tilbage

Land Rover Forum  

Index
135689: 200 tdi turbo (18-08-2013 18:11:51)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.20.90)
Hej forum.

Jeg tror desværre min turbo er så godt som død. Symptomerne er, at der er en pludseligt opstået, voldsom hylelyd, der afhænger af motoromdrejninger. Derudover ryger den sort og er meget sløv (nærmest som den gamle 2.5 TD). Efter sigende har den kørt ca. 120.000 km.

Jeg regner med, at det er nemt at konstaterer, om det er turboen, når jeg får tid til at kigge på den, men kan jeg være "heldig" at det er noget andet?

Jeg regner med at købe turboen ved paddocks, idet jeg tænker at en ny er vejen frem i stedet for en brugt med ukendt levetid. Inden jeg skifter er der så andre ting jeg skal være opmærksom på? Jeg kan forstå at ny olie, oliefilter og luftfilter er obligatorisk. Jeg tænker på om der kan være andre defekter som er årsag til turboens død.

MVH Rasmus
Index
135692: sv: 200 tdi turbo (18-08-2013 19:48:33) (svar på 135689)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Turboslangen kan være kolapset indvendigt, køb et sæt nye af silicone..
Intercooler og slanger til ditto kan være utætte. Også her nye siliconeslanger...

Så jeg ville skifte alle nævnte slanger i første ombæring for at se, om det afhjælper problemet.

Se intercooler efter for utætheder i samlingerne: meget rent alu er tegn på, hvor lækket er.

Turbo burde holde længere end 120t km.
Index
135693: sv: sv: 200 tdi turbo (18-08-2013 20:32:00) (svar på 135692)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.129.48)
Hej

Been there, done that. Jeg ville starte med at afmontere slangen til turboens indsugningsside og så mærke efter slør der. Det er en meget hurtig metode til evt. at udelukke turboen.

MVH Peter
Index
135695: sv: sv: sv: 200 tdi turbo (18-08-2013 20:58:45) (svar på 135693)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Noget radialt slør er ok - men ikke aksialt..
Index
135694: sv: 200 tdi turbo (18-08-2013 20:58:10) (svar på 135689)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.20.90)
Nu har jeg været ude og se på det og kan se følgende:
- Slør i akslen er mellem ca. 1 mm.
- Der er løbet motorolie i luftfilteret.
-Der sad noget tørt mudder på indersiden af luftfilterkassen (hylelyden opstod i Høvelte).
-Der lå en løs spændskive i luftfilteret, da jeg fik det af, og jeg tror jeg hørte den rasle ned oppe fra indgangen fra turboen.
- Der er tilsyneladende slidspor på indgangssidens skovlhjul (se billede).

Jeg har silikone slanger på, der er 3 år og 40 km. gamle. Jeg tænker, at diagnosen er færdig turbo, som skal skiftes. Er I enige? Er der en årsag andet end normalt slid?
Index
135696: sv: sv: 200 tdi turbo (18-08-2013 21:02:05) (svar på 135694)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.20.90)
Sløret er op/ned, når man tager fat i akslen.
Index
135697: sv: sv: sv: 200 tdi turbo (18-08-2013 21:25:18) (svar på 135696)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.17)
På billedet ses der tydelige spor af en skive der har været i kontakt med siovlhjulet. Byt til nyt

// vogter
Index
135698: sv: sv: sv: sv: 200 tdi turbo (18-08-2013 22:08:13) (svar på 135697)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.31.64)
Byt-til-nyt jo; og ikke mindst hvis det er som jeg ser det- at aksel-enden, hvor møtrik og skive skulle sidde, er knækket af. Årsag? tjae-bum- bum-bum; går jo ud fra du bruger motorolie, der er beregnet til turbomotor.
Ellers "tidens tand" metaltræthed- overophedning, at motoren stoppes og dermed olietryk udebliver, mens der stadig er højt omdrejningstal på turboen.
Index
135699: sv: sv: sv: sv: sv: 200 tdi turbo (19-08-2013 05:46:00) (svar på 135698)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Et billede fortæller mere end 1.000 ord...

Byt til nyt!

Scanturbo giver medlemsrabat!
Index
135704: sv: 200 tdi turbo (19-08-2013 22:20:20) (svar på 135689)
Mogens Henriksen (tidl. medlem) (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.104.114.16)
Hej Rasmus.

Jeg er nødt til at reagere på dette indlæg, da jeg har "slagtet" 2 turboer på kort tid.
Første gang var på en køretur, lige efter et service, hvor min 300 Tdi virkelig fik lov at arbejde med masser af omdrejninger og sug i luftfilteret. Turboens skovlhjul på indsugningssiden var helt væk. Monterede en ny turbo og kørte ca. 1.5 år frem til den skulle til syn, hvor jeg lavede service på bilen incl. skift af luftfilter. Ved synet blev bilen røggastestet og her bankes den op på 4-4500 omdr. Det slagtede turbo nr 2!
Efter lidt efterforskning fandt jeg ud af at de partikler og gummibelagte spændeskivestykker kun kunne komme fra luftfilteret. Da jeg hentede den næste nye turbo m. tilbehør, stod der sjovt nok en notits på kassen med det nye luftfilter - at man skulle huske at fjerne den spændeskive der var tapet fast på indersiden af luftfilteret.Paddocks/Britparts har sikkert fået mange klager på grund af den der "luskede" placering af spændeskiven.
En tapet spændeskive, rasler ikke og på indersiden af luftfilteret ses den ikke. En møgirriterende, meningsløs og dyr situation.
Index
136013: sv: sv: 200 tdi turbo (30-08-2013 18:25:57) (svar på 135704)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.20.90)
Så fik jeg skiftet turboen. Jeg er ret sikker på, at det netop var en spændskive, der var blevet suget op i turboen. Da jeg bestilte nye filtre, bestilte jeg "premium brands" og der var skiven tapet fast på ydersiden.

Derudover havde jeg følgende erfaringer: Bestil nye pakninger, pinbolte og møtrikker med til turboen.Jeg måtte have vinkelsliber på en bolt og derefter lave nyt gevind i udstødningsmanifolden.

Jeg skiftede olie for en sikkerhedsskyld. Inden jeg startede motoren/turboen første gang, gav jeg turboen et skvæt olie ovenfra ved olietilførselsslangen.

Tak for hjælpen.
-Rasmus