænd tårnene fast på rammen før du sætter dæmperen i så tårnene bliver spændt med korrekt momemt til rammen.

Ved genmontage kan du med fordel presse støddæmperen helt sammen og fiksere den i sammentrykket tilstand med et stykke snor før du stikker den op igennem tårnet, så er det hele meget nemmere at styre.

Et gammelt husråd er at nye dæmpere skal motioneres før montage ved at blive trykket helt sammen og derefter helt ud et par gange. Jeg er ikke sikker på det har betydning ved alle typer dæmpere, men det giver noget muskeltræning til montøren.

Index
135541: sv: sv: sv: sv: Skift af støddæmpere på 110" (09-08-2013 14:53:50) (svar på 135537)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.255.16)
Arreehh, Kristian Elof, godt nok brugte jeg en 6mm. gaffelnøgle til at holde imod med under fastspænding af de indkøbte Monroe støddæmpere, men ved afmontering forneden var det nødvendigt med en rørtang ind mellem fjedervindingerne og så ringnøgle på møtrik; tror næppe andet end "tippen" meget hurtigt var blevet rund ved brug af minigaffelnøgle. Gevindet var da også ødelagt på støddæmper og så kassabel.
Index
135547: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af støddæmpere på 110" (09-08-2013 17:57:18) (svar på 135541)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.14.238)
Hej med jer.
Tak for råd og vejledning, så er det bare arbejdet der venter.
Og tak for at tråden holdt "kursen"
God weekend

Hilsen
Poul
Index
135554: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af støddæmpere på 110" (10-08-2013 01:58:12) (svar på 135541)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.71.135.56)
Kommer da an på om det er en betænksom sjæl eller en skvaddernosse der har monteret de udtjente støddæmpere ;-)

For er det en der tænker på de der kommer efter ham selv, så er gevindet smurt med fedt og hele enden med møtrik, gevind og det hele vil være dækket af et tætsluttende lag gummihud påsprøjtet umiddelbart efter monteringen. Så er gevindet så friskt som nyt selv mange år efter selv de værste steder i undervognen.

De første jeg selv måtte skifte i sin tid kom af med rørtang og bandeord forneden og vinkelsliber foroven. Så de var monteret af en skvaddernosse =;-)
Index
135557: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af støddæmpere på 110" (10-08-2013 10:57:05) (svar på 135554)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.247.203)
Det kan du da have ret i; man bør absolut smøre gevind med kobberfedt ell. lign. ved montering. Hertil kan man "fylde" ellers blottet gevind op med møtrikker på eks. undervognsmonterede dele. Dog er der "A Dark Horse" i det spil; i mit tilfælde har støddæmpere siddet på fra ny, så jeg må nok henvende mig i Lode Lane, hvor jeg dog nok kun vil blive mødt med hovedrysten.
Index
135603: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af støddæmpere på 110" (12-08-2013 14:15:52) (svar på 135557)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.57.234)
Hehe, fandt denne sekvens på Norsk Land Roverklubs hjemmeside om emnet, der tales dog engelsk. www.nlrk.no/default.aspx?pageId=242 Håber det er rette adresse, da det er skrevet i hånden. Bemærk man anvender udstødningsrørskærer til at holde imod med. Og har du set kobberfedt på gevindet, har jeg også; det gør man bare ikke på "professionelle" værksteder.
Dog bør bilen nok understøttes under operationen, men den slags tager man jo ikke så højtideligt "over there"
Index
135604: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af støddæmpere på 110" (12-08-2013 14:19:54) (svar på 135603)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.57.234)
Den angivne adresse er fælles; for at afspille sekvensen, skal man nederst på angivne side.
Index
135619: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af støddæmpere på 110" (13-08-2013 06:30:09) (svar på 135603)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.14.238)
Hej igen
En god og oplysende instruktion som klart viser måden i udskiftning af støddæmpere og fjedre.

Blå blink og vink
Mvh
Poul
"Region Ærø"

Index
135620: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af støddæmpere på 110" (13-08-2013 08:48:38) (svar på 135619)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Mojn til Ærø..

køb kvalitetsstøddæmpere.

Jeg nøjedes med hyldevaren, men de er efter tre år allerede klar til udskiftning igen.

Mit næste projekt hedder Terrafirma i alle fire hjørne plus een på styrtøjet.

Index
135628: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af støddæmpere på 110" (13-08-2013 21:46:31) (svar på 135620)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.43.239)
Jow Paul, jeg monterede Monroe Adventurer støddæmpere på forakslen; de afmonterede var alm. knoldesparker-støddæmpere fra Land Rover; men må erkende jeg er blevet lidt løs i kødet, efter at have montere støddæmpere med sølle 10mm gevind i enderne- kan meget vel vende fra "Adventurer" til "Nightmare" Har derfor bestilt Delphi Decarbon til bagaksel. Så har jeg gjort de gode folk fra Devon 4X4 (vedlagte sekvens) lidt uret- bilen der arbejdes på, sidder på en 2-søjlet lift, så derfor overflødigt med understøtning.