tilbage

Land Rover Forum  

Index
136019: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (31-08-2013 13:36:42)
Steffen Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.73.1)
Hej DLRK da jeg er grøn i landrover og skal ud og kigge på min første defender så har jeg et par spørgsmål... Defenderen er komplet renoveret og ombygget til 200 tdi bilen er fra 85. der er også bygget skivebremser bagpå i stedet for trumler med nyere aksler både for og bag, det eneste der ikke er skiftet er instrument og rat... det jeg tænker er om det er en lovlig ombygning medhensyn til afgifter og andre sygdomme vi er belastet af her i dk. hva skal jeg evt være obs på når jeg er ude og kigge på sådan en renoveret og ombygget defender...? den er ikke lavet med kæmpe hjul osv den står rimelig "orginalt" men teknikken er jo ny? håber at der er nogle der kender til den slags ombygniger mvh steffen Jensen
Index
136023: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (31-08-2013 19:24:08) (svar på 136019)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Du bliver nødt til, at kigge på registreringsattesten, om akselskiftet er noteret som godkendt konstruktionel ændring.
Motorskiftet er lovlig, al den stund motoreffekten ikke overstiger den maksimale typegodkendte effekt !
Om bilen har været en tur omkring SKAT, kan kun sælger oplyse.
Hvornår er bilen synet sidst ?
Hvis du har registreringsnummeret, kan du på Trafikstyrelsens website se de seneste synsrapporter.
Skal bilen synes snart, bed sælger at syne den og få de konstruktionelle ændringer godkendt og noteret.
Føler du dig usikker, find en anden bil!
Index
136024: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (31-08-2013 19:24:15) (svar på 136019)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Du bliver nødt til, at kigge på registreringsattesten, om akselskiftet er noteret som godkendt konstruktionel ændring.
Motorskiftet er lovlig, al den stund motoreffekten ikke overstiger den maksimale typegodkendte effekt !
Om bilen har været en tur omkring SKAT, kan kun sælger oplyse.
Hvornår er bilen synet sidst ?
Hvis du har registreringsnummeret, kan du på Trafikstyrelsens website se de seneste synsrapporter.
Skal bilen synes snart, bed sælger at syne den og få de konstruktionelle ændringer godkendt og noteret.
Føler du dig usikker, find en anden bil!
Index
136026: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (31-08-2013 19:55:14) (svar på 136024)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.105.67.200)
Hej Poul

Jeg er enig i det du skriver til spørgeren om godkendelser af aksler og deslig. Men angående motoreffekt skal der betales afgift hvis effekten overstiger 20% af den oprindelige motor som lå i bilen fra fabrikken, også selv om typegodkendelsen omfatter flere motortyper.
Det er ihvertfald det jeg har betalt afgift efter. Min typegodkendelsen dækker 2 dieselmotor og 2 V8 motor. Min var født med den lille diesel.

Med venlig hilsen
Anders
Index
136030: sv: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (31-08-2013 20:11:54) (svar på 136026)
steffen jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.73.1)
hej anders umiddelbart ved jeg ikke så meget om bilen men skal ned og se den imorgen også var det rart at vide hva jeg skal holde øje med spørge om/tjekke ang renoveringen og ombygningen.
Index
136044: sv: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (01-09-2013 00:21:59) (svar på 136026)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Anders,

jeg kender til mindst eet eksempel på, at et skift fra 2,5 dna til 200 tdi var afgiftsfrit netop pga. ændringen lå indenfor den maksimale typegodkendte effekt...

Men det er åbenbart forskel på, hvordan de enkelte SKAT-regioner læser teksten...
Index
136050: sv: sv: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (01-09-2013 09:29:16) (svar på 136044)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.231.8)
Hej Paul.

Er der ikke tale om den sædvanlige sammenblanding af de to 20%-regler?

En effektforøgelse på op til 20% kan SYNSMÆSSIGT godkendes med afsæt i, hvad pågældende bils typegodkendelse i forvejen har som den højest godkendte effekt; altså hér i nogle tilfælde med udgangspunkt i en V8, selv er der reelt kun er tale om en oprindelig 2,5D eller anden diesel:
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_april%202012.ashx

En effektforøgelse på op til 20% kan AFGIFTSMÆSSIGT godkendes med afsæt i, motorkøretøjets [konkrete] originale motoreffekt:
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=145506
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947435&vId=208670&search=motoreffekt

Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke har nogen konkret erfaring med problemstillingen, men en hurtig gennemlæsning af de to regelsæt kunne imidlertid godt forlede mig til at tro, det forholder sig som sådan.

Lad os evt. høre nogle praktiske eksempler (hvis de altså findes?),

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Index
136051: sv: sv: sv: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (01-09-2013 09:55:28) (svar på 136050)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Der er flere sider af sagen, Søren:

den synsmæssige og den afgiftsmæssige.

Når det synsmæssige er afklaret, er denne side færdig.
Når bilen efterfølgende bliver fremstillet for S for afgiftsberigtigelse og S siger, at de ikke vil opkræve en afgift for ændringen i lige den specifikke bil, så må det være ok og godkendt.

Der findes en del eksempler på, hvordan S har afgjort ens sager vidt forskellig.

Jeg har vist ikke skabt tvivl om, at bilen skal være fremstillet til en berigtigelse.

Konkrete eksempler hører hjem i en orange tråd...
Index
136054: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (01-09-2013 11:38:23) (svar på 136051)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.231.8)
Ja, Paul, jeg ér med på, der er to sider af sagen; h.h.v. det synsmæssige og det afgiftsmæssige - det er jo lige som dét, jeg selv fremhæver ;-)

Prøv at læse mit indlæg nok en gang. Min pointe er, at hvor man synsmæssigt tager udgangspunkt i den motor på typegodkendelsen, der har højest effekt, forholder det sig muligvis anderledes afgiftsmæssigt, idet det kan se ud som om, man dér tager udgangspunkt i effektforhøjelsen i.f.t. den konkrete bils oprindelige motor (hvorfor det altså hér kan være irrelevant, om typegodkendelsen omfatter en variant med højere effekt).

I øvrigt skriver jeg slet ikke noget i mit indlæg om fremstillingen (anmeldelse). Men det skal man naturligvis gøre begge steder; i øvrigt også selv om en evt. motorudskiftning er mindre end 20%.

Mvh Søren R.
90" 50th V8

Index
136055: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (01-09-2013 12:58:19) (svar på 136054)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Vi siger faktisk det samme og jeg er enig i dit syn på sagen.

Jeg går bare det skridt videre i min påstand, at hos S behandler medarbejderne åbenlyst den slags ud fra to forskellige vinkler, hvilket igen fører til forskellige afgørelser i faktisk samme sag.

Nogen betaler afgift, andre ikke!

At nogen indenfor S er opmærksom på forholdet, tyder en rundskrivelse til afdelingerne om, at ved motorskift til en turbomaskine skal der altid lægges mindst 20 % effektforøgelse til.

Index
136027: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (31-08-2013 19:56:41) (svar på 136024)
Steffen jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.73.1)
okaii jeg siger tak... må prøve og slå den op og se hva jeg kan finde...
Index
136029: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (31-08-2013 20:09:02) (svar på 136019)
steffen jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.73.1)
kan se den er synet 29-08-2013 uden bemærkninger men kan ikke se i nogle rapporterne at der står noget om at den er blevet godkendt med noget
Index
136033: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (31-08-2013 20:43:28) (svar på 136029)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.129.48)
Ellers må du jo se på min - den er med original 200 TDi montering:-)

MVH Peter
Index
136036: sv: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (31-08-2013 21:14:04) (svar på 136033)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.105.67.200)
Hej Steffen

Hvis der er anmeldt noget til skat, vil det på registringsattesten stå "konstruktive ændringer" står der ikke det må du bede sælger om dokumentation på det der er lavet også er meldt til Skat, eller til færdselsstyrelsen.
Det kan være en V8 fra fabrikken som er konverteret til en 200 TDI som så ikke er forøget med mere end 20%.
Prøv at få typeattest nummeret som består af et bogstav og fire tal. Så kan du herinde på forummet find hvad attesten dækker over med motoren og aksler, hestekræfter.
Fordi en bil er synet er ikke ensbetydende med den er lovlig. Synsfolk i Danmark kan umulig vide hvad de forskellige årgange af Land-Rover havde af motor og aksler.
Ellers er det rust i rammen især i bag, og torpedoplade du skal være obs på, og selvfølgelig motor og gearkasse.

Med venlig hilsen
Anders
Index
136038: sv: sv: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (31-08-2013 21:31:07) (svar på 136036)
steffen jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.73.1)
hej anders mange tak for svaret.... det er sku en jungle hver eneste gang det har noget med skat at gøre de kan jo dårligt finde ud af det selv hvordan skal os andre der ikke bruger 37 timer om ugen på det så kunne:) .... ved godt fra andre biler at et syn ikke gør bilen lovlig... tror enlig heller ikke at man må bygge fra benz til diesel uden der er afgift af det.. men må være kritisk i forhold til sælger og hans dokumentation...
Index
136037: sv: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (31-08-2013 21:26:36) (svar på 136033)
Steffen jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.73.1)
hej peter... nu kender jeg ikke din men den her skulle stå som et suttet bolsje og drivline har kørt 81.000. også er den på lav vægtafgift.
Index
136039: sv: sv: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (31-08-2013 21:43:09) (svar på 136037)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.129.48)
Ja, suttet bolsje er nok så meget sagt - men god teknisk stand med bl.a. ny hovedgearkasse og nysynet:-)

Du kan jo se min annonce her på hjemmesiden hvis du har interesse.

Det er den der står til 65.000 kr. 90 tommer Truck cap.

MVH Peter
Index
136034: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (31-08-2013 20:58:08) (svar på 136029)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hej Steffen
Det simple er:
Bed sælger dokumentere ombygningerne, med synsrapporter hvor det står nævnt. Og bed om dokumentation fra SKAT.
Så er du på den sikre side, og sælger er fri for ansvar efter handlen.

Jimmi
Index
136043: sv: sv: sv: Defender år 85 ombygget til 200 tdi? (31-08-2013 23:18:29) (svar på 136034)
steffen jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.217.13)
det vil jeg gøre jimmi. tak for svarende alle sammen jeg vender tilbage vis jeg er i tvivl om andet efter mit besøg imorgen.