tilbage

Land Rover Forum  

Index
135963: Olie LT77 og LT230 og servo olie, RRC (29-08-2013 15:29:07)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.108.24.170)
Som jeg læser det, kan/skal man bruge auto-gear-olie fx. Dextron III til både LT77, LT230 og servostyringen på en RRC.

Jeg har indkøbt, så jeg håber at I vil give mig ret?

-Kasper
Index
135965: sv: Olie LT77 og LT230 og servo olie, RRC (29-08-2013 16:04:32) (svar på 135963)
Ole Christiansen #8995, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.106.220.123)
Prøv at søge på olie eller gearkasser her i forummet. Der er flere tråde. Jeg kører ikke med automatgearkasseolie på min.
Index
135967: sv: Olie LT77 og LT230 og servo olie, RRC (29-08-2013 16:10:25) (svar på 135963)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Næsten rigtigt -

ATF dexIII til LT77 & servo, Men LT230 tåle ikke ATF dexIII ret længe, der skal du bruge en rigtig gearoile (eks. 75W-90 GL5)

udover det så findes der servo-olier specielt blandet til servostyring som er lidt mere egnet end regulær ATF, og jeg vil da ikke undlade at anbefale Redline Oile MTL til LT77.(men det er mit personlige valg, der findes bestemt andre løsningsmodeller)
Index
135971: sv: sv: Olie LT77 og LT230 og servo olie, RRC (29-08-2013 16:51:48) (svar på 135967)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.108.24.170)
Manualen anbefaler dexII (eller motorolie 10/40) til LT230, måske er dexIII væsentlig anderledes?
Men bruger gerne rigtig gearolie (har 80w GL4 fra min ser2A, mon ikke det er fint?)
Index
135974: sv: sv: sv: Olie LT77 og LT230 og servo olie, RRC (29-08-2013 17:29:37) (svar på 135971)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Tror… det er en lidt gammel bog med dertil hørende ikke update smøreanbefalinger (10w-40 til LT230 indikerer at bogen nok er af ældre dato) jeg ville ikke længer bruge GL4 i LT230, med mindre jeg tilsætter ekstra EP- eller AW-additiv (men så er det jo heller ikke rigtig GL4… mere)
Index
135978: sv: sv: sv: sv: Olie LT77 og LT230 og servo olie, RRC (29-08-2013 18:05:14) (svar på 135974)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.108.24.170)
Hvad med noget "Classic" 20/50 motorolie til LT230. Igen, manualen skriver at man godt kan bruge motorolie i transferkassen...

Alt dette bare for at jeg ikke skal have 4 forskellige typer olie at rode med i min "nye" RRC.

Jeg har nemlig en tønde EP80w GL4 stående fra min ser 2A.

Derfor har jeg valgt:

Classic 20/50 til V8'eren
DexIII til servo og LT77
EP80w GL4 til aksler, styrekugler og evt. LT230.

Igen, manualen siger at man godt kan bruge motorolie/servoolie til LT 230.

P.S. Styrehuset skal da ikke smøres ud over servo-olien. vel?
Index
135976: sv: sv: sv: Olie LT77 og LT230 og servo olie, RRC (29-08-2013 18:00:17) (svar på 135971)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.111.157.110)
Er du sikker på at du ikke har en BorgWarner reduktions gearkase ? de kører på det røde blod

Struntze
Index
135981: sv: sv: sv: sv: Olie LT77 og LT230 og servo olie, RRC (29-08-2013 18:10:59) (svar på 135976)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.108.24.170)
Øhh, mener det er LT230. Men bliver nu i tvivl.
Har krydschecket manualer...

Er der en let måde at se forskel?

Gearstangen ser ud som på billedet, dog med en lang LT77 stang over.
Index
135985: sv: sv: sv: sv: sv: Olie LT77 og LT230 og servo olie, RRC (29-08-2013 18:32:44) (svar på 135981)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.108.24.170)
Ok, lidt Google sagde så at BorgW ikke har dif-lock men viskose kobling, derfor må det være LT230. Ikkesandt.

-Ny i RRC verdenen, lidt anderledes end min 2A'er ;-)
Index
135986: sv: sv: sv: sv: Olie LT77 og LT230 og servo olie, RRC (29-08-2013 18:44:12) (svar på 135976)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hvis du insisterer på motoroile i LT230, så kan du godt bruge 20w-50 - specielt hvis du checker ZDDP niveauet for 20W-50 olien er opretholdt på det højen niveu kendetegnende for gamledage motorolie.

Peter har en pointe - omkring BW-kasse, bør undesøges… præcist hvilken transferbox som er monteret - der bestemt forskelle i servicering…!

På en BW-kasse kan man kun vælge høj/lav i det viskosen altid skaber en åben friktionlåsning ( nogle gange er den dog lås permanent ;( …)

Forstår godt du ønsker at holde logistik lav teknologisk, men så er det måske smartere at opgraderer smøreolierne på serie-bilen… til mere moderne og tidsvarende olievalg…!
Index
135987: sv: sv: sv: sv: sv: Olie LT77 og LT230 og servo olie, RRC (29-08-2013 19:00:51) (svar på 135986)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.108.24.170)
Rettelse: Ser IIa, den er nu solgt. :-(

Men jeg har en tønde af det der EP80w GL4 stående.

Desuden siger erfaringen mig at pakningen mellem gearkasse og transferkasse muligvis ikke er(forbliver) tæt. Derfor tænkte jeg dexIII i begge kasser da manualen som sagt skriver:

"Either engine or gearbox oil may be used as an alternative to the gearoil specified for the transfer box and can be mixed together"

De anbefaler EP85 og 90 til transfer og aksler.
Dog anbefaler de så dexIID, hvilket man ikke kan købe længere.

Jeg har konkluderet at det er LT230.

Skal styrehuset smøres ud over servoolien?
Index
135995: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olie LT77 og LT230 og servo olie, RRC (29-08-2013 22:23:17) (svar på 135987)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Gearknop passer til en LT230, men knoppen kan jo også monteres på gearvælgeren på en BW - det som afgøre hvad der er hvad, er altså låsbart spær eller ikke. Udover det, så er der også fysisk forskelle på gearhuset, BW har et ovalt alu-hus, fordi den er med kæde.

Mig bekendt så de Gl. gearolie anbefalingerne til RRC axle - EP80w GL5 til den kolde temp-zone og EP90 GL5 til den varme temp-zone - Den moderne gearolie anbefaling til RRC axle er nu 75w-90 GL5 som passer til begge temp-zone.

EP80 GL4 ville jeg personligt ikke bruge på LT230, og jeg ville under ingen omstændighed bruge ATF dexIII - det er simpelhed dumt. Idet den blot vil medføre en accelerere nedslidning af boxén.

Jeg ville sælge tilbageværende portion af EP80W GL4 på Rover-børsen eller mere relevant på SerieForum, den passer ikke til RRC, og kan langtids opbevares hvis emballagen er har været brudt.

Hvis der er faktuelle er tale om en LT230, så ville jeg indkøbe 75W-90 GL5 til både transferbox og axle.

LT77 ville jeg fylde med Redline Oil MTL (ATF dexIII kan naturligvis bruges (også i BW))

Når man nu bekymrer sig om olie-servicering, hvor så ikke bruge det mest optimale (og evt. lidt moderne smøreolier)

http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Range_Rover_manual_lubricants.pdf

http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Range_Rover_manual_lubricants.pdf

Styrehuset kan ikke smøres, men det vil være godt at forny servoolien.
Index
135996: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olie LT77 og LT230 og servo olie, RRC (29-08-2013 22:26:57) (svar på 135995)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Rettelse - den passer ikke til RRC, og kan **IKKE ** langtids opbevares, hvis emballagen har været brudt.
Index
135997: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olie LT77 og LT230 og servo olie, RRC (29-08-2013 22:32:36) (svar på 135996)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.108.24.170)
Mange tak Ole